Sormiruoka, 6kk täysimetys ja eko sitä eko tätä
Kauhean rasittavia monet näistä otsikossa mainituista asioista paasaavat mammat. Ei ymmärretä toisten mielipiteitä, eikä sitä, että vauvat ovat yksilöitä. Kaikista ei tule mukavan pulskia rintamaidolla, joillakin kasvu jopa pysähtyy. Joillakin on niin paha refluksi, eittei mikään maito pysy edes sisällä. Kaikki eivät myöskään jaksa siivota keittiötä joka päivä, koska mussukat sormiruokailee mustikoilla tms. Kaikkien mielestä myöskään luomu ei ole välttämättä juuri yhtään sen terveellisempää kuin esim. kotimaiset ei-luomu-tuotteet.
En jaksa äitejä, jotka ovat niin ehdottomia otsikossa mainittujen asioiden suhteen, että jaksetaan korostaa omaa paremmuuttaan ja paasata milloin mistäkin, purkkiruoista tai imetyksestä muille äideille. Itse täysimetin vain neljä kuukautta, johon oli ihan pätevä lääketieteellinen syykin. Annan vauvan sormiruokailla joskus ja välillä syötän luomua sekä ostan ekoleluja/-vaatteita/yms. Syötän jopa satunnaisesti Nestlen soseita, vaikka suoraan saatanasta ovatkin.
Ärsyttää fanaattisesti muita syyllistävät mammat. Ottakaa rennommin!
Kommentit (88)
Ja entä päivähoito!!! Siinä seuraava! Ootko ap miettinyt jo?
Mitä jos imettää vaikka vuoden ikään?
Vierailija kirjoitti:
Okei! Pahin mitä oon kuullu, PERHEPETI!!!!
Siis yhes perhees niiku ne nukkuu perhepedissä pienimmän kans ja ne syö luomuu ja se äiti on imettäny niiku kauan niitä kaikkia ja sit siä sormiruokaillaan.
Ei voi olla oikein!!!!! Ja kakaroita on kohta viis!!!
Siis voi vit** mikä porukka!!!
No ehkä hieman kärjistetty kommentti mutta periaatteessa tuossa on hyviä pointteja. Valitettavasti sosialismin perusarvojen ja ihanteiden osoittauduttua naurettaviksi viimeistään 1980-luvulla porukka etsi itselleen uutta henkistä kotia ja löysi sen näistä vaihtoehto- ja ympäristöhörhöpiireistä. Kaikenlainen kyttääminen ja muiden tuomitseminen on elämän keskeisiä sisältöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei! Pahin mitä oon kuullu, PERHEPETI!!!!
Siis yhes perhees niiku ne nukkuu perhepedissä pienimmän kans ja ne syö luomuu ja se äiti on imettäny niiku kauan niitä kaikkia ja sit siä sormiruokaillaan.
Ei voi olla oikein!!!!! Ja kakaroita on kohta viis!!!
Siis voi vit** mikä porukka!!!No ehkä hieman kärjistetty kommentti mutta periaatteessa tuossa on hyviä pointteja. Valitettavasti sosialismin perusarvojen ja ihanteiden osoittauduttua naurettaviksi viimeistään 1980-luvulla porukka etsi itselleen uutta henkistä kotia ja löysi sen näistä vaihtoehto- ja ympäristöhörhöpiireistä. Kaikenlainen kyttääminen ja muiden tuomitseminen on elämän keskeisiä sisältöjä.
Joo. Siis älytöntä et viä jaksaa väittää et on jotenkin vaan helpompaa ja käy jotenkin itekseen!
Ja pas*** sanon minä. Ihan tietoisia valintoja et voi sitten hiljaa itsekseen hykerrellä kuinka vit** erikoisia ovat.
