Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

AKNE aikuisiällä (apua luonnonkosmetiikasta tai ruokavaliosta?)

Vierailija
20.07.2017 |

Onko mitään keinoa saada akne kuriin?

Sain aknen 12-vuotiaana ja sen jälkeen ei ole ollut finnitöntä päivää. Olen nyt 32. Olen syönyt lääkekuurin teini-iässä ja testannut jokaista kaupassa myytävää tuotetta. Ihoni on muutenkin rasvainen, se rasvoittuu noin puolessa tunnissa pesun jälkeen. Mustapäitä on nenä täynnä ja kaiken lisäksi minulla on ruusufinni. Että ei hyvin mene. Aikojen saatossa tähän naamaan on itse tottunut ja välillä en enää välitä tästä ollenkaan.

Onko kukaan saanut apua esim. luonnonkosmetiikasta tai ruokavaliosta? Olen alkanut käyttää välillä jotain ekopesuaineita ja -shampoita, koska olen alkanut ajatella kaikkia kemikaaleja yms.

Syön mielestäni terveellistä ja kasvispainotteista ruokaa, mutta siihen päälle sitten syön paljon karkkia, leivonnaisia, suklaata, sipsejä. En tiedä, voisiko sokeriherkkujen vähentäminen auttaa? Entä onko kukaan saanut apua esim. maidottomasta tai viljattomasta ruokavaliosta? Tämän akneongelman lisäksi painin mahavaivojen kanssa (maha turpoaa, on kipeä, välillä on ripulilla, välillä ummetusta). Söin aamulla puuroa, marjoja, näkkileivän lisukkeineen ja maitoa + kahvin. Muuta en ole tänään vielä syönyt, mutta heti mahani turposi ja on tullut ilmavaivoja. Joku aamupalastani sen ilmeisesti aiheutti.

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on auttanut kun mittaan, että saan suositusten mukaan ravintokuitua ja otan maitohappo bakteereita purkista. Maitotuotteet pistävät minulla naaman heti kukkimaan.

Vierailija
42/48 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en tiedä ketään, kenellä toi sokeriton-viljaton-maidoton -mantra (ruokavalio) olisi auttanut akneen. Ei auttanut mullakaan, vaikka uskollisesti ja orjallisesti muutaman kuukauden kokeilin.

Akne on ja pysyy. Ikää 40v.

Mikään uskon asia se ei ole, kun jopa maailman suurin maidontuottaja (Nestle) myöntää maidon nykymuodossaan pahentavan aknea.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21335995

Ja sokerin vaikutuksesta akneen ei myöskään ole mitään epäselvyyttä; enemmän insuliinia, enemmän talintuotantoa (ja vähemmän tulehdusta hillitseviä antioksidantteja). 

Mutta jos niiden välttäminen on hankalaa, ja haluat oikeuttaa suklaan ja jätskin ahmimisesi tuolla itsepetoksella, niin ole hyvä vaan. Ahmi sydämesi kyllyydestä.

En ole tuo edellinen, mutta minulla oli kyllä akne silloinkin, kun en syönyt suklaata lainkaan. Enkä karkkeja.

Totta kai aknea voi olla ilman suklaata, maitoa tai sokeriakin, mutta eihän se ole mikään todiste siitä, ettekö nuo ruoka-aineet pahentaisi aknea. Mieti nyt vähän. 

Ruokavalion muuttaminen ei kaikille tee yhtään mitään aknen suhteen. Tietysti joitain se voi auttaa jollain tavalla, mutta läheskään jokaisen akneen se EI vaikuta. Valitettavasti.

Kyllä vaikuttaa, tämä se jutun pointti juuri onkin. Kaikki, jotka aiheesta riittävästi ymmärtävät, ovat tästä yksimielisiä - maito pahentaa aknea. Se on on todettu kaksoissokkotutkimuksin, ja vaikutus osataan selittää solutasolla. Tästä ei ole mitään epäselvyyttä lääketieteen piirissä.

Minä en vielä riittävästi ymmärrä, joten voisitko vinkata jonkin artikkelin tai lähteen, josta tästä voisi lueskella ihan ajan kanssa? Jos siitä ei ole mitään epäselvyyttä lääketieteen piirissä niin miksi ihotautilääkäri ei puhunut minulle mitään maidon välttelystä, kun kävin akneihoani näyttämässä?

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2836431/

En voi ottaa kantaa hoitavan lääkärin toimintaan sinua näkemättä, joten voin vain suositella, että jos et ole tyytyväinen saamaasi hoitoon, niin hae ihmeessä toinen mielipide.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en tiedä ketään, kenellä toi sokeriton-viljaton-maidoton -mantra (ruokavalio) olisi auttanut akneen. Ei auttanut mullakaan, vaikka uskollisesti ja orjallisesti muutaman kuukauden kokeilin.

