Kertokaa kamalista naapureista!
Ap aloittaa..
Asumme tiheään rakennetussa asuinalueella kerrostalossa, kerrostaloista näkee aika hyvin muihin taloihin. Tässä asuttu nyt 2vuotta ja naapurit ovat itseasiassa aika kamalia. Itse en asuntoa tahdo vaihtaa vaikka naapurit ovat kamalia.
Huhtikuu 2015
Naapurin vanharouva oli nähnyt että vedän kissaa hännästä, oli kiikareilla katsonut asuntooni. Ilmoituksen hän teki, eläinsuojelu tuli käymään meillä.
Ja ei, en ole vetänyt kissaani hännästä. Ilmoitus perätön.
Syyskuu 2015
Yläkerran naapuri tehnyt ilmoituksen että asunnossamme on huumeita, asunnossa riidellään ja että hän näki kun epämääräisiä ihmisiä tuli asuntoomme.
Poliisit tulivat käymään illalla.
Ja ei, en ole rikollinen, eikä kotonani löydy huumeita eikä epämääräisiä ihmisiä. Olin poliisien tullessa nukkumassa, heräämässä aamulla kouluun.
Helmikuu 2017
Naapurin vanharouva oli tehnyt taas ilmoituksen että olen kännissä ajanut taloyhtiön ulkovarastoa päin. Noo....
Poliisit olivat käyneet asunnollani, en ollut kotona. Soittivat minulle. Ja ei, en omista edes autoa enkä ollut kotona kyseisenä iltana.
Onko muilla kokemuksia ihanista naapureista?
Kommentit (226)
Asumme kerrostalon toiseksi ylimmässä kerroksessa ja talon ylimmässä kerroksessa asuu ilmeisen alkoholisoitunut n. 40v mies, joka heittää kunnon huutoyrjöt n. 4-5krt viikossa aamuisin /aamupvällä ja tämä yrjööminen ja kakominen ja röhiminen kestää varmaan 10min aina kerralla. Aivan kauheaa kuultavaa, tuntuu että kohta valuu yrjöt putkien läpi meidän kämppään....terveiset vaan espooseen erään arvoalueen juopolle,toivottavasti luonto korjaa pian.
Vierailija kirjoitti:
Asumme kerrostalon toiseksi ylimmässä kerroksessa ja talon ylimmässä kerroksessa asuu ilmeisen alkoholisoitunut n. 40v mies, joka heittää kunnon huutoyrjöt n. 4-5krt viikossa aamuisin /aamupvällä ja tämä yrjööminen ja kakominen ja röhiminen kestää varmaan 10min aina kerralla. Aivan kauheaa kuultavaa, tuntuu että kohta valuu yrjöt putkien läpi meidän kämppään....terveiset vaan espooseen erään arvoalueen juopolle,toivottavasti luonto korjaa pian.
Aamuyrjöäjä! Meilläkin on sellainen, hyvä talo Lapissa ja joka arkiaamu joku yrjöää oikein viimeisen päälle vessassa. Mies selvästi ja minä veikkaisin krapulaa.
Itse olen päässyt aika vähällä, riesana on vain pahin kantapääkävelijä koskaan. Tässä ei ole kyse mistään kevyestä 'tumps tumps'-äänestä vaan helvetinmoisesta jyminästä jota säestää joku tärisevä ääni. Sallittu kerrostalohäiriköinnin muoto 😒
Muutimme ok-taloon rauhalliselle alueelle, pian selvisi että naapuristossa asuu Päivi Räsänen-mummo (kielletään kaikki). Ei aina tiedä itkisikö vai nauraisiko näiden sääntöjen ja kieltojen kanssa!
- postilaatikko ei saa olla pinkki. Se pitää vaihtaa heti toiseen väriin (ei meidän postilaatikkomme)
- Trampoliinit on piilotettava silmistä ja lapsia on opettava hyppimään niillä hiljaa( mitenhän tämäkin käytännössä toteutuisi?! )
- grillata ei saisi iltakahdeksan jälkeen ja liian iso porukka tulkitaan laittomaksi kokoontumiseksi
- koirat on vietävä autolla muualle pissatettaviksi, etteivät pilaa hänen villivadelma-apajiaan ! (autojen pakokaasut eivät ilmeisesti haittaa yhtään..)
