Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

AKNE aikuisiällä (apua luonnonkosmetiikasta tai ruokavaliosta?)

Vierailija
20.07.2017 |

Onko mitään keinoa saada akne kuriin?

Sain aknen 12-vuotiaana ja sen jälkeen ei ole ollut finnitöntä päivää. Olen nyt 32. Olen syönyt lääkekuurin teini-iässä ja testannut jokaista kaupassa myytävää tuotetta. Ihoni on muutenkin rasvainen, se rasvoittuu noin puolessa tunnissa pesun jälkeen. Mustapäitä on nenä täynnä ja kaiken lisäksi minulla on ruusufinni. Että ei hyvin mene. Aikojen saatossa tähän naamaan on itse tottunut ja välillä en enää välitä tästä ollenkaan.

Onko kukaan saanut apua esim. luonnonkosmetiikasta tai ruokavaliosta? Olen alkanut käyttää välillä jotain ekopesuaineita ja -shampoita, koska olen alkanut ajatella kaikkia kemikaaleja yms.

Syön mielestäni terveellistä ja kasvispainotteista ruokaa, mutta siihen päälle sitten syön paljon karkkia, leivonnaisia, suklaata, sipsejä. En tiedä, voisiko sokeriherkkujen vähentäminen auttaa? Entä onko kukaan saanut apua esim. maidottomasta tai viljattomasta ruokavaliosta? Tämän akneongelman lisäksi painin mahavaivojen kanssa (maha turpoaa, on kipeä, välillä on ripulilla, välillä ummetusta). Söin aamulla puuroa, marjoja, näkkileivän lisukkeineen ja maitoa + kahvin. Muuta en ole tänään vielä syönyt, mutta heti mahani turposi ja on tullut ilmavaivoja. Joku aamupalastani sen ilmeisesti aiheutti.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeriton ja viljaton ruokavalio.

Vierailija
2/48 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä ainakin vaalea vilja, sokeri, rasva ja maitotuotteet tekee ihosta kamalan. Silloin kun jaksan keskittyä syömisiin ja ruokavalio koostuu kasviksista, hedelmistä, marjoista, lihasta, kalasta ja ruispuurosta niin ihokin voi huomattavasti paremmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki maitotuotteet pois. Maitoa on yllättävän useissa tuotteissa, joten tsekkaa tuoteselosteet. Maitoa on myös ylläripylläri leivonnaisissa, suklaissa ja jopa joissain sipseissä.

Maito voi aiheuttaa myös nuo mahaongelmat. Itsellä oli aknea ja mahavaivoja ennen maidon jättämistä pois ruokavaliosta, nyt ei ole enää :)

Vierailija
4/48 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen jättänyt maidon juonnin ja muutenkin vähentänyt maitotuotteet aika minimiin. Sattumaa tai ei niin enää naamalle tulee silloin tällöin finnejä. Aiemmin kuitenkin kärsin isoista ihonalaisista finneistä lähinnä poski/leuka-alueella. Näihin käsittääkseni vaikuttaa myös paljon hormonit, johon ei välttämättä voi hirveästi vaikuttaa. Lisäksi söin poskiontelontulehdukseen alkukesästä antibioottikuurin ja tämä hävitti myös kasvoilta muutamat finnit, eikä ainakaan vielä ole tulleet takaisin.

Pesetkö liian voimaikkailla pesuaineilla? Itse olen tykästynyt tähän https://www.ilovecrete.eu/en/shop/soaps/volcano-lava-scrub-soap/  Puhdistaa hyvin mutta ei kuivata liiaksi ihoa (joka lisää talineritystä) Sisältää mm. oliviiöljyä. Kannattaa myös tarkastaa meikkien ainesoast. 

Kyllähän sitä sanotaan, että sokerilla on negatiivisesti vaikutusta ihoon. EI pelkästään näppyjen kautta vaan muutenkin. Itse en ole havainnut merkittävää eroa nimenomaan näpyissä. Mutta voithan sinä kokeilla hetken aikaa sokeritonta ruokavalio, niin tiedät voisiko se olla osasyynä.

