Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö suolistosairaan päästä vessaan liikkeessä, jossa ei ole

Vierailija
15.07.2017 |

asiakasvessaa, vaan ainoastaan henkilökunnan vessa?

Kommentit (327)

Vierailija
241/327 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väitän, että nämä täällä vänkääjät eivät oikeasti ole koskaan kokeneet sitä tunnetta, että vessaan on lähdettävä just nyt. Siinä katsotaan ympärille ja jos ollaan pikkuputiikissa, jossa vessaa ei ole, jätetään vaikka ostokset kassalle ja lähdetään ulos siinä toivossa, että ympärillä on liikkeitä, kuten ravintolat, kahvilat, tms. joissa vessa todennäköisesti on. Siinä ei aleta myyjän kanssa neuvotteluun, millaisia vessoja heillä mahdollisesti on tai ei ole tarjolla. Ei ole aikaa vessapasseja kassista etsiskellä ja alkaa selostamaan suolensa tilaa.

Samoin ollaan tähän tilanteeseen henkisesti koko ajan varauduttu. Ihan siitä lähtien, että ainakin itse katson, miten niinä päivinä syön (jos syön ollenkaan) kun olen pidempään ihmisten ilmoilla. Ikäväähän se on, välillä tosi harmittavaa, mutta mieluummin näin kuin vänkkäämässä jossakin vessapaikkaa mulle nyt, oli teidän säännöt mitkä tahansa.

Sitä itsekin mietin, että ei taida kovin akuutti hätä olla, jos ehtii vänkäämään myyjän kanssa ja uhkailemaan lattialle paskomisella :D

Kun SE hetki iskee, niin silloin vaiston varassa jätetään ostokset ja pinkaistaan etsimään vessaa.

- Keliaakikko, joka kommentoi pari sivua sitten

Ja nämä vessapasseilijat, jotka ilmeisesti eivät osaa yhtään ennakoida tai hallita mitenkään sen suolensa tilaa, vaan tulee heti kuin kaksivuotiaalta, ovatkin sitten pilanneet kaikkien mahdollisuudet joskus ERITYIStapauksessa päästä säälistä sinne takahuoneeseen. Ilmeisesti ei lähdetä vessaan siitä ensimmäisestä mahankierrosta, vaan shopataan siihen saakka, kun jo housuun tunkee olettamuksella, että passilla mennään vessoihin jopa työntekijöiden potkujen uhalla.

No itse en valitettavasti pysty ollenkaan ennakoimaan suolistoni tilaa vaikka olen kuinka yrittänyt. Suolisto kun ei toimi tahdonalaisesti. Ensimmäisen väänteen tullessa on jo aivan liian myöhäistä. En pystykään tällä hetkellä poistumaan kotoa ollenkaan.

Vierailija
242/327 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti suolistosairaus vaikuttaa myös aivotoimintaan...näiden tekstien perusteella.[/quote

Enemmän aivotoimintaan tai sen puutteeseen vaikuttaa näiden tekstien perusteella se, että ei ole suolistosairautta. Todella yksinkertaisia ja vihamielisiä kirjoituksia. Rasismia sairauden perusteella. Yksi suolistosairaiden piirre on tunnollisuus. En tunne yhtään kouluttamatonta suolistosairasta.  

Ahaa! 

Eli vain "älykkäät, tunnolliset ja korkeastikoulutetut" saavat suolistosairauksia. 

Sehän sitten selittääkin koko ketjun ja senkin, että minä olen terve :D[/quote

Jumala päättää, ihminen säätää, kuinka kauan olet terve. Eräs henkilö leuhki minulle, kun suolistosairaus tuli, että hänellä ei ole koskaan ollut mitään vaivaa, ei koskaan, toisti vielä. Meni 3 kk, niin oli kuolemaan johtava syötä, 5 vuotta eli sen jälkeen.