Usein tuntuu, kuin olisi huonossa komediasarjassa. Tällä hetkellä mummo varmaan miettii, millä saisi kiellettyä tyttäreni kirkkaanpinkit hiukset ja kiinanharjakoiramme, joka on "herranjumala miten ruma rotta".
Nuorempana jouduin kustannussyistä asumaan kaupungin vuokra-asunnoissa. Ei. Koskaan. Enää.
Talossamme asui mm.
-prostituoitu. Miehiä tuli ja meni, koko ajan. Pienessä maistissa herrasmiehet eksyivät milloin minnekin, koputtelemaan myös minun ovelleni. Ystävällisesti kerroin heille mistä palveluntarjoaja löytyy.
- pilvenpolttaja. Ei siinä mitään jos parvekkeellaan polttaa mut nämä poltti ja kasvatti sitä sisätiloissa, ilmastoinnin kautta se käry tunki minunkin asuntooni. Jos työpaikalla olisi ollut huumetestit, olisi takuulla näyttänyt positiivista minullekin :/ Rappukäytävässä oli suorastaan sakea sumu!
- psykoosimies. Nukkui päivät ja aktivoitui iltaa kohti. Joka yö klo 02-04 juoksi rappusia ylös ja alas ölisten. Raahasi myös tavaroita ylös ja alas, joka yö. Kämpässään puhui kovaan ääneen yksikseen, varmaan jollekin tontuille. Stalkkasi myös minua, seuraili ja selvitti jostain etunimeni. Karmivaa!
- kleptomaani. Kaikki mitä ei ollut pultattu kiinni, lähti kyseisen tyypin mukaan. En ois pyörääni enkä lakanoitani tarvinnutkaan. Ota vaan se kranssi ovestakin, ole hyvä vaan.
- juoppolalli. Mikäs sen mukavampaa kuin juoppokööri naapuriasunnossa. Tupakkia palaa, myös sisätiloissa, kaljakassit kilisee ja karaoket raikaa. Joskus löytyi rappusista sammuneena paska, kusi ja oksulammikon keskeltä. Harmi kun bilettivät joka yö. Heinäkuussa kun olin lomalla, tuli yleensä hiljaista sillä lalli siirtyi puistokemistiksi lähipuistoon.
- hartaat uskovaiset. Mekan rukoushetket tuli hyvin tutuksi, rukoilu kuului seinien läpi vaikka välissämme oli useampi kerros. Koko suku tuli myös paikalle rukoilemaan. Syljeksivät rappukäytävään ja hissiin, ei selvinnyt miksi. Rukoushetkien, jotka jostain syystä kestivät tunteja (!?) lapset ökästivät ympäriinsä keskenään. Ja heitä on näillä uskovaisilla PALJON.
Sanomattakin selvää että olin ko. talosta ainoa joka lähti aamuisin töihin. Kieltämättä v*tutti nuorena naisena lähteä tienaamaan että tällaista väkeä, aikuisia miehiä, voidaan sitten verorahoista ylläpitää :/ Nykyään asun omistusrivarissa, ah tätä hiljaisuutta. Naapurissa haukahtaa joskus koira, ei haittaa, ei yhtään.
Ihmetyttää vähän noi alapeukut joka jutussa. Vaikka olisi kerrottu aivan kamalista hirviönaapureista, niin aina joidenkin mielestä turhaa valitusta. Ovatko ne siis itse näitä, jotka eivät pysty ottamaan muita huomioon?
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää vähän noi alapeukut joka jutussa. Vaikka olisi kerrottu aivan kamalista hirviönaapureista, niin aina joidenkin mielestä turhaa valitusta. Ovatko ne siis itse näitä, jotka eivät pysty ottamaan muita huomioon?
Mä itse annan alapeukun jos tarina ei kerro miten tapaus päättyi ja/tai mitä turhasta valittavalle on vastattu. Jos näitä ei ole, jää sellainen mielikuva että annetaan vaan terrorisoida ja ihan lampaina suostutaan mihin vaan.
Vierailija kirjoitti:
Asuttiin ennen omakotitalossa umpitien päässä. Tien varrella parin talon päässä meistä asui pariskunta, joka terrorisoi kaikkia esittämällä hulluja vaatimuksia ja raivosivat tolkuttomasti, jos/kun heidän tahtonsa ei taivuttu.
Ensimmäinen kohtaaminen näiden hullujen kanssa tapahtui jo muuton aikana. Mies ilmestyi päissään meidän pihaan ja istahti portaille örisemään. Ei saatu edes puheesta selvää ja pyydettiin miestä lähtemään, minkä hän tekikin ilman suurempaa draamaa. Hilpeästi vaan vilkuteli mennessään :D
Pari tuntia myöhemmin akka hyökkäsi paikalle kiljumaan, että on hakattu hänen mies. Yritti viedä mukanaan jalkalampun (kai korvauksena kivusta ja särystä...?) ja kiljui kuin syötävä siinä pihalla. Vasta poliisi sai hänet lähtemään (tässä vaiheessa huomion kiinnitti partion tuttavallinen puhetyyli "Voi, Riitta, Riitta, mitäs sinä täällä taas huuat? Missäs Raimo? Onko kotona?")Muutaman vuoden aikana tämä "Riitta" mm. kielsi poikaamme käyttämästä hupparin huppua yleisellä tiellä (näyttää rikolliselta, kun ei kasvoja näy. Poika pienikokoinen 8v).
Kielsi miestäni lähtemästä aamuyöllä töihin (=meteliä ja "outoa liikehdintää" tiellä). Kun ei suostuttu, puhkoi renkaat ja kerran meni tielle makaamaan estääkseen "liikehdinnän".
Kielsi pitämästä pihavaloja, koska ne kuluttua sähköä. Kävi repimässä ne irtikin pensaista pari kertaa <3Riitan takia poliisit sitten kävikin sen 2-3krt viikossa siellä. Tasaisesti kaikkien naapureiden pihoilla häiriköi ja tuhosi omaisuutta... Ukko pyöri kännissä koko ajan ja löytyi milloin mistäkin mansikkapenkistä tai portailta pötköttelemästä, mutta häipyi aina säyseästi maisemista, kun/jos sanottiin... vähän kävi miestä sääliksikin, en ihmettele, jos nukkui mieluummin Korhos-Virtasten puuvajassa kuin kotonaan...
No huh huh, päivän naurut. Ei kyllä naapureita varmaan kauheasti naurattanut "Riitan" ja ukkonsa toilailut...
Kun muutimme 4 asunnon yhtiöön oli naapurit aina meidän rajalla jotain puhumassa meille. omaa rauhaa ei ollut. Heillä ei käy juuri ketään. Kun meillä käy niin he kyttäävät ja jopa virnuilevat vieraille jos on lihava tms.
Sitten halusivat talyhtiön ympäri aidan, jonka maksattivat muilla vaikka heidän pihansa tuplaleveä.
Sen jälkeen laittoivat lasikopin ja rouva kehui että kyllahan kaikki tammoisen laittavat jos olis rahaa.
Ovat vuoranneet sen harmaalla kankaalla, ei käy kateeksi.
Kun teimme leikkimökin asukkaiden luvalla niin eihän se sitten enää käynytkään rouvalle.
He halusivat väliaidan jonka suhteen meidän toiveita ei kuultu, sitten sanoivat että voivat maksaa sen, mutta lopulta kuitenkin vaativat että me maksamme vaikka ei ollut kuiteistakaan tietoa.
Piirsimme lasten kanssa asfalttiin niin rouva tuli huutamaan vittua " me olemme maksaneet, tama torkeaa"
Lasten kuullen kaikki huuto. Vastasin että häivy lehmä jolloin hän alkoi huoritella.
Kun laitoin varokaa lapsia kyltin niin valittivat siitäkin että itsehän on lapsia vahdittava, vaikka heilläkin iltatähti.
Aina korostavat varojaan vaikkaheillä yhtiölaina ym pelkkää velkaa ja meillä ei vaikka olemme nuorempiA.
Halusivat kamerat koka asunnon ovelle ja pihaan niin että kamerakuvat menee yhdelle asukkaalle,kieltäydyinme kamerasta mutta maksoille 1/4, silti tämä ei heitä miellyttänyt.
Ai niin! Lisään vielä että jokaisella asunnolla on 2 autopaikkaa. Meidän vieraspaikka on lastenhoitajan käytössä aina välillä, mutta sekös heitä kiinnosti vaan sekä moes että naisen sisko vetivät autojaan siihen vieraspaikalle, joskus vieden 2 paikkaa.
Mies toi alihankkijoidensa pakuja myös siihen. Sitten sanoin että enää et siihen autoas vedä, jolloin hän vastasi " se oli siinä vain 20 min"
Ei se minua kiinnosta, hän voi ylimääräisen autonsa pistää kadunvarteen, minä en etsi kadunvarsipaikkaa kun omistan kyseisen autopaikan.
naisella ei ole mitään tekemistä kun ei viitsi töissä käydä ja elelee miehen rahoilla. istuu leikkipuistossa 15.30-17.00 juoruamassa.
Opiskeluaikaan asuin opiskelija-asuntoyhtiön kämpässä. Viidesti känninen naapuri erehtyi kerroksesta ja tuli minun ovelleni. Yön pikkutunneilla. Ensimmäisellä kerralla heräsin aggressiiviseen oven hakkaamiseen. Puhuin hänelle oven läpi, yksinäinen naisasuja ei todellakaan avaa ovea. Kuului örähdys ja sitten hiljaisuus. Yhdellä kerralla puhe ei mennyt perille, tyyppi vain tunki ja tunki avaintaan mun lukkoon. Välillä turhautuneena lysähti lattialle ovea vasten. Onneksi joku oli juuri tulossa kotiinsa ja auttoi tämän tyypin oikealle ovelle. Muut kerrat olivat lievempiä. No, onneksi se oli "vain" känninen opiskelija... Mutta kiitti traumoista! Aina sai pikkuisen pelätä viikonloppuöisin. Tuollaiseen ei ole kiva herätä sikeästä unesta.
Kun asuimme vuokralla huonomaisella alueella, naapurien kanssa ei ollut mitään ongelmia! Naapurin somalirouva piti ison lapsilaumansa kurissa ja eräs parimetrinen, tatuoitu hevimies eli niin hiljaa ettei tämän olemassaoloa aina muistanut.
Sitten ostimme oman rivarikämpän ja naapurisopu loppui siihen. Seinän takana asuva rouva soitti poliisille, ettei uskalla enää olla pihallaan koska naapurin pihassa on irti uhkaavasti tuijottava ja muriseva, iso musta koira... Poliisit olivat kuolla nauruun kun näytin kuorsaavan. puolisokean 10v koiraherramme joka tykkäsi nukkua pihalla ketarat oikosenaan eikä tosissaan murissut tai tuijotellut naapurin puolelle. Sitten tuli ilmoitus, että kasvatan huumeita. Näytin poliisille yrttiviljelmäni. Kaikki huipentui lauantai-iltaan, kun poliisi sai ilmoituksen että ovellamme on verta ja sisältä kuuluu naisen huutoa ja pauketta! Siinä sitten tuijoteltiin hölmönä toisiamme, partio ja minä yöpuvussani, kotona oli kanssani vain koira ja mies oli risteilyllä. Tästä taisi naapurin rouva saada huomautuksenkin, sillä mitään verijälkiä ulkona ei ollut eli kyse ei siis ollut väärinkäsityksestä, vaan puhtaasta kiusasta.
Tämän jälkeen rouva lakkasi soittelemasta poliisille, mutta huudatti imuria 4h putkeen ja alkoi vasaroida kuudelta aamulla. Varasti lyhdyn takapihaltamme ja tiesi, ettemme voi todistaa syyllistä. Kerran mies oli grillamassa ja tämä nainen tuli huutamaan että hänellä on migreeni ja SYLKI aidan yli .
Olimme ystäväni ja lapseni kanssa taloyhtiön pihalla, lapsi leikki ja me joimme kahvia pihakeinussa. Äkkiä kolmannen kerroksen parvekkeelta alkaa huuto että viekää pois ne kahvikupit, ei piha oo mikään kahvila..!
Ja toisella kertaa eukko ulvoi että kengät jalkaan, kun vein roskia paljasjaloin :D
Yläkerran juoppo neurootikko akka imuroi jo kolmatta kertaa tänään. Olisi ees nätti, mutta kun on ruma pöhöttynyt ääliö. Hyi mikä akka!
Naapuriin muutti lauma narkkareita ja meininki sen mukaista,kuulemma häätäminen tulee olemaan kuukausien prosessi,vaikka poliisit ravaa siellä vähän väliä ja ruiskuja löytyy sieltä täältä,itse sitten työssäkäyvänä veronmaksana joudun muuttamaan,kyllä vihaksi laittaa
Vierailija kirjoitti:
-Pyykkitupavuoron varastavat. Menet omalla vuorollasi pesutupaan ja joku laittanut koneet päälle. Miten joku kehtaa? Ja usein vieläpä. Samoin ei tulla hakemaan pyykkejä pois ajoissa. Kerran yksi naapuri tuli myöhässä hakemaan pyykkejään ja odotin jo aika kypsänä, sitten tämä daami tulee nokka pystyssä ja yksi vaate kerrallaan otti kuivausrummusta pois ja viikkasi. Jouduin todella puremaan hammasta, että en räjähtänyt ja huutanut, että ota jumalauta ne pyykkis nyt kerralla ulos sieltä että saan koneet päälle.
Meillä tuo pyykkivuorojen varastaminen on enemmän sääntö kuin poikkeus. Uudelta asukkaalta ymmärrän ettei tiennyt, muutoin kyse on pelkästään siitä, että luotetaan siihen että vuoron varaaja vain hyväksyy asian.
Olen alkanut vain sammuttamaan ohjelman, kasaamaan litimärät pyykit pyykkituvassa olevaan kärryyn ja jättänyt lapun, jossa muistutan tarkistamaan aina pyykkivuorolistan. Ehkä oppivat pikkuhiljaa.
Olen kertonut tämän jo aiemmin yhdessä ketjussa, kerrottakoon koko tarina uudestaan. Noin 20 vuotta sitten Kasarmikadulla asuessani sain naapurikseni vanhemman pariskunnan.
Mies oli kai saanut sodassa vamman päähänsä. Soitti mm. vanhoja saksalaisia 'schlagereita' kovaäänisesti levysoittimellaan. Jostain syystä jouduin hänen silmätikukseen. Kävin töissä, mieheni oli armeijassa eli hyvin rauhallista ja tylsää elämää vietin. Äijä ryhtyi puuhaamaan minulle häätöä, tunki väkisin jalkansa oven väliin niin etten saanut asuntoni ulko-ovea kiinni, huusi päin näköä. Asuin asunnossa vain vuoden.
Juuri ennen muuttoa kostin hänelle. Laitoin rappukäytävän nimitaulun sukunimet uuteen uskoon. Siis sen mustan taulun, jossa asukkaiden nimet ovat valkoisilla muovikirjaimilla.
Muutamalla kirjaimen siirrolla sain öykkänaapurin nimeksi Fuckman. Meni pari päivää. Rapusta alkoi kuulua hirvittävää kiroilua. Ja minä nauroin hiljaa asunnossani.
Ai kamala mitä monsterinaapureita joillakin vastaajilla on ollut, otan osaa. Kerrostaloelämä voi näemmä olla sangen, hmh, mielenkiintoista kiitos saman rapun asukkaiden. Omat kokemukseni häirikkönaapureista ovat toissavuodelta, yläkerrassa majaili nuoripari joka rymysi, riiteli ja riekkui öisin hiljaisuusaikaan. Katto vain tärähteli. Miesasukas tuntui lisäksi viettävän suurimman osan ajasta puhelimessa huutaen ja remuten, välillä potkittiin tai hakattiin nyrkillä seinää. Jutuista ja holtittomasta käytöksestä päätellen hänellä taisi olla mt-ongelmia. Tyyppi ei nukkunut juuri ollenkaan vaan rymysi jopa pari vuorokautta putkeen, kun sille päälle sattui.
Naapuriin muutti WT-perhe, löyhkästä päätellen eivät osaa tehdä muuta kuin uunimakkaraa.
Naapurissa asuu elämän kovettama ja keski-iän paremmalla puolella oleva miespuolinen Ulla Taalasmaa.
Pitkästä aikaa sellainen ketju, jonka halusin lukea alusta loppuun asti, kiitos siitä. Kannanpa omankin korteni kekoon.
Viereisessä talossa (muutaman kymmenen metrin päässä) asuu arviolta noin 60-70-vuotias nainen, joka pitää kyllä huolen hiljaisuudesta. Jos talojen välissä olevalla tiellä liikkuu lapsia pitämässä liian kovaa ääntä, niin kyseinen nainen avaa lasitetun parvekkeensa (asunto tien tasolla) ikkunat ja alkaa sellainen huuto, että koko naapurusto raikaa. Vielä pahempaa on jos lapset sanovat jotain takaisin, huutaminen vain yltyy. Sitten tuleekin todella hiljaista ja nykyisin tuntuu siltä, etteivät lapset uskalla edes kulkea tuosta ohi. Sen verran pitkään on ollut rauhallista. Kummallisinta onkin, että hän kohdistaa huutonsa vain lapsiin, vaikka joskus harvemmin kuuluu muutakin meteliä.
Se on todettava, että rauhallisempaa naapurustoa on vaikea löytää. Yli 16 vuotta olen tässä asunut ja häiriöitä on ollut tuskin nimeksi, melkein voisi sanoa "ei ollenkaan". Se näkyy alakerran sukunimitaulussa, vuodesta toiseen samat nimet ja naapurit ovat hyvää pataa keskenään. Kaikkia en toki tunne ja yläpuolellani on erään säätiön kämppä, jossa saa asua vain tiettyyn ikään asti, joten sen asunnon asukkaat ovat silloin tällöin vaihtuneet. Reilu vuosi takaperin juuri tuossa yläpuolella asuikin joku "huumeveikko", niin kuin eräs talon pitkäaikaisimmista asukkaista totesi minulle. Yläkerran äijä saattoi vuorokauden ajankohdasta riippumatta laukata portaat tuohon pihalle ja puhui joko itsekseen tai puhelimeen (katsoin ikkunasta) kovaan ääneen. Samainen heppu totesi joskus (puhelimessa ollessaan), että hänellä on eräänlainen käytöshäiriö, jolle ei voi mitään. Toisinaan myös kuulin "rraaaaaah!"-tyylisen huudon yläkerrasta kesken täyden hiljaisuuden. Kovin montaa kuukautta siinä ei tuolloin mennyt, kun naapuri vaihtui taas.
Nykyiset naapurit (pariskunta) taas harrastavat sen verran äänekästä seksiä, että alkaa itselläkin ottaa eteen. Tuntuvat muhinoivan etenkin viikonloppuisin. Tosin aluksi (heidän muutettuaan tänne) sitä huutoa kuului paljon useammin ja rappukäytävässä vielä kovempaa. Onkohan joku lähes äänettömästä naapurustostamme käynyt valittamassa? Minä en ainakaan valita, jatkakaa samaan malliin.
Vaan tuleepas tällainen kyttääjä-fiilis, kun kiinnitän näin paljon huomiota naapureiden toilailuihin ja vielä kirjoitan niistä. Vaan minkäs teet, kun on näin rauhallista aluetta, pienetkin äänet kuuluvat helposti ja niihin tulee kiinnitettyä enemmän huomiota.
Loppuun muisto yli 20 vuoden takaa, kun asuin tilapäisesti Helsingin länsipuolella muutaman kuukauden ajan, kunnes sain paljon paremman kämpän itselleni ja tyttöystävälleni. Tuolloinen kämppä oli todella mainio, vuokra kohtuullinen ja oli kiva pitää ranskalaista parveketta auki, mutta vieressämme / alapuolella asui (tavallisen parvekkeen omistava) ketjupolttaja, jonka savut tulivat suoraan asuntoomme jos tuuli kävi tietystä suunnasta. Kun muutto oli jo selviö, niin rupesin kiusaamaan tätä nikotiininarkkaria pari päivää ennen muuttoa oikein urakalla. Vesi-ilmapallo mäsäksi hänen parvekkeensa kattoon kesken tupakan tai iso ämpärillinen vettä parvekkeella olevalle nojatuolille (jossa istui tupruttelemassa). Ja lopuksi heippalappu postiluukusta, kun muutto oli ohi ja kävin palauttamassa avaimet. Ei kuulu suoranaisesti tämän ketjun aiheeseen, mutta kerroinpa oman näkökulmani, kun olin itse se otsikon mukainen "kamala naapuri". Mitään en vihaa niin paljon kuin tupakoinnin hajuhaittoja. Luulisi senkin tyypin tajunneen, miten paljon mua vitutti se saatanan savunhaju. Niin ja oli kiva kuulla sitä raivoamista hänen parvekkeeltaan, paljon siedettävämpää kuin tupakan löyhkä. Siitä pidin huolen, ettei hän nähnyt minua ilmapalloilla pelleillessäni.