Vierailija
5/48 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tieteellisesti on todistettu, että esim. suklaattomuus tai suklaan syönti ei vaikuta finneihin. Eli ne tulevat ruoasta huolimatta, jos ovat tullakseen. Onko sinulla muuten lapsia? Onko hormonitasapaino muuten ok?

Vierailija
6/48 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auttanut mulla ruokavalio, ei kuorinnat, ei runsas vedenjuonti. Tuollaiset auttavat ihmisille, joilla ei ole aknea, vain pari näppylää. Ne ovat ihan hokkuspokkusta, kun on ihosairaus kyseessä. 

Minulla lievensi e-pillerit, mutta silti naama kukki. Antibiootit tarjosivat vain hetken helpotuksen. Vasta isotretinoin-kuuri laittoi ihon kuriin. 

Vierailija
7/48 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kookosöljy. Testattu, toimii!

http://kookosoljy.com/kookosoljy-ja-akne/

Vierailija
8/48 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näiden em. lisäksi en voi korostaa liiaksi veden juonnin vaikutusta. Luettuani jälleen kerran niistä, päätin alkaa juomaan enemmän vettä päivässä. Ja ihoni voi paremmin kuin koskaan (siis myös finnien osalta). Se, että jos juo liian vähän, lisää jostain syystä talineritystä.

Vierailija
9/48 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei auttanut mulla ruokavalio, ei kuorinnat, ei runsas vedenjuonti. Tuollaiset auttavat ihmisille, joilla ei ole aknea, vain pari näppylää. Ne ovat ihan hokkuspokkusta, kun on ihosairaus kyseessä. 

Minulla lievensi e-pillerit, mutta silti naama kukki. Antibiootit tarjosivat vain hetken helpotuksen. Vasta isotretinoin-kuuri laittoi ihon kuriin. 

Se voi olla monen asian summa. Itse olen syönyt kaksi tai kolme antibioottiuuria, joilla olen saanut ihon kuntoon. Mutta melko pian kuurin lopetettua niin finnit ovat palanneet. Ei ole myöskään mitenkään kovin terveellistä jatkuvasti olla syömässä antibiootteja uudestaan. Ymmärrän kyllä, että sitäkin vaihtoehtoa haluaa kokeilla. Itselläni oli aika vaikea akne, isoja finnejä ja lähes maidoton ruokavalio on kyllä auttanut. 

Vierailija
10/48 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio eli maito, sokeri ja vehnä pois. Hormonitasapaino kuntoon (minulla auttoi ihan e-pillerit).

Ihotautilääkäriltä lääkkeet ja/tai voide. Minulla auttoi pelkkä voide mutta nyt en muista nimeä.

Kosmetologin ihonpuhdistus.

Vierailija
11/48 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on sama juttu, akne vielä 26-vuotiaana. Olen huomannut, että vain sokerin vähentäminen on ainoa tulehdusta lievittävä asia. Kokeiltu on viljattomuudet, maidottomuudet jne. Kosmetiikka myös tilapäisesti vaihdettu luonnonkosmetiikkaan - ei hyötyä (olen kosmetologi koulutukseltani).

Kertaalleen olen vuosia sitten syönyt isotretinoiinikuurin, joka on ollut tähän mennessä ainoa oikeasti tehonnut asia. Oman akneni aiheuttavat hormonaaliset syyt, mutta millään e-pillereillä ei ole tulehduksia saatu pois vaan vähän lievitystä.

No, itsehän ajattelin taas varailla aikaa ihotautilääkärille.

Vierailija
12/48 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin rauhoitu! Stressi puskee ihosta läpi.