Vierailija kirjoitti:
Itse en jaksa edes boikotoida Nestleä enää. Nestlen korvike sopi meidän vauvalle ja vauva sai sitä sairaalassa jo sairaalan puolesta. Enpä viitsinyt sitten enää rääkätä vauvaa ja vaihtaa korviketta suomalaiseen, kun siitä suomalaisen korvikkeen sopivuudesta ei ollut mitään takeita, ja kokeilu olisi voinut aiheuttaa vaan kurjaa oloa vauvalle.
Nestle-boikotti on muutenkin jotenkin niin naurettava, kun ihmiset boikotoivat vaan Nestle-nimisiä tuotteita, mutta eivät Nestlen omistamia yhtiöitä ja niiden tuotteita. Marketissa on hyvin monta jokapäiväistä tuotetta jotka on Nestlen, mutta Nestlen nimeä ei näy paketissa.Tuntuuhan se Nestlen Afrikka-äidinmaidonkorvike -keissi inhottavalta, mutta en vaan jaksa osallistua joka taisteluun.
Siis yritätkö sanoa, että jokainen vanhempi, joka vaihtaa korvikemerkkiä, "rääkkää vauvaansa"? Huomaatko, olet ihan samanlainen.
Imetys, perhepedit ja sormiruoka on saatanasta. Pelkkää esittämistä että pääsee pätemään. Kaikki jotka tekee asiat normaalisti on normaaleja hyviä ihmisiä. Luomu on vain itsensä korostamista! Voi sitten kaupan kassalla päteä.
Vierailija kirjoitti:
kirjoitti:
Kauhean rasittavia monet näistä otsikossa mainituista asioista paasaavat mammat. Ei ymmärretä toisten mielipiteitä, eikä sitä, että vauvat ovat yksilöitä. Kaikista ei tule mukavan pulskia rintamaidolla, joillakin kasvu jopa pysähtyy. Joillakin on niin paha refluksi, eittei mikään maito pysy edes sisällä. Kaikki eivät myöskään jaksa siivota keittiötä joka päivä, koska mussukat sormiruokailee mustikoilla tms. Kaikkien mielestä myöskään luomu ei ole välttämättä juuri yhtään sen terveellisempää kuin esim. kotimaiset ei-luomu-tuotteet.
En jaksa äitejä, jotka ovat niin ehdottomia otsikossa mainittujen asioiden suhteen, että jaksetaan korostaa omaa paremmuuttaan ja paasata milloin mistäkin, purkkiruoista tai imetyksestä muille äideille. Itse täysimetin vain neljä kuukautta, johon oli ihan pätevä lääketieteellinen syykin. Annan vauvan sormiruokailla joskus ja välillä syötän luomua sekä ostan ekoleluja/-vaatteita/yms. Syötän jopa satunnaisesti Nestlen soseita, vaikka suoraan saatanasta ovatkin.
Ärsyttää fanaattisesti muita syyllistävät mammat. Ottakaa rennommin!
Nykyajan monet ilmiöt, ovat todellisuudessa fasismin tämän päivän ilmentymiä. Hämmästyttävällä tavalla nämä eko-, luomu-, vihreys-, ilmastovouhotukset noudattavat samoja mekanismeja ja motiiveja kuin aidot 1930-luvun kansallissosialismin ja kommunismin liikkeet. Näiden mukaan asioista saa ajatella ainoastaan yhdellä tapaa, mustavalkoisesti. Olet joko samaa mieltä tai vastaan jolloin olet verivihollinen.
Se on aina yhtä lumoavaa, miten fasistiksi leimataan se, joka _ei_ halua broileria jalostettavan muodottomaksi lihamöykyksi tai joka _ei_ halua kaloja tappavia suolakertymiä järvien pohjiin.
1900-luvun alussa vauvoja imetettiin keskimäärin kaksivuotiaiksi, ja perhepedissä nukkuivat ne, joilla sänkyä ylipäätään oli. Leipäpala annettiin vauvalle käteen. Fasisteja ja erikoisuuden tavoittelijoita nuo isoisovanhemmat!
