Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Dissosiaatiohäiriö: Onko kenelläkään ollut lapsena tai onko lapsellasi ollut?

Vierailija
16.07.2017 |

Ja mistä johtui?

Kokemuksista kiitollinen :)

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama minullakin edelleen paitsi lisäksi henkistä väkivaltaa isäni ja isosiskoni taholta.

Kiltti puurtaja-suorittaja olin.

Vierailija
22/68 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sellaiset poissaolokohtaukset juuri dissosiaatiota. Sukulaislapseni puhuu ettei näe kunnolla ja on jotenkin pois kaikesta.

Mikä voi aiheuttaa?

Epilepsia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ei ehkä kannata takertua diagnostiikkaan. Hakekaa rohkeasti oireiluunne apua. Dissosiaatiohäiriötä, persoonallisuushäiriöitä ja traumaperäistä oireilua voidaan hoitaa ja voi saada elämänsä paremmin hallintaan. Rohkeasti ja avoimesti apua hakemaan.

Vierailija
24/68 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisia oireita teillä on dissosiaatiohäiriössä?

Sehän on ajatusten, tunteiden erillisyys.

Mitä tuo konkreettisesti tarkoittaa?

Oon ajatellut että en pysty yhdistämään aina tunteita ja ajatuksia näihin menneisiin tapahtumiin.

Jokin tunne vaivaa mutta en saa sitä liitettyä mihinkään, esim. viha.

Vierailija
25/68 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koululaisena oli vaikeaa kuunnella opettajan ohjeita esim. käsityöluokassa.

Kerran yhdessä työpaikassa tuli tuo sama, en kuullut eli en pystynyt vastaanottamaan ohjeita( paitsi pakottamalla).

Olin "poissa".

24

Vierailija
26/68 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trauma ja dissosiaatio -nettisivuston keskustelufoorumi:

http://foorumi.traumajadissosiaatio.fi

Vierailija
27/68 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn foorumilla.

Vierailija
28/68 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon ajatellut että en pysty yhdistämään aina tunteita ja ajatuksia näihin menneisiin tapahtumiin.

Voiko dissosiaatiota siis olla esim. että raivostuu/ahdistuu kohtuuttoman paljon jostain pikkuasiasta?

Vierailija
29/68 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trauma ja dissosiaatio -nettisivustolla on paljon tietoa dissosiaatiosta:

http://traumajadissosiaatio.fi

Vierailija
30/68 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko dissosiaatiota siis olla esim. että raivostuu/ahdistuu kohtuuttoman paljon jostain pikkuasiasta?

Miksei? En ole asiantuntija mutta kuitenkin.

Vierailija
31/68 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dissosiaatioita ym:ita mielen ja kehomielen ongelmia hoitavat psykoterapeutit sekä kehohoitajat.

Vierailija
32/68 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on dissosiaatiota. Juontaa ilmeisesti siitä kun äiti sairastui vakavasti ollessani 2-vuotias. En muista lapsuudestani juuri mitään, etenkään mistään sairauteen liittyvästä, sairaaloista tai leikkauksista tai muusta. Tiedän nyt mitä on ollut, kun minulle on kerrottu, mutta en muista. Liian vaikeita asioita liian aikaisin, opin olemaan mielessäni "muualla" ja sivuuttamaan omat tunteet, tarpeet ja ajatukset ollakseni kiva ja miellyttävä.

En pysty muodostamaan elämästäni aikajanaa, tuntuu kuin olisin pullahtanut pinnalle joskus teini-ikäisenä ja vähitellen alkanut olla enemmän läsnä. Irrallinen olo aiheuttaa kokemuksen, etten oikeasti ole minä.

Vierailija
33/68 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli joitakin kertoja lapsena. Aina tilanteissa, joissa oli paljon ihmisiä. En tiedä mistä johtui enkä edes kertonut kenellekkään. Kohtaukset kestivät ehkä puolisen tuntia. Viimeinen oli , kun olin 11-12 vuotias.

Sama minulla! Millainen lapsuus sinulla oli?

Olin arka lapsi. Hyvin voimakastahtoinen äiti ja isoveli, jotka hallitsivat perhettä. Jouduin olemaan jossain määrin näkymätön ja kiltti. Minulle ei sallittu vastaanväittämistä tai oman tahdon ilmaisuja. Muuten ihan hyvä lapsuus. Ei väkivaltaa tms.

Tuo kuulostaa kyllä siltä, että ainakin henkistä väkivaltaa on ollut. Vai olisikohan "emotionaalinen laiminlyönti" parempi ilmaisu? 

Vierailija
34/68 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tosi vaikea saada apua. Terapeutilla oli teoriat puheena ja lupasi integraatiota.

Mitään integraatiota ei ole tapahtunut.

Tuntuu tietyn asian suhteen kuin olisin keskeltä poikki. Kehonosa tuntee mutta asiat eivät yhdisty.

Ja käyn traumaterapeutilla!

Vierailija
35/68 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli joitakin kertoja lapsena. Aina tilanteissa, joissa oli paljon ihmisiä. En tiedä mistä johtui enkä edes kertonut kenellekkään. Kohtaukset kestivät ehkä puolisen tuntia. Viimeinen oli , kun olin 11-12 vuotias.

Olin arka lapsi. Hyvin voimakastahtoinen äiti ja isoveli, jotka hallitsivat perhettä. Jouduin olemaan jossain määrin näkymätön ja kiltti. Minulle ei sallittu vastaanväittämistä tai oman tahdon ilmaisuja. Muuten ihan hyvä lapsuus. Ei väkivaltaa tms.

Tuo kuulostaa kyllä siltä, että ainakin henkistä väkivaltaa on ollut. Vai olisikohan "emotionaalinen laiminlyönti" parempi ilmaisu? 

Toisaalta tiedän, että jotain ikävää on tapahtunut perheessä. En tiedä olenko ollut jo silloin olemassa. Olen kuullut sivusta jotain, mutta minulle ei ole kerrottu. Voisikohan ihan pienenä tapahtuneet asiat vaikuttaa, vaikka niitä ei muista.

Vierailija
36/68 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta tiedän, että jotain ikävää on tapahtunut perheessä. En tiedä olenko ollut jo silloin olemassa. Olen kuullut sivusta jotain, mutta minulle ei ole kerrottu. Voisikohan ihan pienenä tapahtuneet asiat vaikuttaa, vaikka niitä ei muista.

Kyllä varmasti voivat vaikuttaa, vaikkei aktiivisesti muistaisikaan. 

Vierailija
37/68 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä, mikäli se tulee täysin yllättäen ja on henkilölle epätyypillistä. En ole asiantuntija minäkään, mutta tämän ketjun myötä dissosiaation käsite on alkanut aueta minulle. 

En tiedä, oireilenko itsekin. Kuulostavatko nämä dissosiaatiolta? 

- Saan joskus raivokohtauksia, jolloin haukun jonkun ihmisen ihan lyttyyn. Sillä hetkellä se raivo ja viha on jotain ihan sanoinkuvaamatonta, ja puran kaiken maailmaa kohtaan tuntevani vihan siihen yhteen ihmiseen.

- Minulla oli poikaystävä, jonka jätin kuin nallin kalliolle, koska kiinnostuin toisesta. En pode asiasta syyllisyyttä vieläkään. Rationalisoin tekoni ja ajattelen poikaystäväni ansainneen sen, koska hän oli "ruma, tylsä ja sanoi minulle pahasti silloin kerran."

- Jouduin kerran poliisikuulusteluun. En halua avata asiaa tässä sen kummemmin, mutta tässäkin tapauksessa ajattelen toisen osapuolen ansainneen sen.

- Omituisinta on, että nuorempana olin äärimmäisen miellyttämisenhaluinen ja kiltti. Podin syyllisyyttä jopa "pahoista" ajatuksistakin mutta nyt olen näemmä mennyt lähes toiseen ääripäähän. Empatian tunteminen on välillä vaikeaa. 

Vierailija
38/68 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on. Olin jo vauvaikäisenä pitkiä aikoja yksin kotona(12h-2vrk), en osaa vuorovaikutusta, pelkään ihmisiä.

Muistan menneeni täysin lukkoon, kun koulukaveri sanoi minulle 12-vuotiaana, että "Sä et osaa ilmasta itteäs"... Sama lause tuli aikuisena työkavereilta.

En osaa olla ihminen, olen aina ilmeetön ja hiljaa. Vihaan tätä häiriötä. Minäkin tarvitsen elämän!

Vierailija
39/68 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on. Olin jo vauvaikäisenä pitkiä aikoja yksin kotona(12h-2vrk), en osaa vuorovaikutusta, pelkään ihmisiä.

Muistan menneeni täysin lukkoon, kun koulukaveri sanoi minulle 12-vuotiaana, että "Sä et osaa ilmasta itteäs"... Sama lause tuli aikuisena työkavereilta.

En osaa olla ihminen, olen aina ilmeetön ja hiljaa. Vihaan tätä häiriötä. Minäkin tarvitsen elämän!

Onko sinulla harrastuksia tai kiinnostuksenkohteita? Tuli vain mieleen, että ehkä jonkin tekemisen kautta löytäisit kanavan itseilmaisuun... Se voi olla liikuntaharrastus, taide- tai käsityöharrastus. Ihan tietysti musiikin kuuntelusta ja ympäristön katselemisestakin voisi lähteä liikkeelle. 

Olen pahoillani, että sinulle on sanottu noin. Minullekin on sanottu kerran, että olen kuin "tyhjä kuori". Sanoja ei varmaan ajatellut sitä sen kummemmin, oli varmaan omaksunut sen sanontatavan jostain ja halusi vain loukata minua. Myöhemmin tuo kuitenkin vähän kolahti ja kirpaisi. Olen huomannut, että minulla ei oikeastaan ole tulevaisuudensuunnitelmia tai tavoitteita, ja oma persoonakin on välillä hakusessa. 

Ei kai kukaan ole vain tyhjä kuori? Viestisi viimeinen lause osoittaa, että osaat ilmaista itseäsi ja teet sen vieläpä ytimekkäästi ja hyvin. 

Vierailija
40/68 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

.

Oon samaa mieltä, että tässä ilmaiset itseäsi hyvin. Minua ainakin riipaisi tämä rivi. Johtuu tietysti myös siitä, että ystäväni on ihan samanlainen kuin sinä. Hän on löytänyt yhden itseilmaisun keinon kitaransoitosta. Aloitti ihan tyhjästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yhdeksän