Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

13-vuotiaan nukkumaanmenoaika kesälomalla...

Vierailija
21.07.2017 |

13-vuotiaiden vanhemmat: monelta teillä on nukkumaanmenoaika nuorelle? Annatte lapsemme jäädä valveille, kun itse menette nukkumaan vai valvotteko kanssa tai käskettekö nukkumaan? Mihin asti lapsi/nuori saa valvoa?

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas hymyillen luin ketjun alkuosaa. Hienoa, että monessa perheessä lapsikin saa olla lomalla. Kaikilla se ei tarkoita aamuyöhön kukkumista kännykällä, mutta ylipäänsä rennompaa otetta asioihin.

Meillä kakki on illanvirkkuja. Lapsi 11v. valvoo helposti puolille öin ja heräilee siinä 10 aikaan. Miten asia olisi parempi, jos hän menisi klo 21 nukkumaan ja heräisi klo 7?

Jos hän ei kuku tuota iltaa kännykän, tietokoneen tai Netflixin ääressä, niin ei välttämättä ole muuta eroa kuin että aamulla ette pääse lähtemään mihinkään menoihin kovin aikaisin, mutta ehkette haluakaan.

Jos hän kuitenkin on nuo illan tunnit kännykällä ja ruutujen ääressä, niin sitten se sama ruutuaika olisi elimistölle ihan objektiivisesti parempi viettää aamulla.

Vierailija
42/65 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon ihminen tekee niin kuin kunnon ihminen tekee. Jos toiset eivät tajua tehdä niin kuin kunnon ihminen, niin tekevät väärin.

Meillä 13v saa. valvoa lomalla ja nukkua aamulla, kunhan ennen puolta päivää nousee. Saa myös lomalla pelata milloin haluaa, kunhan nyt jotain muutakin tekee. Kouluaikana katsellaan nukkumaanmenoaikojen perään ja pelikoneet suljetaan illalla. Tähän rytmiin on helppo siirtyä, kun yhden päivän menee vajailla unilla. Harrastava, liikkuva teini, kuten isoveljensäkin ja koulu menee hyvin. Ihan koulussakin on ollut isommalla 8-luokalla yökouluja, joissa valvotaan koko yö. Teinitkin osallistuvat yhteisiin ruokailuihin illalla ja tekevät myös kotihommia, ulkoilevat ja ovat kavereiden kanssa. Ei tehtäis kunnon ihmisen kodissa näin mutta pystymme elämään tämän tosiasian kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnon ihminen tekee niin kuin kunnon ihminen tekee. Jos toiset eivät tajua tehdä niin kuin kunnon ihminen, niin tekevät väärin.

Meillä 13v saa. valvoa lomalla ja nukkua aamulla, kunhan ennen puolta päivää nousee. Saa myös lomalla pelata milloin haluaa, kunhan nyt jotain muutakin tekee. Kouluaikana katsellaan nukkumaanmenoaikojen perään ja pelikoneet suljetaan illalla. Tähän rytmiin on helppo siirtyä, kun yhden päivän menee vajailla unilla. Harrastava, liikkuva teini, kuten isoveljensäkin ja koulu menee hyvin. Ihan koulussakin on ollut isommalla 8-luokalla yökouluja, joissa valvotaan koko yö. Teinitkin osallistuvat yhteisiin ruokailuihin illalla ja tekevät myös kotihommia, ulkoilevat ja ovat kavereiden kanssa. Ei tehtäis kunnon ihmisen kodissa näin mutta pystymme elämään tämän tosiasian kanssa.

No jopas oli passivis-aggressiivista. :D

Vierailija
44/65 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loman alussa saa enemmän siimaa,mutta viimeiset viikot ennen koulua palataan jo normi viimeistään 22.00 nukkumaan aikatauluun.

Vierailija
45/65 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lomalla saa kyllä valvoa, mutten ole oikein samaa mieltä tuosta, että vasta arkena univelan kautta käännetään rytmi takaisin. Se on jotenkin tosi ankea alku arjelle. Meillä aletaan elokuun alussa kääntää rytmiä vähitellen, että päästään levänneinä aloittamaan syksyn aherrus.

Vierailija
46/65 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset on 14-, 12- ja 7-vuotiaat. Vanhemmat lapset on nyt taistelleet tämän ensimmäisen viikon aikana, että haluavat valvoa. Kaikki muutkin kuulemma saa. Kaikki muut elää, viettää kesää ja ottaa rennosti, paitsi me.

"Kaikki muut" on käsite, johon ei kannata uskoa kovin sokeasti. Jokainen perhe tekee kuten tekee, mutta monesti vanhempi on sokea myös sille omalle käytökselleen. Meillä ollaan ehkä liiankin tiukkoja, sitä täytyy nyt tarkastella. Mutta tässä ketjussa moni on kyllä aivan liian lepsu valvomisen, kännyköiden ja pelaamisen kanssa.

Minusta nykyajan vitsaus on se, että ne kaverit on siellä kännykässä ja pelikoneella, ja lapselle iskee fomo, kun oma laite pitäisi sammuttaa ja käydä nukkumaan. Sitten nämä kaksi taistelee keskenään: tarve kuulua joukkoon ja olla jäämättä paitsi mistään, ja tarve levätä ja nukkua tarpeeksi.

Minun tehtävä vanhempana ei ole kerätä suosiopisteitä lapsiltani, vaan valmentaa elämää varten. Itse pelkään, että jos annan tottua siihen että valvominen ruudun äärellä on normaalia, tapa jää päälle aikuisenakin. Aikuisen normaali elämä taas ei onnistu, eikä itselläkään ole hyvä olla, jos ei lepää tarpeeksi.

Vierailija
47/65 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voinhan mä käskeä lapsen nukkumaan ajoissa, mutta eri asia nukkuuko. En ala valvomaan ja vahtimaan. Teinit yleensä valvovat lomalla, ei voi mitään.

Vierailija
48/65 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on hyvä syy niin saa valvoa, mutta pääosin 22.00 on nukkumaanmenoaika. Ettei sitten taas ole vaikeaa sopeutua koulu arkeen.

Voi hyvä luoja. Kesäloma kestää 2 kk. Anna sen teinin nyt noudattaa luonnollista rytmiään edes 1,5 kk. Rytmi palautuu kouluun sopivaksi muutamassa päivässä.

Vierailija
49/65 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas hymyillen luin ketjun alkuosaa. Hienoa, että monessa perheessä lapsikin saa olla lomalla. Kaikilla se ei tarkoita aamuyöhön kukkumista kännykällä, mutta ylipäänsä rennompaa otetta asioihin.

Meillä kakki on illanvirkkuja. Lapsi 11v. valvoo helposti puolille öin ja heräilee siinä 10 aikaan. Miten asia olisi parempi, jos hän menisi klo 21 nukkumaan ja heräisi klo 7?

Jos hän ei kuku tuota iltaa kännykän, tietokoneen tai Netflixin ääressä, niin ei välttämättä ole muuta eroa kuin että aamulla ette pääse lähtemään mihinkään menoihin kovin aikaisin, mutta ehkette haluakaan.

Jos hän kuitenkin on nuo illan tunnit kännykällä ja ruutujen ääressä, niin sitten se sama ruutuaika olisi elimistölle ihan objektiivisesti parempi viettää aamulla.

En alapeukuta, koska saatat hyvinkin olla oikeassa.

Meillä roikutaan ruuduilla illallakin. Ei ole rajoituksia. Kovin ikävää olisi, että meidän vanhempien nukkuessa aamulla lapsi heräisi tänne yksin. Meillä eletään siinä luontaisessa rytmissä, mikä meillä kaikilla sattuu olemaan iltapainoitteinen.

Aamumenoja? Niitä ei ole. Miehen kanssa teemme aikatauluista melko vapaata työtä. Ja vaikka lähtisimme töihin aamulla aikaisin (joskus on joku tapaaminen), niin lapsi saa jäädä nukkumaan ja nukkuukin.

Me emme edes sovi lomalle menoja ennen klo 14:ää. Hidas aamu, vapaata lorvailua, lounas ja sen jälkeen liikkeelle. Suuren osan lomasta vietämme kakkosasunnollamme Espanjassa ja siellä on ihanan iltapainoitteista kaikki.

Joskus olen toivonut olevani aamuvirkku. Lapsen kanssa olisi kivempi käydä retkikohteissa heti 9-10 aikaan kun on hiljaisempaa, mutta sellainen tuo vain kouluaamut mieleen, kun pitäisi herätyskello laittaa.

Vierailija
50/65 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vituttaa kun teini valvoo nykyään niin pitkään. Se siitä aikuisten parisuhdeajasta. Missähän vaiheessa sitä voisi naida, kun teini lojuu kämpillä koko loman. Saiskohan sen lähetettyä jonnekin leirille.

Vierailija
51/65 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin teini en saanut valvoa koska vanhemmat pakotti tekemään töitä. Heti kun valmistuin amiksesta aloin pitkäaikaistyöttömäksi ja otin takasin sen mitä menetin.

Sitten kun minulla on lapsia niin loma on kyllä loma.

Vierailija
52/65 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vituttaa kun teini valvoo nykyään niin pitkään. Se siitä aikuisten parisuhdeajasta. Missähän vaiheessa sitä voisi naida, kun teini lojuu kämpillä koko loman. Saiskohan sen lähetettyä jonnekin leirille.

Helposti. Menette itse aiemmin nukkumaan ja vedätte maratoneja mielin määrin aamukuudelta, kun teini nukkuu sikeintä untaan.

Vierailija
53/65 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 13 v poika meni kouluaikana n.21.30-22.30 nukkumaan. Kesällä tuntia myöhemmun ja varmaan tulee yksittäisiä poikkeuskertoja, että menee yli puolen yön. Aamulla noustaan lomallakin VIIMEISTÄÄN ysiltä, että on päivä aikaa puuhailla kaikenlaista. Aikuiset ja pikkusisko herää jo ennen seitsemää.

Vierailija
54/65 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa vanhemmat, että esim. pituuskasvu edellyttää riittävää unta. Ei mulla muuta. Ihan samahan se mulle lapsettomalle mihelle on.

Miksi lapseton mies ottaa kantaa lastenkasvatusasioihin?

Vierailija
55/65 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai "kunnon ihmiset".  Ei ole vaikeaa olla "Kunnon ihminen" kun kyseessä on vielä pikkuteini. Taisit itsekin huomata että on eroa "kunnollisena" pidettyyn tyyliin ja teidän tyyliin. 

Tai ehkä teillä on niin kunnollinen teini, että se itsekin ymmärtää ettei iltamyöhällä enää tarvi pelata? Sen takia teidän ei tarvi sitä rajata hänen puolestaan? 

Kaiken kaikkiaan ihan käsittämätöntä lepsuilua ja velttoilua. Tulee pakosti mieleen, ehkä iso osa vastauksista on teinien itsensä kirjoittamia. Tuntuu hullulta, että olisi noin yleistä että tenavat valvoo ihan mihin asti tykkäävät.

Mikään ei ole veltompaa kuin sellainen olmi, joka istuu pelikoneella jonnekin aamuyhteen. En ikinä sallisi sellaista "lomailua". 

Vastaava lomanvietto aikuisella olisi ehkä ryyppääminen heti kun loma alkaa, korkki auki, siihen asti että töihin on taas palattava.  

Älytöntä.  Mitä sellaisesta lomasta saa? 

Oma otantani nykyteineistä on varsin suppea, silti tiedän jopa kaksi poikaa (ikää 15-16), jotka eivät lähde aamulla kouluun  koska pelaavat yöt. 

On ihan varma, että edellä naureskeltujen "kunnon ihmisten" kodeista näitä olmi-poikia ei tule, kun sellaista mahdollisuutta ei edes anneta. Sellaista ei tehdä, ei edes lomalla. 

Vierailija
56/65 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei varmaankaan ole iso koti, mutta meillä siitä on etua, että voidaan vaikka päivällä lukkiutua meidän makuuhuoneeseen samalla kun lapsella on jotkut pelijutut kesken. Luurit korvilla se juttelee kavereidensa kanssa eikä kuule, vaikka huutaisin alakerrasta.

Pienemmän kodin tiloissa tehtäisiin varmaan niin, että aamulla unenpöpperössä jos kello näyttää jotain 6 tai 7, niin tuuppaa puolisoa vähän hereille. Yleensä homma lähtee hyvin helposti käyntiin.

Teinit jo tietää , että vanhemmat puuhailevat, joten jollekin saattaa riittää hienovarainen vihjaus siitä, että vanhemmat tarvitsevat omaa aikaa. Sanomalla vaikka, että kun ovi on kiinni, ei saa häiritä. Tämä me ollaan opetettu jo pienille lapsille, koska nukkuessa ovi on raollaan eli yöllä, jos oli hätä, niin vanhemmat sai herättää.

Ja onhan ne teinit pois kotoakin. Pitää vaan käyttää tilaisuudet hyväksi.

Vierailija
57/65 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olet lapsen päättänyt tehdä. Kärsi siis rauhassa.

Vierailija
58/65 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin jo lapsena ja nuorena ja ihmettelen edelleen vanhempien intoa tuohon rytmin kääntämiseen viikkoa, jopa paria ennen koulun alkua, puhumattakaan siitä, että arkirytmissä pitäisi olla koko loma.

Ainakin itselläni rytmi kääntyy ja on aina kääntynyt arkiaikatauluun ihan parissa yössä koulun ja nykyisin töiden alettua loman jälkeen ilman mitään etukäteisvalmisteluja. Lomalla nautin alusta loppuun siitä, että saan kerrankin elää normaalin rytmini mukaisesti, joka on yhdeltä nukkumaan ja kymmeneltä ylös. Tuohon vuorokausirytmi on kääntynyt aina automaattisesti lomilla jo yläkouluikäisestä saakka.

Vierailija
59/65 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tajusin kyllä tätä lukiessani, että meillä on tiukkaa. Lomalla pitää mennä sänkyyn klo 21 ja sitten voi lukea ehkä puoli tuntia. Jos on jotain yhteistä menoa tai joku juhla niin sitten voi toki valvoa myöhempään.

En oikein ymmärrä, että miksi lasten pitäisi kukkua koko yö, kun ne kuitenkin heräävät sitten aamulla kun me lähdetään töihin ja sitte yöunet jää liian lyhyiksi. Syvää unta tulee myös eniten alkuyöstä, joten olisi hyvä nukahtaa 22 aikaan ja se ei onnistu jos rauhoittumista ei aloita ajoissa.

Koko yön kukkumisen ja klo 21 nukkumaanmenon välillä on myös vaihtoehtoja. Tuo viimeinen virke on raaka yleistys ja osalle ihmisistä jopa valhe. Esimerkiksi itse olen koko elämäni pyrkinyt siihen, että rytmini olisi säännöllinen arjet ja viikonloput ja menisin nukkumaan klo 22 ja heräsin viimeistään klo 7. Ongelmaksi on muodostunut se, että en yksinkertaisesti saa unta ennen puoltayötä, vaikka nousisin pitkiäkin aikoja putkeen joka aamu klo 6-7. Ennen puoltayötä korkeintaan torkun kevyesti ja heräilen vähän väliä.

Luontainen unentarpeeni on tuo 9 tuntia, eli siitä ei ole kiinni, että yrittäisin väkisin nukkua liikaa. Loma-aikoina nukun automaattisesti joka yö melko tarkalleen klo 00-9. Sen vuoksi olenkin joitain vuosia sitten luovuttanut ja hyväksynyt, että olen iltavirkku enkä muuksi muutu. Uskaltaisin siis väittää, että esimerkiksi itselläni syvin uni ei millään asetu tuohon sinun määrittämääsi alkuyöhön. Minun alkuyöni on muutamaa tuntia myöhemmin.

Vierailija
60/65 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 14v oli menossa nukkumaan tänäön viideltä aamulla, kun itse heräilin.

Nauttii yksinolosta yöllä 😄

Joka yö ei näin meillä, mutta yleensä valvoo lomalla yhteen, tai kahteen yöllä ja nukkuu toisinaan 12h.

Kouluaikana klo 23 nukkumaan viim.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi