Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua järkyttäviin kuukautiskipuihin!

yhyy
16.07.2017 |

Minulla siis ihan kauheat krampit jotka alkaa jo hyvissä ajoin ennen menkkoja ja ja myös ovulaation aikaan kramppaa parina päivänä ainakin. Ongelma on se, että mikään särkylääke tai lihasrentouttaja ei auta edes lieventämällä. En voi käyttää e-pillereitä koska paha migreeni ja minipillereistä ei apua. Muistelen että täällä oli joku vinkannut jostain luontaistotteesta (?) tms. Öljystä...josta oli löytynyt apu mutta en löydä ketjua. Niinpä vielä kyselen josko kellään olisi antaa apuja? Krampit on niin kovat että makaan vaan sikiöasennossa tuskanhiessä. Näin on esimerkiksi tämä viikonloppu kulunut. Endometrioosista ei kuitenkaan ole kyse.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämälle kirjoitti:

Viljaton ja sokeriton ruokavalio.

Itsellä ainakin on auttanut, enää ei kipuja ole. Ruokavalio auttaa lukuisiin muihinkin vaivoihin.

Kannattaa ainakin kokeilla.

Maito aiheuttaa myös joillekin kipuja.

Minullakin oli pahoja kuukautiskipuja. Kovat krampit ja tuskanhiki.

Siirryttyäni syömään paljon elävää ravintoa olen päässyt kivuista. Jos näin iso ruokaremontti ei nappaa, ei ole ainut vaihtoehto, mutta jonkinlainen ruokaremontti toisi sinulle helpotusta.

Toivottavasti pääset kivuista :)

Vierailija
22/42 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla auttaa kramppeihin ja lämpötilan vaihteluun se, että makaan kylmällä kaakelilattialla alasti :D muistan tän aina vasta kun kivut on pahimmillaan... Mutta siinä ne katoaa suurimmiksi osiksi!

Heh, no se on apu otettava sieltä, mistä sen saa! 👌 -suosittelen, että harrastat tuota vain kotioloissa kuitenkin 😉 -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla itellä on kovat endokivut ja tosi hullun runsaat kuukautiset nykyään. Mutta löysin avun yhdestä käytännön lääkekasvit kirjasta, vaikka tosi skeptinen olinkin. Nimittäin salviatee. Tuoretta salviaa pari-kolme lehteä museretaan kiehuvaan veteen, n. Kolmen vartin päästä kaikki kivut ja krampit poissa, vaikutti ehkä viisi, kuusi tuntia kerrallaan. Saman kirjan kirjoittaja suositteli magnesiumin syömistä jos on ärtyisyyttä tai pms. Ite testasin eka ihan lähikaupan salvialla ja toimi, nykyään kavatan kuukautisyrttini ihan itse.

Vierailija
24/42 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämälle kirjoitti:

Viljaton ja sokeriton ruokavalio.

Itsellä ainakin on auttanut, enää ei kipuja ole. Ruokavalio auttaa lukuisiin muihinkin vaivoihin.

Kannattaa ainakin kokeilla.

Maito aiheuttaa myös joillekin kipuja.

Minullakin oli pahoja kuukautiskipuja. Kovat krampit ja tuskanhiki.

Siirryttyäni syömään paljon elävää ravintoa olen päässyt kivuista. Jos näin iso ruokaremontti ei nappaa, ei ole ainut vaihtoehto, mutta jonkinlainen ruokaremontti toisi sinulle helpotusta.

Toivottavasti pääset kivuista :)

Kiitos! 😊 Joo, en ole täysin maidoton, vaikka en kovin maitotuotteita käytä. Mutta en katso esim. onko jossain maitoproteiinia...lisäksi satunnaisesti jäätelöä, suklaata...Mutta ruokaremontti on suunnitteilla lähinnä niin että pyrin syömään mahdollisimman puhdasta ruokaa ja jätän väliin pitkälle prosessoidut.-ap

Vierailija
25/42 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhyy kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on auttanut kuumavesipullo masun päällä, ja kunnon kulaus konjakkia. - Tosin kipusi kuulostavat niin kaapeista, että tuskin tepsii.

Oletko koettanut akupunktiota? Siitä sain itse apua jännityspäänsärkyihin, vaikken olisi uskonut. - Ja lääkärinä YTHSn johtava lääkäri, ei mikään käärmeöljykauppias.

Voimia ja Jaksamista!

Kiitos tsempistä! 😊👍 Olin myös kuullut, että pieni shotti alkoa voisi auttaa rentouttamalla kohdun lihaksia. Konjakkia ei ollut mutta vodkaa löytyi joten vedin pienen siivun -no ei se kipuun auttanut mutta hetken kikattelin. Akupunktiota olen kokeillut migreeniin mutta en näihin kipuihin, sitä voisi toki kokeilla! -ap

Toivon todella, että vaivasi helpottaa! Itse olen ollut onnekas, vain kohtuullisia kramppeja, ja tuo tujaus & lämpö on auttanut.

Myös orgasmin sanotaan helpottavan, lihasjännitystä poistaen - mutta arvaan, ettei ole seksi mielessä noin pahassa tilanteessa. Pidä nyt kuitenkin mielessä, lievempiä tilanteita varten. Ja juu, itsetyydytys toimii, jos ei ole ihanaa ja huomaavaista kumppania.

Lisää tsemppiä! 😊

Vierailija
26/42 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla itellä on kovat endokivut ja tosi hullun runsaat kuukautiset nykyään. Mutta löysin avun yhdestä käytännön lääkekasvit kirjasta, vaikka tosi skeptinen olinkin. Nimittäin salviatee. Tuoretta salviaa pari-kolme lehteä museretaan kiehuvaan veteen, n. Kolmen vartin päästä kaikki kivut ja krampit poissa, vaikutti ehkä viisi, kuusi tuntia kerrallaan. Saman kirjan kirjoittaja suositteli magnesiumin syömistä jos on ärtyisyyttä tai pms. Ite testasin eka ihan lähikaupan salvialla ja toimi, nykyään kavatan kuukautisyrttini ihan itse.

Kiitos! 😊 magnesiumia syön, mutta ehkä liian satunnaisesti. Ehdottomasti kokeilen salviateetä! 👍 -ap

Vierailija
27/42 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla toimii salviatee myös, tosin vinkin sain äidiltä aikanaan.

Vierailija
28/42 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gramma parasetamolia ja 550g naprokseenia, kahdesti päivässä. Lämminvesipullo tai kauratyyny alavatsalle. Kylppärin lattialla vatsallaan makaaminen, joko lattialämmitetyllä tai kylmällä kaakelilla. Riittävä nesteen ja ravinnon nauttiminen. Kevyt liikuskelu, jos kykenee, mikäli kyseessä kuukautiset. Ovulaatiokipuun liikunta ei tepsi. Yllättävin apu kuukautiskipuihin on joskus ollut orgasmi, vaikka kuulostaa ehkä hassulta tai jopa loukkaavalta. Ehkä se jotenkin rentoutti paikkoja. Jos ei tee mieli seksiä kumppanin kanssa tai jos on sinkku, suosittelen siinä tapauksessa sooloseksiä. Vibraattori on ystävä hädässä.

Helokkiöljykapselien olen joskus kuullut helpottavan PMS-oireita, mutta kipuihin eivät kaiketi vaikuta.

Itselläni ei (tietääkseni) endometrioosia ole, vaikka esiteinistä saakka olenkin kärsinyt helvetillisistä kivuista. En tarkoittanut vähätellä vinkeilläni niitä, joilla kivut ovat vielä kammottavammat. Teitä varmasti löytyy. Nämä ovat vain minua henk. koht. auttaneet.

Vierailija
29/42 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Endometrioosihan todetaan varmasti ainoastaan kirurgisella leikkauksella ja ilmeisesti laparoskopiaa tai labarotomiaa ei ole tehty? Kuulostaa vaan jotenkin tosi endometrioosimaiselta. Myös munasarjakystat voi aiheuttaa ihan järkky kuukautiskipuja, mutta ne kyllä näkyy sisäultrassa.

Mulla on endo ja kun mulle etsittiin sopivaa hormonihoitoa (Mirena ollut nyt reilu vuoden), niin mä söin pari vuotta kipukynnystä nostavaa lääkitystä ja sitten siihen mukaan panadolia ja panacodia. Kivut helpottuneet Mirenan ja lantionpohjafysioterapian myötä (fysioterapiaa kuulemma monet gynet väheksyy lantionpohjan kipujen hoidossa) ja nykyään en oikeastaan tarvii kipulääkkeitä ollenkaan. Jos kivut haittaa normaalia elämää, niin kannattaa ne ehdottomasti hoitaa! Onko muuten suolistoa ihmetelty, jos siellä on jotain joka provosoi munasarjoja tai kohtua?

Tsemppiä oikeanlaisen hoidon etsimiseen! :)

Vierailija
30/42 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta se salvia pitää olla tuoretta, kuivattu toimii paljon heikommin. En tiiä pitäiskö pakastaa talven varalle ja testata kun salvia aika huonosti on viihtynyt ikkunalaudalla keittiössä . Tosin kaupasta saattaa saada tuoretta salviaa ympäri vuoden.

31/42 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on lääkäri määrännyt ponstan forte-kipulääkettä ja kuukautisten aikaan 3-4 päivää otan sitä kolmesti päivässä. Se pitää kivut aisoissa. Mutta jos noin kovat kivut on niin suosittelen lääkärissä käyntiä, sillä mäkin itselleni avun sain kun yksien menkkojen aikaan totesin ettei näin voi eikä tarvitse elää.

Vierailija
32/42 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

yhyy kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on auttanut kuumavesipullo masun päällä, ja kunnon kulaus konjakkia. - Tosin kipusi kuulostavat niin kaapeista, että tuskin tepsii.

Oletko koettanut akupunktiota? Siitä sain itse apua jännityspäänsärkyihin, vaikken olisi uskonut. - Ja lääkärinä YTHSn johtava lääkäri, ei mikään käärmeöljykauppias.

Voimia ja Jaksamista!

Kiitos tsempistä! 😊👍 Olin myös kuullut, että pieni shotti alkoa voisi auttaa rentouttamalla kohdun lihaksia. Konjakkia ei ollut mutta vodkaa löytyi joten vedin pienen siivun -no ei se kipuun auttanut mutta hetken kikattelin. Akupunktiota olen kokeillut migreeniin mutta en näihin kipuihin, sitä voisi toki kokeilla! -ap

Toivon todella, että vaivasi helpottaa! Itse olen ollut onnekas, vain kohtuullisia kramppeja, ja tuo tujaus & lämpö on auttanut.

Myös orgasmin sanotaan helpottavan, lihasjännitystä poistaen - mutta arvaan, ettei ole seksi mielessä noin pahassa tilanteessa. Pidä nyt kuitenkin mielessä, lievempiä tilanteita varten. Ja juu, itsetyydytys toimii, jos ei ole ihanaa ja huomaavaista kumppania.

Lisää tsemppiä! 😊

No niin! Ihan kamalimmissa kivuissa ei ehkä kykene, mutta jos orgasmilla saisi näihin kipuihin apuja niin mikäs sen parempi! 😏 -ap

Vierailija
33/42 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kerro, aion rikastua.

Vierailija
34/42 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sandra1986 kirjoitti:

Mulle on lääkäri määrännyt ponstan forte-kipulääkettä ja kuukautisten aikaan 3-4 päivää otan sitä kolmesti päivässä. Se pitää kivut aisoissa. Mutta jos noin kovat kivut on niin suosittelen lääkärissä käyntiä, sillä mäkin itselleni avun sain kun yksien menkkojen aikaan totesin ettei näin voi eikä tarvitse elää.

Tämä on minulle ihan tuntematon lääke, käyn pyytämässä reseptin. Jos vaikka auttaisi! Kiitos! :-) -ap

Vierailija
35/42 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitän vielä kaikkia ketjuun osallistuneita! :-) Sain tosi paljon tsemppiä ja se auttaa niin paljon henkisesti, ette uskokaan :) Lisäksi sain paljon uutta tietoa ja hyviä neuvoja, tästä oli minulle paljon apua. -Varmasti myös muille saman asian kanssa painiville.

Kiitos vielä ja kaikkea hyvää teille! :-)

Vierailija
36/42 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiset kivut eivät ole normaalia, varsinkin kun ne alkavat jo ennen vuotoa. Veikkaan endometrioosia. Vaadi oikeat tutkimukset.

Vierailija
37/42 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla olon tekevät siedettäväksi näiden yhdistelmä:

-Panacod + Ibuprofeeni maksimiannoksilla

-lämpötyyny (sähköllä toimiva) vatsan päällä

-orgasmi muutaman tunnin välein (vaikkei huvittaiskaan, tehokkaalla vibralla)

Kipu ei myöskään tunnu kovin pahalta, jos lillun ammeessa kuumassa vedessä, mutta sellaista ei nykyasunnossa ole.

Töistä joudun olemaan eka päivän pois. Jo ripuli ja oksentelu tekevät töissä olon mahdottomaksi.

Yhdistelmä-e-pillereitä en voi syödä, minipillerit ja hormonikierukka eivät auta. Olen vaihdevuosien kynnyksellä, joten en enää jaksa lähteä kohdunpoistoon.

Sinulle ehdottomasti kannattaa tehdä laparoskopia tai magneettikuvaus endometrioosin poissulkemiseksi. 

Vierailija
38/42 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Buranaa ja parasetamolia yhtä aikaa, vahvempia lääkkeitä lääkäriltä, kuuma suihku.

Älä sekoita lääkkeitä. Burana on auttanut itsellä.

Ja ota mahdollisimman pieni annos alkuun ja katso mikä auttaa. Noita lääkkeitä ei kannata ottaa täyttä tablettia, jos pienempikin määrä toimii. Mulla auttaa jo suht pienet palat. Lasten burana taitaa olla joku 100mg.

Vierailija
39/42 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalanmaksaöljy auttaa oikeasti. Minulla on nyttemmin 23 vuotiaana kohtu poistettu, sillä minulla todettiin pahanlaatuinen kasvain siellä seudulla, mutta kalanmaksaöljy pelasti tilanteen nuorempana.

Tässä jonkun kirjoittama juttu aiheesta

http://merenyli.blogspot.fi/2011/05/parannus-kuukautiskipuihin.html?m=1

Vierailija
40/42 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Buranaa ja parasetamolia yhtä aikaa, vahvempia lääkkeitä lääkäriltä, kuuma suihku.

Älä sekoita lääkkeitä. Burana on auttanut itsellä.

Ja ota mahdollisimman pieni annos alkuun ja katso mikä auttaa. Noita lääkkeitä ei kannata ottaa täyttä tablettia, jos pienempikin määrä toimii. Mulla auttaa jo suht pienet palat. Lasten burana taitaa olla joku 100mg.

Toki periaatteessa aina kannattaa kokeilla ensin yhtä lääkettä kerrallaan ja hakea mahdollisimman pieni tehoava annos.

Mutta jos siitä ei saa apua, voi aivan hyvin yhdistää ja ottaa sekä ibuprofeenista että parasetamolista maksimiannoksen muutaman päivän kuukaudesta. Kyseessähän ei ole jatkuva käyttö. Luulenpa kuitenkin, että ap:n järkyttäviin kipuihin tämäkään ei auta. 

Minullekin auttaa Panacod (parasetamoli + kodeiini) +ibuprofeeni suurimmalla sallitulla annoksella. Tätä menee 4 pvää kuukaudessa.