Perhe- ja sukujuhlissa kaikki on naisten vastuulla
Äidit ja tyttäret valmistelee kiltisti juhlia ja raataa juhlien aikana ja niiden jälkeen. Isät ja pojat siemailee rauhassa oluita ja hanaviinejä ja jauhaa p*tä, korkeintaan iskä grillaa vähän iltapalaa jos juhla kestää kauan.
Miksi tämä menee näin aina vain?
Kommentit (52)
Jos asiat olis miesten vastuulla, tuskin mitään sukujuhlia edes järjestettäsiin.
Mun mies pitää grillibileitä par aikaa takaterassilla ja siellä on tarjottavana tasan makkaraa =)
Meillä tää on niin totta!! Ja karuinta on kun porukka lähtee juhlista niin ne kiittää juhlien ISÄNTÄÄ.
Ylipäätänsä kun nainen menee pienimuotoisiin juhliin, hän tarkastaa voiko olla avuksi ja yleensä autteleekin. Kun mies menee niin mies istuu alas. Joskin ei aina edes naiset auta.
Äidin miehen isän 90 vuotiset järjestivät porukalla. Käytännössä se tarkoitti, että äitini teki kaiken minun, siskoni ja miehensä siskon kanssa. Ainoastaan minä ja siskoni auteltiin näitä kahta "pääjärjestäjäksi" jäänyttä. Juhlissa oli monta kymmentä ihmistä, lapsiperheitä vain 3 ja siskoni ja minun perheeni olivat näitä, eli me katsoimme samalla lapsiamme kun hoidimme kaikkea muuta, siinä samassa tilassa kun oli avoin syvä uima-allaskin. Ihme, ettei tuon synttärisankarin sukulaisista tehnyt mitään siellä kuin yksi. Eikä siskoni ja minä todellakaan tiedetty, että meidän odotettiin tarjoilevan yms niissä juhlissa.
Vierailija kirjoitti:
Olisi mielenkiintoinen ihmiskoeasetelma, jos suvun naiset istuutuisivat kaikessa rauhassa juomaan hanaviiniä ja rupattelemaan viitaten kintaalla kaikille juhlavalmisteluille. Ihan noin niin kuin siltä kannalta, että mitä miesten sakissa alkaisi tapahtua. Havahtuisiko kukaan toimimaan mitenkään vai odottaisiko ukkoporukka tyynesti tarjoilujen levitoivan syliin.
Homma tietysti kaatuu jo siihen että miehet tuskin kutsuisivat sukukokousta koolle alunperinkään. Mutta teoriassa. Olis jännä.
Veikkaan, että miehet tilaisivat pitsaa ja hakisivat pussikaljaa. Tämä ei luonnollisestikaan olisi naisista millään muotoa sopivaa, koska juhlia varten pitää raataa orjan lailla kolme vuorokautta. Mitä ne (nais)vieraat muuten ajettelee. Ongelman ydin lienee siinä, että vain naisen tapa on se ainoa oikea tapa. Mies on väärässä aina kun on kyse kotitöistä, lastenhoidosta tai juhlien järjestämisestä.
Itse (naisena) kärsin kun mies laittaa vieraille kahvipöytään kertakäyttöastiat, mutta kun en halua aina olla se joka väsää niin annan miehen tehdä omalla tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi mielenkiintoinen ihmiskoeasetelma, jos suvun naiset istuutuisivat kaikessa rauhassa juomaan hanaviiniä ja rupattelemaan viitaten kintaalla kaikille juhlavalmisteluille. Ihan noin niin kuin siltä kannalta, että mitä miesten sakissa alkaisi tapahtua. Havahtuisiko kukaan toimimaan mitenkään vai odottaisiko ukkoporukka tyynesti tarjoilujen levitoivan syliin.
Homma tietysti kaatuu jo siihen että miehet tuskin kutsuisivat sukukokousta koolle alunperinkään. Mutta teoriassa. Olis jännä.
Ukkoporukka ulkoistais leipomukset leipomolle ja järjestäisi juhlat esim. pitopalvelun tiloissa tai sitten hoitaa siivojan kotiin ennen juhlia.
Kumma, kun miesten pitäisi jotain tehdä, niin rahasta ei olekaan pulaa vaan kaikki voidaan tilata valmiina. Jos homma jää naisten vastuulle, alkaa nillitys rahasta ja kaikki pitää tehdä itse, että saadaan mahdollisimman halvalla.
Jaa ei meillä ainakaan ole kukaan nillittänyt kun vastuut on jaettu ennen juhlia ja juhlat on suunniteltu yhdessä. Enkä minä ole kuullut miesten jotka ovat järjestäneet juhlat yksin (siis ostamalla palvelut muualta) nilittävän siitä että se maksaa.
Ei ne yksinäiset miehet siitä nillitäkkään, mut jos niillä on nainen joka haluaiskin et ne palvelut ostetaan muualta, että nainen ei teekään itse niin sit nillitetään.
voisitte yllättyä jos antaisitte miehen järjestää juhlat. nyt juhlat vaikuttavat usein joltain suorittamiselta eikä juhlilta. naiset pyörii keittiössä eikä tule juhliin mukaan vaikka oikeasti tarvittaisiin 1-2 ihmistä keittiössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukkoporukka ulkoistais leipomukset leipomolle ja järjestäisi juhlat esim. pitopalvelun tiloissa tai sitten hoitaa siivojan kotiin ennen juhlia.
Mitäs vikaa tässä olisi? Toiset haluaa tehdä kaiken itse, toiset haluaa maksaa samasta.
Mä oon mennyt pokkana miesten kanssa istumaan, en osalllistunut naisten köökkitiimiin, kun en osaa eikä kiinnosta..
Vierailija kirjoitti:
Jos asiat olis miesten vastuulla, tuskin mitään sukujuhlia edes järjestettäsiin.
Mun mies pitää grillibileitä par aikaa takaterassilla ja siellä on tarjottavana tasan makkaraa =)
Onpas sulla kummallinen tuttavapiiri, vai mihin ihmeeseen oikein perustat tämän väitteen? Oma miehesi ei kykene niin ei kykene kukaan muukaan mies?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo, totta meillä. Tulevana sunnuntaina kuopuksen rippijuhla, mies on kavereineen reissussa lauantai-iltaan saakka. Ehtii juhliin sentään.
Mutta, minua ei haittaa järjestää näitä juhlia, on ihanaa olla täysi-ikäisen esikoisen kanssa kahdestaan kotona. Ei tartte laittaa ruokaa kenellekään, rauhassa on saanut siivota ja suunnitella tarjoiluja. Kaikki arkipäivän hässäkkä puuttuu. Plus nukun todella hyvin kun mies ei ole kuorsaamassa ja heilumassa vieressä.Sinä ja lapsesi ette kumpikaan syö?
Esikoinen on vegaani, hoitaa täysin omat ruokansa. Minä syön mitä sattuu tekemään mieli, nappaan vaikka vain täytetyn patongin kaupasta. Ruoka ja kokkaaminen ei ole minulle todellakaan kauhean tärkeää :)
Isän 50-vuotisjuhla: äiti ja isoäiti keittiössä hommissa ja minä myös. 40+ vierasta.
Äidin 50-vuotias juhla: perheen kanssa ravintolaan syömään. 6 vierasta.
Mun valmistujaiset: isä olohuoneessa vitsailemaan vieraiden kanssa. Äiti ja isoäiti taas keittiössä
Veljen valmistujaiset: isä olohuoneessa vieraiden kanssa. Äiti ja isoäiti taas keittiössä
Eikä miehet edes tajua että suvun naiset on keittiössä tiskaamassa, kuivaamassa laseja uusia vieraita varten, asettelemassa kakkuja ja syötävää esille, hakemassa likaiset lautaset ja lasit että olis puhetaita kun seuraavat vieraat tulee jne. Siellä ne seisoo tai istuu vieraiden vieressä ja juo kahvia. Sitten ihmetellään kun toinen on poikki, nähnyt vieraita ehkä viisi sekuntia ja jäänyt ilman kakkua. Ja kerta sama juttu.
Vierailija kirjoitti:
Isän 50-vuotisjuhla: äiti ja isoäiti keittiössä hommissa ja minä myös. 40+ vierasta.
Mun valmistujaiset: isä olohuoneessa vitsailemaan vieraiden kanssa. Äiti ja isoäiti taas keittiössä
Veljen valmistujaiset: isä olohuoneessa vieraiden kanssa. Äiti ja isoäiti taas keittiössä
Eikä miehet edes tajua että suvun naiset on keittiössä tiskaamassa, kuivaamassa laseja uusia vieraita varten, asettelemassa kakkuja ja syötävää esille, hakemassa likaiset lautaset ja lasit että olis puhetaita kun seuraavat vieraat tulee jne. Siellä ne seisoo tai istuu vieraiden vieressä ja juo kahvia. Sitten ihmetellään kun toinen on poikki, nähnyt vieraita ehkä viisi sekuntia ja jäänyt ilman kakkua. Ja kerta sama juttu.
Teidän suvun naisetko on mykkiä? Ei voi käskeä Perttiä tiskaamaan? Vai onko Pertti ehkä joskus erehtynyt yrittämään ja tehnyt väärin?
Kerran todistin juhlia joihin Pertin oli pitänyt hommata valkoinen pöytäliina, osti rassu sitten luonnonvalkoisein ja kuulee siitä varmaan vieläkin.
Jostain Liviltä tms. Tulee se ohjelma, jossa sulhanen saa järjestää häät. Samalla kuvataan morsiammen tunnelmia ja toiveita häistä, nehän ovat aina ihan ristiriidassa keskenään. Lopuksi ne häät ovat aina onnistuneet ja ihmiset ovat tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma, kun miesten pitäisi jotain tehdä, niin rahasta ei olekaan pulaa vaan kaikki voidaan tilata valmiina. Jos homma jää naisten vastuulle, alkaa nillitys rahasta ja kaikki pitää tehdä itse, että saadaan mahdollisimman halvalla.
Jaa ei meillä ainakaan ole kukaan nillittänyt kun vastuut on jaettu ennen juhlia ja juhlat on suunniteltu yhdessä. Enkä minä ole kuullut miesten jotka ovat järjestäneet juhlat yksin (siis ostamalla palvelut muualta) nilittävän siitä että se maksaa.
Ei ne yksinäiset miehet siitä nillitäkkään, mut jos niillä on nainen joka haluaiskin et ne palvelut ostetaan muualta, että nainen ei teekään itse niin sit nillitetään.
Kun juhlat järjestetään puoliksi ja vastuut jaetaan ei tule tilannetta jossa toinen haluaa ostaa kaiken tai säästää kuluista. Vastuut jaetaan siten että kumpikin voi päättää miten sen vastuunsa hoitaa ostaako palvelun vai tekeekö itse. Jos toisen vastuulla on siivous hän voi säästää kuluissa tekemällä itse tai ostamalla palvelun samoin jos minun vastuulla on esim. kakut voin ne tehdä itse tai ostaa valmiina.
Miksi sitten järkkäätte niitä helvetin juhlia? Ollessani poikamies en mennyt yksiinkään sukujuhliin enkä järkännyt itse sellaisia. Sitten kun nainen ilmestyi kuvioon niin johan alkoi kissanristiäistä riittämään niin hänen kuin omieni sukulaistenkanssa...
Se joka kutsuu, se myös järkkää. Ja ulinat pois.
Minä olen yh ja kaikki järjestän itse.
Alusta asti. Vessan pesu, lattiat, pölyt, lastenhuoneet, leipomukset, kutsut, kaikki. Näin vuodesta toiseen. Mutta en valita, pidän juhlien järjestämisestä.
Meillä siivooja siivoaa ja pitopalvelu huolehtii tarjoilusta. Hanaviiniä ei ole ollut tarjolla vielä koskaan. Ja kun mennään sellaisiin juhliin, joissa "naisväki vähän auttaa", niin minä jään sohvalle istumaan sen näköisenä, että en kuullut kutsua.
Meillä miehet siivoaa ja naiset hoitaa tarjoilupuolen. Ja järjestely näin, koska kukaan tykkää siivota, mutta naiset ovat intohimoisia kotikokkeja.
Vierailija kirjoitti:
Öh, no miten sitten pitäisi? Isäntäväki keittiössä tiskaamassa ja vieraat keskenään olohuoneessa? Meillä on ainakin pyydetty esim. työkaveireiden, naapurien tms. tuttujen, joita ei kutsuta juhliin, lapsia keittiöön apulaisiksi. Ihan mielellään ovat tulleet kun on sovittu palkka sopivaksi.
Sinä ja lapsesi ette kumpikaan syö?