Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ravintolat eivät huomioi ruoka-aineallergioita

Vierailija
19.07.2017 |

Nämä ravintoloiden ja kahviloiden gluteenittomat tarjottavat tuottavat kyllä aina saman pettymyksen. Viimeksi kävin Prisman Pressossa, tilasin vuohenjuustopasteijan. No, mitä sain? Pienen rasvaisen nyytin, jonka sisällä ei täytettä ollut edes mainittavaksi. Maksoi lähes 6 euroa!! Täysin kusetusta ja aina sama juttu. Annokset mitättömiä ja hemmetin kalliita. Onko muiden allergisten kokemuksia?

Kommentit (178)

Vierailija
41/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin pari viikkoa sitten syömässä ihan arvostetussa ravintolassa (ketjussa, muutama paikka pk-seudulla). Minulle jäi kyllä vähän hämäräksi, oliko ruoka-aineallergiani huomioitu vai ei. Henkilökunnalla oli niin kiire, etten saanut heihin kontaktia. Koska omalla osallani selviän ihottumalla ja migreenillä, jätin toisen epäilyttävän osasen syömättä ja toisen söin (oli pakkokin, koska se oli valunut kaikkialle). Yleensä kuitenkin on paljon luottavaisempi olo.

Se tietysti harmittaa, jos annoksesta riisutaan kovin monta komponenttia eikä saa mitään korvaavaa tilalle eikä hintakaan laske. 

Kuvittelet että ravintoloissa niitä ruoka-aineita ja komponentteja on tuosta vain taikoa, varsinkin jos tilaat suoraan listalta ennakkoon ilmoittamatta?

No jos vaikka tilaan salaatin ilman vuohenjuustoa/fetaa tms. niin tilalle voi laittaa kalaa, katkarapua, kanaa jne. Näin yksinkertainen esimerkki. Esim. kreikkalaisessa ravintolassa se fetakimpale on oleellinen osa salaattia eikä sen poisjättämistä yleensä korvata mitenkään. 

Pakkoko on tilata sellainen annos, jossa on jotain mille olet allerginen? Kuinka tyhmiä ihmiset oikein voi olla. Listalla on varmasti sinullekin sopiva annos.

Fetasalaatti ilman fetaa. Voi luoja.

Vierailija
42/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko suomalaiset kaikkien allergisimpia/rajoittuneimpia/tutkituimpia? Meidän firmassa tavataan silloin tällöin Eurooppatiimin kanssa n.30-40 henkilöä Suomesta, Saksasta, UK:sta ja parista muusta Keski-Euroopan maasta. 7:llä suomalaisella on enemmän ruokarajoitteita kuin kaikilla muilla yhteensä. Ja muutenkin olen huomannut että pääsääntöisesti vain Suomessa on ruokalistoilla pitkä lista merkeistä (maidoton/laktoositon/gluteeniton jne) Muualla merkinnät (ja tuntemieni ihmisten rajoitteet) ovat lähinnä pähkinä, kasvisruoka tai se gluteeniton (vai gluteiiniton). Eikä esim UK:ssa tunnu olevan yhtään sähköallergista tai homeoireilevaa tai tuoksuyliherkkää, joita Suomessa on joka kolmas keski-ikäinen nainen. Mikä tämän eron voi selittää?

Ehkä ne muutkaan eivät ole niin terveitä kuin luulevat. Minunkin ruoka-aineyliherkkyyteni saatiin selville vasta nelikymppisenä ja suolisto on ottanut osumaa ihan reippaasti kuluneet vuosikymmenet väärästä ravinnosta ja syödyistä antibiooteista. Nyt sitten varmaan kaikki olisi hyvin (edelleen huonosti), kun vaan lakkaisin kuvittelemasta ja jatkaisin epäsopivan ravinnon käyttöä ja ottaisin sitten taas käyttöön kortisonivoiteet, nenäsuihkeet, astmalääkkeet jne.? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen törmännyt vain sellaiseen, ettei allergiatietoja kaikissa ravintoloissa anneta kysymättä eikä välttämättä silloinkaan. Meille tuotiin pöytään leipäkori, josta ei ollut mainintaa eikä siis allergeenejäkään lueteltu menussa. En olettanut, että perus vaaleassa leivässä olisi pähkinää. Luulin siemeniksi tai manteliksi. Sain kuitenkin oireita ja kysyin tarjoilijalta, joka ei tiennyt, mitä leipä on. Lopulta 10 minuutin odottelun jälkeen olivat saaneet selvitettyä, että pähkinärouhettahan se. Onneksi en ole mitenkään tappavan allerginen, siksi en niin varovainen olekaan, mutta aika hölmöä silti olla mainitsematta noin tavallisesta allergeenista ruoassa, jossa sitä ei tyypillisesti ole.

Vierailija
44/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin hotellissa ja respan vieressä  pieni kioski, josta sai ostaa pientä naposteltavaa (leipiä, karkkia, olutta, limsaa).

Klo oli jotain 22.00, kun meille tuli miehen kanssa nälkä ja päätimme käydä ostamassa jotain.  mies löysi kolmioleivän ja tuorepuuron, mutta  minulle siellä ei tuntunut olevan MITÄÄN :O Lopulta otin sitten kahvin ja sipsipussin, se  kun oli ainut jossa luki "gluteeniton"!

Ihan on oma ongelmasi, jos jätät ruokailusi hotellin respan kioskin varaan ruokarajoitteisena.

Onko se muuten ravintola?

Vierailija
45/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko suomalaiset kaikkien allergisimpia/rajoittuneimpia/tutkituimpia? Meidän firmassa tavataan silloin tällöin Eurooppatiimin kanssa n.30-40 henkilöä Suomesta, Saksasta, UK:sta ja parista muusta Keski-Euroopan maasta. 7:llä suomalaisella on enemmän ruokarajoitteita kuin kaikilla muilla yhteensä. Ja muutenkin olen huomannut että pääsääntöisesti vain Suomessa on ruokalistoilla pitkä lista merkeistä (maidoton/laktoositon/gluteeniton jne) Muualla merkinnät (ja tuntemieni ihmisten rajoitteet) ovat lähinnä pähkinä, kasvisruoka tai se gluteeniton (vai gluteiiniton). Eikä esim UK:ssa tunnu olevan yhtään sähköallergista tai homeoireilevaa tai tuoksuyliherkkää, joita Suomessa on joka kolmas keski-ikäinen nainen. Mikä tämän eron voi selittää?

Kyllä niitä allergioita on muillakin, kuin suomalaisilla. Geeniperimä on yksi. Ulkomailla tulee aina kyllä muita allergikoita vastaan. Jos tästä laajemman tutkimuksen ajattelit tehdä, niin mene kaduille kyselemään, sherlockki.

Vierailija
46/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään on paljon näitä kommentteja: lopettakaa ruikutus, turhasta valitatte. Älkää lukeko näitä ruikutuksia jos kovasti häiritsee, kyllä ihmisillä on oikeus ilmaista tunteensa, vaikka se täällä Suomessa koetaankin "noloksi". Ja epäilenpä, että moni näistä "älkää ruikuttako"-tyypeistä valittaa itsekin, mutta ne on niitä oikeita asioista, muiden jutut on vaan turhasta valittamista.

Vierailija
47/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gluteeniton ja maidoton on uusi muotidietti. Tuntuu olevan saman ihmisryhmän suosiossa jotka ovat käyneet läpi paleot ja HFLC dietit. Hankkinut tietysti joka trendin mukana lisää laardia vyötärölle. Vegaanit ovat sekopäitä mutta ainakin ne on yleensä hoikkia.

Vierailija
48/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään on paljon näitä kommentteja: lopettakaa ruikutus, turhasta valitatte. Älkää lukeko näitä ruikutuksia jos kovasti häiritsee, kyllä ihmisillä on oikeus ilmaista tunteensa, vaikka se täällä Suomessa koetaankin "noloksi". Ja epäilenpä, että moni näistä "älkää ruikuttako"-tyypeistä valittaa itsekin, mutta ne on niitä oikeita asioista, muiden jutut on vaan turhasta valittamista.

Olet oikeassa. Ja meillä muilla on oikeus pitää ruikuttajia nolona. Vapaus on kaunis asia.

Vierailija
49/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

S.Pendragon kirjoitti:

Itse olen törmännyt vain sellaiseen, ettei allergiatietoja kaikissa ravintoloissa anneta kysymättä eikä välttämättä silloinkaan. Meille tuotiin pöytään leipäkori, josta ei ollut mainintaa eikä siis allergeenejäkään lueteltu menussa. En olettanut, että perus vaaleassa leivässä olisi pähkinää. Luulin siemeniksi tai manteliksi. Sain kuitenkin oireita ja kysyin tarjoilijalta, joka ei tiennyt, mitä leipä on. Lopulta 10 minuutin odottelun jälkeen olivat saaneet selvitettyä, että pähkinärouhettahan se. Onneksi en ole mitenkään tappavan allerginen, siksi en niin varovainen olekaan, mutta aika hölmöä silti olla mainitsematta noin tavallisesta allergeenista ruoassa, jossa sitä ei tyypillisesti ole.

Sinä et osaa avata suutasi, ja ilmoittaa itse allergioistasi?

Vierailija
50/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se letku ei todellakaan ole halkaisijaltaan 5senttiä, hyvä jos kaksi..eipäs nyt liiotella.

On se pienikokoiselle ja hoikalle 7. luokkalaiselle raskas kokemus. Ihan yhtä pahalta tuntuu, tungit sitten 1- tai 5cm paksun putken kurkkuun.

Vierailija
51/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gluteeniton ja maidoton on uusi muotidietti. Tuntuu olevan saman ihmisryhmän suosiossa jotka ovat käyneet läpi paleot ja HFLC dietit. Hankkinut tietysti joka trendin mukana lisää laardia vyötärölle. Vegaanit ovat sekopäitä mutta ainakin ne on yleensä hoikkia.

Suomessa on valtavasti kilpirauhassairaita ja se sairaus vaikuttaa myös elimistön kykyyn käsitellä gluteenia ja maitoa. Suomen maidon kaseiini on myös erilaista kuin monen muun maan. Meidän kaseiini muodostaa enemmän limaa hengitysteihin. 

Vierailija
52/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravintoloissa varmasti lähtökohtaisesti tehdään listat sillä periaatteella että ihmiset eivät ole allergisia ja sitten nämä allergiset kertovat jos jokin osa annoksesta on sellainen että eivät voi sitä syödä. Tämä osa sitten joko poistetaan tai korvataan jollain sopivalla. Eihän siitä tulisi mitään jos kaikki mahdolliset allergiat pitäisi ottaa huomioon listassa ja ilmeisesti pitäisi olla vielä joka allergialle useampi vaihtoehto? Ihmisillä on niin erilaisia allergioita että maailmassa ei olisi enää yhtään ravintolaa. Vai tarkoititko vain että SINUN allergiaasi ei huomioida?

Ei pelkästään minun allergiasta, vaan yleisesti. Yleensä käy niin, että kun alkaa tilaamaan annosta ja poimimaan pois ainesosia, niin jäljelle ei jää enää mitään syötävää. Ja tilalle ei voi saada paljoa mitään, kun siinä tapauksessa koko annos on sitten listan ulkopuolelta.

Jos on noin allerginen kuin kuvailet niin sitten on varmasti parempi olla menemättä ravintoloihin. Kyllähän aikuinen ymmärtää että se on liiketoimintaa ja jos listalta ei löydy sopivaa niin sitten ei mene siihen paikkaan. Noin allergiselle ravintolat ovat varmaan jo turvallisuusriski kun ei näe kosketaanko samoilla ottimilla johonkin mille on allerginen. Turvallisempi tehdä aina omat ruokansa itse.

Vierailija
53/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan syödä vain 10 ruoka-ainetta. En koskaan voi ostaa kahviloista mitään. Ravintoloissakin voin yleensä syödä koko listalta vain 1-2 annosta ja nekin pitää vielä räätälöidä. Silti minulla ei ole sen suhteen mitään valittamista.

Suurin harmi on jäätelötarjonta, jossa on enää yksi minulle sopiva tuote.

Olen allerginen mm. kotimaisille viljoille, lähes kaikille vihanneksille, hedelmille ja marjoille. Vedenelävät, pähkinät ja kaikki siemenet ovat myös kiellettyjä. Mitään pavun ja herneen tyylisiäkään en voi syödä.

Jäljelle jää pieni joukko sekalaisia ruoka-aineita.

Kari Hietalahden kesämies?

Vierailija
54/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ne muutkaan eivät ole niin terveitä kuin luulevat. Minunkin ruoka-aineyliherkkyyteni saatiin selville vasta nelikymppisenä ja suolisto on ottanut osumaa ihan reippaasti kuluneet vuosikymmenet väärästä ravinnosta ja syödyistä antibiooteista. Nyt sitten varmaan kaikki olisi hyvin (edelleen huonosti), kun vaan lakkaisin kuvittelemasta ja jatkaisin epäsopivan ravinnon käyttöä ja ottaisin sitten taas käyttöön kortisonivoiteet, nenäsuihkeet, astmalääkkeet jne.? 

Mt-lääkkeet voisivat auttaa eniten.

Vierailija
55/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko suomalaiset kaikkien allergisimpia/rajoittuneimpia/tutkituimpia? Meidän firmassa tavataan silloin tällöin Eurooppatiimin kanssa n.30-40 henkilöä Suomesta, Saksasta, UK:sta ja parista muusta Keski-Euroopan maasta. 7:llä suomalaisella on enemmän ruokarajoitteita kuin kaikilla muilla yhteensä. Ja muutenkin olen huomannut että pääsääntöisesti vain Suomessa on ruokalistoilla pitkä lista merkeistä (maidoton/laktoositon/gluteeniton jne) Muualla merkinnät (ja tuntemieni ihmisten rajoitteet) ovat lähinnä pähkinä, kasvisruoka tai se gluteeniton (vai gluteiiniton).

Kyllä ainakin Itävallassa on nykyisin suunnilleen joka paikassa lista allergeeneja, jotka on merkitty listassa eri ruokalajien kohdalle.

Gluteenittomat leipomukset ovat kuitenkin yrittäjän kannalta aika hankalia, koska niiden menekki on suhteellisen pientä ja ne eivät säily pitkään. Ap, eikä valittavana ollut mitään luontaisesti gluteenitonta, esim. ruokaisaa salaattia?

Oli tai ei, ei Ap halua oikeasti syödä vaan ärsyttää ihmisiä mussutuksellaan.

Tule naamatusten sanomaan tuo, niin katsotaan kuka mussuttaa ja mitä.

Vierailija
56/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä, joskin eri syystä.

Toivoisin itse, että jostakin olisi saatavilla kaikki annoksissa käytetyt aineet. Tarjoilijat yleensä tarjoavat vain öö-öö-öötä.

Niin, aina voi jäädä kotiin. Mitä sitä juhlimaan häitä, ristiäisiä, rippijuhlia. Tai käymään firman juhlissa ja kokouksissa. Tai ihan vaan treffeillä.

Kaikissa luettelemissasi tapauksissa voit ilmoittaa allergiasi etukäteen. Tai no treffeillä voit olla allerginen miehen vääränlaisille kengille. Mikä tässä on sinulle ongelma.

Vierailija
57/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on valtavasti kilpirauhassairaita ja se sairaus vaikuttaa myös elimistön kykyyn käsitellä gluteenia ja maitoa. Suomen maidon kaseiini on myös erilaista kuin monen muun maan. Meidän kaseiini muodostaa enemmän limaa hengitysteihin. 

Cool story bro.

Vierailija
58/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei käy gluteeni ja kyllä on ihan oma diagnoosi. MIksi? No siksi kun lääkärit eivät ole löytäneet selittävää syytä sille, miksi mahani turpoaa gluteenia syötyäni. On tutkittu keliakia, monta kertaa. On tutkittu kaikki muutkin suolistosairaudet. Mitään syytä ei löydetä. Silti vaivani on todellinen. Ja koska en nyt kuitenkaan siihen gluteeniin kuole, niin välttelen sitä pääsääntöisesti vain kotioloissa. Meillä ei esim ole lainkaan leipää tai jauhoja kotona.

No. Tässä viime viikolla jouduin onnettomasti olosuhteisiin, joissa jouduin syömään leipää. Paljon. Monta päivää. Ai saakeli mikä oli kunto! Pieretti, turvotti, ummetti ensin kolme päivää ja kun sitä tavaraa vihdoin alkoi tulla niin tulihan sitä, ripaskaa, paljon. Mahani turposi niin, että jouduin lainaamaan kaverilta kaksi kokoa suurempia housuja, koska omani eivät menneet kiinni. Nyt olen kolme päivää ollut ilman gluteenia ja alkaa jo elämä voittaa. Nyt pyhästi vannon, että ei enää ikinä gluteenia tähän putkistoon! Tästä lähtien omat eväät matkaan tai sitten matkan keskeytys jos ei soveltuvaa evästä löydy.

Vierailija
59/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina naurattaa yhtä paljon tossa Tahdon asia- sarjassa se kohtaus, jossa Helena ja Mikko menevät sinne pöhköhihhulileirille avioliittoaan paikkaamaan. Mikko miettii ääneen, että onkohan hänelle keliaakikkona mitään syötävää, jolloin Helena katsoo alta kulmain sitä muuta porukkaa ja toteaa, et eiköhän täällä vähän jokaisella ole joku 'allergia'.

Nimimerk. lopen kyllästynyt hyysäämään aikaihmisiä, syö tai ole syömättä, oma on stana asiasi.

Vierailija
60/178 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko suomalaiset kaikkien allergisimpia/rajoittuneimpia/tutkituimpia? Meidän firmassa tavataan silloin tällöin Eurooppatiimin kanssa n.30-40 henkilöä Suomesta, Saksasta, UK:sta ja parista muusta Keski-Euroopan maasta. 7:llä suomalaisella on enemmän ruokarajoitteita kuin kaikilla muilla yhteensä. Ja muutenkin olen huomannut että pääsääntöisesti vain Suomessa on ruokalistoilla pitkä lista merkeistä (maidoton/laktoositon/gluteeniton jne) Muualla merkinnät (ja tuntemieni ihmisten rajoitteet) ovat lähinnä pähkinä, kasvisruoka tai se gluteeniton (vai gluteiiniton).

Kyllä ainakin Itävallassa on nykyisin suunnilleen joka paikassa lista allergeeneja, jotka on merkitty listassa eri ruokalajien kohdalle.

Gluteenittomat leipomukset ovat kuitenkin yrittäjän kannalta aika hankalia, koska niiden menekki on suhteellisen pientä ja ne eivät säily pitkään. Ap, eikä valittavana ollut mitään luontaisesti gluteenitonta, esim. ruokaisaa salaattia?

Oli tai ei, ei Ap halua oikeasti syödä vaan ärsyttää ihmisiä mussutuksellaan.

Tule naamatusten sanomaan tuo, niin katsotaan kuka mussuttaa ja mitä.

Voi herran jestas miten nolo kommentti.