Kiusaaminen voi johtua myös kiusatusta itsestään- mitä mieltä olette?
Tietenkin on sadistisia piirteitä omaavia jotka kiusaavat pahuuttaan, mutta osa kiusatuista on sosiaalisesti vähemmän älykkäitä tai kyvykkäitä.
Itseä kiusattiin yläkoulussa, tulin tavallaan huonosta perheestä(kulissit ja talous kunnossa) ja olin kovin lapsenomainen. Kun vähän aikuistuin ja menin ammattikouluun niin tulin taas toimeen luokkatovereitteni kanssa.
Tietenkin hyvin kasvatetut eivät kiusaa koskaan.
Olen näin järkeillyt mutta syytänkö kuitenkin vain itseäni asiasta jolle en voinut mitään?
Kommentit (438)
Miten tämä ketju kaikista kiusaamisketjuista on pysynyt täällä pystyssä?
Ne muut on poistettu järkiään...
Modenko mielestä kiusatun oma vika kiusatuksi tuleminen...?
työpaikka juoruajat voisi katsoa peiliin...
harmi että näitä on monesti myös johdossa...
Vierailija kirjoitti:
Kiusaajan asenne on kuin Venäjän asenne eli normaalit hyvät käytöstavat ovat kiusaajan silmissä alistumista. Sitten yllätytään että kiusatulta tulee nenille kun tietty raja ylitetään.
No hei, suomalainen yhteiskuntajärjestys ja suomalaiset ihmiset (vai mitä ne nyt on) on imuroinut kaikki vaikutteensa entisestä Neuvostoliitosta, mitä muuta muka voit suomalaisten käytöksestä odottaa?
kiusaaja22 kirjoitti:
kiusatut ovat lähes aina luusereita. täysiä paskoja useat.
Housuissas on, jos ymmärrät, mitä tarkoitan.
Ja tämän vuoksi heidän kurkkunsa viillellään auki, ettäs tiedätte.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaaminen ei koskaan ole kiusatun vika! Ketään ei pitäisi kiusata ulkonäköön, luonteeseen, taustaan, perheeseen ym ym liittvistä syistä koskaan. Ei mistään asiasta. Kiusaajilla itsellään on päässä vikaa ja kiusaaminen on yksinomaan ihan heistä lähtöisin
Tämä. Kiusaaja tekee valinnan kiusaako vai jättääkö kiusaamatta. Hän on vastuussa käytöksestään ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaamisen saattaa laukaista jokin kiusatun piirre, johon on helppo tarttua. Tästä syystä koulun vaihtaminen ei aina suinkaan auta kiusattua, vaan kiusaaminen alkaa uudessa koulussa alusta.
Se, että kiusattu omaa jonkin piirteen, johon on helppo tarttua, ei tarkoita, että häntä saisi kiusata. Kiusaaminen on väärin ja kaikkien on opittava, että ihmistä ei saa kiusata, vaikka tämä olisi minkälainen tahansa.
Nykyään se tieto kulkee jo verkkoa pitkin niin nopeasti. Uudessa koulussa oppilaat tietävät jo ennalta, että uusi aloittava oppilas siirtyi sinne kiusaamisen takia. Tietävät myös mistä asioista häntä kiusattiin. Hän on uhrin asemassa jo ennen kuin aloittaa koulussa, ja tulee varmasti kiusatuksi uudelleen.
Ja tämän vuoksi heidän kurkkunsa viillellään auki, ettäs tiedätte.
Asiallinen aloitus. Ns kiusaaminen todellakin johtuu yleensä siitä itkupillistä ruikuttajasta.
Näiden kiusatuksi itseään itkevien käytös on usein narsistista.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut että samoja ihmisiä kiusataan koulun vaihtamisesta huolimatta. Silloin herää epäilys johtuisiko kiusaaminen kiusatusta itsestään?
Sama naamahan sillä on joka koulussa. Ei naamaansa voi valita. Sekö oikeuttaa kiusaamaan, että toisen ulkonäössä on jotain sellaista, mille ei voi itse mitään?
Taas on niin kaunista luettavaa kiusatuista. Jos kiusaaja tulee mua vastaan niin vedän sitä turpaan. Oikein kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut että samoja ihmisiä kiusataan koulun vaihtamisesta huolimatta. Silloin herää epäilys johtuisiko kiusaaminen kiusatusta itsestään?
Tuo johtuu psykan kirjan mukaan mekanismista nimeltä itseään toteuttava profetia. Kiusattu ikään kuin oppii odottamaan tiettyä käytöstä muilta ja näin tulee sitä huomaamattaan provosoineeksi. Mutta se ei silti missään nimessä tarkoita, että kiusaaminen olisi hänen vikansa!!
Vierailija kirjoitti:
Näiden kiusatuksi itseään itkevien käytös on usein narsistista.
Höpö höpö.
Kun kiusatun mitta tulee täyteen...
Luetaan siitä lehdistä!
Kyllä voi johtua, mutta on silti väärin.
Meidän koulussa oli poika, jota kiusasi toinen poika nimeltä Matti. Matti oli hyvä kaveri Tepon kanssa, mutta Teppo yritti aina puolustaa Matin kiusaamaa poikaa.
Aina kuitenkin kävi niin, että kiusattu poika juoksi itkien kotiin ja kertoi vanhemmilleen, että Matti ja Teppo kiusaa Myös Teppo sai rangaistuksen.
Lopulta Tepon hermot meni ja hän ei enää puolustanut vaan alkoi itsekin kiusaamaan. Rangaistus tulisi kuitenkin.
T. Teppo
Itsensä syyttäminen on usein tapa prosessoida traumaa. Kiusaaminen on kuitenkin aina kiusaajien syy ja usein myös ryhmäilmiö, jossa pääkiusaajan ympärillä pyörivät myötäilijät ja sivustaseuraajat mahdollistavat kiusaamisen. Kiusaajat haluavat valtaa. Kiusaaminen ehkä oikeutetaan jollain kiusatun erilaisuudella kuten väitetyllä lapsellisuudella. Kaikki nuoret ovat kuitenkin lapsellisia. Erilaisuus on rikkautta ja osoittaa rohkeutta olla erilainen ja viisautta hyväksyä erilaiset ihmiset.
Se, että muut käyttäytyvät huonosti, ei ole kiusatun vika.
Kenestäkään ei ole pakko tykätä, mutta yleensä silti pitää sietää, ja osata käyttäytyä asiallisesti häntä kohtaan.
Ei siis ole kiusatun vika, jos muut ovat häntä kohtaan hirveitä. Kyllä se on niiden kiusaajien vika, että he kiusaavat jotakuta. Jos kukaan ei kiusaa ketään, niin silloinhan ei ole olemassakaan yhtään kiusaajaa. Joten miten ihmeessä kiusaaminen voisi olla kiusatun vika?
En minäkään kaikista pidä, mutta jos heidän kanssaan on oltava tekemisissä, niin heitä kohtaan on oltava asiallinen. Ja jos silloin toinen osapuoli on minua kohtaan asiaton, niin silloinhan hän on kiusaaja, en minä.