Kesäjuhlissa muistettava: JUHLA-ASUUN KUULUU SUKAT! Koskee sekä miehiä että naisia!
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
http://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/voi_hyvin/tyyli/nain_pukeudut_oi…
Sukat pitää olla ja olkapäät peitetään kirkossa.
Ei tarvitse protestanttisissa kirkoissa olla! Kirkko ei ole juhlatila, eikä siellä ole pukeutumisetikettiä. Etiketti hääjuhlissa, kasteessa tai rippijuhlissa tulee juhlan mukaan, ei kirkon.
Tavallisessa kirkossa järjestettävässä tilaisuudessa riittää, että on suunnilleen säädyllisesti pukeutunut. Itse käyn viikottain jumalanpalveluksessa hieman Suomea lämpimämmässä maassa, ja olkaimettomat mekot ovat kesäaikaan erittäin yleisiä.
Viime lauantaina Porvoon tuomiokirkko:
Nuori nainen häävieraana, vesirajamekko, paljaat kalkkunajalat pattpolvineen, 12 cm korkeat korkkarit joilla ei osannut kävellä vaan hiihti pattipolvet kumarassa.
Kauhea näky. Sukkahousut olisivat pelastaneet jalat, mutta koukkukävelyä ei vaatteilla voi peittää.
Tyttäreni unohti korkkarit matkasta, kun lähdimme lakkiaisiin. Vaihtoehtoina juhlissa siis joko lenkkarit tai paljaat varpaat. Ne varpaat sopivat patemmin asukokonaisuuteen. Kukaan ei tunnustanut, että asia olisi häirinnyt.
Aika monessa maassa olen asunut ja vain Suomessa näkee sukkahousuja juhlissa!
Taitaa AP sulla olla rumat jalat :D etkä kestä katsoa muita ilman sukkia, itse en koskaan käytä sukkahousuja juhlissa. Eikä kukaan siitä ole valittanut, mulla onki sellaiset jalat joita voi esitellä paljaana.
Kyllä olin ohuissa ihonvärisissä sukkahousuissa viime juhlissa. Asuna oli maksimekko ja jalassa ballerinat. En olisi tykännyt tepastella paljain jaloin kylässä, vaikka juhlatilaisuus rento olikin. Koti on melkeinpä ainoa paikka missä viihdyn ilman sukkia.
Et todellakaan voi tepastella kyläpaikassa paljain varpain!
Pitäkää te sukkahousuja jotka niistä tykkäätte, ja antakaa muiden päättää itse.
...ainiin, mutta eihän se teidän kaltaisille ihmisille sovi. Kun pitää loukkaantua kaikkien muidenkin vaatteista. Hohhoijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tahtoo unohtua toinen etikettijuttu: juhlissa keskitytään seurustelemaan muiden juhlijoiden kanssa, ei kyyläämään näiden pukeutumista.
Kyllä kait sitä saa seurustella silmät auki? Silloin näkee seurustellessaan väkisinkin, mitä seurakumppanilla on, tai ei ole päällään.
Näkee toki. Se on itse päätettävissä, kuinka paljon antaa lähimmäisten pukeutumisen vaivata itseään. Jos ihminen on oikeasti sisäistänyt juhlaetiketin merkityksen, ei vain pintaa, sen huomaa etenkin siitä, että hän suhtautuu yhtä hienosti kaikkiin juhlijoihin. Eikä mene nurkan taakse tai vauvapalstalle yököttelemään jonkun pukeutumisen yksityiskohtia...
Ei kai kesäjuhlissa kenkiä riisuta?😂. Meillä isot rippijuhlat vloppuna. Mekko, paljaat sääret ja upeat kengät, joita en tod ota pois.
Laura90 kirjoitti:
Taitaa AP sulla olla rumat jalat :D etkä kestä katsoa muita ilman sukkia, itse en koskaan käytä sukkahousuja juhlissa. Eikä kukaan siitä ole valittanut, mulla onki sellaiset jalat joita voi esitellä paljaana.
Ei kukaan tietenkään ääneen sinulle sano puutteistasi, mutta eri asia on se, että kyllä ne huomataan kaikessa hiljaisuudessa.
Niin, ja kyse ei ole esim. jalkojesi ulkonäöstä, vaan siististä ja juhlallisesta pukeutumisesta.
Paljaat jalat eivät ole sitä koskaan.
Valitettavasti etiketti ei jousta tässä, juhla-asuun kuuluu sukat. Tietysti koskee molempia sukupuolia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi mulla on sellainen käsitys että se on nimenomaan etikettivirhe jos siroihin remmisandaaleihin laittaa sukat tai sukkahousut. Ymmärrän kyllä aloituksen pointin mutta kun joka kenkään se sukka ei tietääkseni kuulu.
Ei joka kenkään sukkia kuulukaan laittaa, mutta ei joka kenkä olekaan juhlakenkä.
Omalla pihalla voi tepastella paljain varpain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etiketit ovat jotain niin jonninjoutavaa.
Sulle on siis ihan sama tullaanko häihisi Keravan kolmiraitaverkkareissa ja uimasandaaleissa?
Ok, mutta valtaosalle meistä hyvät käytöstavat ovat toisten kunnioittamista, sitähän etiketti pohjimmiltaan on.
Ei sitä ole laadittu ihmisten kiusaksi ja riesaksi.
No jaa, minusta ainakin on vähän eri asia olla ilman sukkahousuja ja muuten juhla-asussa kuin kolmiraitaverkkareissa. Etenkin jos sattuu olemaan pidempi juhla-asu, esim. nilkkapituinen mekko tai housupuku, niin ne paljaat varmaap eivät edes hirveästi erotu. Toisekseen ainakin minusta kärjelliset sukkahousut kärjestä avonaisten kenkien kanssa ovat jotenkin tökerön näköiset.
Housupuku ja paljaat varpaat?!? Miehellä varmaan pikkutakki ja sandaalit :)
Juhla-asuun kuuluu sukat sekä miehillä että naisilla!
juhannuksena mökilläni olin paljain jaloin. kukaan paikalla kutsutuista sukulaisista ja tutuista ei sanonut että on etikettivirhe olla paljain jaloin.
Vierailija kirjoitti:
Onko tää joku suomalainen erityispiirre että ei voi olla ilman sukkia tai sukkahousuja?
Kun katselee kuvia maailmalta niin siellä kyllä näkyy paljaita varpaita ja sääriä.
Jep. Etiketti muuttuu ja elää.
http://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/voi_hyvin/tyyli/nain_pukeudut_oi…
Sukat pitää olla ja olkapäät peitetään kirkossa.