Ravintolat eivät huomioi ruoka-aineallergioita
Nämä ravintoloiden ja kahviloiden gluteenittomat tarjottavat tuottavat kyllä aina saman pettymyksen. Viimeksi kävin Prisman Pressossa, tilasin vuohenjuustopasteijan. No, mitä sain? Pienen rasvaisen nyytin, jonka sisällä ei täytettä ollut edes mainittavaksi. Maksoi lähes 6 euroa!! Täysin kusetusta ja aina sama juttu. Annokset mitättömiä ja hemmetin kalliita. Onko muiden allergisten kokemuksia?
Kommentit (178)
Parannettavaa varsinkin ammattitaidossa varmasti on. Varmistin jostain, onko tuote maidoton. Vastaus oli, että on, mutta sitten selvisi (onneksi etukäteen), että sisältääkin voita... tarjoilijan mielestä voi ei siis ole maitotuote..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syö kotonasi kos on noin vaikeeta!! Toivottavasti te "allergikot" tukehdutte siihen sämpyläänne. T.kokki
I mulla ole "allergiaa", eikä edes allergiaa. Mulla on autoimmuunisairaus nimeltä keliakia.
Itseä ärsyttää kun paikallisessa ravintolassa esim. laskiaisena oli tavallisia ja gluteenittomia laskiaispullia. Tavalliset olivat isoja, niinkuin laskiaispullat nyt ovat. Gluteenittomat olivat halkaisijaltaan 4 cm kokoisia pullia, ja niistä veloitettiin sama hinta kuin tavallisista. Jos kerran onnistutaan gluteeniton pullataikina tekemään, niin tekisi nyt edes sellaisia pullia jotka ei mahdu kokonaisena suuhun..
Just tämä. Pakko se on ääneen tästä lähtien sanoa ja voivotella, kuinka on pieni annos ja, että tällaisesta ei kukaan maksa maltaita. Ei ole enää kyse siitä, ettei osattaisi tehdä, vaan siitä ettei välitetä!
Vierailija kirjoitti:
Olin pari viikkoa sitten syömässä ihan arvostetussa ravintolassa (ketjussa, muutama paikka pk-seudulla). Minulle jäi kyllä vähän hämäräksi, oliko ruoka-aineallergiani huomioitu vai ei. Henkilökunnalla oli niin kiire, etten saanut heihin kontaktia. Koska omalla osallani selviän ihottumalla ja migreenillä, jätin toisen epäilyttävän osasen syömättä ja toisen söin (oli pakkokin, koska se oli valunut kaikkialle). Yleensä kuitenkin on paljon luottavaisempi olo.
Se tietysti harmittaa, jos annoksesta riisutaan kovin monta komponenttia eikä saa mitään korvaavaa tilalle eikä hintakaan laske.
Kuvittelet että ravintoloissa niitä ruoka-aineita ja komponentteja on tuosta vain taikoa, varsinkin jos tilaat suoraan listalta ennakkoon ilmoittamatta?
Vierailija kirjoitti:
Parannettavaa varsinkin ammattitaidossa varmasti on. Varmistin jostain, onko tuote maidoton. Vastaus oli, että on, mutta sitten selvisi (onneksi etukäteen), että sisältääkin voita... tarjoilijan mielestä voi ei siis ole maitotuote..
Minullakin maitoyliherkkyys (ei onneksi hengenvaarallinen allergia). Sen on huomannut, että moni mieltää laktoosin ja maidon keskenään samaksi tai sitten pitää vielä erikseen luetella kerma, voi, jugurtti, juusto jne.
Samaa miettinyt . Kahviloissa on tarjolla pieni, ylihintainen pulla , ravintoloissa listoilla on yksi tai kaksi gluteenitonta annosta ja hotellien aamupaloilla riisikakkuja sekä riisimuroja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin pari viikkoa sitten syömässä ihan arvostetussa ravintolassa (ketjussa, muutama paikka pk-seudulla). Minulle jäi kyllä vähän hämäräksi, oliko ruoka-aineallergiani huomioitu vai ei. Henkilökunnalla oli niin kiire, etten saanut heihin kontaktia. Koska omalla osallani selviän ihottumalla ja migreenillä, jätin toisen epäilyttävän osasen syömättä ja toisen söin (oli pakkokin, koska se oli valunut kaikkialle). Yleensä kuitenkin on paljon luottavaisempi olo.
Se tietysti harmittaa, jos annoksesta riisutaan kovin monta komponenttia eikä saa mitään korvaavaa tilalle eikä hintakaan laske.
Kuvittelet että ravintoloissa niitä ruoka-aineita ja komponentteja on tuosta vain taikoa, varsinkin jos tilaat suoraan listalta ennakkoon ilmoittamatta?
No jos vaikka tilaan salaatin ilman vuohenjuustoa/fetaa tms. niin tilalle voi laittaa kalaa, katkarapua, kanaa jne. Näin yksinkertainen esimerkki. Esim. kreikkalaisessa ravintolassa se fetakimpale on oleellinen osa salaattia eikä sen poisjättämistä yleensä korvata mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla "gluteeniallergia" vai keliakia?
No joo, taso vaihtelee tuon suhteen kyllä kovasti. Toisaalta on ymmärrettävä myös yrittäjää: keliaakikot on ryhmänä sen verran pieni, että isoja satsauksia heihin ei ehkä tommosen keskitason syöttölän kannata tehdä. Yrittäjä tekee ratkaisut kohdallaan. Missään maailman laissa ei lue, että kaikkien ravintoloiden on tarjottava vaihtoehtoja kaikille erilaisille allergikoille.
Kasvava ryhmä tämä allergistenkin puoli on. Sellainen, joka voi suuhunsa pistää mitä huvittaa ei ymmärrä, miltä tuntuu kun joutuu aina olemaan nälässä.
Kasvava ryhmä on itse itselleen diagnoosin tehneet, lääkäriä ei ole tavattu missään vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullakin maitoyliherkkyys (ei onneksi hengenvaarallinen allergia). Sen on huomannut, että moni mieltää laktoosin ja maidon keskenään samaksi tai sitten pitää vielä erikseen luetella kerma, voi, jugurtti, juusto jne.
Niin, tähän on tultu. Ihminen on niin erkaantunut alkuperäisestä ruokavaliostaan, että ei tunnista enää edes ainesosia. Suomessa tämä osaamistaso on surullisen matala, täällähän se lehmien lypsäminen on elintärkeä tulonlähde. Yleensä, kun käyn vaikka kiinalaisissa ravintoloissa he tietävät heti, mitä asiakas tarkoittaa sanalla maito tai gluteeni.
Onko suomalaiset kaikkien allergisimpia/rajoittuneimpia/tutkituimpia? Meidän firmassa tavataan silloin tällöin Eurooppatiimin kanssa n.30-40 henkilöä Suomesta, Saksasta, UK:sta ja parista muusta Keski-Euroopan maasta. 7:llä suomalaisella on enemmän ruokarajoitteita kuin kaikilla muilla yhteensä. Ja muutenkin olen huomannut että pääsääntöisesti vain Suomessa on ruokalistoilla pitkä lista merkeistä (maidoton/laktoositon/gluteeniton jne) Muualla merkinnät (ja tuntemieni ihmisten rajoitteet) ovat lähinnä pähkinä, kasvisruoka tai se gluteeniton (vai gluteiiniton). Eikä esim UK:ssa tunnu olevan yhtään sähköallergista tai homeoireilevaa tai tuoksuyliherkkää, joita Suomessa on joka kolmas keski-ikäinen nainen. Mikä tämän eron voi selittää?
Vierailija kirjoitti:
Nämä ravintoloiden ja kahviloiden gluteenittomat tarjottavat tuottavat kyllä aina saman pettymyksen. Viimeksi kävin Prisman Pressossa, tilasin vuohenjuustopasteijan. No, mitä sain? Pienen rasvaisen nyytin, jonka sisällä ei täytettä ollut edes mainittavaksi. Maksoi lähes 6 euroa!! Täysin kusetusta ja aina sama juttu. Annokset mitättömiä ja hemmetin kalliita. Onko muiden allergisten kokemuksia?
Tiesitkö että esim. Pressoissa kaikki pullat, leivät ja muut pikkusuolaiset on raakapakasteita? Pressoissa kaikki tuotteet on ylihintaisia laatuun nähden.
Olin hotellissa ja respan vieressä pieni kioski, josta sai ostaa pientä naposteltavaa (leipiä, karkkia, olutta, limsaa).
Klo oli jotain 22.00, kun meille tuli miehen kanssa nälkä ja päätimme käydä ostamassa jotain. mies löysi kolmioleivän ja tuorepuuron, mutta minulle siellä ei tuntunut olevan MITÄÄN :O Lopulta otin sitten kahvin ja sipsipussin, se kun oli ainut jossa luki "gluteeniton"!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo, taso vaihtelee tuon suhteen kyllä kovasti. Toisaalta on ymmärrettävä myös yrittäjää: keliaakikot on ryhmänä sen verran pieni, että isoja satsauksia heihin ei ehkä tommosen keskitason syöttölän kannata tehdä. Yrittäjä tekee ratkaisut kohdallaan. Missään maailman laissa ei lue, että kaikkien ravintoloiden on tarjottava vaihtoehtoja kaikille erilaisille allergikoille.
Kasvava ryhmä tämä allergistenkin puoli on. Sellainen, joka voi suuhunsa pistää mitä huvittaa ei ymmärrä, miltä tuntuu kun joutuu aina olemaan nälässä.
Kasvava ryhmä on itse itselleen diagnoosin tehneet, lääkäriä ei ole tavattu missään vaiheessa.
Äläpäs näsäviisastele siellä. Minä olen 7. luokalla käynyt keliakiatestejä myöten kokeissa, todettiin laktoosi-intoleranssi. Sitten lukion alkua ennen kävin ohutsuolen tähystyksessä. Tungettiin halkaisijaltaan 5cm paksu letku kurkusta mahaan ja oli ihan helvettiä koko tutkimuksen ajan. Lääkäri totesi, että on IBS. Ja nyt voit vähä-älyisenä mennä googlettamaan, mikä se on. Sen lisäksi sain tietää, että lapsena syödyt antibiootit ovat sen aiheuttajana. Olivat siis myllänneet suolen bakteerikannan niin, että joudun siitä kärsimään koko loppuelämän.
Se letku ei todellakaan ole halkaisijaltaan 5senttiä, hyvä jos kaksi..eipäs nyt liiotella.
Vierailija kirjoitti:
Onko suomalaiset kaikkien allergisimpia/rajoittuneimpia/tutkituimpia? Meidän firmassa tavataan silloin tällöin Eurooppatiimin kanssa n.30-40 henkilöä Suomesta, Saksasta, UK:sta ja parista muusta Keski-Euroopan maasta. 7:llä suomalaisella on enemmän ruokarajoitteita kuin kaikilla muilla yhteensä. Ja muutenkin olen huomannut että pääsääntöisesti vain Suomessa on ruokalistoilla pitkä lista merkeistä (maidoton/laktoositon/gluteeniton jne) Muualla merkinnät (ja tuntemieni ihmisten rajoitteet) ovat lähinnä pähkinä, kasvisruoka tai se gluteeniton (vai gluteiiniton).
Kyllä ainakin Itävallassa on nykyisin suunnilleen joka paikassa lista allergeeneja, jotka on merkitty listassa eri ruokalajien kohdalle.
Gluteenittomat leipomukset ovat kuitenkin yrittäjän kannalta aika hankalia, koska niiden menekki on suhteellisen pientä ja ne eivät säily pitkään. Ap, eikä valittavana ollut mitään luontaisesti gluteenitonta, esim. ruokaisaa salaattia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko suomalaiset kaikkien allergisimpia/rajoittuneimpia/tutkituimpia? Meidän firmassa tavataan silloin tällöin Eurooppatiimin kanssa n.30-40 henkilöä Suomesta, Saksasta, UK:sta ja parista muusta Keski-Euroopan maasta. 7:llä suomalaisella on enemmän ruokarajoitteita kuin kaikilla muilla yhteensä. Ja muutenkin olen huomannut että pääsääntöisesti vain Suomessa on ruokalistoilla pitkä lista merkeistä (maidoton/laktoositon/gluteeniton jne) Muualla merkinnät (ja tuntemieni ihmisten rajoitteet) ovat lähinnä pähkinä, kasvisruoka tai se gluteeniton (vai gluteiiniton).
Kyllä ainakin Itävallassa on nykyisin suunnilleen joka paikassa lista allergeeneja, jotka on merkitty listassa eri ruokalajien kohdalle.
Gluteenittomat leipomukset ovat kuitenkin yrittäjän kannalta aika hankalia, koska niiden menekki on suhteellisen pientä ja ne eivät säily pitkään. Ap, eikä valittavana ollut mitään luontaisesti gluteenitonta, esim. ruokaisaa salaattia?
Oli tai ei, ei Ap halua oikeasti syödä vaan ärsyttää ihmisiä mussutuksellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äläpäs näsäviisastele siellä. Minä olen 7. luokalla käynyt keliakiatestejä myöten kokeissa, todettiin laktoosi-intoleranssi. Sitten lukion alkua ennen kävin ohutsuolen tähystyksessä. Tungettiin halkaisijaltaan 5cm paksu letku kurkusta mahaan ja oli ihan helvettiä koko tutkimuksen ajan. Lääkäri totesi, että on IBS. Ja nyt voit vähä-älyisenä mennä googlettamaan, mikä se on. Sen lisäksi sain tietää, että lapsena syödyt antibiootit ovat sen aiheuttajana. Olivat siis myllänneet suolen bakteerikannan niin, että joudun siitä kärsimään koko loppuelämän.
Kuulostat vaihtoehtoisiin faktoihin uskovalta ihmiseltä.
Älkää puhuko paskaa. Minulla on ruoka-aineallergioita todella paljon ja aina olen hyvät ruoat eteeni saanut.
Katsokaa minne menette ja ilmoittakaa allergioistanne etukäteen. Lopettakaa ruikutus.
Vierailija kirjoitti:
Olin hotellissa ja respan vieressä pieni kioski, josta sai ostaa pientä naposteltavaa (leipiä, karkkia, olutta, limsaa).
Klo oli jotain 22.00, kun meille tuli miehen kanssa nälkä ja päätimme käydä ostamassa jotain. mies löysi kolmioleivän ja tuorepuuron, mutta minulle siellä ei tuntunut olevan MITÄÄN :O Lopulta otin sitten kahvin ja sipsipussin, se kun oli ainut jossa luki "gluteeniton"!
Olet varmasti nyt työkyvyttömyyseläkkeellä tuon trauman takia.
Saan syödä vain 10 ruoka-ainetta. En koskaan voi ostaa kahviloista mitään. Ravintoloissakin voin yleensä syödä koko listalta vain 1-2 annosta ja nekin pitää vielä räätälöidä. Silti minulla ei ole sen suhteen mitään valittamista.
Suurin harmi on jäätelötarjonta, jossa on enää yksi minulle sopiva tuote.
Olen allerginen mm. kotimaisille viljoille, lähes kaikille vihanneksille, hedelmille ja marjoille. Vedenelävät, pähkinät ja kaikki siemenet ovat myös kiellettyjä. Mitään pavun ja herneen tyylisiäkään en voi syödä.
Jäljelle jää pieni joukko sekalaisia ruoka-aineita.
Minulla on erittäin allerginen lapsi, jonka kanssa olen saanut monessa ravintolassa erinomaista kohtelua. Olen aina ottanut etukäteen yhteyttä ja kysynyt onnistuuko hänen ruokavalioonsa soveltuva ruoka. Ainoastaan yksi paikka nosti kätensä pystyyn, mutta muuten on onnistunut aina. Kyseessä kuitenkin mm. anafylaktisen shokin aiheuttava ruoka-aineallergia ja liuta muita "helpompia" allergioita. Usein henkilökunta käy monesti varmistamassa, että lapselle maistuu ruoka ja kohtelevat muutenkin kuin kuninkaallista. Kiitos teille tarjoilijoille ja kokeille, jotka jaksatte ottaa allergiat tosissaan ja mahdollistatte oikeasti allergistenkin ruokailun ravintoloissa.