Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Heinäkuiset

31.03.2006 |

Mitä " taitoja" teidän vauvat osaa?

Ryömiikö?

Konttaako?

Nouseeko itse istumaan?

Nouseeko tukea vasten seisomaan?

Käveleekö tukia vasten?

Tarttuuko pinsettiotteella?

Ja sitten vielä, montako hammasta löytyy suusta?

Mietityttää että missä mennään/ missä suunnilleen pitäisi mennä. Tietysti jokainen kehittyy ajallaan, mutta silti olisi kiva tietää.

Mari ja Fanni 8½kk

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pikku isäntä on syntynyt 9.7 ja tämän hetkinen tietotaito-taso :) on tämä:

Ryömiikö? Ryömii kovaa vauhtia, aloitti ryömisen reilu 2 kk sitten.

Konttaako? Ottaa konttaus asennon, mutta menee " kontaten" vain taaksepäin.

Nouseeko itse istumaan? Joo, nousee. Tämän oppi pari viikkoa sitten.

Nouseeko tukea vasten seisomaan? Nousee pinnasängyssä seisomaan, mutta muualla tukea vasten polvilleen.

Käveleekö tukia vasten? Ei muuta kuin jos äiti tai isä kävelyttää, ja silloinkin ihan pienen hetken jaksaa pysyä jalkojen päällä.

Tarttuuko pinsettiotteella? Eilen olin huomaavinani, että otti ruokaa pinsettiotteella, mutta pitää seurata tilannetta. Syö itse jo leipää ja kurkkua yms.

Ja sitten vielä, montako hammasta löytyy suusta? Kahdeksan hammasta löytyy jo, ne on möllöttänyt siellä jo 7 kk asti. Ekat kaksi hammasta tuli jo 3 kk, imetys loppui hampaiden tulon takia 1/2 vuotiaana.

Sanojakin on ruvennut tulemaan, ainakin matkimalla. Osaa selvästi sanoa jo " nam nam" , " anna" , " Älä" . Äiti on pelkkä " Ä" . Osaa myös taputtaa, osannut jo 6-7kk asti ja nyt muutama päivä sitten oppi myös heiluttamaan.

Mahtava seurata tätä kehityksen huimaa vauhtia! Ja sitä, miten innoissaan poika itse on, kun oppii uusia asioita.

Mukavaa kevään odotusta kaikille heiniksille ja muillekin!

T:Lauri ja äippä

Vierailija
2/25 |
04.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän miniukkeli syntyi 7.7. ja taidot ovat karttueet seuraavasti:

Ryömiikö?

- juu ja kovaa menee. ryömimtä aloitettiin pari kuukautta sitten.

Konttaako?

- juu, mutta vain lyhyitä matkoja, sitten meno vaihtuu aina ryöminnäksi. Konttaaminen taitaa olla liian hidasta...

Nouseeko itse istumaan?

- ei, eikä istuminen tunnu muutenkaan kiinnostavan. istuu vain tosi lyhyitä pätkiä ja lähtee sitten liikuskelemaan. istuntataito ei ole ihan plakkarissa.

- juu ja kaikki käy, vaikka pelkkä seinä...

Käveleekö tukia vasten?

juu, mutta kovin haparoivasti. uusin villitys on tuolien työntely + siirtyminen tuesta toiseen esim. tv-tasosta, sohvaan ja siitä nojatuoliin...

- yrittää kovasti, mutta tuo ei ole kyllä ihan hallussa.

- kaksi alahammassta saatiin maailmaan muutama viikko sitten hirveän levottomuuden ja huudon saattelemina.

Muuta

- kovasti vierastetaan esim. eilen muskarissa homma meni ihan huudoksi, kun ukkeli alkoi heti huutamaan, jos joku aikuinen yritti ottaa kontaktia...

- äitylistä tuntuu, että ennen niin nauravainen poika on kadonnuut jonnekkin... No ei nyt ihan niin, mutta tuntuu kuin koko ajan olisi joku vinossa. Milloin huudetaan, kun ei päästä seisomaasennosta alas, milloin huudetaan jonkun lelun perään, milloin huudetaan äidin perään, syödessä huudetaan ja nukkumaan mennessä huudetaan ja vaunuissa huudetaan jos maisemat ei vaihdu tarpeeksi nopeasti... <b>Juu minimiehelle on tullut oma tahto!</b>

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
31.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ryömitään enimmäkseen, kontatakkin osataan, mut se on vielä hitaampaa ku tuo persoonallinen keikutusryömiminen jota on harrastettu jo pari kk:tta..

Tukea vasten seisotaan ja kävellään - vaihtelevalla menestyksellä. 15 kertaa päivässä kuuluu parku kun jostakin muksahdellaan nenälleen tai ollaan jumissa sohvan takana tms.

Pinsetti ote huomattiin eilen!

Ja hampaita on 4.

Ja kaikesta liikunnallisuudesta johtuen yöt on kamalaa hulabaloota, kontataan, noustaan seisomaan sängyssä jne. toivottavasti ne tästä rauhoittuu!

elephantti ja menevä ukko, 8japuoli kk.

Vierailija
4/25 |
31.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ryömitty ollenkaan, oppi suoraan konttaamaan noin viikko sitten. Samalla oppi menemään itse istumaan.

Tukea vasten nousee polviseisontaan, muttei vielä jaloilleen.

Osaa pinsettiotteen, käyttää sitä vaihtelevasti.

Ei yhtään hammasta!

candy ja tytsy8kk

Vierailija
5/25 |
31.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jäi ryömiminen väliin ja poika alkoi konttaamaan pari-kolme viikkoa sitten. Itse nousee istumaan ja myös nousee polvien varaan, ei vielä seisomaan. Pinsettiotteella myös tarttuu. Hampaita on 6 kpl, niitä alkoi tulla 5 kk iässä. Kyllähän jokainen kehittyy omalla vauhdilla, ja oppii erilaisia taitoja eri tahdissa. On tää niin ihanaa seurailla sitä nopeaa kehitystä:)

Vierailija
6/25 |
31.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

oppi ryömimään/konttaamaan kolme viikkoa sitten, eli siis liikunta on muuten kuin konttausta mutta menee kyynärpäiden varassa. Istumaan on noussut suunnilleen yhtä kauan ja seisomaan oppi nousemaan viikko sitten. Tukea vasten poika ottaa myös muutamia askeleita. Hampaita on tullut kolme ja kaksi näkyy ikenen läpi olevan tulossa hetkenä minä hyvänsä. Pinsettiotteella yrittää ottaa ruoan palasia, mutta toistaiseksi päätyy poimimaan lopulta vielä kaikilla sormilla yhtäaikaa.

Vierailija
7/25 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryömiikö? Hieman, ei paljoa

Konttaako? Nousee konttausasentoon, ei pääse etteenpäin

Nouseeko itse istumaan? Noussut jo nelikuisesta

Nouseeko tukea vasten seisomaan? Ei

Käveleekö tukia vasten?ei

Tarttuuko pinsettiotteella?Tarttunut nelikuisesta

Ja sitten vielä, montako hammasta löytyy suusta? Ei yhtään (juuri pilkistää ylähammas, uutta meille että ekana tulee ylös..)

Vierailija
8/25 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryömiikö?kyllä reilun kuukauden ryöminyt

Konttaako?ei

Nouseeko itse istumaan?ei, yrittää kyllä. Istuu kyllä tuetta jo hyvin

Nouseeko tukea vasten seisomaan? ei, yrittää vetää itsensä äidin mahan päälle

Käveleekö tukia vasten?ei

Tarttuuko pinsettiotteella?kyllä on pari kuukautta osannut

Ja sitten vielä, montako hammasta löytyy suusta? neljä

Vierailija
9/25 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika lähti viime viikonloppuna ryömimään, istuu kyl.lä hyvin kun laittaa istumaan, mutta ei itse vielä nouse siihen asentoon. Konttaamaan lähtee varmaan ihan juur kun koko ajan ryömiessään taittaa polvet mahan alle!

Hampaita on alhaalla 2 ja ylhäällä myös 2.

Puhetta tulee, äiti tai äittä, tättä, nam, nännännän, vauvauva yms..

Vierailija
10/25 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryömiikö?