90% sairauksista johtuu ainakin osittain hapettumisen aiheuttamista DNA-vaurioista,ei ole pelkkää tuuria.Riippuu antioksidanteista ja hapettavista elintavoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/327 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suolistosairaudet  ovat pääasiassa nuoren ihmisen sairaus. Kaikki sitä vaippaa tyrkyttää. Ei kukaan nuori nainen/mies halua sitä vaippaa sinne takamukseen pullottamaan kesävaatteiden alle. Lopettakaa ilkeily, please. Sit paitsi, paskottehan tekin terveet.

Ei vaippaa tarvitse vanhankaan laittaa "sinne takamukseen pullottamaan". Se, ettei halua laittaa vaippaa, ei kuitenkaan ole mikään syy päästä henkilökunnan vessaan, ja siitä tässä keskustelussa oli kyse.[/quote

No enpä ole tunkenut henkilökunnan vessaan koskaan. Sen sijaan itse olen töissä terveyskeskuksessa, missä olen päästänyt asiakkaita, vanhuksia, lapsia, vammaisia yms henkilökunnan vessaan, ei tarvitse kovin kummoinen Einstein olla, jotta huomaa, kuka on avun tarpeessa.

Miksihän terveysasemalla pitäisi päästää ketään henkilökunnana veskiin, kun joka käytävällä on vessat ja invavessa vielä erikseen. 

Ei tarvitse olla kummoinen Einstein tajutakseen, että valehtelet. 

Tervyesasemalla oikeasti työskentelevänä voi kertoa, että henkilökunnan tiloihin ei ihan jo hygieniasyistä päästetä todellakaan yhtään ketään asiakasta. 

Vierailija
244/327 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siriina kirjoitti:

Ohis - aikanaan just päiväkuivaksi oppinut lapseni ei päässyt k-kenkäkaupassa  vessaan. Kusi sit lattialle, kesäaiia kun oli eli mekko ja pikkarit päällä. Pahoittelin tapahtunutta ja poistuimme kaupasta.

Olen ollut vastaavassa tilanteessa, joss myyjä on ohjannut asiakasta lapsen kanssa toloja vastapäätä olevaan yleisöwc-tilaan. Ei käy, äiti antoi lapsen pissata siihen. Sen jälkeen myyjä kertoi iloisesti, että heillä on liikkeessä valvontakamerat, joten vartija on täällä yllättävän nopeasti, Kuten olikin ja äidiltä ryhdyttiin laskuttamaan "vahingosta".

Voi tulla yllättävän kalliiksi jos joku kokolattiamatto pitää uusia.

Vahingonkorvausvelvollisuus tulee vahingostakin.harvoin onneksi on kokolattiamattoja.

Vierailija
245/327 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi hitto näitä "suolistosairaita". Ette te mitään sinne liikkeen lattoille pasko, jos ette pääse siellä vessaan, vaan siinä tilanteessa menette pikaisesti ulos ja paskotte housuihinne! Tajutkaa! Ei teillä ole mitään oikeutta sotkea toisten liiketiloja tai panna työntekijöitä paskojenne siivoushommiin.

Tämänkaltaisten viestien jälkeen tekee oikeasti mieli ***koa sinne lattialle. Kuinka ilkeitä ja empatiakyvyttömiä myyjät osaavatkaan olla. Häpeäisit.

Onkohan nämä suolistosairaudet pohjimmiltaan jonkinainen fetissi ja täysin psyykkinen juttu? 

Tuntuu oudolta, että jonkun tekee mieli ulostaa julkisessa tilassa ja saada siitä tyydytystä muiden paheksuessa?

Käsittääkseni normaali ihminen ei fantasoi vihassakaan tämänkaltaisista asioista. 

Eivät ole. Myyjäthän täällä on pääasiassa toitottaneet tuota "pasko housuusi" -mantraa. Ei ihme, että jos joltain sairaalta menee oikeasti hermo. Ei vessaan tarvitse päästää, mutta tarvitseeko sitä vielä nöyryyttää ihmistä kaupan päälle.

