Kävin tällä viikolla ensimmäistä kertaa leipäjonossa
Eikä varmasti ollut viimeinen kerta! Tofua, viiriäisen munia, tuoreita kasviksia ja hedelmiä, jogurttia, kahvipapuja, maitoa, leipää, proteiinipirtelö, makkaraa.
Sellaisia brändejä, mihin minulla ei olisi ikinä varaa ostaa itse. Päiväyksiäkin oli jäljellä, osa oli pakastettu valmiiksi. Jonotukseen meni kolme tuntia, mutta työttömänä on aikaa.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli homeista leipää, vihertävänharmaata jauhelihaa ja kulahtanut valmissalaatti ja harmaita nakkeja.
Surullista. Kai se on alueesta kiinni, millaisia lahjoittajia on. Kuka tarvitsee biojätettä kotiinsa? Ja noikin olisi tosi hyviä tuotteita, jos ne saisi käyttökelpoisena!
Vierailija kirjoitti:
Ei kesäisin ole leipäjonoja.
0/5
Aijaa? No mistä mahdoin sitten ruokani hakea?
Vierailija kirjoitti:
Oliko jonossa ulkomaalaisen näköisiä vai ihan suomalaisia vaan?
No enpä kuule katsonut tai kysellyt, että kuka on suomalainen ja kuka ulkomaalainen. Ulkomaalaiset edes harvemmin tietävät leipäjonoista.
Kun olin työttömänä, uskaltauduin myös leipäjonoon. Ja sain peruselintarvikkeiden lisäksi mm. ihania luomutuotteita. Kun hyödynsin kaiken, niin sain ruokalaskuni putoamaan kymppiin viikossa. Suosittelen lämpimästi.
Minä muutin 16 vuotiaana pois kotoa noin 20 vuotta sitten. Kävin silloin "leipäjonossa" 1-3 kertaa viikossa samalla reissulla. Kun tulin salibandyharkoista. Silloin ei vielä ollut jonoja ja ruokaa sai aina heti jonottamatta. Hain aina lihapiirakoita, jos niitä sattui olemaan ja leipää myös. Ehkä jotai leivonnaisia jos vain sattui olemaan. Muuta ei juurikaan edes jaettu silloin ainakaan siinä pisteessä. Lämpimän ruoan söin oikeastaan vain koulussa.
Leipäjonossa käynti päättyi armeijaan. Pääsin sieltä suoraan töihin. Eikä ole sen jälkeen tarvinnut jonoissa käydä. Jos joskus vielä tipun peruspäivärahalle, niin menisin heti hakemaan ruokakassia.
Vierailija kirjoitti:
Eikä varmasti ollut viimeinen kerta! Tofua, viiriäisen munia, tuoreita kasviksia ja hedelmiä, jogurttia, kahvipapuja, maitoa, leipää, proteiinipirtelö, makkaraa.
Sellaisia brändejä, mihin minulla ei olisi ikinä varaa ostaa itse. Päiväyksiäkin oli jäljellä, osa oli pakastettu valmiiksi. Jonotukseen meni kolme tuntia, mutta työttömänä on aikaa.
Sarkasmi ;D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sarkasmi ;D
Niin, ehkä huonosti muotoiltu. En ostaisi ikinä, vaikka rahaa olisikin. Viiriäisenmunat näin esimerkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Oliko jonossa ulkomaalaisen näköisiä vai ihan suomalaisia vaan?
Ainakin Myllypuron leipäjonossa on valtava määrä venäläisiä. Eivät siis asu Suomessa vaan tulevat bussilla suoraan leipäjonoon Pietarista asti.
Nyt kukaan ei tiedä, oliko niitä viiriäisenmunia vai ei. Tarkistetaanko siellä jonossa jokin työttömyyskortti tms? Vai saako sinne mennä kuka tahansa hakemaan viiriäisenmunia?
Vierailija kirjoitti:
Nyt kukaan ei tiedä, oliko niitä viiriäisenmunia vai ei. Tarkistetaanko siellä jonossa jokin työttömyyskortti tms? Vai saako sinne mennä kuka tahansa hakemaan viiriäisenmunia?
Riippuu paikasta. Omassa kaupungissani leipää saa hakea kaikki, mutta muuhun ruokaan vaaditaan kuponki. Kuponkeja jaetaan keskustelun päätteeksi, jossa käydään läpi tulot ja joissain tapauksissa menotkin. Ja kaikesta vaaditaan kirjallinen selvitys, jotta huijarit ei veisi ruokaa niiltä jotka sitä todella tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tosiaan kaupungista. Täällä ei kysellä mitään, kuka vaan saa käydä. Siellä arvotaan vuoronumerot ja päivän kuormasta ja numerostasi riippuen voit saada joskus tosi hyvällä tuurilla vaikka sisäfilettä, lehtipihvejä, suklaata, juustoa, kananmunaa, hyviä einesruokia jne. mutta huonompina päivinä saattaa saada vaan esim. makkarapaketin ja leipää. Leipää kyllä sentään saa aina ottaa rajattomasti.
En kehtaa mennä leipäjonoon, vaikka tarvetta olisi. Olen työtön, sinkkunainen. Ajattelen, että joku entinen työkaveri yms. tuttava näkisi minut seisomassa leipäjonossa. Häpeän köyhyyttäni.
Tuossa leipäjonossa ei kysellä mitään. Mutta olen ollut jonoissa jossa on pitänyt näyttää kelakortti, jotta oli oikeutettu ruokaan.
Tänään tuli paljon hedelmiä, vihanneksia ja hapanmaitotuotteita. Vähemmän lihaa tällä kertaa. Piirakkaviikko!
Meidän kunnalla on vain yksi taho, joka jakelee ruokaa, ja ne eväät on kyllä niin köyhiä ettei inspiroi hakemaan. :( Päiväysvanhaa maitoa, jo kertaalleen pakastettua leipää, kaurahiutaleita, satunnaisia huoneenlämpöisiä eineksiä...joo ei kiitos enää mulle, mielummin syön sitten kynsiäni.
Täällä leipäjonoon pääsee vain tarpeen mukaan. Oma tilanteeni on arvioitu sellaiseksi, että saan hakea ruokaa kerran kuussa. Jotkut saa joka viikko, jotkut vain kerran tai pari akuuttiin hätään. Näin ruokaa riittää kaikille ja monet erikoisruokavaliot pystytään ottamaan huomioon, kun jakajat tietää etukäteen ketkä tulee paikalle. Moniallergisena keliaakikkona kiitän, kun saan sellaista ruokaa jota pystyn syömään (joitain yksittäisiä huteja lukuunottamatta).
Missä jonossa noin hyvät antimet, ap? Itse saan kuivaa leipää, nahistuneita juureksia ja jotain huoneenlämpöistä maitoa ja einestä. Tätä sitten porukka jonottaa n. tunnin.
Meillä oli homeista leipää, vihertävänharmaata jauhelihaa ja kulahtanut valmissalaatti ja harmaita nakkeja.