Olen vuokratyöntekijänä yhdessä kahvilassa ja kahdelta pitäisi päättyä vuoro mutta ketään ei ole vielä tullut
Vuokrafirma on sanonut selvästi että teen ne työvuorot mitä annetaan eikä ne maksa mitään ylimääräistä. Eli jos jään kahden jälkeen tänne niin se tapahtuu omalla ajalla. Vakituinen henkilökunta ja omistjaa taas avaa ja sulkee kahvilan eikä sitä ole koskaan opetettu minulle. Mitä minun pitäisi tehdä? Onko tässä vaiheessa oikea ratkaisu vain lähteä kävelemään kun kello lyö kaksi ja jättää kahvila tuuliajolle?
Kommentit (214)
Vierailija kirjoitti:
Kylläpäs taas vuokratyöntekijät ei tiedä mitä tehdä, eikä kiinnostakaan, eikä palkkaakaan saa juuri ollenkaan, eikä työvuoroja.
Kylläpäs vuokratyö kuulostaa ikävältä, vaikka oma kokemus asiasta on kyllä ihan päinvastainen.
Hah. Aika outo mielipide ja kirjotus sulla.
Aina se vuokratyökin voittaa kotona makailun, pleikkarin peluun ja kaljan kittaamisen, vaikkei siinä sen enempää nykyhyysäriyhteiskunnassa tienaisikaan.
On kuitenkin osoitus että löytyy halua ottaa osaa yhteiskunnan toimintaan muutakin kuin loisimalla ja toisten kustannuksella eläen..
Sitäpaitsi ap vaikutti ihan vastuuntuntoiselta, mutta hieman heikosti ohjeistetulta poikkeustilanteitten suhteen.
En ole lukenut koko ketjua, mutta tuossa tilanteessa kun ei saa ketään kiinni kannattaisi soittaa vartiointifirmaan (jos sellainen on) ja ehkä sieltä joku voisi käydä sulkemassa ovet. Tai sitten huoltoyhtiöön. Eiköhän nuo yhteystiedot löydy jostain takahuoneesta tai ikkunassa tarra tms. Luulen kyllä että tämä on provo.
Ap täällä.
Kuten odotetusti, ei ole enää asiaa kyseiseen kahvilaan mutta minulla on mustaa valkoisella että minulle olisi kuulunut aika kivasti vuoroja. Ellei vuokrayhtiö osoita korvaavaa työtä, voin periä ne rahat oikeusteitse.
Vierailija kirjoitti:
Synnytyssalissa kutsuin hoitajaa/kätilöä napista ja ovesta vain huudettin, että työvuoron vaihto juuri menossa eli täytyy odottaa, kun seuraava vuorossa olija saa vaatteet vaihdettua ja infot potilaista. Wtf. Että kyllä vaan ne hanskat tiskiin lyödään silläkin allalla kun vuoro päättyy.
Niin? Totta kai lyödään, sitähän se vuoron loppuminen tarkoittaa.
Jos ei muuta keksi, niin voi soittaa poliisille, jos siis ei saa esim. vartiointifirmaa kiinni.
Ainakin sitten poliisit jäävä seuraamaan ettei kukaan mene siään jos työntekijä lähtee pois ja jättää ovet auki. Poliisilla saattaa olla myös taitoa laittaa se ovi kiinni, ainakaan ei voi silloin syyttää, että on jättänyt työpaikan heitteille.
Muuten en kyllä millään pystyisi lähtemään ja jättämään ovia auki: jos paikalle osuu "sopiva" porukka niin kahvila tyhjennetään hetkessä ja lisäksi ehkä rikotaan ja tahritaan paikat.
Uskoisin kyllä, että jos tilanne on sellainen, että AP jää yli työajan ja sen voi todistaa, niin myös palkan siitä saa.
Kyllä jokainen järkevä työnantaja/vuokrafirma maksaa sen palkan mukisematta jos toisena vaihtoehtona on ollut jättää ovet auki ja kahvila tyhjilleen. Aattelepa ite...
Vierailija kirjoitti:
Jos ei muuta keksi, niin voi soittaa poliisille, jos siis ei saa esim. vartiointifirmaa kiinni.
Ainakin sitten poliisit jäävä seuraamaan ettei kukaan mene siään jos työntekijä lähtee pois ja jättää ovet auki. Poliisilla saattaa olla myös taitoa laittaa se ovi kiinni, ainakaan ei voi silloin syyttää, että on jättänyt työpaikan heitteille.
Muuten en kyllä millään pystyisi lähtemään ja jättämään ovia auki: jos paikalle osuu "sopiva" porukka niin kahvila tyhjennetään hetkessä ja lisäksi ehkä rikotaan ja tahritaan paikat.