Toiseksi: Oletko käynyt lääkärillä ruusufinnistä? Jos et niin varaa aika..auttavia lääkkeitä löytyy. Vatsa- ja akne oireesi kuulosti omiin korviini keliakian oireille eikä niiden kanssa ole leikkimistä. Keliakia testiin pääset lääkärin kautta..mutta se ei anna 100% vastausta.

Kolmanneksi: Kaipaat remonttia ruokailutottumuksiisi. Aamupalasi perusteella käytät pääasiassa "hyvin prosessoitua ruokaa" eli liikaa vehnäperäisiä ja sokeria, joten koita korvata vehnä ja ruis edes kuuriluontoisesti vaikkapa lisäämällä kauran ja riisin käyttöä. Muista myös juoda enemmän vettä.

Vierailija
13/48 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan se hyvä idea, että kokeilen ensin olla jonkun aikaa maidottomalla ruokavaliolla, sitten vaikka viljattomalla jne.? Vaikka aloitin keskustelun aknesta, niin jotenkin sen kanssa pärjään, mutta tämä maha on hankalampi ongelma. Jos vaikka siinä sivussa akneongelmakin helpottaisi.

Tietysti sokeriakin voisin vähentää. Tiedän syöväni herkkuja aivan liikaa. Tuo sokerikin on jännä asia siinä mielessä, että en yhtään tykkää liian makeista jogurteista, rahkoista ja muista välipaloista. Syön nykyään vain maustamatonta jogurttia marjoilla ja jälkiruokarahkoihin laitan vain pienen ripauksen sokeria. Tällaisiin en kaipaa yhtään makeutta, mutta silti sitten tulee naposteltua paljon karkkia ja suklaata.

Minulla ei ole lapsia ja en ole koskaan syönyt e-pillereitä.

Kiitos myös noista linkeistä. Täytyy lukea ne läpi.

ap.

Vierailija
14/48 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti, ei mikään sokerin vähennys vie aknea kokonaan pois, hieman lieventää oireita. Mulla on vaikea laktoosi-intoleranssi, joten vältän maitotuotteita muutenkin. Juon vettä paljon vieläkin, pesen rasvoittuvalle iholle tarkoitetulla saippualla naaman, käytän mineraalimeikkejä. Akne hieman menee kuriin, mutta et saa sileää ihoa - tai en ainakaan minä saanut. Voithan sinä koittaa viljatonmaidotonsokeritonkookosöljy-kuuria, mutta ei se pitkällä juoksulla tee muuta kuin lievennä.

Ihotautilääkärille. Akne on ihan oikea sairaus.

t. 7

Vierailija
15/48 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliakiaa minulla ei ole ainakaan verikokeen perusteella. Lääkäri laittoi minut verikokeeseen alhaisten hemoglobiiniarvojen takia, mutta ei ollut keliakiaa. Stressiä meinaa olla töiden takia, mutta nyt olen kesälomalla. Stressi on vähän helpottanut, mutta välillä työasiat pyörii silti mielessä.

ap.

Vierailija
16/48 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoida ihoasi mahdollisimman hellästi ja rakkaudella. Ruusufinni vaatii todella hellävaraiset ja rauhoittavat tuotteet, jotka usein auttavat myös akneen.

Olen itse kärsinyt aknesta 10-vuotiaasta asti. Nyt olen 26-vuotias, ihossa on enää vähän mustapäitä ja näppylöitä tulee vain harvoin. Ihonhoitorutiini kuulostaa tältä:

Aamulla pyyhin kasvoni vain Herbinan misellivedellä. Siihen päälle laitan aurinkosuojan, ja meikkiä (jos laitan).

Illalla puhdistan ihon Vichyn öljypuhdistusaineella, jonka jälkeen puhdistan ihon toiseen kertaan vaahtomaisella puhdistusaineella. Käytän sitten sitä Lumenen halvinta kasvovettä, etanaseerumia, silmänympärysvoidetta ja laitan kevyen geelimäisen voiteen yöksi. Se voide on talintuotantoa tasapainottava tuote.

