Pitääkö suolistosairaan päästä vessaan liikkeessä, jossa ei ole
asiakasvessaa, vaan ainoastaan henkilökunnan vessa?
Kommentit (327)
Tuo tietokone on yksi hyvä esimerkki miksi ei pidä päästää ihmisiä takahuoneeseen.
Sanotaan että ko. tietokone on lukitsematon (tai vaikka olisikin lukittu ja siinä on USB:ltä boottaus päällä) "vessassakävijä" voihelposti heittää koneelle spywarea/browser hijackerin, sitten mennä kotiinsa odottelemaan että joku käy kirjautumassa firman pankkitilille, ja yllätten firman rahat onkin hävinneet jollekin varastetulle paypal tilille, josta sitten eteenpäin bitcoineiksi (tässä vaiheessa niitä onkin sitten turha yrittää jäljittää).
Ei pidä päästää. Yleisiä vessoja löytyy kuitenkin ja jos ei muuta niin pusikkoon. Itselläni ei ole diagnosoitu mitään muuta kuin ärtyneen suolen oireyhtymä ja olen välillä todella pulassa kun vessahätä yllättää. Kerran on tullut housuun mutta muuten olen aina ehtinyt vessaan tai puskaan. Eikä edes kiinnosta jos joku ohikulkija näkee.
Vierailija kirjoitti:
asiakasvessaa, vaan ainoastaan henkilökunnan vessa?
tietenkin pitää, siksi niitä vessapasseja käytössä on, muuten sairas voi ripuloida liikkeeseesi lattialle, siinä ei vättämättä ehdi mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Teemu, kiitos viesteistäsi, mutta tahtoisin sanoa yli viiskymppisenä naisena, jonka "maha on reistannut" (tämä oli vanhempieni diagnoosi) ikänsä, että ihan oikeasti kyllä näille asioille voi tehdä itse jotain. Jos maha on niin pahana, että perästä ulos valuu itsekseen, pitää miettiä, onko nyt tänään se päivä, kun jokainen pikkuliike kierrellään ja kaarrellaan.
Täällä jollekin tuli paha mieli, kun sanoin, että miksi ihmeessä sitä pitää vessapassi kädessä tinkata jonkun kivijalkamyyjän kanssa kun samalla vaivalla voisi lähteä liikkeestä ulos ja etsiä vessan.Tiedän, miten monta tilannettta reistaava maha voi pilata. Olen menettänyt mm. yhden poikaystävän, kun piti lähteä intiimistä tilanteesta paskalle. No jälkeen päin, paskan menetin. Olkaa nyt ihmiset oikeasti sillä empaattisia, että ymmärtäkää, että ei se kakskymppinen pomonsa peloittelema ihminen ole vastuussa siitä, että meillä tämä maha reistaa!
En ole ihan varma mitä tarkoitit mutta siis tosiaan missään vaiheessa en väittänyt että ei voisi tehdä itse jotain. Toiminhan itsekin akuuteissa paljon asioita suunnitellen. Tuskin kovinkaan moni ainakaan pahassa akuutissa haluaa lähteä kylille kiertelemään. Joillakin akuutti saattaa kestää viikkoja tai kuukausia jolloin on pakko lähteä asioimaankin joskus. Ja en tiedä kenelle suuntasit tuon empatia homman mutta tosiaan kuten itse sanoin niin en syyttäisi pienen liikkeen myyjää joka ei päästäisi vessaan. Toistan sen nyt vielä.
Lisäksi toivoisin varsinkin tämmöisessä kohdassa omalla nimellä kommentointia. Ei ole kovin uskottavaa nimettömästi heittää omaa tarinaa täällä ulos jos se tulee nimettömästi. Ollaan lähtökohtaisesti jo täysin eri tasolla keskustelussa muutoin. Toinen on uskottava ja toinen ei.
Teemu Ramstedt
Hyvällä ystävälläni on ongelmia suolen kanssa. Hän tietää tasan tarkkaan missä sijaitsevat kauppakeskuksien vessat ja muissa tilanteissa hakeutuu kahviloihin sillä niissä on pääsääntöisesti vessat vaikka niistä jotain pitäisi maksaakkin. Samoiten tietää kaikki lähialueiden prismojen yms. yleiset vessat. Kauemmas lähdettäessä tutkimme etukäteen matkalla olevat vessapaikat sekä kohteessa olevat julkiset vessat. Asia ei ole mikään ongelma eikä kertaakaan ole tarvinnut riidellä siitä pääseekö liikkeen takahuoneeseen paskalle.