Uskoisin kyllä, että jos tilanne on sellainen, että AP jää yli työajan ja sen voi todistaa, niin myös palkan siitä saa.
Kyllä jokainen järkevä työnantaja/vuokrafirma maksaa sen palkan mukisematta jos toisena vaihtoehtona on ollut jättää ovet auki ja kahvila tyhjilleen. Aattelepa ite...
Poliisi ei muuten tule vartioimaan tuolla tavalla. Sitä varten on vartioimisliike mutta sekin maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnytyssalissa kutsuin hoitajaa/kätilöä napista ja ovesta vain huudettin, että työvuoron vaihto juuri menossa eli täytyy odottaa, kun seuraava vuorossa olija saa vaatteet vaihdettua ja infot potilaista. Wtf. Että kyllä vaan ne hanskat tiskiin lyödään silläkin allalla kun vuoro päättyy.
Niin? Totta kai lyödään, sitähän se vuoron loppuminen tarkoittaa.
Normaalisti toimivalla alalla edellinen lähtee vasta kun seuraava on tullut vuoroon, siis oikeasti töissä eikä vaan talon portista sisällä. Ainakin jos homma on tuollainen kriittinen palveluala jossa henki riippuu joskus siitä miten nopeasti joku kerkiää apuun.
Vierailija kirjoitti:
No ihan provo. " soitan omistajalle ja puhelin soi takahuoneessa" joopa joo. Jos tuollainen tilanne olisi, ei voi vaan postua kahvilasta ja jättää ovia auki.
Miksei voi jälkeenpäin hyvittää tekemäsi ylimääräiset tunnit. Teet muina päivinä lyhyempää työpäivää vaikka.
Meinaatko et esim.lääkäri heittää hanskat tiskiin kesken potilaan hoidon. Sori työaika päättyi.Toisaalta voisin uskoa et ap:n kaltasia hulluja on. Miehelläni on yritys ja voi hitto joitaki kesäuunoja. Juuri yksi ehdotti et pitäisi maksaa bussimatkat töihin!?
Työmatkat on hiukan eri asia kuin ylityötunnit. Jos maksat ylitöistä etenkin sovitun 150 %, niin ei varmaan olekaan työntekijällä ongelmaa jäädä töihin jos ei ole kiireellistä menoa. Jos sen sijaan oletat että hän jää ilmaiseksi paikalle koska seuraava ei ole tullut, niin vika on kyllä sinussa itsessäsi.
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä.
Kuten odotetusti, ei ole enää asiaa kyseiseen kahvilaan mutta minulla on mustaa valkoisella että minulle olisi kuulunut aika kivasti vuoroja. Ellei vuokrayhtiö osoita korvaavaa työtä, voin periä ne rahat oikeusteitse.
Vau. Mitäs vuokrayhtiö on kommentoinut? Keneltä niitä rahoja lähdettäisiin perimään? Kiinnostava tapaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä.
Kuten odotetusti, ei ole enää asiaa kyseiseen kahvilaan mutta minulla on mustaa valkoisella että minulle olisi kuulunut aika kivasti vuoroja. Ellei vuokrayhtiö osoita korvaavaa työtä, voin periä ne rahat oikeusteitse.Vau. Mitäs vuokrayhtiö on kommentoinut? Keneltä niitä rahoja lähdettäisiin perimään? Kiinnostava tapaus.
Sopimus on allekirjoitettu vuokrayhtiön kanssa ja se on siis oikea perintäkohde tässä tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työvuoron päättyminen ei tarkoita, että vastuu loppuu siihen paikkaan. Ei lääkärinäkään voi lyödä hanskoja tiskiin ja jättää potilaita aulaan, jos päivystäjä ei tule ajoissa paikalle.
Ensimmäinen lause pitää paikkansa mutta toinen lause ei.
Lääkäri todellakin lyö hanskat tiskiin eikä hoida yhtäkään ainota potilasta ylimääräisenä jos se ei ole varma, että saa siitä reippaan korvauksen.
Päivystävä lääkäri ei voi jättää päivystystä tyhjäksi. Silloinkin, jos esimerkiksi joutuu lähtemään lanssilla potilaan mukaan, pitää päivystykseen saada toinen lääkäri tilalle. Toki vuoro vaihtuu ja silloin lääkärikin vaihtuu, jos hoito jatkuu edelleen. Vuoron vaihtumiseen ja raportointiin on varattu riittävästi päällekkäin menevää työaikaa. Jos taas potilas on jo valmis kotiutettavaksi, niin yleensä tämän tekee se potilasta jo hoitanut lääkäri. Työnjaosta sopivat tilanteen ja potilasmäärän mukaan vanha ja uusi päivystäjä keskenään. En ole koskaan kuullut, että lääkäri ei olisi ilmestynyt ilmoittamatta päivystysvuorolleen oollenkaan. Sellaisessa tilanteessa olettaisin kollegaa kohdanneen jokin vakava onnettomuus.
Eri asia on tietysti ajanvarausvastaanotot, silloin voi lähteä kotiin työajan loputtua ja oman työnsä hoitaneena.
En jaksanut lukea koko ketjua mutta sanottiinko miksei kukaan tullut kahdelta töihin?
Vierailija kirjoitti:
No mutta kun sekin on sitä työtä, että jakaa ne infot seuraavaan vuoroon tulevalle. Joku kuitenkin ennätti ovelle saakka ja näki että et ole välittömän avun tarpeessa.
Kait sen poliisin on pakko jäädä katsomaan kun työntekijä sanoo,erä hän lähtee nyt kävelemään ja ovet jää auki! Rahat on kassassa ja tupakat ja muut ihmisten otettavissa.
Ottaako poliisi sitten vastuun vasta kun tehdään rikosilmoitus, että kahvila on ryöstetty?
Kyllä minä ainakin tekisin vaikka mitä ennenkuin jättäisin ovet auki, vaikka sitten sen poliisin soittaisi, jos mitään muita en saa kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Kait sen poliisin on pakko jäädä katsomaan kun työntekijä sanoo,erä hän lähtee nyt kävelemään ja ovet jää auki! Rahat on kassassa ja tupakat ja muut ihmisten otettavissa.
Ottaako poliisi sitten vastuun vasta kun tehdään rikosilmoitus, että kahvila on ryöstetty?
Kyllä minä ainakin tekisin vaikka mitä ennenkuin jättäisin ovet auki, vaikka sitten sen poliisin soittaisi, jos mitään muita en saa kiinni.
Luuletko tosiaan että voit soitella poliisia valvomaan jotain kiinteistöä kun et itse osaa laittaa ovea kiinni? :,D Nää kommentit saa mut uskomaan että typeryys on aika rajatonta, valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä.
Sinut on siis irtisanottu, koska olet toiminnallasi aiheuttanut yritykselle mahdollista vahinkoa? Et sinä silloin saa mitään rahoja oikeusteitse.
Juu työvuoroja ei voi perua, mutta irtisanoa sut kyllä voi ja samalla peruuntuvat myös vuorot, tietysti. Voi hohhoijaa.
Kun tuota poliisi-asiaa on nyt kovin ihmetelty, niin esimerkiksi jos joku ihan ulkopuolinen ihminen (esim. minä) sitten havaitsisi siihen tyhjään kahvilaan (asiakkaaksi) mennessään, että ovet on auki, ketään ei paikalla ja sitten soittaisi poliisille, että tulkaa katsommaan mikä on tilanne, niin täytyisihän sen poliisin kait tulla? En ymmärrä miksi ei tulisi? Tuskin niin kiireitäkään on?
Samahan se on, että jos se myyjä vaikka sitten sen ilmoituksen tekee: en nyt tarkoittanutkaan, että poliisi jää tuntikausiksi vartioimaan, mutta poliisi saa ainakin paikalle vartijan tai jonkun muun jos kerran se työntekijä ei siihen pysty.
Tarkoitin, että onhan se poliisin paikalle soitto kuitenkin paljon järkevämpää kuin vain kävellä ovesta ulos? Jos kerran myyjä ei missään nimessä VOI jäädä sinne yli työajan ja muita ei ole tullut vuoroon.
Edelleen olen sitä mieltä, että mikä tahansa parempi vaihtoehto EI VOI olla tyhmempi kuin kahvilan jättäminen tyhjilleen ovet auki. Ainakin myyjä olisi edes jollain tavalla turvannut/yrittänyt turvata oman selustansa paremmin kuin nyt.
Sanokaa mitä sanotte!
Muuten, olen pyytänyt poliisia avuksi, kun en ole saanut auton ovea auki, tai auton avaimet ovat sisällä. Poliisi on tullut. Eihän tämä ole eri asia: joudun lähtemään töistä pois enkä saa työpaikan ovea lukituksi?
Pienestä paikkakunnasta taitaa joskus olla hyötyä? Helsingin tohinoista en tiedä.
Kylläpäs taas vuokratyöntekijät ei tiedä mitä tehdä, eikä kiinnostakaan, eikä palkkaakaan saa juuri ollenkaan, eikä työvuoroja.
Kylläpäs vuokratyö kuulostaa ikävältä, vaikka oma kokemus asiasta on kyllä ihan päinvastainen.