Vierailija
246/327 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi hitto näitä "suolistosairaita". Ette te mitään sinne liikkeen lattoille pasko, jos ette pääse siellä vessaan, vaan siinä tilanteessa menette pikaisesti ulos ja paskotte housuihinne! Tajutkaa! Ei teillä ole mitään oikeutta sotkea toisten liiketiloja tai panna työntekijöitä paskojenne siivoushommiin.

Olisiko sinusta itse mukavaa kakkia housuun? Mahdollisesti veristä ja joskus hyvinkin vetistä ripulia? Älä puhu asioista kun et niistä mitään ymmärrä.

Sinusta varmasti on mukava kakkia housuun. 

Kukaan normaali epäfetisisti ei laittaisi noin yksityiskohtaisia kuvauksia ulosteestaan. 

Ei myöskään tekisi numeroa missään kaupassa. Ihan vain on avanne tai vaipat, jos tilanne tosiaan on noin vaikea. 

Kotona oloakin on suositeltu ketjussa. Sopii mahdollisesti muutenkin sinulle. 

Ei ole enkä moista harrasta. En ole itse sairas, mutta tiedän mitä suolustosairaudet voivat aiheuttaa. Normaali ihmisestä on nöyryyttävää tehdä tarpeensa housuun. Silti tässä ketjussa kiljutaan tätä jatkuvasti vaihtoehdoksi. Avanne ja vaipat eivät ole myöskään toimivia vaihtoehtoja kaikille. Sivistäisit itseäsi vähän asioiden suhteen.

Vierailija
247/327 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko sinusta itse mukavaa kakkia housuun? Mahdollisesti veristä ja joskus hyvinkin vetistä ripulia? Älä puhu asioista kun et niistä mitään ymmärrä.

No ei mukavaa mutta ethän sä nyt ulkoista sitä liikkeen ongelmaksi. Aikuinen ihminen siirtäisi oman epämukavuutensa liikkeen lattialle paskan muodossa. Laita vaippa tai jotain mut toi logiikka että ku ei oo kiva housuun ni ulostanpa toisen elinkeinon lattialle ja pilaan myyntimahdollisuudet kun ei varmaan asiakkaat ostele kun siellä haiseva kasa odottaa siivoojan saapumista. Apua mitä itsekkyyttä.

Ööö...en puhunut lattialle ulostamisesta mitään. Kommentoin vain tätä teepöksyyn -vinkkiä.

Vierailija
248/327 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei avanne näille?

En minä ottaisi pienintäkään riskiä, että ulostan jonkun lattialle. Painajaismainen ajatus. 

Tai edes ne vaipat. Niiden päälle voi laittaa napakat muovihousut, niin varmasti pitää. Sitten vain nopeasti vaihtamaan lähimpään vessaan. Hajuhaittoja tietysti voi tulla lähi-ihmisille, mutta ei se ole mitään siihen verrattuna, että jättää jälkeensä ripulilammikon. 

Jos kerran sekunneista on kiinni, niin eihän koskaan voi laskea mitään vessan varaan -- voiha se olla esim. varattu. 

Tuntuu, että taas yksi muotisairaus, jolla haetaan huomiota. Ratkaisu on edellä, jos näin haluaa eikä vaatimassa "minä ja minun ripuli" -erityiskohtelua. 

En ota kantaa muuhun, mutta ei avanne ole mikään autuaaksi tekevä ratkaisu. Se ei ensinnäkään sovi kaikille. Lisäksi myös avanne voi falskata jne. Parhaalla ystävälläni on ohutsuoliavanne. Se toimii koko ajan. Kerran ollessamme kaupungilla avannepussin sulkumekanismi petti ja pussi tyhjensi itsensä lattialle. Ei siinä ehtinyt edes kissaa sanoa.

Haluaisin myös sanoa, että eivät suolistosairaudet ole todellakaan muotisaurauksia. Minusta on hyvä myös yhteiskunnassa yrittää ottaa huomioon myös sairaat, vanhukset, vammaiset jne. oli sitten kyse mistä tahansa.[/quote

Näitä tulee ja menee. Viimeksi oli home ja nyt nämä suolistojutut. 

