Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En tajua opiskelijoiden valitusta rahasta

Vierailija
13.07.2017 |

Opintorahalla + asumislisällä pystyy asumaan solussa ja ostamaan edullista ruokaa. Opintolainaa ei ole pakko ottaa pystyäkseen elämään inhimillistä elämää. Hyvinvointivaltion tehtävä on varmistaa kaikille ruoka ja asuminen, EI maksaa kalliita harrastuksia ja biletystä.

Lisäksi kesällä monilla on kesätyö ja osa tekee töitä opintojen ohessa. Työstä saatavilla tuloilla on sitten mahdollista nostaa elintasoaan (tai toki osa onnekkaista saa vanhemmilta rahaa). Mutta vaikka ei töitä saisi, tuet riittää peruselämiseen.

Minä, itsekin siis opiskelija, olen todella kiitollinen näistä tuista ja ilmaisesta opiskelumahdollisuudesta.

Kommentit (147)

Vierailija
61/147 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itellä meni ekassa tutkinnossa monta tukikuukautta ohi kun asuin kotona. sain vaa 100e tukea. Nyt ku teen tokaa tutkintoa kuukaudet loppu kesken. en saa mitään rahaa. Töitäkään ei ole. Kaikki on maksettava myös vuokran lisäksi. Myös epävarmuus siitä kandeeko valmistua lain, kun ei ole töitä. Toisaalta jos valmistuu saa työttömyyspäivärahaa, mut opiskelijana on helpompi olla kuin työttömänluuserin statuksella. Niitä töitä ei vaan ole. Pelottaa tulevaisuus eikä lainoja uskalla otella (kun ei halua velkavankeutta).

Itellä on myös sairaudet, lääkkeet maksaa ja jonku verran pitää julkisiinkin mättää rahaa. Ruokaan menee se 300e kuussa ja vuokran omavastuu on reilu satanen asumistuen jälkeen. Eli oon 300-500e miinuksella säästöissäni joka kuukaus. Usean vuoden ajan eikä mitään takeita mistään töistä.

Lisäksi näin loppukesäsästä ei voi hakea töitä kun ne on vakkareille ja syksyllä pitäs jaksaa lukea! Akateemisuus ei enää takaa töitä ja voi monesti olla jopa haitta.

Miten opiskelija saa tuhlattua 300e kuussa ruokaan, kun hedelmät maksaa vain 30snt kappale ja kilon makaronipussi euron? Noilla pärjäisi jo pitkälle. Ei ihme, että nykynuoret ovat lihavia.

Miten saat menemään 300 ruokaan? Olen työssäkäyvä sinkku ja mulla menee n 200 sisältäen työpaikkalounaan ja myös osan taloustuotteista. En syö ihan joka päivä työpaikan ruokalassa. Ostan edullisia raaka-aineita ja teen itse. Ostan myös välillä herkkuja ja joskus on kavereita syömässä.

Helposti, kun on moniallergikko ja suolistosairas, ei tarvitse paljon luonasravintoloissa syödä, eikä edullisista tuotteista oikein muut sovi kuin porkkana ja riisi. Tervetuloa ruokaostoksille mun kanssa :D

Miksi sitten et syö vain porkkanaa ja riisiä? Vaihtelet mausteita niihin ja hyvin menee! Ja kyllä sä saat tukea jos sun ruokavalio on noin rajoittunut.

Mitä tukea ruokavammainen yli 16-vuotias voi saada? Käsittääkseni alle 16-vuotiaan lapsen huoltajalle voidaan maksaa jotain vammaistukea jos on paljon sairauksia, mutta tietääkseni tämä ei päde yli 16-vuotiaisiin (ainakin yksi lapsuuden tuttu keliaakikko moniallergikko sai tukea lapsena, mutta loppui 16-vuotiaana). Sulle ei myöskään varmaan monipuolinen terveellinen ravintorikas ruokavalio sano yhtään mitään?

Vierailija
62/147 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä niiiiiin toivon, että edellä kommentoinut älkää valittako ja syökää makaronia ja hedelmiä -tumpelo on provo tai trolli. 🙄

En ole, vaan yritän saada laiskoihin ja liian hyvään ja helppoon elämään tottuneisiin pullamössösukupolven nuoriin ryhtiä. Toista se oli 60-luvulla, kun mistään nykyisenkaltaisista tukijärjestelmistä ei ollut tietoakaan.

Jos hedelmät eivät kelpaa ruoaksi, niin menkää opintojen ohessa töihin ja kustantakaa itse itsellenne filet mignonit, mutta toisten verorahojen varassa tuilla eläessänne tyytykää siihen mihin on varaa.

Olen ollut kaupassa töissä, eipä kuule ne työssäkäyvätkään mitään filet mignonia osta. 😂😂😂

10-vuotias lapsi tietää enemmän ravitsemuksesta kuin sinä.

Olen yhäkin sitä mieltä, että trollaat. Ei kukaan aikuinen ole noin tietämätön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/147 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itellä meni ekassa tutkinnossa monta tukikuukautta ohi kun asuin kotona. sain vaa 100e tukea. Nyt ku teen tokaa tutkintoa kuukaudet loppu kesken. en saa mitään rahaa. Töitäkään ei ole. Kaikki on maksettava myös vuokran lisäksi. Myös epävarmuus siitä kandeeko valmistua lain, kun ei ole töitä. Toisaalta jos valmistuu saa työttömyyspäivärahaa, mut opiskelijana on helpompi olla kuin työttömänluuserin statuksella. Niitä töitä ei vaan ole. Pelottaa tulevaisuus eikä lainoja uskalla otella (kun ei halua velkavankeutta).

Itellä on myös sairaudet, lääkkeet maksaa ja jonku verran pitää julkisiinkin mättää rahaa. Ruokaan menee se 300e kuussa ja vuokran omavastuu on reilu satanen asumistuen jälkeen. Eli oon 300-500e miinuksella säästöissäni joka kuukaus. Usean vuoden ajan eikä mitään takeita mistään töistä.

Lisäksi näin loppukesäsästä ei voi hakea töitä kun ne on vakkareille ja syksyllä pitäs jaksaa lukea! Akateemisuus ei enää takaa töitä ja voi monesti olla jopa haitta.

Miten opiskelija saa tuhlattua 300e kuussa ruokaan, kun hedelmät maksaa vain 30snt kappale ja kilon makaronipussi euron? Noilla pärjäisi jo pitkälle. Ei ihme, että nykynuoret ovat lihavia.

Kun sattuu olemaan kymmenen ruoka-aineallergiaa (esim maitoproteiini, vehnä, soija, hiiva, herne, kananmuna...) ja suolistosairaus, niin en mä ainakaan ihan hirveesti alle kolmensadan/kk pysty syömään. Kaikki opiskelijatkaan eivät ole terveitä ihmisiä.

Ei välttämättä tarvitse ostaa kalliita erikoisruokia, vaan voi valikoida sellaisista halvoista ruoka-aineista joita pystyy syömään. Minullakin on keliakia ja olen lakto-ovovegetaristi, mutta en saa tuollaisia summia ruokaan kulumaan, sillä olen pienisyömäinen.

Suurimmalla osalla opiskelijoista ei noita sun haasteita edes ole, joten heidän kyllä pitäisi pystyä edullisestikin syömään ja onhan yliopistoissa/amkssa edulliset opiskelijaruokailut.

Silti on niitäkin opiskelijoita, joilla on tällaisia haasteita ja samalla opintotuella ja samoilla tulorajoilla heidänkin on pärjättävä. Mulla ainakin oli tosi paljon ongelmia sählätä sen kanssa, että tienaa tasan sen mitä saa ilman että menee tuloraja yli ja sitten on vaikea tulla toimeen, kun kuluja on liikaa ja lainaa ei halua ottaa eikä aspia tyhjentää. Sitä paitsi kyllä esim mulle on sekä lääkäri että keskussairaalan sisätautien ravintoterapeutti sanonut, että ehdottomasti pitää käyttää puhdaskaurasta ja riisistä tehtyjä "maitotuotteita", koska en pysty syömään mitään maitotuotteita tai vihanneksia, joissa on kalsiumia. Ruokarajoitteiselle tulee helposti puutostiloja, vaikka monivitamiineja, omegoja, calcihewta yms syökin (eikä ne lisäravinteetkaan ilmaisia ole). Ja siis eihän gluteeniton lakto-ovo ole edes mitenkään hankala tai kallis ruokavalio.

Sitähän juuri sanoin ettei ole kallis ruokavalio, mutta aika paljon on mitä ei voi syödä, joten vaatii kekseliäisyyttä. Jos et voi maitotuotteita syödä, niin juo vettä, se on halpaa, niin minäkin teen. Tuskin parissa opiskelu vuodessa niin vakavia puutostiloja saat noiden monivitamiinien karsimisesta, että siitä tulisi ongelmia. Käy porukoillasi välillä syömässä kunnolla, niin ei ainakaan tule. Sitäpaitsi jos on joitain sellaisia hedelmiä tms joita voit syödä ja joista saat tarvittavia vitamiineja, niin osta niitä, ne ovat halpoja. Kannattaa ottaa selvää olisiko olemassa jotain sellaisia edullisempia vaihtoehtoja, joissa voisit säästää ruokavaliosi puitteissa.

Kai sun autoimmuunisairauden omaavana ihmisenä pitäisi tietää, ettei hirveesti kannata ruveta leikkimään sillä, että ei saa kaikkia ravinteita... Jos vetää kandin ja maisterin putkeen tavoiteajassa, niin sehän on jo viisi vuotta ja esim monet b-vitamiinivarastot tyrehtyy parissa vuodessa, osaa vitamiineista pitää saada päivittäin jos ei viikoittain. Kun mulla oli suolisto kaikista paskimmassa kunnossa (kirjaimellisesti), niin se sieti hedelmä-

ja vihannesosastolta tuoreena tasan banaania ja kypsennettynä porkkanaa ja munakoisoa, ihan sama kuinka paljon niitä vetää, niin ei kaikkia tarvittavia ravinteita saa. Mulla meni aluksi (ruoassa köyhäilyn takia) hemoglobiini tosi alas ja sitten etsittiin mulle sopivia raudan lähteitä, niin siedätyksestä huolimatta tälläkin hetkellä sopii vain spirulina, pakastekatkaravut, pienissä määrin hampun siemenet ja puhdas kaura (tosi edullista). Ja joo, juon vettä maidottomien maitojuomien sijaan pääsääntöisesti, kun olin noin vuoden tätä tehnyt niin kuukauden välein murtui eri varpaat ja lääkäri totesi, että nyt rupeet käyttämään niitä maidottomia maitotuotteita, jostain on saatava lisää kalsiumia.

Ja joo olen yrittänyt optimoida mun ruokavaliota muun muassa lääkärin ja ravitsemusterapeutin kanssa (kaikki moniallergikot ja suolistosairaat varmaan käy ainakin kerran sisätautien polin ravintoterapeutilla) ja mulle sopivaa monipuolista ruokaa on vaan tosi vaikea saada halvalla, kuitenkin perus hypermarket kokoisen prisman elintarvikevalikoimasta mulle tällä hetkellä sopii noin 5 prosenttia. Joku ihmetteli miten on mahdollista, että miten voi ruokaan kulua 300€/kk ja mä nyt vaan annoin oman esimerkin, että helposti kuluu. Onneksi en ole enää opiskelija, että siihen on varaa, mutta kyllä se silloin oli hankalaa

Kaikkihan tottakai myös asuu omien vanhempien naapurissa, että voi siellä käydä sopivasti syömässä, mullakin oli opiskellessa enimmillään etäisyys sen tuhat kilometria omalta ovelte vanhempien ovelle, niin ostaa jo viikon ruoat matkakuluilla kivasti :D

Vau, kohtolotoveri! Mulle ei käy myöskään viljat (ei siis kaura, maissi, riisi, eikä ilmeisesti perunakaan), ei maitotuotteet, ei palkokasvit, ei liha tai kana, ei kananmunat, eikä mitkään Fodmapit. Kala-kasvis-hedelmälinjalla siis ollaan.

Että todellakin on haasteellista syödä terveellisesti ja edullisesti. Kotona pystyn jotenkun laittamaan sopivia ruokia, mutta opiskelijaruokalassa ei ole yleensä mitään muuta kuin allergeeneillä kyllästettyä ruokaa. Ei ole siis vaan rahakysymys vaan ihan opiskelun järjestäminen on hankalaa kun ei voi käydä kotona lounaalla, ruokalassa on harvoin mitään sopivaa ja silloinkin ateria on niukka (ja suhteessa kallis), eikä eväitä saa viedä kirjastoon, jossa luen.

Vierailija
64/147 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Solukämppiä ei riitä kaikille. Vuokra yksiöstä Helsingissä 750e/kk.

HOAS, Stadin Asunnot eli kaupunki ja Nuorisosäätiö nyt esimerkiksi vuokraavat alle 500 eurolla yksiöitä.

Suomalaistenkin pitäisi alkaa kimppakämppäilemään enemmän. Joku 40-50 neliön kaksion vuokrat heiluu siellä 750-900 e aika usein, edullinen puoliksi maksettuna jos ei saa halpaa yksiötä.

Paitsi että asumistukiuudistuksen jälkeen kimppakämpät vähenee. Asujilla ei saa olla yhteisvastuu lauseketta sopimuksessa ja ilman sitä lauseketta ei kannata vuokranantajan vuokrata asuntoa. Eli ei kannata tai kämppiksen tulit alkaa vaikuttamaan tukiin.

Voi seli seli.

Vain puolison (!!!) tulot vaikuttaa asumistukeen.

Kelan sivuilta löytyy selkeät ohjeet, miten toimia kimppakämppä tilanteessa asumistukea haettaessa.

Kyllä vuokranantajat tähän muutokseen mukautuvat.

Mukautuu Mukautuu. Ei se vaan yhtään kannusta kimppakämppään että pitää vuokranantajan kanssa kauheasti neuvotella sopimuksen sanamuodosta. Riskit myös nousivat asunnon omistajalle joten jos on tulijoita niin on varaa valita vähemmän hankalat vuokralaiset. Ja laittaa nyt 19 vuotias juuri ammattikoulusta valmistunut elättämään partneria eli molempien kannattaa myös asua omissa asunnoissa. Ja uskomattominta on se että jos on ollut avoliitossa ja toinen muuttaa opiskelujen perässä toiselle paikkakunnalle niin avopuolison (jonka kanssa ei tämän jälkeen enää asu) tulot silti vaikuttavat.

Eli joo tekosyitä ja kaikki tottuu ja plaaplaa. Mutta ei tämä todellakaan kannusta mihinkään kimppakämppään. Tästähän pitäisi tehdä helpompaa!

Vierailija
65/147 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun ja opiskelen pk-seudulla, eikä niitä iltatöitä tai kesätöitä jokaiselle opiskelijalle riitä. Minä satuin olemaan niin onnekas, että löysin ilta- ja viikonlopputyön, jota voin tehdä pari kertaa viikossa ja osa-aikasena nyt kesällä. Kaikilla ei näin hyvä tuuri ole, vaikka kuinka ahkerasti olisi töitä hakenut.

Jos tutkinto ei vaadi koululla läsnäoloa arkisin klo 8-16, voi opiskelija joustaa työajoissa ja tällöin työn löytäminen voi olla helpompaa.

Sille joka luetteli helsinkiläisiä vuokranantajia: Tiedoksi vain, että Hoas:lle on melkoiset jonot, samoin kaupungin asuntoihin. Nuorisosäätiö puolestaan ottaa asukkaiksi työssäkäyviä nuoria, ei opiskelijoita. Työssäkäyvän opiskelijan saattavat huolia.

Vierailija
66/147 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä niiiiiin toivon, että edellä kommentoinut älkää valittako ja syökää makaronia ja hedelmiä -tumpelo on provo tai trolli. 🙄

En ole, vaan yritän saada laiskoihin ja liian hyvään ja helppoon elämään tottuneisiin pullamössösukupolven nuoriin ryhtiä. Toista se oli 60-luvulla, kun mistään nykyisenkaltaisista tukijärjestelmistä ei ollut tietoakaan.

Jos hedelmät eivät kelpaa ruoaksi, niin menkää opintojen ohessa töihin ja kustantakaa itse itsellenne filet mignonit, mutta toisten verorahojen varassa tuilla eläessänne tyytykää siihen mihin on varaa.

Olen ollut kaupassa töissä, eipä kuule ne työssäkäyvätkään mitään filet mignonia osta. 😂😂😂

Kysymys ei ole tietämättömyydestä, vaan siitä, että nykynuorille ei kelpaa tavallinen ruoka, vaan pitäisi saada parempaa ja kaikki ravintosuositukset ja terveysstandardit täyttävää. Nuo ovat luksusongelmia. Hedelmissä on paljon vitamiineja ja riisipaketti maksaa 2e/kg ja sitä syödään Aasiassakin, joten luulisi kelpaavan suomalaisillekin. Noillakin pysyy hengissä.

Jos ei ole parempaan varaa, pitää mennä töihin ja jos ei työnteko huvita, niin ei pidä valittaa. Täytyy oppia tulemaan toimeen niillä varoilla, joita on.

Oikeasti kovaa elämää elänyt osaa olla kiitollinen siitäkin vähästä, mitä on.

Vierailija
67/147 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yo-lounaan perushinta on 2.6e (ainakin täällä Oulussa). Kuukaudessa jos syö joka päivä, tekee 50e. Ei siihen ole opintotuella varaa, kuten jos muistat, sitä jäi halvimmankin vuokran jälkeen maksimissaan 180e kuussa. Ei siitä melkein kolmasosaa voi laittaa lounaisiin!

Kuinka monta kertaa päivässä tarvitset runsaan aterian? Aamulla puurolautasellinen, päivällä se lounas, iltapäivällä tarvittaessa näkkäriä ja maitoa, illalla kevyt iltapala. Opiskelijalounas on monipuolinen ja runsas, on salaatit, pääruoat, jälkkärit, juomat - saa vetää ihan niin isot satsit kuin napa vetää.

Vierailija
68/147 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on tämä maaginen paikka joka on täynnä osa-aikaisia työpaikkoja? Itse kun opiskelin olin koulussa ma-pe 8-16 ja siihen päälle esseet, tentit yms. Enkä löytänyt tähän aikatauluun sopivaa osa-aikatyötä.

Ei opintolaina katastrooffi ole mutta en ymmärrä miksi se koskee vain opiskelijoita. Ja miksi halutaan ehdottomasti kannustaa nuoria ottamaan velkaa. Valmsituessa maisterilla voi olla 40 000e opintolainoja maksettavana.

Tässä maassa on paljon säästökohteita enkä näe sitä että opiskelijat on paras kohde. Meillä on toimeentulotuella ja muilla paljon ihmisiä jotka saavat paljon enemmän tukia. Suomen yksi parhaista puolista on ollut se että kukatahansa voi kouluttautua ja se ei ole rahasta kiinni. Nyt pääsemme lähemmäs luokkayhteiskuntaa.

Vierailija
69/147 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys ei ole tietämättömyydestä, vaan siitä, että nykynuorille ei kelpaa tavallinen ruoka, vaan pitäisi saada parempaa ja kaikki ravintosuositukset ja terveysstandardit täyttävää. Nuo ovat luksusongelmia. Hedelmissä on paljon vitamiineja ja riisipaketti maksaa 2e/kg ja sitä syödään Aasiassakin, joten luulisi kelpaavan suomalaisillekin. Noillakin pysyy hengissä.

Jos ei ole parempaan varaa, pitää mennä töihin ja jos ei työnteko huvita, niin ei pidä valittaa. Täytyy oppia tulemaan toimeen niillä varoilla, joita on.

Tottakai pysyy hengissä. Mutta eikö elämältä saa haluta muuta? Ja voidaanhan meilläkin tuoda 50 000e lukukausumaksut, lakkauttaa terveydenhuolto ja lopettaa kaikki tuet. Mutta miksi ottaa pois hyviä asioita joita on saavutettu? Säästökohteita löytyy muitakin kuin opiskelijat. Opiskelijat on ne joihin kannattaa mielummin panostaa. Eletään vuotta 2017. Tarpeet on eri kuin vuonna 1965, myös opintotsepeet on eri. Enää ei vaan kävellä työpaikkaan ja siellä olla 40 vuotta töissä.

Vierailija
70/147 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yo-lounaan perushinta on 2.6e (ainakin täällä Oulussa). Kuukaudessa jos syö joka päivä, tekee 50e. Ei siihen ole opintotuella varaa, kuten jos muistat, sitä jäi halvimmankin vuokran jälkeen maksimissaan 180e kuussa. Ei siitä melkein kolmasosaa voi laittaa lounaisiin!

Kuinka monta kertaa päivässä tarvitset runsaan aterian? Aamulla puurolautasellinen, päivällä se lounas, iltapäivällä tarvittaessa näkkäriä ja maitoa, illalla kevyt iltapala. Opiskelijalounas on monipuolinen ja runsas, on salaatit, pääruoat, jälkkärit, juomat - saa vetää ihan niin isot satsit kuin napa vetää.

En ole opiskelija mutta käyn opiskelijaruokalassa syömässä. Itse en kyllä pärjää lounaalla jonka olen syönyt klo 11 kunnes syön iltapalaksi näkkärin. Miksi ihmisen pitää käyttää elämänsä nuoruusvuodet selviytymiseen kun on tällaiset edut jo saavutettu.

Vierailija
71/147 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan suostuisi heittämään elämästäni 3-6 vuotta hukkaan niin että ainoa mihin rahani riittävät on ruoka ja joku soluasuminen, johon en edes ikinä suostuisi. Tämän vuoksi nostankin lainaa ja käyn töissä opintojen ohella.

Vierailija
72/147 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä opiskelijat valittaa? Ottakaa opintolainaa tai menkää töihin. Ei ole työssäkäyvien veronmaksajien tehtävä kustantaa opiskelijoiden ryyppääminen.

Vierailija
73/147 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun sattuu olemaan kymmenen ruoka-aineallergiaa (esim maitoproteiini, vehnä, soija, hiiva, herne, kananmuna...) ja suolistosairaus, niin en mä ainakaan ihan hirveesti alle kolmensadan/kk pysty syömään. Kaikki opiskelijatkaan eivät ole terveitä ihmisiä.

Ei välttämättä tarvitse ostaa kalliita erikoisruokia, vaan voi valikoida sellaisista halvoista ruoka-aineista joita pystyy syömään. Minullakin on keliakia ja olen lakto-ovovegetaristi, mutta en saa tuollaisia summia ruokaan kulumaan, sillä olen pienisyömäinen.

Suurimmalla osalla opiskelijoista ei noita sun haasteita edes ole, joten heidän kyllä pitäisi pystyä edullisestikin syömään ja onhan yliopistoissa/amkssa edulliset opiskelijaruokailut.

Silti on niitäkin opiskelijoita, joilla on tällaisia haasteita ja samalla opintotuella ja samoilla tulorajoilla heidänkin on pärjättävä. Mulla ainakin oli tosi paljon ongelmia sählätä sen kanssa, että tienaa tasan sen mitä saa ilman että menee tuloraja yli ja sitten on vaikea tulla toimeen, kun kuluja on liikaa ja lainaa ei halua ottaa eikä aspia tyhjentää. Sitä paitsi kyllä esim mulle on sekä lääkäri että keskussairaalan sisätautien ravintoterapeutti sanonut, että ehdottomasti pitää käyttää puhdaskaurasta ja riisistä tehtyjä "maitotuotteita", koska en pysty syömään mitään maitotuotteita tai vihanneksia, joissa on kalsiumia. Ruokarajoitteiselle tulee helposti puutostiloja, vaikka monivitamiineja, omegoja, calcihewta yms syökin (eikä ne lisäravinteetkaan ilmaisia ole). Ja siis eihän gluteeniton lakto-ovo ole edes mitenkään hankala tai kallis ruokavalio.

Sitähän juuri sanoin ettei ole kallis ruokavalio, mutta aika paljon on mitä ei voi syödä, joten vaatii kekseliäisyyttä. Jos et voi maitotuotteita syödä, niin juo vettä, se on halpaa, niin minäkin teen. Tuskin parissa opiskelu vuodessa niin vakavia puutostiloja saat noiden monivitamiinien karsimisesta, että siitä tulisi ongelmia. Käy porukoillasi välillä syömässä kunnolla, niin ei ainakaan tule. Sitäpaitsi jos on joitain sellaisia hedelmiä tms joita voit syödä ja joista saat tarvittavia vitamiineja, niin osta niitä, ne ovat halpoja. Kannattaa ottaa selvää olisiko olemassa jotain sellaisia edullisempia vaihtoehtoja, joissa voisit säästää ruokavaliosi puitteissa.

Kai sun autoimmuunisairauden omaavana ihmisenä pitäisi tietää, ettei hirveesti kannata ruveta leikkimään sillä, että ei saa kaikkia ravinteita... Jos vetää kandin ja maisterin putkeen tavoiteajassa, niin sehän on jo viisi vuotta ja esim monet b-vitamiinivarastot tyrehtyy parissa vuodessa, osaa vitamiineista pitää saada päivittäin jos ei viikoittain. Kun mulla oli suolisto kaikista paskimmassa kunnossa (kirjaimellisesti), niin se sieti hedelmä-

ja vihannesosastolta tuoreena tasan banaania ja kypsennettynä porkkanaa ja munakoisoa, ihan sama kuinka paljon niitä vetää, niin ei kaikkia tarvittavia ravinteita saa. Mulla meni aluksi (ruoassa köyhäilyn takia) hemoglobiini tosi alas ja sitten etsittiin mulle sopivia raudan lähteitä, niin siedätyksestä huolimatta tälläkin hetkellä sopii vain spirulina, pakastekatkaravut, pienissä määrin hampun siemenet ja puhdas kaura (tosi edullista). Ja joo, juon vettä maidottomien maitojuomien sijaan pääsääntöisesti, kun olin noin vuoden tätä tehnyt niin kuukauden välein murtui eri varpaat ja lääkäri totesi, että nyt rupeet käyttämään niitä maidottomia maitotuotteita, jostain on saatava lisää kalsiumia.

Ja joo olen yrittänyt optimoida mun ruokavaliota muun muassa lääkärin ja ravitsemusterapeutin kanssa (kaikki moniallergikot ja suolistosairaat varmaan käy ainakin kerran sisätautien polin ravintoterapeutilla) ja mulle sopivaa monipuolista ruokaa on vaan tosi vaikea saada halvalla, kuitenkin perus hypermarket kokoisen prisman elintarvikevalikoimasta mulle tällä hetkellä sopii noin 5 prosenttia. Joku ihmetteli miten on mahdollista, että miten voi ruokaan kulua 300€/kk ja mä nyt vaan annoin oman esimerkin, että helposti kuluu. Onneksi en ole enää opiskelija, että siihen on varaa, mutta kyllä se silloin oli hankalaa

Kaikkihan tottakai myös asuu omien vanhempien naapurissa, että voi siellä käydä sopivasti syömässä, mullakin oli opiskellessa enimmillään etäisyys sen tuhat kilometria omalta ovelte vanhempien ovelle, niin ostaa jo viikon ruoat matkakuluilla kivasti :D

Vau, kohtolotoveri! Mulle ei käy myöskään viljat (ei siis kaura, maissi, riisi, eikä ilmeisesti perunakaan), ei maitotuotteet, ei palkokasvit, ei liha tai kana, ei kananmunat, eikä mitkään Fodmapit. Kala-kasvis-hedelmälinjalla siis ollaan.

Että todellakin on haasteellista syödä terveellisesti ja edullisesti. Kotona pystyn jotenkun laittamaan sopivia ruokia, mutta opiskelijaruokalassa ei ole yleensä mitään muuta kuin allergeeneillä kyllästettyä ruokaa. Ei ole siis vaan rahakysymys vaan ihan opiskelun järjestäminen on hankalaa kun ei voi käydä kotona lounaalla, ruokalassa on harvoin mitään sopivaa ja silloinkin ateria on niukka (ja suhteessa kallis), eikä eväitä saa viedä kirjastoon, jossa luen.

Tsemppiä ruokailuun ja opiskeluun! Ymmärrän tuskasi ihan liian hyvin, toisaalta, sulla taitaa olla vielä vähän rajoittuneempaa kuin mulla... Mulle onneksi sopii riisi ja jossakin määrin puhdas kaura ja maissi. Mä söin kerran jotain sosekeittoa kouluruokalassa ja onhan se suhteessa tosi kallis, kun siihen aikaan vatsa ei kestänyt salaattia ollenkaan, eikä oikeestaan mitään tuoretta ja sitten leipää et saa, niin ei se reilun parin euron lautasellinen sosekeittoa ja lasillinen vettä mitään edullista ole ja siitäkin sai oireita, kun ei se sisältää jäämiä allergeeneista. Ja sit solussa ei voi asua, kun riittää että yhteiskeittiössä kämppis vähän pölläyttää vehnäjauhoja mun läsnäollessa niin silmät punoittaa ja vuotaa pari päivää ja sit aivastelee ihan hirveesti kun sitä vehnäjauhopölyä hengittää ja pääsee hengitysteiden limakalvoille, niin on pakko asua yksiössä jos ei halua desinfioida koko keittiöitä ennen kuin rupeaa jotakin tekemään ruokaa ja pitää kertakäyttömaskia kotona. Asioita, joita ei-allergiset ei vaan näytä tajuavan... Kuitenkin suolistosairaita ja/tai moniallergisia on jokunen prosentti väestöstä ja onhan se ihan normaalia, että hekin opiskelevat ja elävät opintotuella ja heidän kulut kuitenkin on sairauksista johtuen isommat. Mä asuin noin 5 min kävelymatkan yliopistolta, niin mä vaan ramppasin kotona syömässä tai sit lyhyet päivät söin tauoilla banaaneja ja jotain Lidlin cashewpatukoita (jos vatsa kestää pähkinöitä, niin noi on oikeesti hyvä vaihtoehto! Paitsi cashew ei ole low fodmap, niin enempi siedätys- kuin stabilointivaiheen kokeilu). Sitten kun sun siedätysprosessi alkaa, niin ihan vinkkinä kannattaa ottaa aina ruoansulatusentsyymi ennen jotain epäsopivan kokeilua tai ruokaa, joka mahdollisesti sisältää jäämiä (järkyttävän hintasia, mutta mun mielestä todellakin hintansa arvoisia!). Toivottavasti sun oireilu helpottaa ja pysyt vähän laajentamaan ruokaympyrää, se kuitenkin on vuosien prosessi, mutta isolla osalla oireilu jossakin kohtaa helpottaa. Mulla oli pahimmillaan parin viikon vaihe, että pystyin syömään vaan banaania ja riisikakkuja (joissa ei ole mitään jäämiä mistään) ja vihreä maustamaton tee meni myös ja vesi. Nykyään onneksi on moninkertaistunut ruokavaihtoehdot noista ajoista.

Vierailija
74/147 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolainaa hakemaan.

Rahaa tarvitaan 20000000000e pyhiin leluihin eli hornetteihin.

Vierailija
75/147 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä, opiskelija, olet onnellinen kun olet saanut solukämpän. Minullakin oli sellainen aikoinaan, ja hyvin pärjäsin vaikka leveästi ei tietenkään voinut elää. Siitä huolimatta ymmärrän sen, että kaikki eivät ole mahtuneet tarjolla oleviin soluihin. Sen puolesta onkin hankala ymmärtää kuinka nykyinen opiskelija ei tätä tietäisi?

Vierailija
76/147 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Solukämppiä ei riitä kaikille. Vuokra yksiöstä Helsingissä 750e/kk.

Miks ei riitä?

Tuet on kuitenkin mitoitettava järkevimmän vaihtoehdon mukaan. Siis yhteiskunnalle järkevimmän.

Vierailija
77/147 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai sun mielestä porkkanaa ja riisiä on tavallinen ruoka? Öööh.

Ihminen tarvitsee muutakin kuin vitamiineja pysyäkseen TERVEENÄ. Eipä edes vaikka B12, rautaa, sinkkiä, magnesiumia tai kalsiumia tarpeeksi saa hedelmistä, riisistä ja porkkanasta.

Itse yksin asuessani opiskelija-aikoina oli tavallinen ruokani papuja ja pakkasesta wok-vihanneksia riisillä tai couscousilla. Tai soijabolognese (soijarouhe, tomaattimurska, sipuli) jonkin sortin pastalla tai makaronilla.

Esim. juusto oli hyvin harvinainen herkku.

Ja sunko mielestä tämä oli liioittelua ja ei "tavallista ruokaa", koska söin muutakin kuin makaronia/riisiä, proteiinia oli ja enemmän kuin yhtä kasvista? 😂

Vierailija
78/147 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä, opiskelija, olet onnellinen kun olet saanut solukämpän. Minullakin oli sellainen aikoinaan, ja hyvin pärjäsin vaikka leveästi ei tietenkään voinut elää. Siitä huolimatta ymmärrän sen, että kaikki eivät ole mahtuneet tarjolla oleviin soluihin. Sen puolesta onkin hankala ymmärtää kuinka nykyinen opiskelija ei tätä tietäisi?

Niitä saa helposti, koska ei moni suostu niissä asumaan.

Vierailija
79/147 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, mun lapsi aloittaa yliopistossa ja saa opintorahaa 36,x euroa/kk. Saa sillä opiskelijahintaisen bussilipun kuukaudeksi..

Meillä sama juttu, kunnes lapsi täyttää 18 ja voi ostaa puolikkaan asunnon, jolloin alkaa saada täysimääräistä opintotukea ja asumistukea. Ne ekat kuukaudet alle 18-vuotiaana, kun saa opintotukea 36€/kk, voi palauttaa ja nostaa myöhemmin 250€/kk. 

Vierailija
80/147 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintolainaa hakemaan.

Rahaa tarvitaan 20000000000e pyhiin leluihin eli hornetteihin.

Mistä sinä revit tuon luvun?

Ja en usko Suomen hankkivan Super-Hornetteja.

Sitä paitsi jokaisella maalla on oma armeija tai vieras. Suomen ilmavoimat tarvitsevat uutta kalustoa ja hinta pitää maksaa siitä se ei ole 20000000000e.

Mistä voimme säästää on miettiä mitä väkeä haalimme sisään ja siitä koituvat kustannukset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kolme