13-vuotiaan nukkumaanmenoaika kesälomalla...
13-vuotiaiden vanhemmat: monelta teillä on nukkumaanmenoaika nuorelle? Annatte lapsemme jäädä valveille, kun itse menette nukkumaan vai valvotteko kanssa tai käskettekö nukkumaan? Mihin asti lapsi/nuori saa valvoa?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Moi! Oon siis itse 13-vuotias teini. Arkisin, jos oon äidin luona keskustassa tuun kotiin siinä 20.00-20.30 aikaan, viim yleensä 21.00, riippuu yleensä sit taas et missä liikun. Syödään yhteinen illallinen siinä vaiheessa kun kaikki on kotona ja vaihtelee sen takia tosi usein. Treenejä mulle on 4x viikossa ja tuun usein vast sitten illemmalla kotiin, 16-vuotias isoveli on jo usein valmiiks kotona kun pelaa vaa koneella koulun jälkeen, tai sitten tulee samaan aikaan kotiin kun mä. Jos oon taas isän luona, nii tuun arkisin kotiin 21-21.30, ja isoveli sit vähän myöhemmin. Syödään faijan luona vasta 22 aikaan tai sit siitä vielä myöhemmin, johtuen siitä ettei oikeen kenelläkään oo nälkä sitä aijemmin. Nukkumaan äiti käskee arkisin kello 23-23.30 mut oon vielä puhelimella johonkin 01.00-02.00 saattaa venyä vielä pidempääkin, herään usein siinä 6.30-7.00 aikaan. Tiedän itsekkin että pitäis nukkua enemmän, mutta itellä on ainakin tuo määrä riittänyt hyvin. Välillä meen sit jo 23 aikaan nukkuun. Lomilla ja viikonloppuisin mennään kummallakin vasta 02-02.30 aikaan nukkuu, ja valvotaan vielä siitä aamu neljään tai myöhempään, herätään sit 12 aikaa tai myöhemmin. Tälleen se menee meidän perheessä, ja toimii ihan hyvin joten juu.
Tuo tummennetuksi merkkaamani, kertomasi uniaika ei ole sulle oikeasti riittävä (näyttäisi jäävän jopa viiteen tai kuuteen tuntiin / yö), 13-v tarttisi vielä kyllä sen lähemmäs 8h unta. Ja vielä lisäksi tuo kännykällä roikkuminen juuri ennen unta, joka heikentää unen laatua (se tietty "sininen valo"). Kannattaisi joko sitten nukkua myöhempään asti rauhassa lomilla, tai ainakin pistää kännykästä valot täysin hämäriksi tai mielummin sulkea se samaan aikaa kuin mitä menet sänkyynkin. Valvominen on kivaa ja lomalla on onneksi mahdollistakin, mutta muista kumminkin huolehtia siitä, että aivot ja kroppa saa levätä tarpeeksi! :)
terkuin Täti, joka vasta alettuaan kärsiä pahasta unettomuudesta on tajunnut riittävän levon merkityksen terveydelle...
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Nuoren mielestä ollaan nipoja, kun klo 24 täytyy pleikka sulkea ja siitä sitten hammaspesujen (iltapalan, jos tarve) jälkeen nukkumaan. Kaverit saa pelata online kuulema pidempään ja siksi on noloa.
Itsekkäästi toivon myös näin lomalla hetken parisuhdeaikaa miehen kanssa ja miehen mielestä on kamalaa, jos nukutaan yhteentoista. Mutta toki voitais puuhata aamullakin, jos jaksaisi herätä ennen teinejä, joita herätellä 11 maissa.
Siis mitä? Haluat kakarat nukkumaan jotta voitte harrastaa seksiäkö? En nyt oikein tajunnut. Eihän ne välttämättä nuku heti kun käsketään, siellä hiljaisuudessa kuuntelevat teidän... anna pelata vaan niin saatte siinä sitä parisuhdeaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos on hyvä syy niin saa valvoa, mutta pääosin 22.00 on nukkumaanmenoaika. Ettei sitten taas ole vaikeaa sopeutua koulu arkeen.
Tämä on niin ankeaa. Koko loma pitää totutella arkiheräämiseen, voiko surkeampaa olla.
Meillä niin teinit kuin aikuisetkin elää lomalla oman rytminsä mukaisesti ja se korjaantuu kyllä itsestään heti, kun arki alkaa. Ensimmäinen työ- ja koulupäivä menee vähillä unilla, mutta illalla tulee uni edellisyön vajeen takia ajoissa ja kas, seuraavana aamuna herääminen normaaliaikaan on jo ihan jees.
Inhosin lapsena tuota, kun oli pakko lomallakin mennä aikaisin nukkumaan, että "jaksaa sitten, kun koulu alkaa". Olen itse iltaihminen ja ajattelin silloin, etten ikinä pakota omia lapsiani tuollaiseen.
Samanlainen typeryys on se, että ei saa syödä karkkia, jäätelöä tms., ennen ns. oikeaa ruokaa, ettei ruokahalu mene. Niin onhan se nyt ihan kauheeta, jos ruokahalu menee, kun se ei sitten tule enää takaisin! Ei varmaan maailma kaadu siihen, jos joskus ruokahalu menee ja jää joku ateria välistä, kun on syöty herkkuja. Tuohan on lomaelämää, eikä sitä arkea, jolloin ei niitä herkkuja tarvi syödä jatkuvasti muutenkaan.
Tällaiset "joustot" ei tietenkään päde kuin vasta sen ikäisillä lapsilla, jotka jo ymärtää, mikä on oikeasti järkevää. Pikkulapsilla ruoka- ja nukkuma-ajat ym. elämän rytmi on syytä lomallakin pitää mahdollisimman samanlaisena kuin arkena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on hyvä syy niin saa valvoa, mutta pääosin 22.00 on nukkumaanmenoaika. Ettei sitten taas ole vaikeaa sopeutua koulu arkeen.
Tämä on niin ankeaa. Koko loma pitää totutella arkiheräämiseen, voiko surkeampaa olla.
Meillä niin teinit kuin aikuisetkin elää lomalla oman rytminsä mukaisesti ja se korjaantuu kyllä itsestään heti, kun arki alkaa. Ensimmäinen työ- ja koulupäivä menee vähillä unilla, mutta illalla tulee uni edellisyön vajeen takia ajoissa ja kas, seuraavana aamuna herääminen normaaliaikaan on jo ihan jees.
Inhosin lapsena tuota, kun oli pakko lomallakin mennä aikaisin nukkumaan, että "jaksaa sitten, kun koulu alkaa". Olen itse iltaihminen ja ajattelin silloin, etten ikinä pakota omia lapsiani tuollaiseen.
Samanlainen typeryys on se, että ei saa syödä karkkia, jäätelöä tms., ennen ns. oikeaa ruokaa, ettei ruokahalu mene. Niin onhan se nyt ihan kauheeta, jos ruokahalu menee, kun se ei sitten tule enää takaisin! Ei varmaan maailma kaadu siihen, jos joskus ruokahalu menee ja jää joku ateria välistä, kun on syöty herkkuja. Tuohan on lomaelämää, eikä sitä arkea, jolloin ei niitä herkkuja tarvi syödä jatkuvasti muutenkaan.
Tällaiset "joustot" ei tietenkään päde kuin vasta sen ikäisillä lapsilla, jotka jo ymärtää, mikä on oikeasti järkevää. Pikkulapsilla ruoka- ja nukkuma-ajat ym. elämän rytmi on syytä lomallakin pitää mahdollisimman samanlaisena kuin arkena.
Täsmälleen näin!
Ei lomalla mitään nukkumaanmenoaikoja ole. Jos jostain syystä on aikaisempi lähtö jonnekin, muistutetaan siitä edellisenä iltana. Arkirytmiin tottuu viikossa, sitten kun se on taas ajankohtaista.
moi! oon kohta 13 ja meillä säännöt on överitiukat. arkisin nukkumaan klo 20, viimestään klo 20.30. lomilla ja viikonloppusin sama, paitsi välillä saa 21.40 asti valvoa. mun äiti ajattelee et tää on vähän liian tiukka mut sitä ei haittaa. nää on iskän tekemät säännöt. selityksenä se että pitää saada joka yö unta. sit ihmetellään miks iltasin aina itkuhuutoraivarit, ja jokainen minuutti mitä itketään tai huudetaan näiden sääntöjen takia, aikaistetaan seuraavan päivän nukkumaanmenoajasta. suihkuun ennen kello 19 lomalla, vklp ja arkena. puhelimet pois samaan aikaan ja ei sa ladata omassa huoneessa, ettei tuu 'houkutusta' katsoa, vaikka en yleensä katsokkaan. kenelläkään kaverilla ei oo mitään tämmöstä shittiä. tänään on hiihtoloma, 21..40 mentiin nukkumaan. huomenna pitää mennä 19.40 nukkumaan. oon teini ja tämmöset säännöt. oon sanonu että kellään kavereilla ei oo mitään tämmöstä, ja et ne saa olla pidempään ulkona ja valvoo myöhempään, eikä tarvii alottaa mitään iltahommia noin aikasin tai mitään tämmöstä. mun vanhemmat sanoo vaan että no me ollaanki meiän perhe eikä sun kaverien perhe. auttakaa
jos haluat lapset nukkumaan että voitte harrastaa seksiä, oot suoraan sanottuna huono kasvattaja. yleensä esiteinit, nuoriso ym. ei nukahda ihan heti, joten oon aika varma että teiän sänkypuuhat ei jää miksikään privaatiksi hommaksi. tää kuka tähän vastas on oikeessa
Moi! Oon 13-vuotias teini. Mulla itsellä on todella tiukat vanhemmat, varsinkin nukkumaanmenoaikojen kanssa. Arkisin sänkyyn viimeistään klo 21:30, ja siitä ei tingitä. Joskus jopa 21:00 pitää olla sängyssä. Saadaan onneksi 11-vuotiaan pikkuveljeni kanssa lukea vielä noin 5-10min. Viikonloppuisin ajat vaihtelee paljon. Isällä menemme 21:00-22:30 sanoisin, ja äidillä yleensä pitää olla nukkumassa 23:30. Puhelimet ei todellakaan saa olla huoneessa, vaan pitää AINA olla tasan klo 20:00 siinä keittiön pöydällä, eli en voi edes katsoa omia elokuviani viikonloppuna huoneessani. Minusta on järkyttävää etten saa valvoa edes kesälomalla enempää, ja ainoa syy on se että aamulla vanhemmat lähtee aikaisin töihin ja he haluavat vain nähdä että OLEMMEHAN TEHNEET KAIKKI AAMUTOIMET KESÄLOMALLA!! Eli emme saa elää kesälomaamme rauhassa koska meidän pitää olla jo nousseet ja syöneet aamupalan noin klo 8. He myös valittavat siitä, etten saa valvoa, koska he haluavat olla rauhassa alakerrassa katsomassa vaikka leffaa. Eihän siitä kuulu ääntä jos vaikka katson elokuvaa kuulokkeet päässä omassa huoneessani ovi kiinni yläkerrassa!🤦🏼 Minulla on muitakin ärsyttäviä sääntöjä, mutta tässä oli nyt nukkumaan meno. Kiitos.
MOI PLIIS VASTATKAA TÄHÄN!!! Oon 13v ja nyt on kesäloma. mun pitää mennä viimeistään 11 nukkuu yleensä aiemmin koska mun isä käskee. eli en saa siis valvoo tai mitään. en saa esim olla silleen et oon vaa mun omas huonees ja meen nukkuu sitku väsyttää. mun iskän mielestä tää on jo valmiiks myöhänen sillee mitä helee. eiks kesälomal just oo se juttu et valvotaan????????
Ei ole uniaikaa mut pelilaitteet menee kiinni klo 20. Jos nyt joku matsi on kesken niin sen verran joustetaan. Muuten saavat valvoa niin kauan kuin haluavat kesälomalla. Menevät kyllä poikkeuksetta klo 22-24 välillä nukkumaan.
tiukat vanhemmat kirjoitti:
MOI PLIIS VASTATKAA TÄHÄN!!! Oon 13v ja nyt on kesäloma. mun pitää mennä viimeistään 11 nukkuu yleensä aiemmin koska mun isä käskee. eli en saa siis valvoo tai mitään. en saa esim olla silleen et oon vaa mun omas huonees ja meen nukkuu sitku väsyttää. mun iskän mielestä tää on jo valmiiks myöhänen sillee mitä helee. eiks kesälomal just oo se juttu et valvotaan????????
Loman idea on lepääminen, ei valvominen sinänsä.
Ei ole ollut lomilla nukkumaanmeno tsi heräämisaikoja. Taaperoille pidin nukkumaanmenoaikoja en koululaisille missään vaiheessa. Mua pakotettiin lapsena nukkumaan aikaisin ja lomillakin herätettiin aikaisin, olin aina väsynyt ja traumatisoiduin siitä kidutuksesta.