Huomasin itsellä isoimman muutoksen ihossa, kun lakkasin pesemästä sitä vedellä aamuin illoin. Ison avun sain myös argan-öljystä. Myös tuplapesu kahdella eri tuotteella on hyvin tärkeää, varsinkin jos käyttää meikkiä. Tämä seuraava kuulostaa vähän taikauskoiselta hihhulitouhulta, mutta ihoni alkoi parantua myös heti sen jälkeen, kun lakkasin stressaamasta ja vihaamasta jokaista finniä naamassani. Hoidin ihoani rakkaudella, nautin siitä. Söin jonkin aikaa myös elivo kirkas iho- kapseleita, uskon niillä olleen vähän sellainen placebo-efekti. Eli uskoin niiden auttavan parantamaan aknen, ja iho alkoi sitten parantua.

Tsemppiä! Toivottavasti pääset nauttimaan kauniista ihosta pian!

Vierailija
17/48 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kuukautiskietosi tasainen? Aikuisiän akne saattaa viitata myös johonkin hormonihäiriöön.

Vierailija
18/48 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisikohan se hyvä idea, että kokeilen ensin olla jonkun aikaa maidottomalla ruokavaliolla, sitten vaikka viljattomalla jne.? Vaikka aloitin keskustelun aknesta, niin jotenkin sen kanssa pärjään, mutta tämä maha on hankalampi ongelma. Jos vaikka siinä sivussa akneongelmakin helpottaisi.

Tietysti sokeriakin voisin vähentää. Tiedän syöväni herkkuja aivan liikaa. Tuo sokerikin on jännä asia siinä mielessä, että en yhtään tykkää liian makeista jogurteista, rahkoista ja muista välipaloista. Syön nykyään vain maustamatonta jogurttia marjoilla ja jälkiruokarahkoihin laitan vain pienen ripauksen sokeria. Tällaisiin en kaipaa yhtään makeutta, mutta silti sitten tulee naposteltua paljon karkkia ja suklaata.

Minulla ei ole lapsia ja en ole koskaan syönyt e-pillereitä.

Kiitos myös noista linkeistä. Täytyy lukea ne läpi.

ap.

AP:lle: Kokeiluun vaan.  Vinkkinä vielä että tsekkaa pakkausten tuoteselosteet tarkoin, ne kun sisältävät monesti just niitä vältettäviä ainesosia vaikkei uskoisikaan. Ja muista ettei tulokset välttämättä näy yhdessä yössä..mutta parin viikon aikana pitäisi kyllä olla selvillä mikä toimii ja mikä ei.  Ja ennenkaikkea tsemppiä!!!

Vierailija
19/48 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi aikuisiän aknesta kärsivä. Nyt 26v ja aina ollut finnejä, enemmän tai vähemmän. Ei auttanut e-pillerit vaikka oli nimenomaan aknesta kärsiville tarkoitettu. Viime joulukuussa päätin sitten lopettaa hormonaalisen ehkäisyn käytön kymmenen vuoden jälkeen sillä seurauksella että iho meni entistä huonommaksi. On kokeiltu gluteeniton, sokeriton ja maidoton ruokavalio. Ei vaikutusta. 3kk sitten sain tarpeekseni ja menin ihotautulääkärille. Sain Isotretinoin kuurin puoleksi vuodeksi ja nyt on huomattavaa parannusta tapahtunut :) Edelleen tulee muutamia näppyjä mutta ei enää sellaisia isoja hormonifinnejä, ja vielähän tässä on 3kk kuuria jäljellä. Suosittelen!

Vierailija
20/48 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että Roaccutan on se, mikä todennäköisesti auttaa, josa antibiootit on kokeiltu jo. Kaikki muu on ihan kivaa plussaa siihen päälle, mutta ne ei tee sun finneille juuta eikä jaata. Voi olla, että joudut syömään parikin kuuria. 

Ja mene suoraan ihotautilääkärille, se näkee minuutissa, mikä luultavasti auttaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme