Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En tajua opiskelijoiden valitusta rahasta

Vierailija
13.07.2017 |

Opintorahalla + asumislisällä pystyy asumaan solussa ja ostamaan edullista ruokaa. Opintolainaa ei ole pakko ottaa pystyäkseen elämään inhimillistä elämää. Hyvinvointivaltion tehtävä on varmistaa kaikille ruoka ja asuminen, EI maksaa kalliita harrastuksia ja biletystä.

Lisäksi kesällä monilla on kesätyö ja osa tekee töitä opintojen ohessa. Työstä saatavilla tuloilla on sitten mahdollista nostaa elintasoaan (tai toki osa onnekkaista saa vanhemmilta rahaa). Mutta vaikka ei töitä saisi, tuet riittää peruselämiseen.

Minä, itsekin siis opiskelija, olen todella kiitollinen näistä tuista ja ilmaisesta opiskelumahdollisuudesta.

Kommentit (147)

Vierailija
101/147 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain Helsingissä asuvat ja opiskelevat kuvittelevat valmistuneen paperit olevan paremmat esim Aallosta kuin Oulun yliopistolta. Aivan yhtä hyvin työllistyy. Ei siellä ketään superproffia ole ja kurssitaso sekä vaatimukset samat. Pääseminen vaikeampaa, koska monet haluavat jäädä pääkaupunkiseudulle. Esim. hammalääketieteen opetus on laadukkainta tällä hetkellä Itä-Suomen yliopistolla eikä suinkaan Helsingissä eikä silloinkaan työhaastattelussa katsota, missä opiskelit kunhan opiskelit.

Älä peruste omaa haluasia muuttaa pääkaupunkiseudulle opiskelun tasokkuudella. Vain harvaa alaa voi opiskella vain Helsingissä.

Ei se nyt ihan aina noin mene.

Tiedän erään ison jenkki konsulttifirman rekryosastolla työskennelleen. Muissa tehtävissä oli tradenomeja ja Vaasan yliopiston väkeä, mutta konsultit otettiin Aallosta ja Hankenista.

Rahoitusalalla kuulemma arvosanoilla on merkitystä paljonkin, keskiarvon tulee huidella siellä vitosen korvilla ja valitettavasti myös koululla on väliä.

Itse olen käynyt AMK:n ja onhan niilläkin eroja vaikka olisi sama tutkintonimi.

Vierailija
102/147 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä niiiiiin toivon, että edellä kommentoinut älkää valittako ja syökää makaronia ja hedelmiä -tumpelo on provo tai trolli. 🙄

En ole, vaan yritän saada laiskoihin ja liian hyvään ja helppoon elämään tottuneisiin pullamössösukupolven nuoriin ryhtiä. Toista se oli 60-luvulla, kun mistään nykyisenkaltaisista tukijärjestelmistä ei ollut tietoakaan.

Jos hedelmät eivät kelpaa ruoaksi, niin menkää opintojen ohessa töihin ja kustantakaa itse itsellenne filet mignonit, mutta toisten verorahojen varassa tuilla eläessänne tyytykää siihen mihin on varaa.

Olen ollut kaupassa töissä, eipä kuule ne työssäkäyvätkään mitään filet mignonia osta. 😂😂😂

10-vuotias lapsi tietää enemmän ravitsemuksesta kuin sinä.

Olen yhäkin sitä mieltä, että trollaat. Ei kukaan aikuinen ole noin tietämätön.

Kysymys ei ole tietämättömyydestä, vaan siitä, että nykynuorille ei kelpaa tavallinen ruoka, vaan pitäisi saada parempaa ja kaikki ravintosuositukset ja terveysstandardit täyttävää. Nuo ovat luksusongelmia. Hedelmissä on paljon vitamiineja ja riisipaketti maksaa 2e/kg ja sitä syödään Aasiassakin, joten luulisi kelpaavan suomalaisillekin. Noillakin pysyy hengissä.