- On ryöminyt jo kolme kuukautta ja kehittynyt siinä tosi nopeaksi!

Konttaako?

- Ei konttaa, pari konttausaskelta saattaa ottaa, mutta sitten mätkähtää mahalleen.

Nouseeko itse istumaan?

- Kerran on noussut ilman apuja niin että oon huomannut. Muuten vetää itsensä istumaan tukea vasten. Istuskelee jonkin aikaa ilman tukea, mutta ei oikein tykkää siitä puuhasta, vaan kova meno on päällä koko ajan.

- No kyllä nousee, n. viikon noussut, ihan kaikkea mahdollista vasten! Ja välillä osaa laskeutua sieltä istumaan nätisti, välillä taas muksahtelee. Kamala vahtiminen pojassa on.

Käveleekö tukia vasten?

- Jonkun verran ottaa sivuaskelia joo. Ja kainaloista tai käsistä " riiputettaessa" kävelee eteenpäin.

- Ei tietääkseni. Eikä olla sitä harjoiteltukaan, kun en uskalla antaa mitään pientä pojalle käteen, kun kaikki menee suuhun. Ja poika meinaa tukehtua pienimpäänkin kurkun- tms. palaan, siis oikea sihtikurkku.

- Kuusi; kaksi alhaalla ja neljä ylhäällä.

Pari päivää sitten luulin opettaneeni pojan vastaamaan kysymykseen " Missä on lamppu" osoittamalla lamppua, mutta ei se enää toimi... Tai sitten vesseli kyllästyi leikkiin.

Vierailija
11/25 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryömiikö? Ei enään.

Konttaako? Kyllä. Pariviikkoa on kontannut ja kyllä nyt on kivaa, kun pääsee jokapaikkaan itse.

Nouseeko itse istumaan? Ei vielä. Yritystä on.

Nouseeko tukea vasten seisomaan? Kyllä ja joka paikkaan.

Käveleekö tukia vasten? Muutaman askeleen ottaa.

Pinsettiote? Kyllä. Kaikki suuhun mitä lattialta löytyy...huoh...

Hammastilanne? Kaksi alhaalla, yksi ylhäällä.

Kyllä saa olla kokoajan sydänsyrjällään tuon hukkapätkän takia, on se meno vielä niin holtitonta.

Vierailija
12/25 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näköjään itse ollutkaan vastannut...

Eli, meillä ryömitään, pari konttausaskelta menee, Nousee tukea vasten seisomaan ja kävelee tukia vasten. Konttausasennosta pääsee istumaan, mutta " suoraan" ei nouse istumaan. Ei tietääkseni tartu pinsettiotteella. Hampaita on vasta kaksi.

Ongelma on tuo tukia vasten kävely, kun jalat ei vielä kovin hyvin kanna ja aika paljon noita kaatumisia tulee, niin olen miettinyt että pitäisikö antaa tytön vaan kaatuilla, vai yrittää kovasti noita kaatuiluja estää...? Miten te muut olette tehneet? Onko konttauskypärästä mitään apua tämmösessä tilanteessa? Kun meidän tyllerö yrittää päästä esim. sohvalta kirjahyllyyn (siis niistä kiinni pitäen), matka niiden välillä saattaa olla pitkäkin, mutta tyttö ei sitä tajua ja lentää suoraan rähmälleen, kun ei yletäkään kirjahyllyyn asti.

Sitten toinen juttu on kirjat, ym. tavarat kirjahyllyssä, oletteko siirtäneet näitä tavaroita ylemmäs, vai antaneet olla paikoillaan? Miten toimitte jos " vauva" ottaa kielletyn tavaran kirjahyllystä? Auttaako ein sanominen tässä vaiheessa mitään?

Ehkä typeriä kysymyksiä, mutta tämmöisiä pohdin, Mari

Vierailija
13/25 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meän poikamme, joka siis täyttää tänään 9kk osaa seuraavanlaisia taitoja:

Ryömimään oppi 6,5kk:den iässä, konttaamaan 7kk:den iässä, ja samaan aikaan oppi nousemaan istumaan ja myös seisaalleen. 8kk:den iässä erinäiset taidot karttuivat, mm. tukea pitkin oppi kävelemään ja kiipeilemään joka paikkaan. Tätä nykyä kovasti opettelee kävelemään ilman tukea, osaa jo vähän aikaa seisoa tuetta.

Hampaita on kaksi, ja muutama tulossa, nuo kaksi hammasta tuli reilun puolen vuoden iässä.

Kehitys on mennyt hurjaa vauhtia eteenpäin, ja melkoinen kaitsettava pikkumies onkin, kun saa koko ajan juosta perässä, kun menee purkamaan kaappeja yms. Öisinkin poika väliin valvottaa, kun heräilee harjoittelemaan mm. seisomista, ja kiljahtelee sängyssään.

Esikoisemme motorinen kehitys oli hitaampaa (hän on tyttö), mutta puheenkehitys nopeampaa mitä tämän pikkumiehemme, että yksilöitä kaikki oppimisen suhteen. Mitään kiirettä ei vielä olisi esim. tuetta kävelyyn, mutta oma veikkaukseni on että pikkuisemme kävelee ennen vuoden ikää... Ja siinä sitä ollaan helisemässä, kun nytkin meno on jo tosi vauhdikasta..

Niin pinsettiote löytyi noin 2viikkoa sitten.

Semmosta!

Vierailija
14/25 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryömiikö? ryömii.

Konttaako? Ei, nousee kyllä konttausasentoon nytkyttämään, ja pääsee yhden askeleen eteenpäinkin. Jo yli kuukauden ollut tätä, muttei ole alkanut konttaamaan...

Nouseeko itse istumaan? Ei. Istuu hyvin ilman tukia.

Nouseeko tukea vasten seisomaan? Kyllä.

Käveleekö tukia vasten? Ei, mutta käsistä tai kainaloista tukien kävelee innokkaasti.

Tarttuuko pinsettiotteella? Kyllä, osannut jo pari kuukautta.

Ja sitten vielä, montako hammasta löytyy suusta? Kuusi, kaksi alhaalta ja neljä ylhäältä. Tulivat kaikki 5-6kk iässä, nyt ei ole tullut lisää pitkään aikaan.

Vierailija
15/25 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mar_i:

Ongelma on tuo tukia vasten kävely, kun jalat ei vielä kovin hyvin kanna ja aika paljon noita kaatumisia tulee, niin olen miettinyt että pitäisikö antaa tytön vaan kaatuilla, vai yrittää kovasti noita kaatuiluja estää...? Miten te muut olette tehneet? Onko konttauskypärästä mitään apua tämmösessä tilanteessa?

Konttauskypärästä voi olla apua, mutta yleensä tuo on ohimenevä vaihe nimenomaan lapsen oman tasapainon opettelussa, joten siinä mielessä kaatuiluja ei kannata estää, jotta lapsi oppisi hallitsemaan itse tasapainon, jota hän tarvitsee myöhemmin mm. kävelemistä harjoitellessaa, mutta kypärää suosittelen, jottei pää saa kovia iskuja. Vauvan pää kyllä luonnostaan on sellainen, että siinä on pehmeyttä ja joustoa, joten pienistä kolhuista ei vahinkoa synny.

Sitten toinen juttu on kirjat, ym. tavarat kirjahyllyssä, oletteko siirtäneet näitä tavaroita ylemmäs, vai antaneet olla paikoillaan? Miten toimitte jos " vauva" ottaa kielletyn tavaran kirjahyllystä? Auttaako ein sanominen tässä vaiheessa mitään?

Meillä niille hyllyille joille lapsemme ylettyy on valittu sellaisia tavaroita, jotka ei ole muksulle vaaraksi, eikä haittaa vaikka pikku tasmaniantuholainen esim. repii palasiksi, tai kuolaa tahmaisiksi. Lapsi tutustuu ympäristöönsä nimenomaan koskettelemalla ja maistamalla, joten on hyväkin, että hyllyjä ei ihan tyhjennetä kokonaan.

Tuon ikäinen ei ymmärrä sanojen merkitystä, mutta EI-sanaa kannattaa kuitenkin käyttää tilanteissa, joista voi seurata lapselle vaaraa, jotta lapsi oppii Ei-sanan liittyvän kiellettyyn asiaa. Ei-sanan yhteydessä kannattaa lapsi hakea pois, mutta koti kannattaa kuitenkin tehdä sillä tapaa turvalliseksi, että lapsi voisi huoletta tutkia ympäristöä ja esineitä, sillä tavoin lapsi rakentaa kuvaa itsestään ja ympäristöstään, joten jakuvalla rajoittamisella voidaan aikaan saada jopa vahinkoa lapsen kasvulle ja kehitykselle.

Ei muuta kun anna tytön mennä, tutkia ja kokeilla, (pistä kypärä päähän)kyllä se siitä oppii!!

Vierailija
16/25 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mar_i:

Ryömiikö?

Ei ole ryöminyt ikinä, eikä ryömi vieläkään

Konttaako?

Konttaa niin että toinen jalka laahaa perässä. Se tosin ei menoa haittaa, menee tosi kovaa vauhtia eteenpäin. Oppi noin 8kuisena.

Nouseeko itse istumaan?

Oppi 8kuisena, istui jo 5kk eteenpäin mutta ei itse päässyt.

Nousee, senkin oppi 8kuisena

Käveleekö tukia vasten?

Ei vielä, yrittää kyllä.

Ei. Sitäkin yrittää, mutta vielä ei oikein ole taito hanskassa.

1 hammas :) Sekin tuli 8kuisena.

Vierailija
17/25 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pikkumies on syntynyt 21.7 ja tällä hetkellä tilanne tämä;

ryömiikö- ryömii ja kovaa vauhtia. Poika on ryöminyt jo 6 kk iästä lähtien.

konttaako- ei konttaa, mutta menee konttausasentoon ja heijaa siinä itseään kunnes lösähtää masulleen.

nouseeko istumaan- ei itsenäisesti.

nouseeko tukea vasten seisomaan- nousee polvilleen ja kerran on vetänyt itsensä seisomaan. ei myöskään kävele vielä tukea vasten.

tarttuuko pinsettiotteella- tarttuu ja pienet sormet löytää kaikki lattialla olevat roskat.

montako hammasta löytyy - peräti 8 eli 4 ylhäällä ja 4 alhaalla.

Vierailija
18/25 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostin pojalle eilen konttauskypärän. Kai se vähän pehmentää pään kolahduksia... Mutta eipä poikaa silti oikein voi vahtimatta jättää seisoskelemaan. Kypärä myös hiostaa, eikä poika (tietenkään) oikein viihdy se päässä.

Kirjahyllyn alimmalle hyllylle olen pakannut kirjat niin tiukasti, ettei poika saa niitä vedettyä lattialle. Voi olla hänelle turhauttavaa, mutta niin oli myös minulle järjestellä kirjoja jatkuvasti takaisin hyllyyn...

Vierailija
19/25 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryömiikö? ei ollenkaan

Konttaako?jo puolivuotiaasta

Nouseeko itse istumaan?istuu tukevasti

Nouseeko tukea vasten seisomaan? nousee ja laskeutuu tukevasti

Käveleekö tukia vasten? ei

Tarttuuko pinsettiotteella? ei

2 alhaalta :)

Räntäsateesta huolimatta iloisia kevätpäiviä heinäkuisille!

Vierailija
20/25 |
01.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tyllerö on syntynyt 9.7. eli pian 9kk täyteen... ja kehitys näyttää tältä;

Ryömiikö? On ryöminyt 7kk:n iästä.

Konttaako? Kuukausi lisää tarvittiin siihen, eli 8kk:n iästä.

Nouseeko itse istumaan? Alkoi nousta kun oppi ryömimään.

Nouseeko tukea vasten seisomaan? Noussu pari viikkoa eli n.8,5kk:sta.

Käveleekö tukia vasten? Ei...huojahtelee kyllä ja silloin tulee otettua sivuaskelia:)

Tarttuuko pinsettiotteella? On tarttunu pitkään, sitä ei ole taidettu kysyö meidän vauvakirjoissa niin ei ole tarkasta ajasta tietoa;)

Ja sitten vielä, montako hammasta löytyy suusta?Juuri 8kk:n iässä tärähti 2 alahammasta, jotka edelleen ainoat ja kovassa käytössä!