Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Dissosiaatiohäiriö: Onko kenelläkään ollut lapsena tai onko lapsellasi ollut?

Vierailija
16.07.2017 |

Ja mistä johtui?

Kokemuksista kiitollinen :)

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni. Syynä törkeä insesti + muu väkivalta. Alkoi varmasti oireilla noin 6 vuotiaana ja hyväksikäyttö oli jatkunut jo pari vuotta siinä vaiheessa.

Vierailija
2/68 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväksikäytöstä alkoi tosi pienenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on diagnosoitu.

Vierailija
4/68 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla häiriö syntyi vanhempieni käyttämästä henkisestä väkivallasta ja äitini narsistisesta manipuloinnista johtuen. Ruokaa saimme ja talon pään päälle, muuten olimme heitteillä.

Vierailija
5/68 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, syynä päivittäiset pahoinpitelyt. Voi vähän olla, että tästä aiheesta ei moni kirjoittele kovin monisanaisia kuvauksia :)

Vierailija
6/68 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

saattaa olla, mutta ei ole diagnoosia. 

Vierailija
7/68 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien jatkuvat riidat, isan alkoholismi, kodin kahtia repeaminen ja uhriutuva ja minua kaikesta syyttanyt aiti. Oli parasta vain kadota omaan pieneen kuplaani. Nyt viela 15 vuotta myohemmin dissosioin todella herkasti. Mitaan mita ihmiset tekevat minulle tai vaativat minulta ei jotenkin uppoa tajuntaani heti hetkessa, oli kyseessa vaikka pakotettu seksi, epainhimilliset tyoolot, oma fyysinen loukkaantuminen, yms. Olen nyrkkeilysakki jota saa mielin maarin lyoda, eihan se nyt niin paljon satu ja ihan hetkenhan tama vain kestaa...

Pitkassa juoksussa tahan menettaa oman persoonansa, tunnen itseni suurimman osaa aikaa vain keinotekoisen ulkokuoren kannattajaksi eika mikaan saavutuksistani ole omaa meriittiani tai minulla ole oikeutta nauttia niista.

Olen ymmartanyt etta tama on juurikin dissosiaatiota, vaikka en ole koskaan kaynyt psykologin juttusilla.

Vierailija
8/68 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia en osaa sanoa ei ja annan itseäni kohdella huonosti.

Vierailija
9/68 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia oireita teillä on dissosiaatiohäiriössä?

Vierailija
10/68 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole todettu varsinaista häiriötä, mutta nuo olotilat ovat tuttuja, ja tulevat aika usein.

Satunnaisesti niitä on kai aika monella. Ja joillain tosiaan (kuten minulla), niitä on vähän enemmänkin, vaikka mitään pahaa ei ole koskaan sattunut ja niille ei ole mitään syytä... Lapsena sellaisia kohtauksia oli pahimmillaan joka viikko, ja saattoivat kestää jopa puoli tuntia. Nykyään tulee vain ehkä kerran kuukaudessa ja tämä varmaan ihan normaalia, koska en ole kokenut tätä elämää häiritseväksi. Luulin pitkään, että nää kuuluu jokainen ihmisen arkeen.

Vierailija
11/68 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tähänastisista kommenteista! En kertonut aloituksessa että olen itse kärsinyt noista lapsena ja luulin myös että on normaalia. Nyt aikuisena epävakaa persoonallisuus mutta ei varsinaista dissosiaatiota. Vanhempani kasvattivat kuten narsistit (ei diagnoosia heillä). Olin perheen syntipukki ja heidän pahan olonsa kantaja vaikka muutkin sisarukseni oireilevat

Ap

Vierailija
12/68 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on todettu. Lapsena seksuaalista hyväksikäyttöä, väkivaltaa, koulukiusaamista, ei pidetty huolta jne.

Vierailija
13/68 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sellaiset poissaolokohtaukset juuri dissosiaatiota. Sukulaislapseni puhuu ettei näe kunnolla ja on jotenkin pois kaikesta.

Mikä voi aiheuttaa?

Vierailija
14/68 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lapsena näkymätön Ninni. Joskus huomaan ulkoistavani itseni tilanteissa, mutta  nykyään vähemmän. Olen vahvistanut itsetuntoani ja oppinut sanomaan ei. Terapiassa en ole käynyt, vaan olen lukemalla ja puhumalla psyykannut itseäni.

Vierailija
15/68 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on. Lapsuudessa koetut traumat. Pahaa väkivaltaa alusta saakka.

Vierailija
16/68 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on ajatusten, tunteiden erillisyys.

Vierailija
17/68 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän on ajatusten, tunteiden erillisyys.

Mitä tuo konkreettisesti tarkoittaa?

Vierailija
18/68 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli joitakin kertoja lapsena. Aina tilanteissa, joissa oli paljon ihmisiä. En tiedä mistä johtui enkä edes kertonut kenellekkään. Kohtaukset kestivät ehkä puolisen tuntia. Viimeinen oli , kun olin 11-12 vuotias.

Vierailija
19/68 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli joitakin kertoja lapsena. Aina tilanteissa, joissa oli paljon ihmisiä. En tiedä mistä johtui enkä edes kertonut kenellekkään. Kohtaukset kestivät ehkä puolisen tuntia. Viimeinen oli , kun olin 11-12 vuotias.

Sama minulla! Millainen lapsuus sinulla oli?

Vierailija
20/68 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama minulla! Millainen lapsuus sinulla oli?

Olin arka lapsi. Hyvin voimakastahtoinen äiti ja isoveli, jotka hallitsivat perhettä. Jouduin olemaan jossain määrin näkymätön ja kiltti. Minulle ei sallittu vastaanväittämistä tai oman tahdon ilmaisuja. Muuten ihan hyvä lapsuus. Ei väkivaltaa tms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kaksi