Päästin usein hätäisiä takahuoneen vessaan käymään. Eräs oli sitten jättänyt käsisuihkun päälle suihkuamaan ja koko takahuone lainehti vedestä :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle vuosi sitten Chronin tauti diagnoosin saaneena kommentoin että, eipä tarvii akuutti aikana kauppoihin lähteä, jos ihmisten ajatusmaailma on tällainen kuin tämän viestiketju antaa ymmärtää!
Paskon mieluusti kotona, jos sielläkään pöntölle ehdin.
Jokainen tuntematon henkilö yritysten omissa tiloissa on turvallisuusriski.
En usko, että päästäisit esimerkiksi ohikulkijoita, kerjääjiä ja kaupustelijoita käymään kotisi wc:ssä.
Mitkä ovat yrityselämässä toimintamahdollisuudet, jos asiakasta pidetään suurena turvallisuusriskinä?
Ristiriitaista, kun monet yritykset toivovat samaan aikaan yhä suurempia myyntilukuja ja kannattavuutta, mutta asiakas, joka mahdollistaa tuon, muuttuukin uhkatekijäksi, kun astuu kynnyksen yli yrityksen liiketiloihin.
Ja kaikista huolimatta, monet yritykset joko myyvät asiakkaalle tai sisustavat liiketilansa välineillä, joita voidaan käyttää väkivallan välineillä.
Lisäksi, monessa tavarataloissa ja marketeissa ovat myytävät leipäveitset, sakset, kirveet jne. asiakkaan ulottuvissa hyllyllä, eikä kukaan pidä sitä turvallisuusriskinä, mutta yrityksen wc tiloja käyttävä on monen mielestä ylitsepääsemätön uhka.
Kävin lauantaina Prismassa ja noin vain otin ison halkaisukirveen, eikä henkilökunnasta kukaan katsonut perään. Ja terää suojasi vain suojus, joka on helposti otettavissa pois.
Satunnainen vessaa kaipaava ohikulkija tuskin on kovin merkittävä asiakas monellekaan yritykselle? Ei ainakaan meille koska emme edes tee kauppaa suoraan kuluttajien kanssa. Meille ei oteta ketään esim vierailulle ilman isäntää ja sopimatta etukäteen, tietenkään. Ja jos täällä on vierailulla, saa käydä vessassa, tietenkin :D Mutta enpä pitäisi sitä huonona asiakaspalveluna jos emme päästä ohikulkijoita vessaan.
Vierailija kirjoitti:
En yritä tunkea väkisin henkilökunnan vessaan, mutta toivoisin pientä myötätuntoa. Kun kipu lyö kaksinkerroin ja tietää , että pitää päästä vessaan JUST NY.
Ja vaipat.. epämukavat, hiostavat, nöyryyttävät. Ajatus siitä, että nätin hellemekon alla on vaipat ja joudut vaihtamaan niitä itsellesi! :O
Tuota noin en nyt ihan ymmärrä miksi paskavana valumassa sieltä mekon alta on vähemmän nöyryyttävä asia kuin vaippa? Itselläni on lievä IBS, kerran on aikuisiällä tullut vähän housuun ja monesti on ollut kiire mutta jos tämä olisi jokapäiväistä niin käyttäisin ehdottomasti mieluummin vaippoja kuin paskoisin housuuni. Oletko siinä hellemekossa ottanut huomioon ettei joka paikassa yksinkertaisesti ole sitä vessaa? On siis aivan hulluutta lähteä ulos sillä oletuksella että kyllä nyt jostain aina vessa löytyy jos tilanne on se että 10 sekunnissa paska tulee jo ulos. Jos oma itsetunto ei anna periksi käyttää vaippaa niin aivan turha on kenellekään liikkeenpitäjälle valittaa ettei pääse heidän vessaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole yksinkertaisesti energiaa alkaa miettiä suolistosairaan elämää, olen pahoillani, kun sanon näin, mutta se on totuus. Noudatan määräyksiä, koska niissä on järkeä. En USKALLA päästää vierasta ihmistä yksin takahuoneeseen, koska enhän tiedä hänestä mitään, onko luotettava, onko oikealla asialla vai kenties varas tai jopa murhaaja-rauskaaja tai mitä kaikkea. En uskalla, eikä minun tarvitsekaan. Työantaja on kieltänyt ja noudatan sitä mielelläni, koska kiireessä voisi sattua virhearvioita ja saattaisin päästää kerran sellaisen, joka ei ole oikealla asialla. Kyllä, oma turvallisuuteni on etusijalla, työskentelen yksin.
Miten pystyt tekemään työtäsi? Jokainen asiakashan voi olla murhaaja raiskaaja ja voi tehdä sinulle väkivaltaa ihan siinä liiketilassakin joka on tarkoitettu asiakkaille. Miten te pelkääjät pystytte edes elämään?
Siksi on ne täällä monta kertaa mainitut turvallisuutta koskevat toukat säännöt. Kai sen nyt tyhmäkin tajuaa.
Luulen muun Euroopan olevan paljon turvattomampi kuin Suomi, eikä tulisi kuulokkaan etteikö esim. Ranskassa asiakas pääsisi vessaan tai se kielettäisiin tai siitä syntyisi suuri skandaali ja mediahässäkkä. Usein pienissä yrityksissä on vain yksi vessa ja sitä käyttävät asiakkaat, että henkilökunta, ongelmitta.
Ihmettelen, mihin suomalaisten epäystävällisyys ja pahansuopaisuus asiakkaita tai kanssaihmisiä kohtaan perustuu?
Suomihan on pieni maa ja yleensä kaupat ja yritykset ammottavat tyhjyyttä asiakkaista. Ymmärrän, turistien huolen vessattomuudesta, kun suomalaiset asiakas palvelijat ampuvat tykillä kärpästä.
Sitä nyt on monta vuotta kun nousi mediahässäkkä kun r-kioskin työntekijä oli jättänyt kassa-alueen portin auki hakiessaan takahuoneesta jotain ja sillä välin oli asiaksi ryötänyt en muista nyt mitä. Mutta siitä taidettiin oikeudessa asti vääntää pitääkö tämän myyjän maksaa korvaus koska oli jättänyt portin auki eli rikkonut turvallisuussääntöjä vaikka varas ei edes ollut portista kulkenut vaan kurottanut kassan yli.
Vieläkin vetoat väärään kohteeseen kun väität että asiakaspalvelija on pahansuopa.Siitä tuskin tulisi edes oikeusjuttu jos tarkoituksella päästäisi jonkun ulkopuolisen takatiloihin. Suoraan korvaus ja potkut.
Trolli jaksaa syyttää aspoja mutta ei tähän sitten ota kantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En yritä tunkea väkisin henkilökunnan vessaan, mutta toivoisin pientä myötätuntoa. Kun kipu lyö kaksinkerroin ja tietää , että pitää päästä vessaan JUST NY.
Ja vaipat.. epämukavat, hiostavat, nöyryyttävät. Ajatus siitä, että nätin hellemekon alla on vaipat ja joudut vaihtamaan niitä itsellesi! :O
Tuota noin en nyt ihan ymmärrä miksi paskavana valumassa sieltä mekon alta on vähemmän nöyryyttävä asia kuin vaippa? Itselläni on lievä IBS, kerran on aikuisiällä tullut vähän housuun ja monesti on ollut kiire mutta jos tämä olisi jokapäiväistä niin käyttäisin ehdottomasti mieluummin vaippoja kuin paskoisin housuuni. Oletko siinä hellemekossa ottanut huomioon ettei joka paikassa yksinkertaisesti ole sitä vessaa? On siis aivan hulluutta lähteä ulos sillä oletuksella että kyllä nyt jostain aina vessa löytyy jos tilanne on se että 10 sekunnissa paska tulee jo ulos. Jos oma itsetunto ei anna periksi käyttää vaippaa niin aivan turha on kenellekään liikkeenpitäjälle valittaa ettei pääse heidän vessaansa.
Teininä, kun on "pakko" pukeutua kuten muutkin, läpinäkyviin legginseihin ja tiukkoihin farkkuihin tai mikä kulloinkin on muodissa, vaippauhka on varmasti pahin mahdollinen. Mutta näin aikuisena voi onneksi suunnitella jo tyyliäänkin käytännöllisyyttä ja vaikka sitä vaippaa ajatellen. On olemassa paljon erilaisia vaatteita, jotka eivät aivan nuole ihoa. Tunikat, myötäilevämmätkin pitkät paidat, hieman löysemmät housut, vaikka minkälaiset hameet, saati sitten jos omaan tyyliin passaa ihan kunnon hippihaaremihousut, joiden poimuihin saa piilotettua melkein mitä vain. Ja onneksi useimmiten kun noissa sairauksissa on kausia ja kausia, joten ihminen voi pystyä pitämään aivan tavallisia vaatteita suurimman osan aikaa.
Ei pidä,ihan jo senkin vuoksi, että kaikki suolistosairaudet ovat seurausta ravinnosta. Ihmiset syövät sanalla sanoen roskaa ja suoli ei oikein sitten toimi, tämän seurauksena ihan jo valtion virallisellakin ravintosuosituksella pääsee pitkälle. Jos on oikeasti sairas niin sitten Heikkiläläistä linjaa noudattaen pääsee taas terveeksi. Itsellä diagnosoitiin ärtyväsuoli, mutta se meni sitten ruokavaliohoidon myötä. Ärtyväsuoli itseasiassa on synonyymi huonolle ravinnolle sokeri,huonot rasvat ja valkoiset jauhot ja maito, niistä on ärtyväsuoli tehty. Ärtväsuoli on myös taikasana, millä saadaan ihmiset ostamaan lääkkeitä,nykyään on jopa vaippoja jossa on extratilaa löysälle kakalle, ikään kun olisi normaalia ja tervettä, että vauvalla on löysää kakkaa.Koko perheelle kaupataan laxo sitä ja imodium tätä, ihan koko perheelle vauvasta vaariin, jotta ei tarvitse muuttaa ruoka valiota vaan voi jatkaa ripulointia, on tämä käsittämätön maa.
Itse pidän juurikin viappoja niin mun ei tarvi stressata.
Suolistosairaan täytyy sitten jäädä kotiin jos ei kunto edellytä ulkonaliikkumista.
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan kuullut inhimillisyydestä? Kuvitteleppa omalle kohdalle, olisiko kiva itse paskaantaa housuihin tai että asiakas paskantaa housuihin liikkeessäsi. Mitäpä arvelet että kuka sen paskan siivoaa sinun työpaikkasi lattialta?
Oletko koskaan kuullut inhimillisyydestä? Kuvittelepa omalle kohdalle, olisiko kiva saada potkut ja mahdollisesti maksaa isotkin korvaukset työkavereilta tai työpaikalta varastetusta tavarasta?
sanni82 kirjoitti:
Ei pidä,ihan jo senkin vuoksi, että kaikki suolistosairaudet ovat seurausta ravinnosta. Ihmiset syövät sanalla sanoen roskaa ja suoli ei oikein sitten toimi, tämän seurauksena ihan jo valtion virallisellakin ravintosuosituksella pääsee pitkälle. Jos on oikeasti sairas niin sitten Heikkiläläistä linjaa noudattaen pääsee taas terveeksi. Itsellä diagnosoitiin ärtyväsuoli, mutta se meni sitten ruokavaliohoidon myötä. Ärtyväsuoli itseasiassa on synonyymi huonolle ravinnolle sokeri,huonot rasvat ja valkoiset jauhot ja maito, niistä on ärtyväsuoli tehty. Ärtväsuoli on myös taikasana, millä saadaan ihmiset ostamaan lääkkeitä,nykyään on jopa vaippoja jossa on extratilaa löysälle kakalle, ikään kun olisi normaalia ja tervettä, että vauvalla on löysää kakkaa.Koko perheelle kaupataan laxo sitä ja imodium tätä, ihan koko perheelle vauvasta vaariin, jotta ei tarvitse muuttaa ruoka valiota vaan voi jatkaa ripulointia, on tämä käsittämätön maa.
Tuota tuota. Keliakia on ainakin osittain perinnöllinen, eikä puhtaasti seurasta huonosta ruuasta. Toki keliakiaan on ruokavaliohoito, jota noudattamalla ei koskaan oireile. Ongelma tuleekin siinä, jos ikinä pitää syödä mitään muuta kuin itse kotona valmistettua ruokaa. Esimerkiksi meillä töissä ei ole mahdollisuutta säilyttää eväitä missään, vaan on pakko syödä työpaikkaruokalassa. Siellä on jatkuvasti sekoiluja allergiamerkintöjen kanssa, joten en usko että keittiöhygieniakaan täyttää sitä tasoa mitä keliaakikko vaatii.
Teemu Ramstedt kirjoitti:
Mielestäni vaippa-asiassa siirrytään itse ongelman ratkaisusta pois. Vaippaa voi kuka tahansa halutessaan käyttää ja siitä vain eihän se keneltäkään pois. Se on erillinen keskustelunsa kuitenkin. Nyt kun keskustelun ydin on vessassa ja vessapassissa niin vaipat vie keskustelun pois itse aiheesta joka on se miten saataisiin kroonisesti sairastaville (miksei muillekin) esteettömiä pääsyjä vessoihin. Ongelmia on kuten todettu monessakin mielessä varsinkin pienissä firmoissa. Vaippa-asia ei ratkaise wc-ongelmaa mitenkään joten se olkoon erillinen keskustelun aihe.
Teemu Ramstedt
Käyttämällä vaippaa suolistosairas ratkaisisi ongelmansa ITSE, sen sijaan että heittäytyy avuttomaksi ja VAATII, että YHTEISKUNNAN TÄYTYY MUUTTUA MINUN TAKIANI.
Itselläni on ärtynyt suoli ja olen joutunut silloin tällöin "puskapaskalle" todella täysin pyytämättä ja yllättäen. Jos tuota sattuisi useammin, ilman muuta laittaisin vaipat, silloin kenenkään ei tarvitsisi tietää vaivastani mitään.
Nykyään kun kaikki asiat voi hoitaa netissä ei pahimpina aikoina ole edes mikään pakko lähteä pois kotoa.
Vierailija kirjoitti:
Teemu Ramstedt kirjoitti:
Mielestäni vaippa-asiassa siirrytään itse ongelman ratkaisusta pois. Vaippaa voi kuka tahansa halutessaan käyttää ja siitä vain eihän se keneltäkään pois. Se on erillinen keskustelunsa kuitenkin. Nyt kun keskustelun ydin on vessassa ja vessapassissa niin vaipat vie keskustelun pois itse aiheesta joka on se miten saataisiin kroonisesti sairastaville (miksei muillekin) esteettömiä pääsyjä vessoihin. Ongelmia on kuten todettu monessakin mielessä varsinkin pienissä firmoissa. Vaippa-asia ei ratkaise wc-ongelmaa mitenkään joten se olkoon erillinen keskustelun aihe.
Teemu Ramstedt
Käyttämällä vaippaa suolistosairas ratkaisisi ongelmansa ITSE, sen sijaan että heittäytyy avuttomaksi ja VAATII, että YHTEISKUNNAN TÄYTYY MUUTTUA MINUN TAKIANI.
Itselläni on ärtynyt suoli ja olen joutunut silloin tällöin "puskapaskalle" todella täysin pyytämättä ja yllättäen. Jos tuota sattuisi useammin, ilman muuta laittaisin vaipat, silloin kenenkään ei tarvitsisi tietää vaivastani mitään.
Nykyään kun kaikki asiat voi hoitaa netissä ei pahimpina aikoina ole edes mikään pakko lähteä pois kotoa.
On mun ainakin lähdettävä töihin ja kauppaan. Ei meidän kaupungissa mitään ruokakassipalveluita ole, saati että saisin sairaslomaa tälläisestä, kun ei täällä saa keuhkokuumeestakaan saikkua.
sanni82 kirjoitti:
Kerropa tuo "oma syysi" perustelu myös niille, jotka ovat olleet jo syntyessään suolistosairaita.
Kerran olen asiakkaan päästänyt liikkeeni vessaan. Silloin oli kuitenkin hiljainen aika päivästä, joten sain vähän pidettyä takahuonetta silmällä. Sinne vessaan kun mennään takahuoneen kautta ja takahuoneessa on mm. oma käsilaukkuni sekä liikkeen kannettava tietokone. Takahuoneesta johtaa ulos myös takaovi, joten helposti sieltä pääsisi lompakon ja koneen kanssa livistämään, jos kaupan puolella olisi kiire, enkä saisi vahdittua takahuoneen tapahtumia. Normaalisti en siis voi tuntemattomia sinne takahuoneeseen päästää. Kadun toisella puolella on tavaratalo ilmaisine vessoineen.