Menin tuossa iässä nukkumaan silloin, kun aurinko 'laski'. Sillä seudulla laski oikeasti heinäkuun puolivälissä ja asuin huoneessa, johon aurinko lakkasi paistamasta joskus kolmen aikaan aamuyöstä. Käytännössä valvoin pitkälle aamuyöhön ja nukuin puoleen päivään.
Ketju on täynnä niitä vanhempia, joiden toimia sitten ihmetellään kun nuoriso ei pärjää elämässä. Muissa ketjuissa taivastellaan ruutuajan määrää tai koulussa väsymistä tai huonoja liikuntatuloksia, ahdistusta ja mitä vielä.
Pikkuteini on vielä ihan lapsi, aivot ja kehitys ja kasvu on kesken ja unta tarvitsee enemmän kuin aikuinen. Kasvuun tarvitaan lepoa, ravintoa ja liikuntaa. No eikä mitä kun olkoon "pleikkarilla puolille öin." Tuossa lauseessa on niin monta asiaa pielessä etten jaksa edes aloittaa. Mutta lyönpä vetoa, että yksikään opettaja, terveydenhoitaja tai vaikka lastentarhanopettaja ei kasvata lapsiaan ilman mitään rytmiä, kuin pellossa.
Meillä lapset on vasta 11 ja 12 mutta en osaa kuvitella että 13-vuotiaana lähtisi vain sokka irti ja saisivat valvoa lomallakaan puolille öin jatkuvasti. Ei niin tee meillä kukaan. En tunne tutuista perheistä ketään, joka tekisi niin. Ehkä perheet joissa on lemmikkejä, on pakko osata pitää joku rytmi edes niiden takia - ne pyytävät aamulla ulos joka tapauksessa?
Aamulla herätään jossain 7-8 maissa ja iltaan mennessä eli klo 21.30 lapset ovat jo aivan naatti. Menevät tuohon aikaan sänkyyn ja nukahtamiseen menee ehkä viisi minuuttia, eli ovat oikeasti väsyneitä.
Tiedättekö mikä väsyttää? Se ei ole pleikan pelaaminen puolille öin.
Komppaan ylläolevaa. Olen itse yläkoulun ope, ja kyllä itselläni ja työkavereilla on lomallakin jokin järjestys kotona. Ehkä se tulee siitä, kun itsekin on kotona, laitetaan ruoka tiettyyn aikaan ja lähdetään päiväreissuille jne.
Minä taas hymyillen luin ketjun alkuosaa. Hienoa, että monessa perheessä lapsikin saa olla lomalla. Kaikilla se ei tarkoita aamuyöhön kukkumista kännykällä, mutta ylipäänsä rennompaa otetta asioihin.
Meillä kakki on illanvirkkuja. Lapsi 11v. valvoo helposti puolille öin ja heräilee siinä 10 aikaan. Miten asia olisi parempi, jos hän menisi klo 21 nukkumaan ja heräisi klo 7?
Olen tuon yllä kirjoittaneen tavoin erittäin ihmeissäni siitä, miten myöhään valvomista pidetään normaalina jo 13-vuotiaalla. :-o Ehkä tajuaisin paremmin, jos puhuttaisiin 16-vuotiaista.
Tuolla yhdellä perheellä on kyllä hyvä sääntö, että pelikoneet sentään kiinni klo 20, vaikka valvottaisiinkin myöhään. Ihan järkyttävää elimistölle, jos sinivalon ääressä valvotaan yöt. Miksi antaisin lapseni tehdä sellaista, kun en itsekään tee?
Mä tajusin kyllä tätä lukiessani, että meillä on tiukkaa. Lomalla pitää mennä sänkyyn klo 21 ja sitten voi lukea ehkä puoli tuntia. Jos on jotain yhteistä menoa tai joku juhla niin sitten voi toki valvoa myöhempään.
En oikein ymmärrä, että miksi lasten pitäisi kukkua koko yö, kun ne kuitenkin heräävät sitten aamulla kun me lähdetään töihin ja sitte yöunet jää liian lyhyiksi. Syvää unta tulee myös eniten alkuyöstä, joten olisi hyvä nukahtaa 22 aikaan ja se ei onnistu jos rauhoittumista ei aloita ajoissa.
En ole asettanut nukkumaanmenoaikoja keskellä kesälomaa, mutta sitä en siedä että asunnossa kolistellaan kun aamulla töihin lähtevät ovat nukkumassa. Valvokoon vaikka koko yön, mutta hiljaa. Kotiintuloajat tietysti toimii tuon ikäiselle kesälläkin.