Edes sukulaiset eivät ehdi lasten synttäreille heinäkuussa - "Mikään ei ole surullisempaa..."
http://m.iltalehti.fi/perheartikkelit/201707202200276124_pt.shtml Voi luoja mitä mussutusta taas turhasta! Uskokaa nyt OlliEiden ja OsCareiden äitylit, että kaikkia eivät pentunne voisi vähempää kiinnostaa. Ja vielä vähemmän pentujen mehukestit!
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä toivon, että tämän jutun takia loputkin vieraat jää jatkossa saapumatta. Mikä ihme saa harhaisimmat mammat kuvittelemaan, että juuri Minun Lapsellani on merkitystä? Ei ole. Lapsesi on yhdentekevä kaikkien muiden kuin sinun ja kenties isänsä mielestä. Yh-den-te-ke-vä. Ei yksikään perhe muuta kesäsuunnitelmiaan mussukkasi synttäreiden vuoksi ja hyvä niin.
Omat lapseni ei todellakaan ole isovanhemmille ja kummeille yhdentekeviä.
Niinhän sä luulet.
Meidän lapsista nuorin on syntynyt keskellä kesää. Kaverisynttärit pidetään jo kesäkuussa ennen lomia, ja sukulaissynttärit mökillä. Ne tulee ketkä pääsee.
En myöskään odota, että omien lasteni synttäreille tullaan jos sattuu olemaan kivempaa tekemistä. Joten en senkään takia viitsi juosta vuodesta toiseen noissa järjettömän tylsissä pönötysjuhlissa.
Kyllä niihin juhliin osallistuttaisiin jos ne olisivat kivoja, mutta valitettavan harvat sukulaissynttärit ovat. Vaikka sitähän monen mammelin täälläkin palstalla tuntuu olevan vaikea tajuta ja myöntää.
No onhan se varmasti harmillista, mutta ei siitä kannata numeroa tehdä. Itse pyrin käymään sukulaislasten synttäreillä, mutta jos samalle viikonlopulle osuu joku "mieluisampi" juttu (mökkiviikonloppu kavereiden kanssa tai vastaava hankalasti järjestettävä) niin en ota stressiä. Vaikea varmaan ennakoidakaan tuossa tilanteessa jos on yhdistetyt synttärit että milloin ne ovat, kun normaalisti osaa vähän ajatella ajankohtaa oikean synttäripäivän perusteella. Lapsetkin on tietysti erilaisia, mutta en muista itse harmitelleeni jos joku sukulainen juhlista puuttui, lienenkö tuota edes huomannut. Voisiko siis olla mahdollista, että ongelma on äidille suurempi kuin lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Tuolta mammalta on jäänyt oivaltamatta eräs asia. Jos juhlat ovat hauskat, kyllä niihin mielellään tullaan ja järjestetään aikaa muilta menoilta. Mutta ilmeisesti hänen lastensa synttärit eivät ole mitenkään hauskat ja kuka sitä tylsiin juhliin haluaisi osallistua?!
Tuosta voi jo päätellä jotain jos viime vuonna vieraita oli, mutta tänä vuonna ei enää ketään. Tietysti mamma ollut viinijurrissa tms. joka jätetty sopivasti jutusta pois.
Kukkis kirjoitti:
Ihmeellisiä kommentteja. Itsekkyys paistaa jo pitkälle läpi: älkää sitten itse olko nyreissänne, jos teidän juhliin ei tule ketään, kun tekään ette ole valmiita vaivautumaan muiden juhliin. )
Ei haittaa. Parempi vain kun ei tulisikaan eikä itsekään tarvitsisi järjestää mitään. Kaverisynttärit ovat lapsille tärkeät ja ne järjestän mielelläni mutta en noita tyhjänpäiväisiä sukulaissynttäreitä. Aika ihmeellistä jos sukulaisiaan ei voi tavata ihan muuten vain. Lapsilla on krääsääkin jo riittämiin joten ei olla lahjojenkaan tarpeessa.
Yksi ratkaisu asiaan on, että ei pidetä niitä synttäreitä niin hirveän merkittävinä. Ennen se oli useinkin vain perheen sisäinen juttu. Ulkopuoliset, sukulaisetkaan, eivät noteeranneet mitenkään. Minä sain kuitenkin aina synttärilahjan, isältä kirjan tai jotain piirustustarvikkeita, äidiltä suklaalevyn. Aamulla herätettiin onnentoivotuksilla. Tuntui kivalta, en ikinä odottanut mitään sen kummempaa.
Minulla oli ystäviä, joiden tiesin perheissään jäävän täysin vaille ylimääräistä huomiota synttäripäivänään,
Nykyään aikuiset pitävät lasten synttäreistä sellaista meteliä, että lapsi pettyy, kun maailma ei horjahdakaan radaltaan hänen päivänään.
Miksi aikuisten pitäisi "uhrautua" sukulaislapsen synttärijuhlien vuoksi, jotta lapselle ei nyt vaan tulisi paha mieli (ja tästä jutusta tuli vaikutelma, että se on enemmänkin äidille ongelma). Jos on lomasuunnitelmat jo tehty, niin en minäkään niitä peruisi, en edes kummilapseni vuoksi. Kaverisynttärit ovat lapselle tuhat kertaa mieluisammat, mutta en odottaisi että joku perhe järjestäisi lomansa ja menonsa niiden mukaisesti. Kannattaa siis järkätä synttärit a) joko aikaisemmin tai b) myöhemmin eikä juuri sinä siunattuna päivämääränä. Kaikki eivät pääse välttämättä aina silloinkaan, mutta ei siihen normaali aikuinen takerru ja ala marttyyriksi. Virallisena synttäripäivänä voi tehdä jotain kivaa tai juhlia ihan vaan perheenkin kesken. En vaan ymmärrä tätä ko. äidin ajatusmaailmaa lainkaan. "Surullisinta ikinä"... sallikaa mun nauraa.
Ja sitten 16 vuotiaana pennut odottaa jotain mtv-tyylisiä "sweet little sixteen" ökyjuhlia. Älkää tekemällä tehkö niistä pennuista kermap****itä!
MIKSI tänne pitää jatkuvasti postata näitä "uutisia", joita jokainen voi lukea netistä? Vai eikö teillä ole ketään, kenen kanssa noita päivitellä?
Työssäkäyvät saavat sen muutaman viikon lomaa vuodessa, aina ei ole edes itse mahdollista päättää loman ajankohtaa. Aika monilla kesäloma on heinäkuussa. Mielestäni kyllä jokaisella on oikeus käyttää se loma vaikka matkaan, mökkeilyyn ja mitä ikinä haluakaan tehdä. Yksin tai perheen kanssa. Ei todellakaan tarvitse alkaa lomasuunnitelmia venkslaamaan tai perumaan minkään synttärijuhlan takia.
Jos vanhempi itse luo lapselle liian korkeat odotukset, niin tottahan lapsi saattaa sitten pettyä, jos ei odotukset toteudu. Ei voi olettaa, että kaikki pääsevät juhliin paikalle varsinkaan loma-aikoina. Näin se nyt vaan on, eikä se ole niiden kutsuttujen vieraiden syy. Pitäkää juhla vaikka parempana ajankohtana, jos se on niin tärkeä.
No mä käyn sukulaislasten synttäreillä, ja teen sen jopa mielelläni. Musta on kivaa tavata samalla muitakin sukulaisia.
Mulla synttärit ja nimpparit samana päivänä kun koulu loppuu, siis just ennen joulu- ja kesälomaa. Mulle äiti sanoi että moni varmaan menee mummolaan tai jonnekin mut kysy kuka pääsee. Kysyin. Joskus tuli 2, joskus 5 kaveria (mikä meillä oli maksimi). En saanu traumoja mut mä olenkin syntynyt -70 milloin maailma ei pyörinyt lasten pärillä ;)
Vierailija kirjoitti:
MIKSI tänne pitää jatkuvasti postata näitä "uutisia", joita jokainen voi lukea netistä? Vai eikö teillä ole ketään, kenen kanssa noita päivitellä?