Jos ei ole parempaan varaa, pitää mennä töihin ja jos ei työnteko huvita, niin ei pidä valittaa. Täytyy oppia tulemaan toimeen niillä varoilla, joita on.

Oikeasti kovaa elämää elänyt osaa olla kiitollinen siitäkin vähästä, mitä on.

Ai sun mielestä porkkanaa ja riisiä on tavallinen ruoka? Öööh.

Ihminen tarvitsee muutakin kuin vitamiineja pysyäkseen TERVEENÄ. Eipä edes vaikka B12, rautaa, sinkkiä, magnesiumia tai kalsiumia tarpeeksi saa hedelmistä, riisistä ja porkkanasta.

Itse yksin asuessani opiskelija-aikoina oli tavallinen ruokani papuja ja pakkasesta wok-vihanneksia riisillä tai couscousilla. Tai soijabolognese (soijarouhe, tomaattimurska, sipuli) jonkin sortin pastalla tai makaronilla.

Esim. juusto oli hyvin harvinainen herkku.

Ja sunko mielestä tämä oli liioittelua ja ei "tavallista ruokaa", koska söin muutakin kuin makaronia/riisiä, proteiinia oli ja enemmän kuin yhtä kasvista? 😂

Banaanihan nimenomaan on erinomainen b12 ja magnesiumin lähde ja hinta ei päätä huimaa. Sinkkiä ja rautaa saa, kun joskus syö lihaa, maksaa tai veriohukaisia eikä maksa kuin pari euroa paketti. Juustoa kannattaisi syödä, saa hyvin kalsiumia ja sinkkiä ja ja yksi juustopaketti kestää kauan.

Lihottava roskaruoka se kalliiksi tulee ja on ravintoarvoltaan heikkoa. Ja se näkyy suomalaisten vyötärömympäryksessä kun vertaa vaikka naapurimaihin Itä- ja Etelä-Euroopasta puhumattakaan.

Ai ensin piti syödä vaan riisiä ja porkkanaa, mutta nyt pitääkin vetää maksaa/lihaa? 😂

Ihan vaan selvennyksenä, että liha ja juusto OVAT KALLIITA. Ei ole opiskelijalla varaa jauhelihaan tai johonkin lihakimpaleeseen, pavuilla mennään.

Ei opiskelijoilla ole varaa roskaruokaan. Yhden kebabin hinnalla saa ainakin 3 päivän ruuat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/147 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmainen koulutus aina yliopistoa myöten on todella upea asia Suomessa ja osaltaan varmasti mahdollistanut sen että Suomi on noussut köyhästä maatalousyhteiskunnasta (vaikka yksi maailman kylmimpiä maita, jossa saadaan yksi sato vuodessa jos aina sitäkään, kun esim. Afrikassa sadaan ainakin kolme satoa vuodessa monissa maissa) yhdeksi maailman rikkaimmista hyvinvointivaltioista. Verotus toki on todella korkea, mutta on se monessa muussakin Länsi-Euroopan maassa. Tohtorin tutkinnon voi suorittaa ilmaiseksi. Kekkonen oli köyhä torpanpoika, Koivisto samaten köyhä työläistaustainen mies. Molemmat väittelivät tohtoreiksi ja päätyivät presidenteiksi.

Opintolainaa ei kannata pelätä, se on tarkoitettu yhdeksi osaksi opintotukea ja sitä saavat kaikki, valtio takaa lainan. Maksaa lainat pois sitten kun on valmistunut ja on päässyt töihin. Jos olisikin jonkin aikaa työttömänä niin lainaa saa järjesteltyä sen mukaan ja sosiaalitukien varaan pääsee, ei Suomessa kukaan kuole nälkään kuitenkaan.

Itse pääsin hyvätuloisiin töihin heti valmistuttuani ja maksoin koko opintolainan pois vajaan vuoden kuluttua valmistumisestani, ei sitä kertynyt kuitenkaan kuin 13.000 euroa kuudelta vuodelta, en kaikkia lainoja ottanut etenkään sen jälkeen kun pääsin oman alan töihin jo opintojen ohella viimeisen 2 vuoden aikana.

104/147 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintorahalla + asumislisällä pystyy asumaan solussa ja ostamaan edullista ruokaa. Opintolainaa ei ole pakko ottaa pystyäkseen elämään inhimillistä elämää. Hyvinvointivaltion tehtävä on varmistaa kaikille ruoka ja asuminen, EI maksaa kalliita harrastuksia ja biletystä.

Lisäksi kesällä monilla on kesätyö ja osa tekee töitä opintojen ohessa. Työstä saatavilla tuloilla on sitten mahdollista nostaa elintasoaan (tai toki osa onnekkaista saa vanhemmilta rahaa). Mutta vaikka ei töitä saisi, tuet riittää peruselämiseen.

Minä, itsekin siis opiskelija, olen todella kiitollinen näistä tuista ja ilmaisesta opiskelumahdollisuudesta.

Minä aikoinani opiskelin kotipaikkakunnallani, en päässyt asumaan koulun oppilasasuntolaan, vaan piti vuokrata oma asunto, tulevaisuudesta ei ollut tietoa, joten opintolainaa en halunnut ottaa. Bilettänyt en enkä harrastanut kalliita harrastuksia. 

Aika tiukkaa oli esim ihan ruuan suhteen, vaikka opistossa söin 2 lämmintä ruokaa päivässä (joista toinen oli aika mitään sanomaton)

En valittanut. Mutta tässä ap:lle vähän vertailukohtaa!

Vierailija
105/147 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä niiiiiin toivon, että edellä kommentoinut älkää valittako ja syökää makaronia ja hedelmiä -tumpelo on provo tai trolli. 🙄

En ole, vaan yritän saada laiskoihin ja liian hyvään ja helppoon elämään tottuneisiin pullamössösukupolven nuoriin ryhtiä. Toista se oli 60-luvulla, kun mistään nykyisenkaltaisista tukijärjestelmistä ei ollut tietoakaan.

Jos hedelmät eivät kelpaa ruoaksi, niin menkää opintojen ohessa töihin ja kustantakaa itse itsellenne filet mignonit, mutta toisten verorahojen varassa tuilla eläessänne tyytykää siihen mihin on varaa.

Olen ollut kaupassa töissä, eipä kuule ne työssäkäyvätkään mitään filet mignonia osta. 😂😂😂

Kysymys ei ole tietämättömyydestä, vaan siitä, että nykynuorille ei kelpaa tavallinen ruoka, vaan pitäisi saada parempaa ja kaikki ravintosuositukset ja terveysstandardit täyttävää. Nuo ovat luksusongelmia. Hedelmissä on paljon vitamiineja ja riisipaketti maksaa 2e/kg ja sitä syödään Aasiassakin, joten luulisi kelpaavan suomalaisillekin. Noillakin pysyy hengissä.

Jos ei ole parempaan varaa, pitää mennä töihin ja jos ei työnteko huvita, niin ei pidä valittaa. Täytyy oppia tulemaan toimeen niillä varoilla, joita on.

Ihminen tarvitsee muutakin kuin vitamiineja pysyäkseen TERVEENÄ. Eipä edes vaikka B12, rautaa, sinkkiä, magnesiumia tai kalsiumia tarpeeksi saa hedelmistä, riisistä ja porkkanasta.

Itse yksin asuessani opiskelija-aikoina oli tavallinen ruokani papuja ja pakkasesta wok-vihanneksia riisillä tai couscousilla. Tai soijabolognese (soijarouhe, tomaattimurska, sipuli) jonkin sortin pastalla tai makaronilla.

Ja sunko mielestä tämä oli liioittelua ja ei "tavallista ruokaa", koska söin muutakin kuin makaronia/riisiä, proteiinia oli ja enemmän kuin yhtä kasvista? 😂

Nuo käyttämäsi lisukkeet ovatkin juuri sellaisia hyviä ja edukkaita, joita on hyvä silloin tällöin ruokavalioon lisätä ja noilla saa yksinkertaisenkin aterian muutettua maukkaammaksi ja ravitsevammaksi. Mutta ei noihin saa 300e tuhlattuakaan. Ellei syö valtavia määriä.

No ei todellakaan mene 300 euroa.

Kunhan annoin esimerkin siitä, että vaikka syö halvalla, voi syödä ihan hyvin eli ei pelkkää riisiä.

Vierailija
106/147 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä oikeasti tämä viha opiskelijoita kohtaan? Kai meillä kaikilla on omat prioriteettimme mihin haluaa verovaroja käytettävän. Minä olen valmis satsaamaan opiskelijoihin. Olen huomannut ilmiön että ulkomaille opiskelemaan lähteminen on madaltunut kun muualla Euroopassa on halpoja tai ilmaisia yliopistoja eikä Suomen edut ovat enää niin hyviä.

Se on se vanha kunnon kateus tai katkeruus. Jos ei itse ole viitsitty opiskella ja nyt työskennellään kassalla kymmenennettä vuotta, niin pistäähän se vituttamaan.

Joillakin taas ollut opiskeluaikana niin köyhää ja kurjaa, ettei kukaan saa päästä ainakaan helpommalla, ihanne jos olisi vielä kurjempaa mitä itsellä oli.

Vierailija
107/147 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tietävät, että lahjakkain aines hakeutuu Aaltoon tai Helsingin lääkikseen/hammaslääkikseen, koska sinne on vaikein päästä eikä jonnekin Ouluun. Tästä syystä Helsingistä valmistuvat myös työllistyvät paremmille paikoille.

Lahjakkain aines, joka ottaa asioista selvää, ei lähde Helsinkiin, jos Kuopiossa on tarjolla alan uusimmat harjoittelupuitteet ja vehkeet. Helsingin lääkistä pidetään muualla Suomessa huonona, koska tenttitulokaien perusteella jaetaan lääkärit parhausjärjestykseen ja vain parhaimmasta parhaimmat pääsevät seuraamaan tärkeitä caseja läheltä ("huono aines" kaukana parvella). Ehkä Helsingissä on parhaimmat lääkärit, mutta näin ollen myös huonoimmat. Muualla laatu on tasaista ja rivilääkäri osaavampi. Tekniikan puolella Aallon, Lappeenrannan, Tampereen ja Oulun yliopistoilla ei ole eroja ja työllisyys sama millä tahansa näistä papereista.

Nämä jankkaajat ovat samoja, joiden mielestä 35-vuotiaalla kokeneella työnhakijalla on etua siitä missä lukiossa on opiskellut :D

Vierailija
108/147 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä opiskelijat valittaa? Ottakaa opintolainaa tai menkää töihin. Ei ole työssäkäyvien veronmaksajien tehtävä kustantaa opiskelijoiden ryyppääminen.

Siitä opiskelijasta tulee valmistuttuaan veronmaksaja, joka maksaa myöhemmin sinunkin vanhainhuollon.

Tai ehkä maksaa, kannattaa miettiä mitä mallia haluaa nuorille antaa.

Ehkä sinun vanhuutesi tullen toiveesi toteutuu ja saat kaivaa kuvetta kymppitonnien edestä saadaksesi edes minimihuollon.

109/147 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain ihan huippupäätöksen, eli saan opiskella työmarkkinatuella. OEO-sopimus ja näni. :)

Vierailija
110/147 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Banaanihan nimenomaan on erinomainen b12 ja magnesiumin lähde ja hinta ei päätä huimaa. Sinkkiä ja rautaa saa, kun joskus syö lihaa, maksaa tai veriohukaisia eikä maksa kuin pari euroa paketti. Juustoa kannattaisi syödä, saa hyvin kalsiumia ja sinkkiä ja ja yksi juustopaketti kestää kauan.

Lihottava roskaruoka se kalliiksi tulee ja on ravintoarvoltaan heikkoa. Ja se näkyy suomalaisten vyötärömympäryksessä kun vertaa vaikka naapurimaihin Itä- ja Etelä-Euroopasta puhumattakaan.

Ai ensin piti syödä vaan riisiä ja porkkanaa, mutta nyt pitääkin vetää maksaa/lihaa? 😂

Ihan vaan selvennyksenä, että liha ja juusto OVAT KALLIITA. Ei ole opiskelijalla varaa jauhelihaan tai johonkin lihakimpaleeseen, pavuilla mennään.

Ei opiskelijoilla ole varaa roskaruokaan. Yhden kebabin hinnalla saa ainakin 3 päivän ruuat.

Riisi ja porkkana-kommentti ei ollut minun. Ne ovat kylläkin hyviä ruokia sille yhdelle ihmiselle, joka täällä valitti ettei pysty mitään edullista syömään erityisruokavalionsa puitteissa. Miten minä löydän kauppojen alelaareista parilla eurolla pakastelihakimpaleita jotka voin itse pannulla paistaa, mutta opiskelijoilta se ei onnistu. Siitä riittää syömistä useammaksi päiväksi, samoin yhdestä juustopaketista useammaksi viikoksi. Kun syö kohtuudella elääkseen, eikä lihoakseen.

Vierailija
111/147 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtökohtaisesti ihmettelen sitä miksi halutaan että opiskelijoilla menee huonommin kuin muilla tukien varassa elävillä.

Tätä itsekin ihmettelen.

No syyhän on se, ettei muut kun rikkaiden mukulat opiskelisi. Kun nyt kuitenkin jotkut onnettomat muutkin opiskelee, ovat he hyviä ja tunnollisua lainan takaisin maksajia, eivätkä pääse pitkään aikaan nauttimaan ponnisteluistaan, eli käyttämään tienaamiaan rahoja itseensä. Näin heidätkin pidetään edelleen hieman köyhinä.

Vierailija
112/147 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä, opiskelija, olet onnellinen kun olet saanut solukämpän. Minullakin oli sellainen aikoinaan, ja hyvin pärjäsin vaikka leveästi ei tietenkään voinut elää. Siitä huolimatta ymmärrän sen, että kaikki eivät ole mahtuneet tarjolla oleviin soluihin. Sen puolesta onkin hankala ymmärtää kuinka nykyinen opiskelija ei tätä tietäisi?

Niitä saa helposti, koska ei moni suostu niissä asumaan.

No eihän yhteiskunnassa ketkään muutkaan asu missään soluasunnoissa, miksi opiskelijoiden pitäisi? Jos soluasuntoja on tyhjillään ja opiskelijoiden on nissä asuttava niin sitten niihin voitaisiin sijoittaa työttömät asumistukea ja toimeentulotukea saavat, pienenisi asumistuen kustannukset huomattavasti. Miksi sosiaalituila elävä saa valita yksiön ja se maksetaan yhteiskunnan piikkiin eikä ole pakko asua solussa, mutta opiskelijoita ajetaan joihinkin soluasuntoihin? Ehkä jatkossa soluihin joutuvat myös asumistukien saajat kun on pakko pienentää sosiaalimenoja.

Vierailija
113/147 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itellä meni ekassa tutkinnossa monta tukikuukautta ohi kun asuin kotona. sain vaa 100e tukea. Nyt ku teen tokaa tutkintoa kuukaudet loppu kesken. en saa mitään rahaa. Töitäkään ei ole. Kaikki on maksettava myös vuokran lisäksi. Myös epävarmuus siitä kandeeko valmistua lain, kun ei ole töitä. Toisaalta jos valmistuu saa työttömyyspäivärahaa, mut opiskelijana on helpompi olla kuin työttömänluuserin statuksella. Niitä töitä ei vaan ole. Pelottaa tulevaisuus eikä lainoja uskalla otella (kun ei halua velkavankeutta).

Itellä on myös sairaudet, lääkkeet maksaa ja jonku verran pitää julkisiinkin mättää rahaa. Ruokaan menee se 300e kuussa ja vuokran omavastuu on reilu satanen asumistuen jälkeen. Eli oon 300-500e miinuksella säästöissäni joka kuukaus. Usean vuoden ajan eikä mitään takeita mistään töistä.

Lisäksi näin loppukesäsästä ei voi hakea töitä kun ne on vakkareille ja syksyllä pitäs jaksaa lukea! Akateemisuus ei enää takaa töitä ja voi monesti olla jopa haitta.

i

Miten opiskelija saa tuhlattua 300e kuussa ruokaan, kun hedelmät maksaa vain 30snt kappale ja kilon makaronipussi euron? Noilla pärjäisi jo pitkälle. Ei ihme, että nykynuoret ovat lihavia.

Kaikkihan voikin niitä vehnämakaroneja syödä.

Noniin, siis 300€ kuussa ruokaan on aika paljon. Olen yksin asuva aikuinen, enkä säästele ruokakuluissa, silti harvoin ylittyy 300€. Alkoholia ei lasketa ruokakuluihin.

Mutta sitten: kilon makaronia saa halvemmallakin kuin eurolla, samoin hedelmiä paljonkin halvemmalla kuin 30c kpl, mutta ei pelkillä makaronilla ja hedelmillä voi elää. Broileria, kaurapuuroa, kaalia, kananmunia, kaikki halpoja ja hyvänmakuisia, niiden makaronien ja hedelmien lisäksi.

Vierailija
114/147 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä, opiskelija, olet onnellinen kun olet saanut solukämpän. Minullakin oli sellainen aikoinaan, ja hyvin pärjäsin vaikka leveästi ei tietenkään voinut elää. Siitä huolimatta ymmärrän sen, että kaikki eivät ole mahtuneet tarjolla oleviin soluihin. Sen puolesta onkin hankala ymmärtää kuinka nykyinen opiskelija ei tätä tietäisi?

Niitä saa helposti, koska ei moni suostu niissä asumaan.

No eihän yhteiskunnassa ketkään muutkaan asu missään soluasunnoissa, miksi opiskelijoiden pitäisi? Jos soluasuntoja on tyhjillään ja opiskelijoiden on nissä asuttava niin sitten niihin voitaisiin sijoittaa työttömät asumistukea ja toimeentulotukea saavat, pienenisi asumistuen kustannukset huomattavasti. Miksi sosiaalituila elävä saa valita yksiön ja se maksetaan yhteiskunnan piikkiin eikä ole pakko asua solussa, mutta opiskelijoita ajetaan joihinkin soluasuntoihin? Ehkä jatkossa soluihin joutuvat myös asumistukien saajat kun on pakko pienentää sosiaalimenoja.

Totta.

Tiedän muutaman elämäntapatyöttömån, jotka asuvat yksin kaupungin kustantamissa yksiöissä pk-seudulla.

Jos niitä soluja kerran on niin paljon tyhjillään, niin miksei niihin voisi sijoittaa sitten edellä kuvailtuja? Ja heille sama määrä rahaa kuin opiskelijoille, kun sillä kerran elää niin ruhtinaallisesti.

Vierailija
115/147 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen kateus parhaimmillaan. Voi vaikka maksaa ettei toisella mene paremmin. Ennenvnanhaankin pärjättiin niin nytkin pitää. Minäkin tein näin niin teidän muidenkin pitää. Voidaanko ajatella opiskelijoita investointina? Kyllä sillä että opintojen lopussa on 40 000e opintolainaa tulee olemaan vaikutus kulutukseen, asuntokauppoihin, nyt pinnalla olevaan syntyvyyteen ja sijoittumiseen maailmalla.

Vierailija
116/147 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riisi ja porkkana-kommentti ei ollut minun. Ne ovat kylläkin hyviä ruokia sille yhdelle ihmiselle, joka täällä valitti ettei pysty mitään edullista syömään erityisruokavalionsa puitteissa. Miten minä löydän kauppojen alelaareista parilla eurolla pakastelihakimpaleita jotka voin itse pannulla paistaa, mutta opiskelijoilta se ei onnistu. Siitä riittää syömistä useammaksi päiväksi, samoin yhdestä juustopaketista useammaksi viikoksi. Kun syö kohtuudella elääkseen, eikä lihoakseen.

Siis kuka muka syö lihoakseen? Eiköhän ylensyönnissä ole muut asiat taustalla.

Soijarouhe ja pavut (liuota itse) ovat silti halvemmat kuin lihakimpaleet. Eihän sitä punaista lihaa kannattaisikaan syödä enempää kuin n. 400-500 gr viikossa terveyssyistä.

Puhumattakaan houkuttelevuudesta, eiköhän me kaikki ymmärretä, että liha kärsii pakastaessa. Tai että pavut ovat luonnollisempia kuin jauhettu teuraseläimen rasvainen jauheliha.

Ja ei, en edes ole kasvissyöjä, mutta laatuliha uppoaa sata kertaa paremmin kuin sikanautamössö.

Vierailija
117/147 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä että pitää olla kiitollinen että meill on toistaiseksi ilmainen opiskelu ja toistaiseksi saamme tukia. Mutta jos ihmiset on pelkästään kiitollisia siitä että asiat on paremmin kuin ennenvanhaan niin ei yhteiskunta etene. Pitää kokoajan samalla ajaa parempaan jotta seuraavat saa nauttia sen taistelun hedelmästä.

Vierailija
118/147 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itellä meni ekassa tutkinnossa monta tukikuukautta ohi kun asuin kotona. sain vaa 100e tukea. Nyt ku teen tokaa tutkintoa kuukaudet loppu kesken. en saa mitään rahaa. Töitäkään ei ole. Kaikki on maksettava myös vuokran lisäksi. Myös epävarmuus siitä kandeeko valmistua lain, kun ei ole töitä. Toisaalta jos valmistuu saa työttömyyspäivärahaa, mut opiskelijana on helpompi olla kuin työttömänluuserin statuksella. Niitä töitä ei vaan ole. Pelottaa tulevaisuus eikä lainoja uskalla otella (kun ei halua velkavankeutta).

Itellä on myös sairaudet, lääkkeet maksaa ja jonku verran pitää julkisiinkin mättää rahaa. Ruokaan menee se 300e kuussa ja vuokran omavastuu on reilu satanen asumistuen jälkeen. Eli oon 300-500e miinuksella säästöissäni joka kuukaus. Usean vuoden ajan eikä mitään takeita mistään töistä.

Lisäksi näin loppukesäsästä ei voi hakea töitä kun ne on vakkareille ja syksyllä pitäs jaksaa lukea! Akateemisuus ei enää takaa töitä ja voi monesti olla jopa haitta.

Miten opiskelija saa tuhlattua 300e kuussa ruokaan, kun hedelmät maksaa vain 30snt kappale ja kilon makaronipussi euron? Noilla pärjäisi jo pitkälle. Ei ihme, että nykynuoret ovat lihavia.

Miten saat menemään 300 ruokaan? Olen työssäkäyvä sinkku ja mulla menee n 200 sisältäen työpaikkalounaan ja myös osan taloustuotteista. En syö ihan joka päivä työpaikan ruokalassa. Ostan edullisia raaka-aineita ja teen itse. Ostan myös välillä herkkuja ja joskus on kavereita syömässä.

Helposti, kun on moniallergikko ja suolistosairas, ei tarvitse paljon luonasravintoloissa syödä, eikä edullisista tuotteista oikein muut sovi kuin porkkana ja riisi. Tervetuloa ruokaostoksille mun kanssa :D

Ok, tämä muuttaa asian.

Vierailija
119/147 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Solukämppiä ei riitä kaikille. Vuokra yksiöstä Helsingissä 750e/kk.

Miksi ei yksiötä voisi jakaa toisen tai kolmen kanssa, jolloin asumiskustannukset pienenisi. Luulisi alivuokralaisia olevan pilvin pimein.

Mitäpä luulet mitä kela tuumaa tähän esim asumistuen osalta.. ja toisaalta monikaan vuokranantaja ei innostu ottamaan kolmea henkilöä yksiöön maksamaan "yhden hengen" vuokraa, jolloin asumiskulut nousisivat samalle tasolle kuin kolmen hengen asunnossa ja yksiöön ahtautuminen olisi täysin turhaa.

Vierailija
120/147 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa a. Olen ollut aina tarkka rahasta. Lapsena leivoin, myin ja säästin. Rahaa oli joskus niin, että lainasin äitille ja sen miehelle (molemmat sairaseläkkeellä tai joku muu eläke, en muista tarkkaan).

Sitten menin kesätöihin, kun ikä riitti ja jokusen vuoden kesälomat meni töissä, sitten työttömänä opiskelijana en mitään kesäkuukausina saanut, olin muuttanut opiskelemaan toiseen paikkakuntaan. Opintotukea jäi 20e laskujen jälkeen. Vuokra 390e ilman lisäkuluja, halvin mitä silloin sain. Säästöt loppu parin vuoden jälkeen, elin opintotuella jonkin aikaa epäterveellistä elämää paastoten kuussa muutamia päiviä viikossa (mutta viikonloppuisin kotikaupungissa söin ystäväni perheen tykö jääkaapin sisältöineen). Oli pakko ottaa laina.

Siellä pikkukylässä opiskellessani masennus räjähti kunnolla päälle. Koulunkäynti oli vaikeaa heti ekana vuonna, mennen aina vain vaikeammaksi, rehellisesti sanottuna olin harvoin paikalla. Valmistumiseni pitkittyi. Alkoholia käytin säännöllisesti. Se oli halvinta huvia ja pakoa todellisuudesta. Ei tietenkään fiksua. Paskoja päätöksiä on tullut tehtyä, kuten tuon koulun takia muuttaminen oli huonoin päätös ikinä.

Edelleen kituuttelua, nyt avopuolisona opiskelijan kanssa ja itsekin vieläkin virallisesti opiskelija, valmistumispaperit tuloo kesän jälkeen postissa. Elätän meidät tämän hetkisellä pätkätyöllä, yhden hengen pieni palkka ei riitä molemmille, edelleen kesän suunnitelmat jää toteutumatta. Palkka riittänee juuri laskuihin, ruokaan, bensaan ja tietenkin olutta ainakin joka toinen perjantai. Ei irtotölkit paljoa maksa, jos joku huutaa että noni arvasin kurkusta menee rahat. Niin, toisten ei tarvitse alkoholin käyttöään selitellä, paitsi köyhemmän puoleisen. Jos joku ihmettelee miten on varaa autoon, niin ostin 200e kolaroituneen auton töihin liikkumiseen. Olisiko kannattanut olla ostamatta autoa ja olla ilman tätä työtä? Kyllä, paska päätös taas. Mutta näyttäähän se työkokemus CV:ssä hyvältä. Ja pääsee itse huutamaan työttömille ''minun verorahoilla elätän näitä laiskoja luusereita!!1''. Ei vaiskaan.

Ehkäpä 10 vuoden päästä taloudellinen tilanne on parempi. Anteeksi pitkä avautuminen. Ja oikeasti, ei tämä tilanne hirveästi ärsytä, paitsi silloin kun jää harvinaiset keikat näkemättä. Se on vain rahaa. Tärkeintä on että pärjätään ja meillä on toisemme.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän