Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lomailu/ mökkeily tuhoaa suhdettamme

Vierailija
13.07.2017 |

Lyhyesti: mieheni on rakentanut unelmien vapaa-ajanasunnon kotikonnuilleen. Minulle ongelma on se, että appivahemmat asuvat sen yläkerrassa "talonvahteina" ja me asumme alakerrassa pari viikkoa kesällä, jouluna ja mies ja lapset viikonlopun tai kaksi syksyn ja kevään aikana. Meillä on pienet lapset, joita appivanhemmat eivät auta hoitamaan. Miehen siskon lapset, jotka nyt asuvat ulkomailla, ovat saaneet kaiken avun. Olen nykyisin sovussa asian kanssa: he eivät auttaneet minua tai meitä kriittisillä hetkillämme, enkä minä osallistu heidän hoitamiseensa aikanaan. Peace. Tulemme ihan ok toimeen: olen korrekti, kohtelias, leikin lasten kanssa, käymme retkillä, grillaamme ruokamme ja toki tarjoamme sitä heille, hoidan lapset miehen kanssa, siivoamme ja pyöritämme perhettä koko loman.
Nautin ajasta lasten kanssa ja paikka on kaunis. Kuitenkin välillä ärsyttää ja väsyttää käyttää aika kahden, minulle oikeastaan vieraan, ihmisen kanssa. En miellä heitä lasteni isovanhemmiksi tai sukulaisiksi juuri siksi, että välimme ovat niin kovin korrektit ja apu on melko yksipuolista. Itse en käy enää siellä kuin kaksi kertaa vuodessa. Ollaan miehen kanssa käyty kova vääntö: hänen mielestään appivanhempia pitäisi vain myötäillä ja - minun mielestäni - mielistellä, tehdä mitä vaan jotta rauha säilyisi, koska "viiden vuoden kuluttua heitä ei ehkä ole". Minä taas olen tulisempi sielu ja otan epäkohtia esille (kuten sen, että anoppi ei kunnioita minua eikä ota harvoja pyyntöjäni mitenkään huomioon, tai että hän vie alakerrasta tavaroitani). Tästä ollaan saatu hirmuiset kilarit ;)
Tilanne on hieman selvittämätön, mutta eniten syö se, että mies haluaa intohimoisesti olla kesäpaikassa ja hänen on ihan järkyttävän vaikea tehdä kompromisseja. Kun hänellä on 2-3 viikkoa lomaa, niin sitten ollaan kesäpaikassa, piste. Olen itse ottanut henkireikiä tulemalla kaupunkiin pariksi päiväksi katsomaan ystäviä jne., mutta samalla olen lapsista erossa. Perheloma olisi kaikille kuitenkin hyvä! Nyt lasteni serkut ovat tulossa ulkmailta kolmen viikon ajaksi vanhemmilleni, ja taas mieheni oli tosi äreä. Ymmärrän, että kesä ja loma ovat lyhyet, ja kyllä hän tajuaa, että serkkujen kanssa on meidän lasten upeaa olla, mutta aika kutistetaan yhteen päivään, jotta mies pääsee takaisin lomapaikkaan "viikonlopuksi saunomaan" :D lisään vielä, että paikka on kaukana, joten olisi tosi vaivalloista matkustaa julkisilla ja meillä on vain yksi auto. Mutta parisuhteemme tunnelma kiristyy, kun huomaan hänen vastentahtoisuutensa ja mietin historiaamme, johon liittyy appivanhempiin liittyviä kahnauksia (minulla kesti pitkään hyväksyä se, että anoppi ei ota minua mitenkään huomioon ja suosii miehen siskon lapsia, mies on ihan lammas tässä asiassa eikä häntä se kuulemma häiritse yhtään).
En tiedä mitä kysyisin, ajatuksianne tilanteesta ehkä? :€

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä esimerkki naisten reviiriajattelusta ja suvaitsemattomuudesta. Mutta kun on kyse "muuttajista", niin on toinen ääni kellossa.

Vierailija
42/87 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap turhaan huolehdit siitä, että perheen pitäisi lomailla yhdessä. Näin vain, jos ilmapiiri on hyvä. Huonossa ilmapiiisssä yhteislomat vain ahdistavat lapsia. Joten tee asioita joista nautit, ota lapset mukaasi sinne vanhemmillesi serkkuja tapaamaan ja välillä vie lapset sinne mökille miehesi hoiviin ja lähde sieltä omille menoillesi. Elämä on liian lyhyt uhrauksiin, joista uhrauksesi kohteet eli lapset eivät edes nauti. Vietä rento kesä ja kun loma loppuu, kokoonnutte taas kaikki saman katon alle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairainta appivanhempikuviota mitä olen kuullut.Sun mies kuulostaa hyväksikäytetyltä lapaselta suhteessa vanhempiinsa. Projisoi sitten kaiken negatiivisen sinuun ja lapsiin, mahtavaa.

Vierailija
44/87 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos appivanhemmat myivät oman kotinsa niin mihin ne rahat menivät? Ettei vain tuohon miehen rakentamaan taloon ja tonttiin?

Jos miehen vanhempien talonmyynnistä tulleet rahat on menneet tuon tontin hankintaan tai talon rakentamiseen, mutta talon lainhuudatus on kuitenkin teidän tai vain miehen nimissä, niin ongelmia tulee, koska miehellä on myös sisko. Kun appivanhemmat kuolee, niin mies ja sisko perii heidät puoliksi. Silloin selvitetään mihin ne talon myynnistä tulleet rahat on menneet. Tarvittaessa kuolinpesän selvittäjä käy läpi kaikki tiliotteet vaikka 20 vuoden ajalta, jos sisko vaatii että asiaa pengotaan. Kun paljastuu, että rahat on talossa kiinni, ja talo miehen/teidän nimissä, niin tilanne katsotaan joko niin, että appivanhemmat ovat antaneet rahat teille lahjana tai ennakkoperintönä miehelle. Kumpi vain, niin joudutte maksamaan miehien siskolle "tasinkoa" niin, että appivanhempien perintö jakautuu suhteessa 50/50 miehen ja siskon kesken. Ap olet pahimmillaan vaarassa menettää rahaa tässä tilanteessa! Onko sinulla varaa maksaa tuota tasinkoa saamastanne lahjasta?

Vierailija
45/87 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kirjoittanut tästä aikaisemminkin täällä? Oliko tämä se anoppi, joka kävi myös kaapeissasi? Jos olet sama ap niin montako vuotta ajattelit vielä kärvistellä tuossa? Minkä takia?

Vierailija
46/87 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kirjoitit otsikoksi, että "Lomailu/ mökkeily tuhoaa suhdettamme". Se on väärä otsikko. Sinun olisi kuulunut kirjoittaa, että "Miehen umpisairas suhde omiin vanhempiinsa tuhoaa parisuhteemme ja perheemme".

Vierailija
47/87 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on tainnut käydä niin että ap on ymmärtänyt kuvion väärin. Oikeasti kyse ei ole heidä loma-asunnostaan vaan appivanhempien talosta, jonka alakertaa he saavat käyttää loma-asunotna vastapalkkiona miehen rakennusavusta. Talo on ehkä ennakkoperintönä laitettu miehin nimiin mutta hallintaoikeus on appivanhemmilla.

Vierailija
48/87 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on tainnut käydä niin että ap on ymmärtänyt kuvion väärin. Oikeasti kyse ei ole heidä loma-asunnostaan vaan appivanhempien talosta, jonka alakertaa he saavat käyttää loma-asunotna vastapalkkiona miehen rakennusavusta. Talo on ehkä ennakkoperintönä laitettu miehin nimiin mutta hallintaoikeus on appivanhemmilla.

Vallan mahdollista, että kiinteistö on maksettu appivanhempien rahoilla, ja laitettu ennakkoperintönä miehen nimiin (ei siis ollenkaan ap:n nimiin, koska perinnöstä yleensä rajataan puolisot pois). Miehen sisko on ehkä saanut vastaavan summan rahaa samassa yhteydessä ennakkoperintönä myös? Mutta jos näin on, niin elinikäisen hallintaoikeuden ovat varmasti pidättäneet itsellään osana ennakkoperintöä. 

Mies saattaa puhua talosta kuin se olisi teidän loma-asunto. Ehkä mies höpöttää, että mennään mökille ja mökillä sitä ja tätä. Mutta umpikieroutunutta tuokin, koska kyseessä on vain ja ainoastaan appivanhempien koti, jossa te olette kyläilemässä. 

Vierailija
49/87 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harhaanjohtava otsikko. Tuo "loma-asunto"han on appivanhempien koti, johon te menette vieraiksi? Onko teidät joka kerta kutsuttu sinne kylään? Miten olette ilmaisseet kiitollisuutta kun saatte majailla toisten kodin alakerrassa?

Ja miksi isovanhempien täytyisi auttaa lastenhoidossa? Isovanhempien osuus lastenlasten hoidossa on TÄYSIN vapaaehtoista, lasten omat vanhemmat vastaavat AINA lasten hoidosta, voi kiesus sentään.

Vierailija
50/87 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MIksi ap olet alunperin suostunut tällaiseen järjestelyyn, että mies rakentaa vanhemmilleen talon, jossa itse voitte lomailla. Kyllä avioliitossa täytyy tehdä yhteisiä päätöksiä, ainakin näin isossa asiassa.

Palaan illalla! Mies rakensi mökin poikamiehenä, ennen minua. Kun tapasimme, hön kertoi rakentaneensa vapaa-ajanasunnon vanhempiensa kanssa yhdessä. Olin innoissani, kunnes tajusin jossain vaiheessa, että voi helvata, nämähän ei lähde täälä ikinä! Ap

Vierailija
51/87 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap kirjoitat, että appivanhemmat on talonvahteina teidän loma-asunnossa? Eihän se niin ollenkaan ole. Se on appivanhempien koti, he ovat aivan varmasti siellä kirjoilla, ehkä omistavatkin osan tai omaavat hallintaoikeuden. Se on yhtä paljon heidän koti kuin sinun koti on sinun koti. Kun te menette sinne, niin te menette kylään heidän kotiin, ette suinkaan lomalle teidän mökille. Onko teitä edes kutsuttu sinne vai menettekö vain koska mies sanoo että haluaa mennä vanhempiensa kotiin? 

En kyllä käsitä miksi viettäisit lomasi anopin kotona. Olet aikuinen ihminen, ei hullukaan halua kesälomaansa anopin kotona kylässä viettää.

Vierailija
52/87 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIksi ap olet alunperin suostunut tällaiseen järjestelyyn, että mies rakentaa vanhemmilleen talon, jossa itse voitte lomailla. Kyllä avioliitossa täytyy tehdä yhteisiä päätöksiä, ainakin näin isossa asiassa.

Palaan illalla! Mies rakensi mökin poikamiehenä, ennen minua. Kun tapasimme, hön kertoi rakentaneensa vapaa-ajanasunnon vanhempiensa kanssa yhdessä. Olin innoissani, kunnes tajusin jossain vaiheessa, että voi helvata, nämähän ei lähde täälä ikinä! Ap

No ei kai ne nyt lähde, koska se on heidän virallinen koti eikä suinkaan miehen loma-asunto. Mies on sumuttanut sinua. Tai ehkä ei edes sumuttanut, voihan olla että kyseessä on aidosti miehen vapaa-ajanasunto siinä mielessä, että mies edelleen asuu osittain vanhempiensa kanssa. Jos mies asuu vapaa-aikansa vanhempiensa kodissa, niin kai sitä voi kutsua silloin miehen vapaa-ajan asunnoksi. Miksi otit miehen joka asuu vielä äitinsä luona?

Vierailija
53/87 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älä nyt ainakaan mene sinne miehen/appivanhempien mökille silloin kun ne serkut tulee Suomeen. Mies menee mökille ja sinä+lapset vietätte viikon mukavasti serkkujen kanssa mummolassa ja/tai teillä omassa kotona ym.

Vierailija
54/87 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mies on yhdessä vanhempiensa kanssa rakentanut mökin, joka on myös näiden vakituinen asunto.

Nyt miniän mielestä appivanhempien kuuluisi muuttaa pois!

Unelma miniä todellakin. Mutta näitähän piisaa...

Vierailija
55/87 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa juuri yksi päivä mietittiin miehen kanssa vanhuuden kuvioita. Eli jos joku lapsista haluaa lunastaa omakotitalomme ja me jäisimme asumaan talviasuttavaan piharakennukseen. Meillä yksi tyttö ja olemme miettineet, että helpointa olisi, jos myisi tytölle, koska pojille myynnissä on aina riskinä, millaisen miniän saa. Elämästä voi tulla helvettiä, jos miniä odottaa kieli pitkällä, että kuolisimme, että saa kaiken itselleen. Kokemuksesta voin sanoa, että vävypoikien kanssa on harvoin niin paljon ongelmia, kuin miniöiden.

Toki paras vaihtoehto taitaa olla myydä ulkopuoliselle ja lähteä vuokralle ja pistää sileäksi ennen kuolemaansa talosta saadut rahat.

Vierailija
56/87 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa juuri yksi päivä mietittiin miehen kanssa vanhuuden kuvioita. Eli jos joku lapsista haluaa lunastaa omakotitalomme ja me jäisimme asumaan talviasuttavaan piharakennukseen. Meillä yksi tyttö ja olemme miettineet, että helpointa olisi, jos myisi tytölle, koska pojille myynnissä on aina riskinä, millaisen miniän saa. Elämästä voi tulla helvettiä, jos miniä odottaa kieli pitkällä, että kuolisimme, että saa kaiken itselleen. Kokemuksesta voin sanoa, että vävypoikien kanssa on harvoin niin paljon ongelmia, kuin miniöiden.

Toki paras vaihtoehto taitaa olla myydä ulkopuoliselle ja lähteä vuokralle ja pistää sileäksi ennen kuolemaansa talosta saadut rahat.

Saatte varmaan slaagin, jos tyttärenne osoittautuu lesboksi. 

Vierailija
57/87 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitteko sopia mökin käytöstä appivanhempien kanssa, että olisivat pois ne viikot, kun olette mökillä. Mekin sukulaisten kanssa aina sovimme vuoroviikot, jotta jokainen saa käyttää mökkiä rauhassa.

Nyt suu auki ja puhutte appivanhempien kanssa, että heillä ei ole oikeutta olla teidän mökillä silloin, kun te olette siellä. He voivat lomailla mökillä muina aikoina.

Vierailija
58/87 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi kyllä tietää, että kaduttaako miestä tuo kuvio, että hän rakensi mökin antoi sen vanhemmilleen vanhempiensa kodiksi. Vai onko mies tyytyväinen?

Vierailija
59/87 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatte varmaan slaagin, jos tyttärenne osoittautuu lesboksi. 

Tuskinpa vain saataisiin. Ihmetellä ehkä voisin, koska hänellä on pitkäaikainen poikaystävä tällä hetkellä. Mutta voihan se olla, että hän tulee kaapista ulos joskus. Mutta jotenkin en usko, että lesbonainen suhtautuisi niin kireästi appivanhempiinsa, mitä olen seuraillut heterominiöiden suhtautuvan anoppeihinsa.

Vierailija
60/87 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitteko sopia mökin käytöstä appivanhempien kanssa, että olisivat pois ne viikot, kun olette mökillä. Mekin sukulaisten kanssa aina sovimme vuoroviikot, jotta jokainen saa käyttää mökkiä rauhassa.

Nyt suu auki ja puhutte appivanhempien kanssa, että heillä ei ole oikeutta olla teidän mökillä silloin, kun te olette siellä. He voivat lomailla mökillä muina aikoina.

:D . Ei se ole mikään ap:n ja miehen mökki, vaan appivanhempien koti. He asuvat siellä virallisesti ja vakituisesti. Ei kenenkään tarvi kotoaan pois lähteä, eikä sopia mitään vuoroja käyttää kotiaan. Kyseessä ei ole mikään yhteismökki, josta voi sopia käyttövuoroja.