Alkuraskaus, verinen vuoto, imetys ja vatsan "nippailu"?
Olen alkuraskaudessa viikolla 6. Imetän taaperoa. Nyt on tullut veristä vuotoa muutamana päivänä ja vatsaa "nippailee" vasemmalta. Voiko tuo nippailu olla supistuksia tai jotain imetyksestä johtuvaa? Neuvolasta sanottiin aluksi, että nykyohjeen mukaan imetystä voi jatkaa vaikka huomaa olevansa raskaana. Millaisia kokemuksia teillä on? Olen yrittänyt lopettaa imetystä, mutta lapsi ei halua (ikää alle 2v). Onko muilla tullut veristä vuotoa alkuraskaudessa kun on imettänyt taaperoa?
Kommentit (25)
Verinen vuoto ja alavatsatuntemukset viittaavat siihen, että keskenmenoriski on. Jos oireet liittyvät imetykseen, SINÄ päätät, lopetatko imetyksen vai otatko riskin keskenmenosta. Olet ilmeisesti helposti raskaaksi tulevaa sorttia ja imetys on teille tärkeää, joten taitaa olla vaikea ratkaisu.
Mä olen imettänyt raskaana ollessani. Mikäli sulla on ollut ennenaikaisia supistuksia tai keskenmenoja, sitten saattaisin jättää väliin. Omasta ravinnosta on myös syytä pitää hyvää huolta.
Alkuraskaudesta vuotoja saattaa aiheuttaa kiinnittyminen, mutta myös paikka, jossa istukka on kiinni.
Kipuja voi aiheuttaa kohdun kasvaminen.
Ja imettää voi sen aikaa, kun se on syystä tai toisesta tarpeen. Moni lapsi lopettaa itse raskauden aikana, kun maudon maku saattaa muuttua.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen imettänyt raskaana ollessani. Mikäli sulla on ollut ennenaikaisia supistuksia tai keskenmenoja, sitten saattaisin jättää väliin. Omasta ravinnosta on myös syytä pitää hyvää huolta.
Alkuraskaudesta vuotoja saattaa aiheuttaa kiinnittyminen, mutta myös paikka, jossa istukka on kiinni.
Kipuja voi aiheuttaa kohdun kasvaminen.
Ja imettää voi sen aikaa, kun se on syystä tai toisesta tarpeen. Moni lapsi lopettaa itse raskauden aikana, kun maudon maku saattaa muuttua.
Imetys saattaa loppua raskauden aikana just tuon maidon maun muuttumisen takia, mutta toinen syy voi myös olla maidon ehtyminen. Mulla ainakin on maito tosi tiukassa eli herumista ei tahdo tapahtua ja maitoa tulee tosi vähän. Raskaus on nyt puolessa välissä. Lapsi ei ole kuitenkaan vielä lopettanut rinnalla käymistä, enkä aio siihen pakottakaan. Lopettaa sitten, kun haluaa. Lapseni on nyt 1-vuotias eli saa jo muitakin maitotuotteita eli sitä ei tarvitse murehtia.
Vauvan kanssa saattaa joutua ottaa korvikkeet käyttöön, jos maito tuntuu rinnoista ehtyvän. Sullakin on niin iso lapsi ettei hänenkään kanssa tarvitse huolehtia maidon riittävyydestä. Mutta jos lapsi pysyykin rinnalla, niin oletko harkinnut sitten tandemimetystä?
Mutta käy ensin neuvolassa arvioimassa keskenmenoriskisi. Koska jos keskenmeno uhkaa, niin silloin on parempi lopettaa imetys. Paitsi jos kyseessä on jo alkanut keskenmeno, jota ei voi enää estää, mutta toivotaan nyt, että kaikki menee parhain päin.
Vierailija kirjoitti:
Ei 2v tartte imettää enää. Tuota tahtia imetät sitä vielä 5v.
Monet imettää ja se on lapselle hyväksi
ÄO on korkeampi mm. Terveempi lapsi
Uskon, että löytyy jotain kursseja, missä opetetaan lapsen hoitamista. Mene sellaiselle. Ethän imetä ravintolassa,ettei muilta meni syömishalut ?