Neuvola jankutti sormiruokailusta aikansa ja aikani jaksoin kuunnella. Sitten tokaisin että kyllä ne meidän lapset on ihan hyvin oppineet syömään ilman mitään hifistelyä. Lapsi on nyt vuoden ja neljä kuukautta ja lusikalla syö itse. Sotkua siitäkin tulee mutta vähemmän kuin sormiruokailusta.
Kun asiaan oikein paneutuu ja miettii hetken, huomaa että luomun syöminen ja tietyt arvot on hyviä arvoja. Kun oikein ajattelee ne on vain hyvästä kaikille. Kukaan ei oikeastaan menetä mitään, kukaan ei saa siinä mitään pahaa itselleen. Se on vain hyvästä meille kaikille ja luonnolle ja lapsille.
Muita arvoja ja tavoitteita voi myös pohtia ja huomata että niissä on jotain mukana, mikä saattaa vahingoittaa toista tai luontoa.
Minusta meidän kaikkien pitää syödä mahd puhdasta ruokaa, luomua, kestävästi tuotettua.. Se on normaalia ja oikein. Ja minä ainakin teen niin, lasteni, itseni ja maapallon takia.. En ollakseni supermamma.
Siinä on vissi ero.
Jos ostaa 300 haalarin päteäkseen, haluaa vain päteä.
Jos ostaa luomumaitoa lapsilleen, ajattelee lapsiaan ja luontoa.
Mitä v*ttua on sormiruoka? Mitä tahansa mitä syyään sormin? Eiköhän kaikki lapset syö kaiken sormin mitä annetaan? Onneks omat muksut on jo 16 ja 18, niin ei ole tarvinnut mitään tollasia höpölöpöjuttuja kuullakaan koskaan :D
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on nyt vuoden ja neljä kuukautta ja lusikalla syö itse. Sotkua siitäkin tulee mutta vähemmän kuin sormiruokailusta.
Pieni vinkki: yleensä sormilla ei syödä sosetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tää sormiruokahomma oikein on? Miksei saa antaa sosetta? Saan ekan lapseni vuodenvaihteessa. Luulin että vauvalle syötetään maitoa/korviketta puolivuotiaaksi jonka jälkeen (tai ennen jos vauvan nälkä ei lähde pelkällä maidolla) voi alkaa noilla soseilla totuttautua pikku hiljaa kiinteään ruokaan.
Se on sormiruokailua.
Ja älä nyt jaksa oikeasti.
Aika töykeä vastaus.
Olen 25-vuotias (ei lapsia) ja kellään läheiselläni ei ole vauvaa tai ole ollut vauvaa, joten en todellakaan tiedä, mikä vika jossain soseissa on ja miksi porkkanan pala on parempi kuin sama porkkana soseena. 🙄
Jep. Ja minä oln sitä mieltä että luomupelleilyjen sun muiden ekohommien sijasta pitäisi oikean maapallonsuojelijan jättää ne lapset tekemättä. Onko mitään käsitystä minkäkokoinen on suomalaispenikan hiilijalanjälki? Sitähän minäkin.
Vierailija kirjoitti:
Neuvola jankutti sormiruokailusta aikansa ja aikani jaksoin kuunnella. Sitten tokaisin että kyllä ne meidän lapset on ihan hyvin oppineet syömään ilman mitään hifistelyä. Lapsi on nyt vuoden ja neljä kuukautta ja lusikalla syö itse. Sotkua siitäkin tulee mutta vähemmän kuin sormiruokailusta.
Siis näin ulkopuolisena vielä lapsettomana kysyn, että miksi sormiruokailu on hifistelyä?!
Eikö ole kätevää, että vauva itse osaa lappaa jotain suuhun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis näin ulkopuolisena vielä lapsettomana kysyn, että miksi sormiruokailu on hifistelyä?!
Kohta kolmen alle kouluikäisen äitinä voin sanoa, että sormiruokailu on kirkkaasti helpompaa. Yksi käsi vapautuu muihin tehtäviin. Myös siivottavaa on vähemmän, kun vauva ei pursota ja päristele sosetta ympäri naamaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauvathan lappaa kaiken suuhunsa jos antaa. Ihan kaiken. Sormiruokailu on juuri siitä hifistelyä, että halutaan päteä kuinka kakara on niin fiksu kun saa suuhunsa kaikkea lähtien koirankakasta.
Lällällää. Meillä neljä muksua on sormiruokailleet ihan siinä samassa ruokapöydässä kuin muutkin, muiden kanssa, samaan aikaan ja vaaaauuu, siis mäkin oon syöny samalla!!! En oo lämmitelly, en syöttänyt, en mitään samaan aikaan.. Mä oon syönyt!! Siinä teille hifistelyä!
En mä kyllä ole tuollaiseen törmännyt. Enemmän turvallisuuteen ja suosituksiin perustuvia ohjeita, miksi ei kannata tehdä näin ja noin. Ja sit loukkaannutaan, kun näistä kerrotaan. Perheet on erilaisia, tilanteet on erilaisia ja valitettavasti neuvolassa saa usein jopa suositusten vastaista ohjeistusta. Imetyspettymys on enemmän sääntö kuin poikkeus, johtuen taas ihan liian vähäisestä tiedosta neuvoloissa.
Jos muuten vauva itkee vatsaansa ja puklailee tai jopa oksentaa paljon, niin silloin on todennäköisesti kyse allergiasta, refluksista, kireästä kielijänteestä, liian nopeasta pulloruokinnan tahdista tai suihkutisseistä. Meillä ongelma johtui allergiasta. Itse lopetin maitotuotteiden käytön ja lapsi lopetti oireilun. Mikä on sinänsä hauska, kun nykyään väitetään, että vauva ei voi reagoida äidinmaidon kautta allergeeneihin. Kummasti sinne rintamaitoon menee kaikki muukin lääkkeistä alkoholiin, jopa ruoka voi värjätä äidinmaidon. Mutta allergista reaktiota ei voi saada. Niimpä niin.
Me myös aloitetaan suoraan sormiruokailulla, siihen on monia syitä, yksikään niistä ei ole paremmuuden tunteen hankkiminen. Me myös kestovaippailemme, kannamme lasta kantoliinassa ja nukumme perhepedissä. Kaikki nämä on lähteneet lapsen omista tarpeista, eikä minun ituhippeilystä. Emme ole löytäneet vauvalle sopivia kertisvaippoja, vauva ei viihdy vaunuissa, ei huoli tuttia, eikä suostu nukkumaan yksin. Paitsi jos emme huomioisi lapsen itkua, huutoa ja hätää ollenkaan. Ja siihen en ole todellakaan valmis.
Se on totta, että sotkua syntyy lapsen tutustuessa ruokaan, mutta eiköhän sitä synny myöhemminkin, kun lapsi aloittelee sen sormiruokailun jossain vaiheessa. Sormiruokailu on muuten harhaanjohtava nimi. Kyseinen termi kun sisältää lapsen omatahtista syömistä, tapahtui se sitten sormin, tai ruokailuvälinein. Joten jokaisen vanhemman lapset sormiruokailevat jossain vaiheessa, syötiin soseita tai ei.
Toisille perheille sopii toisenlaiset ratkaisut. Meille sopii nämä. Ja kyllä olen aika kade niille äideille, joiden vauvat nukkuu alusta saakka yksin hyvin, viihtyy vaunuissa ja nauttivat usean tunnin mittaisista päiväunista. Meillä nukutaan vain 15-30 min kerrallaan. Pari kertaa nukuttu kolme tuntia, kun minäkin olen nukahtanut kesken syötön. Välillä mietin, olenko pilannut vauvan liialla läheisyydellä. Ja taas muistan, et hei, hän on 5kk, kuuluu ihan asiaan haluta olla paljon sylissä ja saada ihmiskontaktia.
Kannattaa miettiä, mistä se itsesyyllisyys johtuu, koska itse en ole syyllistämistä huomannut.
Tälle ilmiölle pitää tehdä jotain! Ihan selvästi salaliitto.