Siksi että voisit päivitellä ja kommentoida näihin ketjuihin. Opettele lukemaan otsikot, niin et päädy ketjuihin joihin et halua pöllöpää. :D
Kyllä minä ainakin menen "jopa" sukulaislasten synttäreille jos kutsutaan. Tiedän että ne omat synttärit on lapselle tärkeä ja odotettu päivä. Ei tarvitse olla mitkään ökysynttärit, ei lapset sellaisia vaadi jos ei ole sellaisiin totutettu, vaan tavalliset kakkukahvit riittää mielestäni hyvin tarjottaviksi ja kohtuuhintainen lahja tuomisiksi. Keneltä aikuiselta on kauheasti pois, jos pari tuntia antaa aikaansa muuhunkin kuin omaan itseensä. Kasvaa varmaan teidän omistakin jälkeläisistä mukavan itsekeskeisiä aikuisia, jos ajatusmaailma on tuota luokkaa. Ja nyt kyllä myös ymmärrän, kun on puhuttu suomalaisten lapsivihasta.
Meillä on hääpäivä kummilapsen syntymäpäivänä. Jos haluamme juhlistaa meidän tärkeää päiväämme esim. ulkomailla, niin kyllä se kummilapsen syntymäpäivä jää silloin väliin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ainakin menen "jopa" sukulaislasten synttäreille jos kutsutaan. Tiedän että ne omat synttärit on lapselle tärkeä ja odotettu päivä. Ei tarvitse olla mitkään ökysynttärit, ei lapset sellaisia vaadi jos ei ole sellaisiin totutettu, vaan tavalliset kakkukahvit riittää mielestäni hyvin tarjottaviksi ja kohtuuhintainen lahja tuomisiksi. Keneltä aikuiselta on kauheasti pois, jos pari tuntia antaa aikaansa muuhunkin kuin omaan itseensä. Kasvaa varmaan teidän omistakin jälkeläisistä mukavan itsekeskeisiä aikuisia, jos ajatusmaailma on tuota luokkaa. Ja nyt kyllä myös ymmärrän, kun on puhuttu suomalaisten lapsivihasta.
Nythän ei ollut kyse lapsivihasta vaan sitä, että kesäkuukaudet ovat sellaisia, joihin monien ihmisten loma ajoittuu. Tuolloin useimmat reissaavat, mökkeilevät, osallistuvat tapahtumiin yms. Silloin on siis paljon muutakin menoa, jotka menevät prioriteeteissa lapsisynttäreiden edelle. Täällähän ehdotettiin myös synttäreiden järjestämistä jonakin muuna ajankohtana...
Vierailija kirjoitti:
Näitä asioita ymmärtää vasta sitten, kun on oma lapsi. Minäkin viittasin kintaalla nuorempana lasten synttäreille, mutta oman lapsen myötä kyllä se harmittaa jos kukaan ei tule lapsen synttäreille.
Oma lapsi ja oman lapsen synttäreille... Onneksi olkoon olet todiste itsekkäästä ihmisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä käyn aina sukulaislasten synttäreillä. En lasten vanhempien takia vaan niitten lapsien. Onhan he kuitenkin miun sukulaisia. Melkeimpä on minun vastuu heidän kanssaan viettää aikaa ja opettaa heille asioita. Niinkuin mun sukulaiset minulle kun olin lapsi. Kaikkialla muualla maailmalla suomea, venäjää ja. Viroa lukuunottamatta tämä on normi.
Astu ulos suomikuplastasi ja matkusta, niin huomaat miten monissa maissa ei perheen ulkopuolisia sukulaisia välttämättä tunneta lainkaan.
Kas aina yhä ihana suomi viha löysi tiensä tänne :-D Onhan ulkomainen taas paljon parempaa, hienompaa ja ihanempaa?
Ihmeellisiä kommentteja. Itsekkyys paistaa jo pitkälle läpi: älkää sitten itse olko nyreissänne, jos teidän juhliin ei tule ketään, kun tekään ette ole valmiita vaivautumaan muiden juhliin. Kyllä minäkin olen tottunut siihen, että kun joku juhlii, sinne mennään, oli kesä, loma tai talvi. Lähipiirin synttäreitä on juhlittu vuosikaudet samaan aikaan, joten ei tule edelleenkään yllätyksenä esim. yhdet joulusynttärit, jonne aina mennään, joulusta viis. Ja kyllä kumman paljon on ihmisillä tuntuu olevan kesällä festareita ja menoja, kun ei yksille synttäreille pääse, eikös jengi just itkenyt kun lomarahoja leikattiin, niin ei ole varaa mennä minnekään eikä tehdä mitään? Lasten synttärit=ilmaisen kakun bileet, menkää sinne! ;)