Miten kerrot englanniksi että olit mökillä?
Kommentit (54)
Suomalaisittain tietenkin suomeksi kovalla äänellä ja hitaasti:
"Mi-nä o-lin mö-kil-lä, ymmmäärräätköö, MÖÖKIILLÄÄÄ!" (Lisää tähän epämääräisiä saunomista, uimista ja grillaamista sekä mökkiä esittäviä käsiliikkeitä)
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisittain tietenkin suomeksi kovalla äänellä ja hitaasti:
"Mi-nä o-lin mö-kil-lä, ymmmäärräätköö, MÖÖKIILLÄÄÄ!" (Lisää tähän epämääräisiä saunomista, uimista ja grillaamista sekä mökkiä esittäviä käsiliikkeitä)
Ei kyllä tämä on englanninkielisten tapa asioida ulkomaankielisten kanssa, puhua vaan englantia kovempaa ja hitaasti että ne ymmärtää. Mun appi puhuu mulle edelleen näin, olen asunut Briteissä reilut 25 vuotta joista appeni olen tuntenut 23 vuotta. :D
USA:n osavaltiossa missä asun käytetään kyllä enemmän cabin sanaa englantia äidinkielenään puhuvien toimesta ja monet mökkien nettisivut näyttävät olevan "cabin rental siellä ja siellä" tyylisiä.
Cottage taitaa olla yleisempi Briteissä?
Mä käytän yleensä ilmaisua summer house, vaikka tämä kyllä on pikemminkin cottage.
Vierailija kirjoitti:
Cabin on hytti.
Eipäs ole, vaan cabin on lentokoneen matkustamo. "Cabin crew, please prepare for landing..."
Cabin on myös mökki, esim mökkihöperyys on cabin fever.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Cabin on hytti.
Eipäs ole, vaan cabin on lentokoneen matkustamo. "Cabin crew, please prepare for landing..."
Tiedäks et sanoilla voi olla monia eri merkityksiä?
Cabin
1. (US) A small dwelling characteristic of the frontier, especially when built from logs with simple tools and not constructed by professional builders, but by those who meant to live in it.
2. (informal) A chalet or lodge, especially one that can hold large groups of people.
3. A compartment on land, usually comprised of logs.
4. A private room on a ship.
5. The interior of a boat, enclosed to create a small room, particularly for sleeping.
6. The passenger area of an airplane.
7. (travel, aviation) The section of a passenger plane having the same class of service.
8. (rail transport, informal) A signal box.
9. A small room; an enclosed place.
Jos tämä tuli järkytyksenä, en suosittele googlaaman sanoja kuten "run" tai "home"
*Juma*, ei juna. Whatever.