Akne on ja pysyy. Ikää 40v.

Mikään uskon asia se ei ole, kun jopa maailman suurin maidontuottaja (Nestle) myöntää maidon nykymuodossaan pahentavan aknea.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21335995

Ja sokerin vaikutuksesta akneen ei myöskään ole mitään epäselvyyttä; enemmän insuliinia, enemmän talintuotantoa (ja vähemmän tulehdusta hillitseviä antioksidantteja). 

Mutta jos niiden välttäminen on hankalaa, ja haluat oikeuttaa suklaan ja jätskin ahmimisesi tuolla itsepetoksella, niin ole hyvä vaan. Ahmi sydämesi kyllyydestä.

En ole tuo edellinen, mutta minulla oli kyllä akne silloinkin, kun en syönyt suklaata lainkaan. Enkä karkkeja.

Totta kai aknea voi olla ilman suklaata, maitoa tai sokeriakin, mutta eihän se ole mikään todiste siitä, ettekö nuo ruoka-aineet pahentaisi aknea. Mieti nyt vähän. 

Ruokavalion muuttaminen ei kaikille tee yhtään mitään aknen suhteen. Tietysti joitain se voi auttaa jollain tavalla, mutta läheskään jokaisen akneen se EI vaikuta. Valitettavasti.

Kyllä vaikuttaa, tämä se jutun pointti juuri onkin. Kaikki, jotka aiheesta riittävästi ymmärtävät, ovat tästä yksimielisiä - maito pahentaa aknea. Se on on todettu kaksoissokkotutkimuksin, ja vaikutus osataan selittää solutasolla. Tästä ei ole mitään epäselvyyttä lääketieteen piirissä.

Älä jaksa vääntää. Mm. minä olen aikoinani kokeillut mm. maidotonta ruokavaliota - ei yhtään mitään eroa mihinkään suuntaan. Parilta tutulta myös samoja kokemuksia.

Vierailija
44/48 |
03.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kärsinyt myös aikuisiän aknesta ja kaikki poppakonstit on tultu testattua etikasta hiilarittomaan ruokavalioon. Olin todella epätoivoinen ihoni suhteen ja koin, ettei mitään ollut tehtävissä eikä minua huvittanut enää syytää rahaa turhiin kokeiluihin. Päätin sitten vain alkaa vakuuttelemaan itselleni, että ihoni on kaunis, puhdas ja kuulas. Hoin tätä joka aamu peilin edessä, vaikka en uskonutkaan itseäni, pikemminkin nauratti. Jostain syystä akne alkoi vähenemään ja nykyisin minulla on muutama pikkunäppy siellä täällä. En tiedä onko tämä sattumaa vai toimiko hokemani oikeasti. 

Reseptillä saatavaa Skinoren -voidetta suosittelen myös, vaikkei se luonnonkosmetiikkaa olekaan. Sain tähän reseptin myöhemmin ja se on vähentänyt akneani entisestään. 

Vierailija
45/48 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavaliosta en tiedä mut teepuusaippua on auttanut monia jotka on vuosia yrittäneet saada akneen helpotusta! Ei kai sekään mikään poppaskonsti ole mut ainakin kokeilun arvoinen.

Vierailija
46/48 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo mikää asiantuntija ja itekki kärsin epäpuhtauksista näin 21 vuotiaana.

Mutta siis, kuullostaa että mahavaivat viittaa suolisto-ongelmiin ja ne taas vaikuttaa koko terveyteen, joten miksi ei myös ihoon? Sinuna kyllä kokeilisin ruokaremonttia, kaikki ylimääräinen pois ja terveelliset elämäntavat.

Vierailija
47/48 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä e-pillereitä olette käyttäneet aknen hoitoon? Onko Diane Nova ainoa?

Vierailija
48/48 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teepuusaippua, joillakin auttanu mut itellä vähän liian kuivattava(esim saaren taika)

Retinol yökäyttöön

Salisyylihappo muissa tuotteissa

En kai kärsi kai aknesta, mut mulla on pintakuiva sekaiho josta puuttuu kosteutta ja leuka ollu pahimmillaan täynnä sikakipeitä ihonalaisia finnejä. Noi on auttanu tähän mennes eniten. Ja kaikki ”rauhoittavat” ja ”tasapainottavat” kasvovedet ja puhdistusmaidot noiden lisäks.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä neljä