En tajua opiskelijoiden valitusta rahasta
Opintorahalla + asumislisällä pystyy asumaan solussa ja ostamaan edullista ruokaa. Opintolainaa ei ole pakko ottaa pystyäkseen elämään inhimillistä elämää. Hyvinvointivaltion tehtävä on varmistaa kaikille ruoka ja asuminen, EI maksaa kalliita harrastuksia ja biletystä.
Lisäksi kesällä monilla on kesätyö ja osa tekee töitä opintojen ohessa. Työstä saatavilla tuloilla on sitten mahdollista nostaa elintasoaan (tai toki osa onnekkaista saa vanhemmilta rahaa). Mutta vaikka ei töitä saisi, tuet riittää peruselämiseen.
Minä, itsekin siis opiskelija, olen todella kiitollinen näistä tuista ja ilmaisesta opiskelumahdollisuudesta.
Kommentit (147)
Opiskelen taidealaa, jossa paljon opetusta ja opetusharjoittelua sekä mm.pakollisia konsertteja ym iltaisin. Ei siis mahdollisuutta ottaa iltatöitä ja aamusta meilläkin mm.ihan ns.normiopintoja, kuten luentoja, kieliä, omia soittotunteja, atk, pedagogisia aineita ja sitä itse duunia eli instrumenttiharjoittelua pitäis saada myös sisällytettyä.päiviin joitain tunteja... ok, ok, oma valinta koko ala, mutta kuten sanottu,kaikilla ei ole edes yhtäläinen mahdollisuus esim.mainittuihin iltatöihin. Ei auta, kun ottaa sitä opintolainaa. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä niiiiiin toivon, että edellä kommentoinut älkää valittako ja syökää makaronia ja hedelmiä -tumpelo on provo tai trolli. 🙄
En ole, vaan yritän saada laiskoihin ja liian hyvään ja helppoon elämään tottuneisiin pullamössösukupolven nuoriin ryhtiä. Toista se oli 60-luvulla, kun mistään nykyisenkaltaisista tukijärjestelmistä ei ollut tietoakaan.
Jos hedelmät eivät kelpaa ruoaksi, niin menkää opintojen ohessa töihin ja kustantakaa itse itsellenne filet mignonit, mutta toisten verorahojen varassa tuilla eläessänne tyytykää siihen mihin on varaa.Olen ollut kaupassa töissä, eipä kuule ne työssäkäyvätkään mitään filet mignonia osta. 😂😂😂
10-vuotias lapsi tietää enemmän ravitsemuksesta kuin sinä.
Olen yhäkin sitä mieltä, että trollaat. Ei kukaan aikuinen ole noin tietämätön.
Kysymys ei ole tietämättömyydestä, vaan siitä, että nykynuorille ei kelpaa tavallinen ruoka, vaan pitäisi saada parempaa ja kaikki ravintosuositukset ja terveysstandardit täyttävää. Nuo ovat luksusongelmia. Hedelmissä on paljon vitamiineja ja riisipaketti maksaa 2e/kg ja sitä syödään Aasiassakin, joten luulisi kelpaavan suomalaisillekin. Noillakin pysyy hengissä.
Jos ei ole parempaan varaa, pitää mennä töihin ja jos ei työnteko huvita, niin ei pidä valittaa. Täytyy oppia tulemaan toimeen niillä varoilla, joita on.
Oikeasti kovaa elämää elänyt osaa olla kiitollinen siitäkin vähästä, mitä on.Ai sun mielestä porkkanaa ja riisiä on tavallinen ruoka? Öööh.
Ihminen tarvitsee muutakin kuin vitamiineja pysyäkseen TERVEENÄ. Eipä edes vaikka B12, rautaa, sinkkiä, magnesiumia tai kalsiumia tarpeeksi saa hedelmistä, riisistä ja porkkanasta.
Itse yksin asuessani opiskelija-aikoina oli tavallinen ruokani papuja ja pakkasesta wok-vihanneksia riisillä tai couscousilla. Tai soijabolognese (soijarouhe, tomaattimurska, sipuli) jonkin sortin pastalla tai makaronilla.
Esim. juusto oli hyvin harvinainen herkku.
Ja sunko mielestä tämä oli liioittelua ja ei "tavallista ruokaa", koska söin muutakin kuin makaronia/riisiä, proteiinia oli ja enemmän kuin yhtä kasvista? 😂
Nuo käyttämäsi lisukkeet ovatkin juuri sellaisia hyviä ja edukkaita, joita on hyvä silloin tällöin ruokavalioon lisätä ja noilla saa yksinkertaisenkin aterian muutettua maukkaammaksi ja ravitsevammaksi. Mutta ei noihin saa 300e tuhlattuakaan. Ellei syö valtavia määriä.
joo, sinäpä sen sanoit, MONELLA ON, mutta EI KAIKILLA, ei tietenkään tarvisi tukia jos kaikille riittäisi töitä opiskeluiden ohella, tai edes vanhemmille jotka voisivat tukea lastaan.... kistus sentää, missä ihmeen kultalaatikossa sää olet eläny?
Eniten minua tässä opiskelijoiden laiskuutta ja tuhlailevaa elämäntapaa kritisoimisessa ärsyttää se, että jostain syystä oletetaan työttömien opiskelijoiden olevan työttömiä omasta halustaan. Katsoaa nyt jukoliste niitä työttömyystilastoja ja verratkaa niitä vapaiden työpaikkojen määrään. Minä opiskelin ensin alaa josta en saanut töitä, täysin turha tutkinto. 2 vuoden päästä pääsin opiskelemaan alaa, jonka hommia ei voi tehdä ennen kuin on saanut pätevyyden. Hain yli 80 kesätyöpaikkaan, yhteenkään haastatteluun en päässyt. Ilmaisia harjoittelupaikkoja toki löytyy senkin edestä. Me opiskelijat kyselemme aina toisiltamme keväisin, että saitko työpaikan, onko duunia, onko tullut haastattelupyyntöjä jne. täysin syystä, sillä se huolettaa meitä. Kesä ilman töitä on hirveä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yo-lounaan perushinta on 2.6e (ainakin täällä Oulussa). Kuukaudessa jos syö joka päivä, tekee 50e. Ei siihen ole opintotuella varaa, kuten jos muistat, sitä jäi halvimmankin vuokran jälkeen maksimissaan 180e kuussa. Ei siitä melkein kolmasosaa voi laittaa lounaisiin!
Kuinka monta kertaa päivässä tarvitset runsaan aterian? Aamulla puurolautasellinen, päivällä se lounas, iltapäivällä tarvittaessa näkkäriä ja maitoa, illalla kevyt iltapala. Opiskelijalounas on monipuolinen ja runsas, on salaatit, pääruoat, jälkkärit, juomat - saa vetää ihan niin isot satsit kuin napa vetää.
Mitäh?! Ei todellakaan kuulu opiskelijalounaaseen jälkiruoka :D! Ja ruoan määrä on rajattu yhteen lautaselliseen, lisäksi määrissä on rajoitteet, esim lihapullia max 5-6kpl, tai 1 jauhelihapihvi. Maitoa saa yhden pienen (noin 2dl) lasin. Ei sillä pelkällä salaatilla tai perunamuusilla koko päivän ruoan tarvetta täytetä, ei todellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapset eivät ota tukia, koska tekevät opiskelun ohella töitä. Tämä ei ole haitannut opiskeluja, ovat ihan aikataulussa.
Toiset haluavat valmistua paljon tavoiteaikaa nopeammin ja opiskelevat vähän haastavampia aloja eivätkä mitään pilipalia, jolloin työnteko opintojen ohessa on ainakin haasteellista ja eivät halua tuhrata tehokasta opiskeluaikaa jossain mäkkärissä.
Sitten se on ihan oma valinta. Ihan joka opiskelija pystyy tekemään pari päivää viikossa töitä.
Täällä muutamat on kirjoittaneet, etteivät jaksa kesälläkään tehdä töitä. Kun opiskelu talvella oli niin rankkaa
Oletko se sama tyyppi, joka muutama vuosi sitten kirjoitti Hesarin yleisönosastossa, että kyllä sillä opintorahalla pärjää , pitää vain osata budjetoida eikä pidä aina olla yhteiskunnan kukkarolla? Ja josta sittemmin selvisi, että hänellä oli viimeksi vahvistetussa verotuksessa 300000€ pääomatulot ?
Minusta on niin luksusta, että opintoni olivat ilmaiset ja sen lisäksi sain opintotukea ja asumistukea. Bussilippua en tarvinnut, kuljin pyörällä kesät talvet. Suurimmalla osalla kavereista oli todella tiukkaa ja koska se oli normaalia ei kukaan oikeastaan käyttänyt rahaa muuhun kuin opiskelijalounaisiin. Kaikilla oli aina rahat lopussa, joten ei se tuntunut niin pahalta. Ensimmäisinä vuosina ei ollut kesätöitäkään. Toki ala kannattaa valita sen mukaan, mistä saa töitä. Turha opiskella jotain teoreettista filosofiaa.
Vierailija kirjoitti:
Solukämppiä ei riitä kaikille. Vuokra yksiöstä Helsingissä 750e/kk.
Miksi ei yksiötä voisi jakaa toisen tai kolmen kanssa, jolloin asumiskustannukset pienenisi. Luulisi alivuokralaisia olevan pilvin pimein.
Mikä oikeasti tämä viha opiskelijoita kohtaan? Kai meillä kaikilla on omat prioriteettimme mihin haluaa verovaroja käytettävän. Minä olen valmis satsaamaan opiskelijoihin. Olen huomannut ilmiön että ulkomaille opiskelemaan lähteminen on madaltunut kun muualla Euroopassa on halpoja tai ilmaisia yliopistoja eikä Suomen edut ovat enää niin hyviä.
Minusta on turhauttavaa, että yhteiskuntaa syytetään valinnoista. Itselleni oli selvää ennen opintojen aloittamista, että alan on pakko olla suurella todennäköisyydellä tuottava ja opiskella voi turn avulla vain kerran. On siis harkittava ja kerralla osuttava oikeaan.
Koska lähes kaikkea voi opiskella helsingin ulkopuolella yhtä hyvissä ellei paremmissa yliopistoissa, laskin että esim Tampere, Oulu tai Vaasa mahdollistavat halvemman asunnon. Jos luovun keskusta-asumisesta ja tyydyn yliopiston viereen, säästän bussikulut. Söin yliopistolla vasta myöhään ja hyödynsin kaikki salaatit ja leivät monipiolisen ruuan takaamiseksi ja söin iltaisin jauhelihaa ja makaronia. Tämä oli ihan tavallista eikä kukaan taivastellut, ettei se muka ole elämisen arvoista ruokaa.
Laskin, että opiskelijaruokailu viikossa 12.5e, ruoka kotona (2xjauhelija, kanapaketti, näkkäri, juusto, voi, mehutiiviste) noin 10e viikossa. Kuntosali noin 5e/kk (vuosimaksu 60e). Kerran kuussa bussilla keskustaan ja takaisin 3e. Vaatteet noin 10e/kk. Puhelinlasku 15e/kk. Plus muut opiskeluun liittyvät kustannukset. Aika hyvin 450e kustantaa nämä kulut ja 300e vuokran opiskeluasunnossa (joita riittää mainitsemillani paikkakunnilla). Tähän päälle kesätyörahat ja jo saa aspi-tilille täytettä ja ostettua läppärit ja puhelimet. YTHS maksut ovat naurettavan pienet.
Valinnoilla pärjää, jos niitä raaskii tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on turhauttavaa, että yhteiskuntaa syytetään valinnoista. Itselleni oli selvää ennen opintojen aloittamista, että alan on pakko olla suurella todennäköisyydellä tuottava ja opiskella voi turn avulla vain kerran. On siis harkittava ja kerralla osuttava oikeaan.
Koska lähes kaikkea voi opiskella helsingin ulkopuolella yhtä hyvissä ellei paremmissa yliopistoissa, laskin että esim Tampere, Oulu tai Vaasa mahdollistavat halvemman asunnon. Jos luovun keskusta-asumisesta ja tyydyn yliopiston viereen, säästän bussikulut. Söin yliopistolla vasta myöhään ja hyödynsin kaikki salaatit ja leivät monipiolisen ruuan takaamiseksi ja söin iltaisin jauhelihaa ja makaronia. Tämä oli ihan tavallista eikä kukaan taivastellut, ettei se muka ole elämisen arvoista ruokaa.
Laskin, että opiskelijaruokailu viikossa 12.5e, ruoka kotona (2xjauhelija, kanapaketti, näkkäri, juusto, voi, mehutiiviste) noin 10e viikossa. Kuntosali noin 5e/kk (vuosimaksu 60e). Kerran kuussa bussilla keskustaan ja takaisin 3e. Vaatteet noin 10e/kk. Puhelinlasku 15e/kk. Plus muut opiskeluun liittyvät kustannukset. Aika hyvin 450e kustantaa nämä kulut ja 300e vuokran opiskeluasunnossa (joita riittää mainitsemillani paikkakunnilla). Tähän päälle kesätyörahat ja jo saa aspi-tilille täytettä ja ostettua läppärit ja puhelimet. YTHS maksut ovat naurettavan pienet.
Valinnoilla pärjää, jos niitä raaskii tehdä.
Jos kuitenkin sattuu pääsemään parempaan yliopistoon eli Helsinkiin, niin ei paikastaan kannata luopua ja vaihtaa maaseudulle ihan vain siksi, ettei ole varakas ja opiskeluaikoina tulee tekemään tiukempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä niiiiiin toivon, että edellä kommentoinut älkää valittako ja syökää makaronia ja hedelmiä -tumpelo on provo tai trolli. 🙄
En ole, vaan yritän saada laiskoihin ja liian hyvään ja helppoon elämään tottuneisiin pullamössösukupolven nuoriin ryhtiä. Toista se oli 60-luvulla, kun mistään nykyisenkaltaisista tukijärjestelmistä ei ollut tietoakaan.
Jos hedelmät eivät kelpaa ruoaksi, niin menkää opintojen ohessa töihin ja kustantakaa itse itsellenne filet mignonit, mutta toisten verorahojen varassa tuilla eläessänne tyytykää siihen mihin on varaa.Olen ollut kaupassa töissä, eipä kuule ne työssäkäyvätkään mitään filet mignonia osta. 😂😂😂
10-vuotias lapsi tietää enemmän ravitsemuksesta kuin sinä.
Olen yhäkin sitä mieltä, että trollaat. Ei kukaan aikuinen ole noin tietämätön.
Kysymys ei ole tietämättömyydestä, vaan siitä, että nykynuorille ei kelpaa tavallinen ruoka, vaan pitäisi saada parempaa ja kaikki ravintosuositukset ja terveysstandardit täyttävää. Nuo ovat luksusongelmia. Hedelmissä on paljon vitamiineja ja riisipaketti maksaa 2e/kg ja sitä syödään Aasiassakin, joten luulisi kelpaavan suomalaisillekin. Noillakin pysyy hengissä.
Jos ei ole parempaan varaa, pitää mennä töihin ja jos ei työnteko huvita, niin ei pidä valittaa. Täytyy oppia tulemaan toimeen niillä varoilla, joita on.
Oikeasti kovaa elämää elänyt osaa olla kiitollinen siitäkin vähästä, mitä on.Ai sun mielestä porkkanaa ja riisiä on tavallinen ruoka? Öööh.
Ihminen tarvitsee muutakin kuin vitamiineja pysyäkseen TERVEENÄ. Eipä edes vaikka B12, rautaa, sinkkiä, magnesiumia tai kalsiumia tarpeeksi saa hedelmistä, riisistä ja porkkanasta.
Itse yksin asuessani opiskelija-aikoina oli tavallinen ruokani papuja ja pakkasesta wok-vihanneksia riisillä tai couscousilla. Tai soijabolognese (soijarouhe, tomaattimurska, sipuli) jonkin sortin pastalla tai makaronilla.
Esim. juusto oli hyvin harvinainen herkku.
Ja sunko mielestä tämä oli liioittelua ja ei "tavallista ruokaa", koska söin muutakin kuin makaronia/riisiä, proteiinia oli ja enemmän kuin yhtä kasvista? 😂
Banaanihan nimenomaan on erinomainen b12 ja magnesiumin lähde ja hinta ei päätä huimaa. Sinkkiä ja rautaa saa, kun joskus syö lihaa, maksaa tai veriohukaisia eikä maksa kuin pari euroa paketti. Juustoa kannattaisi syödä, saa hyvin kalsiumia ja sinkkiä ja ja yksi juustopaketti kestää kauan.
Lihottava roskaruoka se kalliiksi tulee ja on ravintoarvoltaan heikkoa. Ja se näkyy suomalaisten vyötärömympäryksessä kun vertaa vaikka naapurimaihin Itä- ja Etelä-Euroopasta puhumattakaan.
Stadista löytää aika hyvin vielä jotain osa-aikatöitäkin.
Ne, jotka kateuksissaan mustamaalaavat opiskelijoita, ovat yleensä jo siinä iässä että eivät tajua nykymaailmasta mitään.
Opintotuki ei ole noussut elinkustannusten kanssa samaan tahtiin. Esimerkiksi asuminen kallistuu koko ajan. Yksiöstäkin voi joutua maksamaan vuokraa jopa 700€/kk vaikka asunto olisi pieni, vanha ja ei edes niin hyvällä alueella.
Opiskelija-asuntoja on tarjolla vain rajallisesti. Jopa huonetta soluasunnosta voi joutua jonottamaan. Yksiöihin ja kaksioihin voi olla vuoden jonot.
Ja kokeilkaapa itse ostaa jollain 100€ kuukaudeksi ruokaa siten, että se on ravitsevaa ja sitä on riittävästi.
Hyvin moni parikymppinen on yhä riippuvainen vanhemmistaan. Vanhemmat maksavat laskuja, ostavat ruokaa ja antavat rahaa elämiseen kun mistään muualta tukea ei aina saa.
Opiskelijat ovat köyhempiä kuin sossun tuilla elävät.
Vain Helsingissä asuvat ja opiskelevat kuvittelevat valmistuneen paperit olevan paremmat esim Aallosta kuin Oulun yliopistolta. Aivan yhtä hyvin työllistyy. Ei siellä ketään superproffia ole ja kurssitaso sekä vaatimukset samat. Pääseminen vaikeampaa, koska monet haluavat jäädä pääkaupunkiseudulle. Esim. hammalääketieteen opetus on laadukkainta tällä hetkellä Itä-Suomen yliopistolla eikä suinkaan Helsingissä eikä silloinkaan työhaastattelussa katsota, missä opiskelit kunhan opiskelit.
Älä peruste omaa haluasia muuttaa pääkaupunkiseudulle opiskelun tasokkuudella. Vain harvaa alaa voi opiskella vain Helsingissä.
Minä sain aikoinani opintorahaa+asumislisää yhteensä 290e/kk. Siitä vuokraan olisi mennyt 190e/kk, ellei vanhempani olisi maksaneet vuokraani vielä silloin. Lukiossa opiskellessani kirjoihin saattoi helposti upota jopa 80e-100e per jakso (kaikkia kirjoja ei aina löytynyt käytettynä). Kyllä olisin minäkin ollut kusessa, jos vanhempani eivät olisi minua auttaneet. Söin kyllä halpaa ruokaa, enkä käynyt ikinä baarissa tai kuluttanut rahaa alkoholiin tai muuhunkaan turhaan.
Nyt nuo ajat onneksi takana, ja taloudellinen tilanne on jo parempi. Syksyllä aloitan opiskelemaan sosiaalialalle, mutta avomieheni sentään löysi parempi palkkaisen työn.
Entä jos ei saakkaan asumistukea? Olen 15-vuotias omillani asuva ja saan kuukaudessa vain lapsilisän. En saa mistään töitäkään vaikkakin olin prismassa kesätöissä, mutta palkkani oli 355e ja vuokrani 700e, ei hirveästi lohduta. Minulla on myös kallis harrastus joka pitää maksaa. Eli vanhempani maksavat kuluni niin kauan, että saan töitä tai tukia tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vain Helsingissä asuvat ja opiskelevat kuvittelevat valmistuneen paperit olevan paremmat esim Aallosta kuin Oulun yliopistolta. Aivan yhtä hyvin työllistyy. Ei siellä ketään superproffia ole ja kurssitaso sekä vaatimukset samat. Pääseminen vaikeampaa, koska monet haluavat jäädä pääkaupunkiseudulle. Esim. hammalääketieteen opetus on laadukkainta tällä hetkellä Itä-Suomen yliopistolla eikä suinkaan Helsingissä eikä silloinkaan työhaastattelussa katsota, missä opiskelit kunhan opiskelit.
Älä peruste omaa haluasia muuttaa pääkaupunkiseudulle opiskelun tasokkuudella. Vain harvaa alaa voi opiskella vain Helsingissä.
Kaikki tietävät, että lahjakkain aines hakeutuu Aaltoon tai Helsingin lääkikseen/hammaslääkikseen, koska sinne on vaikein päästä eikä jonnekin Ouluun. Tästä syystä Helsingistä valmistuvat myös työllistyvät paremmille paikoille.
aikuispuolel vähä eri asia. :D Lisäksi ku itse olen keliaakkikko, eli joudun syömän gluteenitonta ruokaa joka on about ½kalliimpaa. :D paitsi riisi ja peruna.