Mä en jaksa näitä "kesä meni pilalle" kun lomarahat leikattiin -valittajia
Se on kuitenkin työnantajalle iso summa maksaa 1,5 -kertainen palkka siitä, että työntekijä ei tee tulosta lomansa aikana. Lisäksi itse olin työtön, enkä sen ajan lakien mukaan saanut mistään mitään vastavalmistuneena ja ennen opiskelua määräaikaisia osa-aikatöitä tehneenä. Keräsin meille lomarahat pulloilla ja marjoilla ja lomailtiin varojen mukaan tai ei lomailtu. En meillä kesät menneet pilalle, vaikka joskus ei päästy mihinkään. Joo lompakkoloinen olin, toisaalta mun säästöjen ansiosta saatiin ostettua asunto ja nyt tienaan taas normaalisti. Lomarahat vaihdoin vapaaksi, saadakseni pitää työpaikkani, jossa loppuvuodesta on perinteisesti aika vähän tekemistä.
Kommentit (204)
Kyse on enemmänkin siitä että meitä hoitoalalla olevia ketuttaa kun edut ja palkat ovat jo muuten pienet, eikä kukaan muu ammattiryhmä suostuisi moiseen säästöön.
Voitaisko sopia niin, että kun täällä tuntuu olevan runsaasti niitä, joille palkanalennus sopii eikä tunnu missään, vaikka olisi kuinka pieni palkka, niin leikataan teiltä tuplasti eikä kosketa meidän muiden palkkoihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasapuolista olisi, että myös suurituloiset joutuisivat luopumaan edes jostain.
Itseäni tosin ärsyttää enemmän se työajan pidennys. Se on tuntunut paljon enemmän kuin lomarahojen poisto.
Meillä toi työajan pidennys on aivan naurettava, 6 min enemmän päivässä. Työt on sellaisia, että yksi työtehtävä kestää tietyn aikaa, vähimmillään noin 30 min. Jos siis aiemmin pyöriteltiin peukaloita viimeinen 15 minuuttia, nyt pyöritellään peukaloita 21 minuuttia. Kun ei sitä työtehtävää voi keskenkään jättää, ja kun on ylityökielto, kaikki ylimääräinen tehdään omalla ajalla ja palkatta.
No jos joka päivä pyörittelet peukalolla 15 minuuttia, niin oisko ihan vieras ajatus että yhtenä päivänä olisit sen 9 minuuttia pidempään ja saisit ylimääräisen "homman" tehtyä loppuun?
En enää ihmettele, että piti koko kiky-sopimus tehdä, jos on ollut tuollaista perseilyä julkisella sektorilla...
Vierailija kirjoitti:
Iltalehdessä OPETTAJA valittaa kuinka hänellä ei ole kikyn takia varaa ostaa uusia silmälaseja.
Luoja näiden kanssa, tienaan varmaan kymmeniä tuhansia euroja vuodessa vähemmän kuin opettajat, ja silti minulla olisi varaa ostaa useatkin silmälasit vuodessa. Ilman lomarahoja.
Luokanopettajana tienaan n. 30 000€ netto, joten et sitten taida olla töissä ollenkaan, jos tienaat KYMMENIÄ TUHANSIA EUROJA vähemmän, tai sitten sulla on epärealistinen käsitys opettajien palkkatasosta.
Kyllähän te pärjäätte nettikaupoilla kotihoidontuen lisäksi. Myytte vain samat kulahtaneet toppahaalarit 60 eri kertaa ja sitten kerrotte, ettei voinut postittaa, kun kissa oksensi matolle ja tuli migreeni. Eri se on työssäkäyvän, sinne pitää oikeasti mennä vaikkei huvittaisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä töissä tippui vuosittaiset bonukset 2000 eurosta 200 euroon. Talouteni ei romahtanut, vaikka tienaan vähemmän kuin hoitajat.
Olen lähihoitaja ja tienaan 2000e kuussa. Paljon sinä tienaat? Missä vähäpalkkaisessa työssä tuollaisia bonuksia on?
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en ymmärrä lainkaan miten h..ssä nousukausi alkoi seuraavana päivänä kun julkisen puolen lomat rahojen leikkauksesta sovittiin ja työaikaa pidennettiin.
Kummasti ne lomarahan rippeet maksettiin vasta perjantaina, vienti on vetänyt kummasti jo koko vuoden.Toiseksi en ymmärrä näitä kok/kepu-äänestäjiä, joille on ihan sama vaikka omasta parin tonnin palkasta vähennetään. Ottakaa vaan multa minusta on ihanaa olla köyhä.
Kokoomus on Sari- sairaanhoitajan kaveri ja olihan se Kataisen Jyrki kivan näköinen nuori mies ja jutteli meidän kanssa. Ei me silleen ymmärretty kaikkea mitä se sanoi mutta hirveän fiksusti se puhui ja ennenkaikkea ymmärsi meidän tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
No, ei se haittaa, ettei ole lomarahoja kun ei ole lomaakaan. Taaskaan.
t. pätkätyöläinen
Lomarahathan maksetaan sinulle lomakorvauksien yhteydessä sitten työsuhteesi päättyessä.
No ei se mukavalta tunnu jos vuosipalkkaa leikataan. Ihmettelen suuresti myös työntekijöitä jotka kannattavat esim sairastamista palkatta yms siis myös heitä itseään koskettavia heikennyksiä. Eihän kukaan tekisi töitä jos siitä saisi vain katon pään päälle ja ruokaa ostettua eikä mitään muuta. Kyllä yrityksen menestykseen tarvitaan työntekijöitä jotka yritys totta kai haluaa pitää itsellään (varsinkin jos tuottavat runsaasti kassavirtaa) ja palkkaus on yksi keino siihen. Tyytyväinen työntekijä on tuottavainen ja lisää kassavirtaa :)
Taitavat työnantajat ja yrittäjät (sekä poliitikot) psyykata työntekijöitä siihen suuntaan että kohta ei tarvita edes palkkaa - työstä saatava ilo ja tyydytys riittää jatkossa. Arbeit macht frei vai miten se menikään...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasapuolista olisi, että myös suurituloiset joutuisivat luopumaan edes jostain.
Itseäni tosin ärsyttää enemmän se työajan pidennys. Se on tuntunut paljon enemmän kuin lomarahojen poisto.
Meillä toi työajan pidennys on aivan naurettava, 6 min enemmän päivässä. Työt on sellaisia, että yksi työtehtävä kestää tietyn aikaa, vähimmillään noin 30 min. Jos siis aiemmin pyöriteltiin peukaloita viimeinen 15 minuuttia, nyt pyöritellään peukaloita 21 minuuttia. Kun ei sitä työtehtävää voi keskenkään jättää, ja kun on ylityökielto, kaikki ylimääräinen tehdään omalla ajalla ja palkatta.
No jos joka päivä pyörittelet peukalolla 15 minuuttia, niin oisko ihan vieras ajatus että yhtenä päivänä olisit sen 9 minuuttia pidempään ja saisit ylimääräisen "homman" tehtyä loppuun?
En enää ihmettele, että piti koko kiky-sopimus tehdä, jos on ollut tuollaista perseilyä julkisella sektorilla...
Eipä yllätä että alapeukkuja satelee 😂 Tais kolahtaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iltalehdessä OPETTAJA valittaa kuinka hänellä ei ole kikyn takia varaa ostaa uusia silmälaseja.
Luoja näiden kanssa, tienaan varmaan kymmeniä tuhansia euroja vuodessa vähemmän kuin opettajat, ja silti minulla olisi varaa ostaa useatkin silmälasit vuodessa. Ilman lomarahoja.
Mä ymmärrän tän hyvin. Opettajakaverini teki vuoden sijaisuuden niin sillä meni ihan uskomattomasti rahaa kaikkeen ns. turhaan. Piti maksaa 1,5 asunnon vuokra, kun avopuoliso oli toisella paikkakunnalla ja lisäksi matkat toiselle paikkakunnalle aina viikonloppuisin. Ei siinä kuulemma jäänyt säästöön juurikaan mitään
Ap tässä taas. Meillä on maksettu kahta asuntoa useita vuosia samasta syystä. Lisäksi minun oli pakko hankkia auto, kun junia vähennettiin niin, etten enää järkevästi kotiin pääse. Silti meillä on jäänyt säästöön. Välimatka on ollut 350 km. Tällä tavalla pääsin työttömyydestä irti. Eikä verottaja maksa noita matkoja, iso osa jää itselle. Tilanne on nyt muuttunut, asutaan samalla paikkakunnalla, mutta toinen asunto on vielä myymättä.
Oletpa aikamoinen fakiiri. Tienaat kymmeniätuhansia euroja vähemmän kuin opettaja, maksat kahta asuntoa ja ostelet vielä autojakin. Et taida tietää, mitä opettaja tienaa. Tai sitten on tietenkin se loisimismahdollisuus...
Erikoista jengiä täällä. Jos ei teillä ole käyttöä lomarahoillenne, niin lahjoittakaa ne hyväntekeväisyyteen. Minä ainakin otan mielelläni joka pennin. Näin pätkätyöläisenä on pakko olla vähän taloudellista puskuria, kun kohta on taas työttömänä. Minusta tämä kiky-sopimukseen sisältyvä julkisen puolen työntekijöiden lomarahojen leikkaus oli aivan käsittämätöntä. Miten se muka hyödyttää yrityksiä? Sehän vaikuttaa miinusmerkkisesti kulutukseen kesällä. Eli matkailuyrittäjien ja ravintolayrittäjien tulot sitten pienenevät, kun ihmisten lomarahoista leikataan kolmannes. Lisäksi ihmettelen, miten rikkaat ja isotuloiset osallistuvat tähän kikyyn. Eivät mitenkään. Verotuksen kannalta on aivan sama, tienaatko pääomatuloja 40 000, 400 000 vai neljä miljoonaa euroa. Veroprosentti on kaikille sama. Ei järin oikeudenmukaista.
Vierailija kirjoitti:
Se on kuitenkin työnantajalle iso summa maksaa 1,5 -kertainen palkka siitä, että työntekijä ei tee tulosta lomansa aikana. Lisäksi itse olin työtön, enkä sen ajan lakien mukaan saanut mistään mitään vastavalmistuneena ja ennen opiskelua määräaikaisia osa-aikatöitä tehneenä. Keräsin meille lomarahat pulloilla ja marjoilla ja lomailtiin varojen mukaan tai ei lomailtu. En meillä kesät menneet pilalle, vaikka joskus ei päästy mihinkään. Joo lompakkoloinen olin, toisaalta mun säästöjen ansiosta saatiin ostettua asunto ja nyt tienaan taas normaalisti. Lomarahat vaihdoin vapaaksi, saadakseni pitää työpaikkani, jossa loppuvuodesta on perinteisesti aika vähän tekemistä.
Miksi se, että sinulla oli kurjaa tarkoittaa sitä, että muillakin olisi oltava?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luokanopettajana tienaan n. 30 000€ netto, joten et sitten taida olla töissä ollenkaan, jos tienaat KYMMENIÄ TUHANSIA EUROJA vähemmän, tai sitten sulla on epärealistinen käsitys opettajien palkkatasosta.
Tai sitten tuon kirjoittaja on vaan lintsannut matikantunneilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ymmärrän tän hyvin. Opettajakaverini teki vuoden sijaisuuden niin sillä meni ihan uskomattomasti rahaa kaikkeen ns. turhaan. Piti maksaa 1,5 asunnon vuokra, kun avopuoliso oli toisella paikkakunnalla ja lisäksi matkat toiselle paikkakunnalle aina viikonloppuisin. Ei siinä kuulemma jäänyt säästöön juurikaan mitään
Ap tässä taas. Meillä on maksettu kahta asuntoa useita vuosia samasta syystä. Lisäksi minun oli pakko hankkia auto, kun junia vähennettiin niin, etten enää järkevästi kotiin pääse. Silti meillä on jäänyt säästöön. Välimatka on ollut 350 km. Tällä tavalla pääsin työttömyydestä irti. Eikä verottaja maksa noita matkoja, iso osa jää itselle. Tilanne on nyt muuttunut, asutaan samalla paikkakunnalla, mutta toinen asunto on vielä myymättä.
Oletpa aikamoinen fakiiri. Tienaat kymmeniätuhansia euroja vähemmän kuin opettaja, maksat kahta asuntoa ja ostelet vielä autojakin. Et taida tietää, mitä opettaja tienaa. Tai sitten on tietenkin se loisimismahdollisuus...
Vastaan nyt ihan omalla nimimerkilläni.
En ole sanonut tienaavani kymmeniätuhansia vähemmän missään. En loisi. Otin työn vastaan paikkakunnalta, missä alani työllisyys on hyvä, kun entisellä se oli huono. Olin työttömänä ennen ja kylläystyin siihen, lähdin töihin hinnalla millä hyvänsä -asenteella, vaikka Australiaan, kunhan ei tappiolle jää. Työttömänä olisin kyllä laskujeni mukaan saanutkin saman tai jopa vähän enemmän, tein määräaikaista entisellä paikkakunnalla vuoden ja pääsin ansiosidonnaisen pariin. Bruttopalkkani on 2700 euroa kuukaudessa. Alussa sain nettona 2400, sen jälkeen palkka nousi vähän, mutta ei ole pariin vuoteen noussut. Siitä olen maksanut vuokraa 520 euroa kuussa. Bensoihin meni 40-50 euroa/viikonloppu. Lisäksi autosta muita kuluja ja se auton hinta. Nyt maksamme vielä vanhan asunnon lainaa, jota on hiukan jäljellä ja vuokraa 700, kun mieheni tultua samalle paikkakunnalle hankimme vähän isomman asunnon.
Työni on sekalaista hommaa insinööritoimistossa, suunnittelua ja toimistotöitä.Koulutusta on kahdelle alalle. Kyllä, oli otettava vastaan mitä sai ja osaaminen ei kokemuksen puutteen vuoksi riitä parempaan. Lisäksi liian korkea ikä oli monessa paikassa ongelma. Näihin pieniin halutaan jo vähän vanhempaa sakkia, vaikka palkkaa ei ole isosti vara maksaa. Pisti vihaksi olla työtön ja nytkin pistää ihan heevestisti vihaksi, että esim. sinä luulet työttömäksi. Viha omaa työttömyyttä kohtaan sai tämän aikaan. Ennemmin vaikka kuolen kuin olen enää työtön, kiitos kaltaistesi. Tähän työhön olin sopiva, koska sattui nyt sopiva koulutus ja kokemus olenva taustalla. Kuulostaa kovalta, mutta osaamista ei ole tekniikkaan tarpeeksi. Kaupan alan osaamista olisi paljonkin, mutta hakijoita on liikaa ja kun kokemusta ei ole paljon, vaikka tiedän osaamista olevan, niin vaikea todistaa.
Tätä on monen vaikea uskoa, mikä minua ihmetyttää suuresti. Työttömiltä vaaditaan juuri tällaista toimintaa, ja sitten kun joku tekee näin, ei suostuta uskomaan. Kyllähän moni minut tietää ja tätä on ihmetelty suuresti, arvosteltu myös paljon. Tästä voi vetää kyllä ihan yksiselitteisesti sen johtopäätöksen, että harva on oikeasti valmis tekemään samaa, mitä itse työttömiltä on vaatimassa.
Aiemmin sain verovähennyksen ja verottaja hyväksyi matkat oman auton mukaan matkan pituuden ja hankaluuden vuoksi. Nyt ei enää tietenkään, kun kirjat on muutettu. Eikä se verovähennys tarkoita sitä, että verottaja maksaa matkat ja vuokrat, vaan noista lähes tonnin kuukausittaisista kuluista se tarkoitti ehkä noin parin sadan euron korvausta/kk. Huomatkaa, että polttoaineveroja maksan, joten kyllä omilla veroillani maksan osan ja työttömänä olisin yhteiskunnalle kalliimpi.
Terveisiä tutuille, tästä tunnistaa minut ihan varmasti. Ap.
Ap on nainen, mutta yrittäjäperheestä. Lomarahahan oli alunperin lomaltapaluuraha ja maksettiin siksi, etteivät ihmiset vaihtaisi työpaikkaa. Se on pienille työnantajille aika kestämätöntä joutua maksamaan isot summat juuri silloin, kun ehkä pitää palkata sijainen ja maksaa työntekijälle 1,5 -kertaisesti siitä, että tämä on pois työpaikalta. Helpompi se olisikin jakaa koko summa palkkaan vuoden ajalle ja poistaa kokonaan, mutta ei se yleensä kellekään kelpaa.
Mun alkuperäinen ajatus oli kyllä ihmetellä sitä, miten palkansaajalla ei ole varaa mihinkään, kun lomaraha pienenee. Ei edes poistu, vaan pienenee. Sekä se valittaminen, kun ihmiset kuitenkin saavat parempaa palkkaa kuin moni muu.
Omat silmälasini muuten maksoivat 700 euroa. Pystyin ostamaan ne ja tuloselvitykseni on tuossa aiemmin. Tänä kesänä ei lomailtu, koska miehellä ei ollut kesälomaa työpaikan vaihtamisen vuoksi kuin muutama päivä ja ne menivät vanhaa asuntoa tavaroista tyhjentäessä. Ei mulla kesä mennyt pilalle sen takia. Pystyn aivan hyvin nauttimaan lomasta, vaikka en kävisi missään. Täällä on paikkoja, kuten varmasti joka paikassa, mihin pääsee kävellen ilmaiseksi. Vaatteita nyt en muutenkaan ostele kuin tarpeeseen, tänä vuonna en esim. ole ostanut vielä mitään vaatetta, en edes alusvaatteita. Tästä syystä mulla jääkin rahaa säästöön, kun en ole koko ajan ostamassa ja tuhlaamassa.
Vaihdoin omat lomarahat vapaaseen, työnantajan painostuksesta. Tiedän, että se on väärin painostaa. En ole kateellinen ja pidänkin vapaat ihan mielelläni. Ongelma on vain se, että tänä vuonna työtilanne on niin hyvä, että en luultavasti ehdi pitää noita päiviä missään vaiheessa. Aiemmin olen tarvinnut noita vapaita, että olen saanut pitempiä viikonloppuja, enää en tarvitse.
Töihin menen kahdeksaan, lähden puolelta, jos joku ihmettelee, miksen nyt ole töissä. En ole lomalla nyt, vaikka onkin heinäkuu. Virallnen loma loppui jo.
Niin ja se vuokra menee kokonaan minun palkastani, tällä hetkellä maksan pienempää osaa vanhasta asunnosta kuin mies, mutta sitä myös.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se lomakorvauksen pieneneminen kompensoidu veroprosentin pienenemisen myötä?
Nyt vaan pitäisi saada se säästöön pitkin vuotta eikä yhtenä könttänä tilille, niin on monelle vaikeaa..
No ei se kuulkaa paljon naurata, kun kesälomarahoja tuli yli 500 vähemmän kuin piti ja perässä luki se helkutin "kiky" - Oli meinaan aika kostonhimoiset ajatukset juuri silloin Pipilää ja paskahallitusta kohtaan!
Työnantaja saa lomarahoista vastinetta eli tehtyä työtä. Toisin kuin yhteiskunta, joka maksaa kaiken maailman kotiäitiloisille, maahanmuuttajille ym. siipeilijöille ilmaista rahaa lapsilisien, asumistukien, äitiyspäivärahojen, kotihoidontukien ym. muodossa.
Lomarahojen poisto on häpeällistä varastamista ahkerilta ja rehellisiltä ihmisiltä.
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja saa lomarahoista vastinetta eli tehtyä työtä. Toisin kuin yhteiskunta, joka maksaa kaiken maailman kotiäitiloisille, maahanmuuttajille ym. siipeilijöille ilmaista rahaa lapsilisien, asumistukien, äitiyspäivärahojen, kotihoidontukien ym. muodossa.
Lomarahojen poisto on häpeällistä varastamista ahkerilta ja rehellisiltä ihmisiltä.
Kuka saa kuka ei...nimenomaan loman aikanahan kukaan ei tee työtä. Paitsi jotkut. Sitten taas on se porukka, joka käy töissä, mutta ei saa juurikaan mitään aikaan. Omalla työpaikallani on yksi palkansaaja, joka ei taida itse edes tajuta, ettei tienaa edes bruttopalkkaansa, suojatyöläinen. Eikä tee mitään oheistoimintojakaan, pomo on koettanut niitä antaa, mutta tulosta ei tule, kun osaamista ei ole. Tuottavaa työtä tekee kyllä, mutta ei palkkansa edestä. Tiedän oman työni vuoksi tämän niin tarkkaan. Pääasia kuitenkin, että on tekevinään jotain, muut tienaavat tämänkin palkan.
Sitä saavat mitä tilaavat. Valitettavasti minäkin saan, vaikka en tilannut palkanalennusta.