90-luvulla koira-allergia oli kovin yleinen. Kas kummaa näillä ihmisillä on nykyään koiria. Home-ongelmaisetkin asuvat ties missä loukussa. 

Eli jos ei ole muotisairaus, niin mitä sitten? Geneettiset ominasuudet muuntuvat ehkä vuosituhannessa, ympäristöolosuhteetkaan eivät vaikuta parissa vuodessa. 

Nyt on vain kiva saada huomiota ripulillaan. 

Parempi olisi kuitenkin tämä koira-allergia tai home. Ihan oikeasti ällöttää. 

Tulee ja menee? No jos yhtään seuraidit asioita et kirjoittelisi tällaista höpönlöpöä. Suolistosairauksi mm. diagnosoidaan paremmin. Tuota huomion hakemista en edes vaivaudu kommentoimaan. Tällaisia kirjoittelee vain todella ikävä ja inhottava ihminen.

Vierailija
249/327 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä nyt taitaa kirjoitella ihan oikeasti suolistosairaudesta kärsiviä (kaikki sympatiani heille) ja sitten joku ihan toisesta päästä kipeä, joka fantasioi Prisman lattialle paskantamisesta, tai sitten hänellä ei ole hyvät aikomukset, kun haluaa tunkea henkilökunnan tiloihin.

Vierailija
250/327 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suolistosairaudet  ovat pääasiassa nuoren ihmisen sairaus. Kaikki sitä vaippaa tyrkyttää. Ei kukaan nuori nainen/mies halua sitä vaippaa sinne takamukseen pullottamaan kesävaatteiden alle. Lopettakaa ilkeily, please. Sit paitsi, paskottehan tekin terveet.

Ei vaippaa tarvitse vanhankaan laittaa "sinne takamukseen pullottamaan". Se, ettei halua laittaa vaippaa, ei kuitenkaan ole mikään syy päästä henkilökunnan vessaan, ja siitä tässä keskustelussa oli kyse.[/quote

No enpä ole tunkenut henkilökunnan vessaan koskaan. Sen sijaan itse olen töissä terveyskeskuksessa, missä olen päästänyt asiakkaita, vanhuksia, lapsia, vammaisia yms henkilökunnan vessaan, ei tarvitse kovin kummoinen Einstein olla, jotta huomaa, kuka on avun tarpeessa.

Miksihän terveysasemalla pitäisi päästää ketään henkilökunnana veskiin, kun joka käytävällä on vessat ja invavessa vielä erikseen. 

Tervyesasemalla oikeasti työskentelevänä voi kertoa, että henkilökunnan tiloihin ei ihan jo hygieniasyistä päästetä todellakaan yhtään ketään asiakasta. [/quote

Oikeasti vasta 30 vuotta olen työskennellyt terveydenhuoltoalalla. Jos vaivainen 80+ vuotias pyytää päästä vessaan, koska asiakasvessa on 300 metrin päässä, olen päästänyt, ja myös  siivonnut jäljet.

Vierailija
251/327 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervyesasemalla oikeasti työskentelevänä voi kertoa, että henkilökunnan tiloihin ei ihan jo hygieniasyistä päästetä todellakaan yhtään ketään asiakasta. 

Määräys on aivan ehdoton. Asia on kirjattu jo terveydenhuollon asetuksiin työ- ja potilasturvallisuuteen liittyvänä asiana. 

Yhdenkään työntekijän ei pidä altistua ylimääräisille "pöpöille" ja näin tartuttaa niitä mahdollisesti myös potilaisiin. 

Kaikkea täällä yritetään ja usein hölmöhköt uskovatkin... 

Vierailija
252/327 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sirkkus kirjoitti:

Voi hyvänen aika. Ikinä ei ole tarvinnut paskoa housuun, lattialle tai henkilökunnan vessaan, vaikka monet yllättävät ruokamyrkytykset ja muut ripulit koettu. Kyllä paskaa pystyy pidättämään! Oksennusta ei voi niinkään pidättää mutta ei kukaan vaadi hlökunnan vessoja käyttöön niiden takia. Varmasti suolisairauden kanssa pärjää jos vähän valmistautuu tai kysyy lääkäriltään, voiko käyttää vaikka imodiumia kun pitää mennä julkisille paikoille.

On vähän eri asia pidättää turistiripulia kuin kuin ripulia silloin, kun olet suolistosairas. Monet eivät voi käyttää Imodiumia. Itse käytän sitä maksimimäärän mutta sen antama hyöty on vain lyhytaikaista. Joskus se ei tehoa ollenkaan.

Vierailija
253/327 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

766 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervyesasemalla oikeasti työskentelevänä voi kertoa, että henkilökunnan tiloihin ei ihan jo hygieniasyistä päästetä todellakaan yhtään ketään asiakasta. [/quote

Oikeasti vasta 30 vuotta olen työskennellyt terveydenhuoltoalalla. Jos vaivainen 80+ vuotias pyytää päästä vessaan, koska asiakasvessa on 300 metrin päässä, olen päästänyt, ja myös  siivonnut jäljet.

Hyvä Einstein!

Suomessa ei ole yhtä ainutta terveysasemaa, jossa asiakas-wc olisi kolmen sadan metrin päässä, jos asiakas on sisätiloissa. Eikä varmaan missään muuallkaan. 

Ota kartta käteen ja arvioi, mikä matka se oikeasti on. Yksikään rakennus ei edes ole sen pituinen lukuun ottamatta suurimpia kauppakeskuksia ja sairaaloita. Niissä on kyllä vessoja matkan varrella. 

Ja jos olet saatellut ihmisiä henkilökunnan vessatiloihin, olet yksiselitteisesti toiminut sääntöjä vastaan räikeästi. 

Vierailija
254/327 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sirkkus kirjoitti:

Voi hyvänen aika. Ikinä ei ole tarvinnut paskoa housuun, lattialle tai henkilökunnan vessaan, vaikka monet yllättävät ruokamyrkytykset ja muut ripulit koettu. Kyllä paskaa pystyy pidättämään! Oksennusta ei voi niinkään pidättää mutta ei kukaan vaadi hlökunnan vessoja käyttöön niiden takia. Varmasti suolisairauden kanssa pärjää jos vähän valmistautuu tai kysyy lääkäriltään, voiko käyttää vaikka imodiumia kun pitää mennä julkisille paikoille.

On vähän eri asia pidättää turistiripulia kuin kuin ripulia silloin, kun olet suolistosairas. Monet eivät voi käyttää Imodiumia. Itse käytän sitä maksimimäärän mutta sen antama hyöty on vain lyhytaikaista. Joskus se ei tehoa ollenkaan.

Miten se on erilaista?

Vaikuttaako suolistosairaus myös sulkijalihasten toimintaan? Kyllä minä olen pahassakin ripulissa pidättänyt niin kauan kunnes olen vessassa. 

Ihan on tullut kuin vettä hanasta. Eli selittäisitkö, mikä ero?

Luulisi pikemminkin päinvastoin, että osaa varautua minimaalisella syömisellä ja näin ollen paine on pienempi kuin yllätyksenä tulevalle henkilölle vessatarve. 

Vierailija
255/327 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

766 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä Einstein!

Suomessa ei ole yhtä ainutta terveysasemaa, jossa asiakas-wc olisi kolmen sadan metrin päässä, jos asiakas on sisätiloissa. Eikä varmaan missään muuallkaan. 

Ota kartta käteen ja arvioi, mikä matka se oikeasti on. Yksikään rakennus ei edes ole sen pituinen lukuun ottamatta suurimpia kauppakeskuksia ja sairaaloita. Niissä on kyllä vessoja matkan varrella. 

Ja jos olet saatellut ihmisiä henkilökunnan vessatiloihin, olet yksiselitteisesti toiminut sääntöjä vastaan räikeästi. [/quote

No meillä täällä Helsingissä on. Henkilökunnan wc on vastaanottohuoneen vastapäätä. Ei ole edes lukossa. Sinne voi mennä kuka vaan halutessaan päästämättäkin, Senkin viisastelija.

Vierailija
256/327 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinusta varmasti on mukava kakkia housuun. 

Kukaan normaali epäfetisisti ei laittaisi noin yksityiskohtaisia kuvauksia ulosteestaan. 

Ei myöskään tekisi numeroa missään kaupassa. Ihan vain on avanne tai vaipat, jos tilanne tosiaan on noin vaikea. 

Kotona oloakin on suositeltu ketjussa. Sopii mahdollisesti muutenkin sinulle. 

Ei ole enkä moista harrasta. En ole itse sairas, mutta tiedän mitä suolustosairaudet voivat aiheuttaa. Normaali ihmisestä on nöyryyttävää tehdä tarpeensa housuun. Silti tässä ketjussa kiljutaan tätä jatkuvasti vaihtoehdoksi. Avanne ja vaipat eivät ole myöskään toimivia vaihtoehtoja kaikille. Sivistäisit itseäsi vähän asioiden suhteen.

Yritän sivistää!

Kertoisitko, miksi vaipat eivät ole toimiva vaihtoehto. 

Miksi ne ovat ihan toimiva vaihtoehto alle parivuotiaille, mutta sitten yhtäkkiä eivät olekaan aikuiselle? 

Mekanisimi kuitenkin on sama ja tiedän, että nykyään on todella istuvia ja imukykyisiä vaippoja ihan joka koon aikuisille. 

Avanteesta en tiedä juuri, mutta voit sivistää siinäkin minua. 

Vierailija
257/327 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

766 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä Einstein!

Ja jos olet saatellut ihmisiä henkilökunnan vessatiloihin, olet yksiselitteisesti toiminut sääntöjä vastaan räikeästi. [/quote

No meillä täällä Helsingissä on. Henkilökunnan wc on vastaanottohuoneen vastapäätä. Ei ole edes lukossa. Sinne voi mennä kuka vaan halutessaan päästämättäkin, Senkin viisastelija.

Helsingissä minäkin toimin. Eli tällä hetkellä olen yksityisellä puolella, mutta julkinenkin puoli on tuttu. 

En kyllä voi hahmottaa paikkaa, jossa yleisöveskiin voisi olla mistään kolkasta kolmeasataa metriä. 

Eli vieläkin minusta haiskahtaa. Myös täysin vierasta kokemuksellani, että henkilökunta ja asiakkaat kävisivät samoissa wc-tiloissa. Tai onhan tällaista ehkä tapahtunut, mutta ei luvalla. 

En jaksa uskoa nyt mitenkään. Minulla ei noin pitkää kokemusta ole, mutta n. 20 vuotta kuitenkin. 

Vierailija
258/327 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain Colitis Ulcerosa (haavainen paksusuolen tulehdus) diagnoosin helmikuussa 2014 ja olen myöhemmin antanut kasvot tälle sairaudelle julkisesti. Perustin myös IBD Cycling nimisen pyöräilyseuran 2015 jonka tarkoituksena on tuoda IBD-sairauksia esiin.

IBD lyhenne siis tulee sanoista Inflammatory Bowel Disease(s) ja minun sairauteni lisäksi IBD-sairauksiin kuuluu Crohnin tauti. Yhteensä tällä hetkellä Suomessa on n.46 000 IBD-sairastavaa eli olemme aika lähellä jo kansantaudin luokitusta. Sairauden kasvuvauhti on n.2000 sairastavaa vuodessa tällä hetkellä ja kun minä sairastuin sairastavia oli n.40 000. Vuonna 2001 sairastavia Suomessa oli 21 000 joten sairastuneiden määrä on lisääntynyt todella rajusti ja tulee lisääntymään lähivuosina todennäköisesti koko ajan. Olemme joidenkin tilastojen mukaan koko maailman ykkönen IBD-sairauksissa väkilukuun suhteutettuna. Miksi niin kukaan ei tiedä. Liika hygieenisyys ja antibiootit jne. Teorioita on monia mutta mitään varmaa tietoa ei ole. Ruokavalion suhteen ei ole yhtään luotettavaa tutkimusta olemassa ja toisaalta kun seuraan aktiivisesti IBD-sairastavien keskusteluja  sen lisäksi, että jaan tuttujen sairastavien kanssa näkemyksiä lisäten ne omiin kokemuksiini niin ruokavaliosta tuskin syitä lyötyy. Ainakin hyvin harva sieltä mitään apua on löytänyt.

Olemme varsinkin urheilijoiden kautta pyrkineet sairautta tuomaan esille. Lisäkseni julkisesti omasta sairaudestaan ovat puhuneet mm. Conny Karlsson, Raimo Helminen, Esa Keskinen, Jari Sailio, Jesse Saarinen, Ville Uusitalo, Safeen Akreyi, Kimmo Latvamäki... Iso osa medialinkeistä löytyy nettisivuiltamme:

http://www.ibdcycling.fi/ibd-cycling-mediassa/

Joku olikin kehunut Inhimillinen Tekijä ohjelmaa jossa olin vieraana Crohnin tautia sairastavan Anna Hakalan ja lääkärini  Hannu Väänäsen kanssa. Tuo ohjelma ei valitettavasti enää näy edes Areenan kautta mutta sain satoja viestejä ohjelman jälkeen kuinka hyvin se avasi tätä asiaamme. Se on ollut yksittäisisitä mediaesiintymisistämme kaikkein tehokkain asiaa eteenpäin vievä.

Teemme IBD Cyclingin kanssa hyvin tiiviisti yhteistyötä Crohn ja Colitis ry:n kanssa joka toimii IBD-sairastavien etujärjestönä Suomessa. Nettisivut: https://crohnjacolitis.fi

Samaisella yhdistyksellä on yli 7000 jäsentä. Jäsenetuna toimii vessapassi jonka tarkoituksena on helpottaa suolistosairaan elämää. 

Halusin avata tätä kokonaisuutta koska keskustelussa on selvästi ollut rivien välissä havaittavissa sitä, että ei oikein ymmärretä koko asiaa ja sitä että sairaus voi olla kenellä vain. Se on luonnollista. En itse tiennyt näistä sairauksista juurikaan ennen omaa diagnoosiani. Nyt olen jos en asiantuntija niin todella hyvin asiaan perehtynyt ja uskallan asiasta julkisesti puhua.

tämä oli osa 1. jatkuu.. 

Teemu Ramstedt

Vierailija
259/327 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa 2.

On varmasti paljon pieniä liikkeitä joissa henkilökunnan wc-tilaan päästäminen on vähintäänkin haastavaa jolloin en lähtisi syyttämään sitä työntekijää asiasta Vessapassi ei ole käsitteenä kovinkaan tuttu vielä ja se vaatii paljon lisää markkinointia. Olemme sitä tuoneet esiin mm. 2015 Maailman IBD-viikolla Liigan kanssa tehdyllä kampanjalla jossa lätkäkamat päällä mainostimme vessapassia Liigamatsien mainoskatkoilla ja toimme asiaa esille mediassa ja somessa. Olen itse käynyt Hard Rock Cafeen liimaamassa tarrat josta teimme ravintolan kanssa someen videon. Nyt on neuvottelut käynnissä  yhdessä Crohn ja Colitis ry:n kanssa ison hotelliketjun kanssa asiasta jolloin saisimme asiaa isommin eteenpäin. Hiljalleen firmoja mukaan niin tietoisuus asiasta kasvaa.

Täällä keskustelu on vellonut liikaa siinä, että pienessä firmassa työntekijä ei voi päästää henkilökunnan vessaan koska turvallisuus tai jokin muu vastaava syy. Täysin ymmärrettäviä syitä. Toisaalta joku sairastavakin tuskastunut siihen kun ei pääse ja sitten miettii päästävänsä tarpeensa siihen firman lattialle. Näinkin voi käydä mutta tahalteenhan sitä ei saa myöskään tehdä. Malttia keskusteluun. Tärkeintä olisi ymmärtää molempaa osapuolta asiassa ja löytää yhteisiä ratkaisumalleja. Lähden itse siitä että pyrin olemaan mukana vessapassin markkinoinnissa ensisijaisesti isojen firmojen kautta jolloin asialle saadaan myös näkyvyyttä ja se innostaa pienempiä mukaan. Toisaalta usein isommat firmat ovat helpompia toteuttaa vessapassin idea eli asiakas wc löytyy ja sinne olisi helppo päästä nopeasti. 

Jatkuu osalla 3..

Teemu Ramstedt

Vierailija
260/327 |
16.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

osa 3.

Sen sijaan näkisin meillä järjestelmässä Suomessa kehitettävää. Aikanaan kun huomattiin, että pyörätuolilla on monessa paikoin esteitä liikkumiselle niin lakejakin muutettiin niin, että esteettömyyteen oli pakko kiinnittää huomiota. Siinä missä ennen kummasteltiin miksi minun pitää rakentaa yritykseeni esteetön pääsy pyörätuolilla liikkuvalle niin nykyään sitä pidetään itsestäänselvyytenä. Näen pitkällä välillä tämän saman muutoksen tulevan yhteiskuntaamme myös suolistosairaiden osalta. Yrityksiä velvoitetaan jossain vaiheessa tekemään esteetön pääsy wc-tiloihin suolistosairaille. Varsinkin kun sairaudet yleistyy jatkuvasti ja asia koske yhä isompaa joukkoa. Tämä ei toki ole tätä päivää vielä ja koska ei ole mitään lakia vielä asiasta olemassa niin tietenkään kenenkään ei ole pakko päästää henkilökunnan vessaan.

Näkisin itse että tätäkin asiaa voitaisiin parantaa niin että kun tehdään uusia liiketiloja niin ne rakennettaisiin sillein että wc-tila olisi sellaisessa paikassa jota voitaisiin käyttää ilman että työntekijä joutuu vaikeaan tilanteeseen päättäessään voiko juuri tätä asiakasta päästää. Vessapassin tarkoitus toki on juuri tässä eli sillä voidaan todistaa olevansa sairas. Korttihan ei ole maksuton vaan kuuluu Crohn ja Colitis ry:n jäsenmaksuun jolloin voidaan olettaa että harva sitä huijatakseen hankkii. Toisaalta ei korttikaan takaa sitä että kaikki sairastavat ovat rehellisiä ja siksi ymmärrän myös sitä miksi ei voi olla varma jos joku päättääkin takahuoneesta varastaa jotain mikäli hänet sinne päästetään. Haasteita on monessakin mielessä.

On täällä tullut vähän erikoisiakin ehdotuksia sairastaville mm. vaippojen käyttäminen jne. Vaipat nyt ei kovin hyvin toimi kun on paha akuutti päällä joskin nyt parempi kuin ei mitään. Silti se nyt on ehkä kuitenkin enemmän nöyryyttävää monelle kulkea vaipoissa kylillä sen sijaan että etsii vessaa nopeasti. En itse oikein lämpene vaippaehdotukselle. Aika harva ketä nyt sanoo että laittakaa vaipat niin laittaisi itse niitä oikeasti jos sattuisi sairastamaan.

Sairastuminen on vaikea tilanne ihmisille ja tulehduksellisissa suolistosairauksissa on kyseessä koko elämän mittainen sairaus joka toki saattaa olla monilla pitkiäkin aikoja oireeton. Monet ovat silti väsyneitä siihen että heitä ei vieläkään edes uskota siitä että sairastavat. Sairaus kun ei näy päälle päin. Kyse on ns.näkymättömästä sairaudesta jonka ymmärtää täysin vasta kun sellaisen itse saa. Aivan kuten kävi minulle.

Jatkuu osassa 4.

Teemu Ramstedt

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän