Perhe- ja sukujuhlissa kaikki on naisten vastuulla
Äidit ja tyttäret valmistelee kiltisti juhlia ja raataa juhlien aikana ja niiden jälkeen. Isät ja pojat siemailee rauhassa oluita ja hanaviinejä ja jauhaa p*tä, korkeintaan iskä grillaa vähän iltapalaa jos juhla kestää kauan.
Miksi tämä menee näin aina vain?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Isän 50-vuotisjuhla: äiti ja isoäiti keittiössä hommissa ja minä myös. 40+ vierasta.
Äidin 50-vuotias juhla: perheen kanssa ravintolaan syömään. 6 vierasta.
Mun valmistujaiset: isä olohuoneessa vitsailemaan vieraiden kanssa. Äiti ja isoäiti taas keittiössä
Veljen valmistujaiset: isä olohuoneessa vieraiden kanssa. Äiti ja isoäiti taas keittiössä
Eikä miehet edes tajua että suvun naiset on keittiössä tiskaamassa, kuivaamassa laseja uusia vieraita varten, asettelemassa kakkuja ja syötävää esille, hakemassa likaiset lautaset ja lasit että olis puhetaita kun seuraavat vieraat tulee jne. Siellä ne seisoo tai istuu vieraiden vieressä ja juo kahvia. Sitten ihmetellään kun toinen on poikki, nähnyt vieraita ehkä viisi sekuntia ja jäänyt ilman kakkua. Ja kerta sama juttu.
Ei se kuule herkkua ole sekään, kun yrittää pitää keskustelua yllä Elviira-tädin ja muiden sukulaisten kanssa. Mieluusti pakenisin keittiöön, mutta kun on seurustelu-upseerin virkaan nimetty niin yritän vieraita viihdyttää viimeiseen asti.
Faktahan on että juhlat ylipäätään järjestetään, koska nainen on halunnut/vaatinut. Jos mies saisi valita, mitään juhlia ei edes järjestettäisi. Tähän peilaten on kohtuullista, että nainen kantaa suuremman vastuun järjestelyistä.
Vierailija kirjoitti:
Olisi mielenkiintoinen ihmiskoeasetelma, jos suvun naiset istuutuisivat kaikessa rauhassa juomaan hanaviiniä ja rupattelemaan viitaten kintaalla kaikille juhlavalmisteluille. Ihan noin niin kuin siltä kannalta, että mitä miesten sakissa alkaisi tapahtua. Havahtuisiko kukaan toimimaan mitenkään vai odottaisiko ukkoporukka tyynesti tarjoilujen levitoivan syliin.
Homma tietysti kaatuu jo siihen että miehet tuskin kutsuisivat sukukokousta koolle alunperinkään. Mutta teoriassa. Olis jännä.
Sekin on jännä, että jos miesporukka haluaa jotkin juhlat järjestää (esim. polttarit), niin tuloksena on aina railakasta ilonpitoa, riittävästi juomaa ja hyvää ruokaa sekä leppoisasti rullaava ilta. Kaikilla on hauskaa eikä kenenkään hammasta kiristä.
Huom. avainsana on "haluaa".
Teettehän te muutenkin kaiken aina nimenvaihdosta häiden suunnitteluun. Tietenkin miehet oppivat pitämään teitä automaattisesti alistettavina tossuina. Kyllä minäkin nauttisin itseni merkkaaman akan palveluista. Se on perinne. Perinteellähän te itse kaikkea perustelette ;)
Vierailija kirjoitti:
Jos asiat olis miesten vastuulla, tuskin mitään sukujuhlia edes järjestettäsiin.
Mun mies pitää grillibileitä par aikaa takaterassilla ja siellä on tarjottavana tasan makkaraa =)
Veikkaanpa että kaikilla on hauskaa eikä kenenkään hammasta kiristä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asiat olis miesten vastuulla, tuskin mitään sukujuhlia edes järjestettäsiin.
Mun mies pitää grillibileitä par aikaa takaterassilla ja siellä on tarjottavana tasan makkaraa =)Onpas sulla kummallinen tuttavapiiri, vai mihin ihmeeseen oikein perustat tämän väitteen? Oma miehesi ei kykene niin ei kykene kukaan muukaan mies?
Kykenee toki, avainsana on edelleen "haluaa".
Juhlapäivät päättyvät lopulta siihen, että rättiväsynyttä vaimoa painostetaan vielä seksiin. Ei näin!
Taas tämä sama jankkaaja.
Ostakaa tarjottavat valmiina ja palkatkaa se naapurin likka sinne keittiöön, jos se on noin kamalaa.
Mutta uhriudutaan jollain -50-luvun meiningillä. Kukin tyylillään.
Mitä ne KAIKKI naiset siellä keittiössä oikein "raataa"? Täytyy olla myös aika iso keittiö, ja ruoanlaittokin aloitetaan perunoiden kuorimisesta alkaen, kun siellä IHAN KAIKKIA naisia koko juhlien ajan tarvitaan?
Kerro aloittaja lisää näistä juhlistanne, kuulostaa mielenkiintoiselta. Itse en ole koskaan moista päässyt vielä todistamaan.
Meillä tilanne ei ole tuo, eikä tunnu olevan muillakaan tutuilla. Tuntemani miehet leipovat niin makeita kuin suolaisiakin kakkuja, ja tekevät myös muita kotihommia. Mieheni myös pitää siitä, että juhlia järjestetään. Enkä kyllä suostuisikaan juhlissa miksikään uhriksi.
Jotkut naiset uhriutuvat juhlissa kyllä ihan tahallaankin. Anopin kanssa laskimme ennen yksiä juhlia tarjolla olevien astioiden riittävän kaikille reilusti. Siitä huolimatta anoppi tiskasi koko juhlan ajan astioita käsin keittiössä, astianpesukone oli tyhjänä vieressä, eikä sitä saanut käyttää, kun se on niin hidas ja on niin kiire. Ja siis vieraita tuli vähemmän kuin tarjolle oli laitettu astioita. Mutta ilmeisesti oli tärkeää, että kaikki näkivät, että hän koko ajan touhusi keittiössä. Ja en tarjoutunut auttamaan, koska tuo oli pelkkää typeryyttä, johon ei minusta pidä kannustaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne KAIKKI naiset siellä keittiössä oikein "raataa"? Täytyy olla myös aika iso keittiö, ja ruoanlaittokin aloitetaan perunoiden kuorimisesta alkaen, kun siellä IHAN KAIKKIA naisia koko juhlien ajan tarvitaan?
Kerro aloittaja lisää näistä juhlistanne, kuulostaa mielenkiintoiselta. Itse en ole koskaan moista päässyt vielä todistamaan.
Vastaisiko aloittaja tähän? Myös muut juhlamarttyyrit saa vastata.
Nalkuttamalla asia korjaantuu. Järjestä oikein kunnon raivokohtaus kesken juhlien, niin miehesikin tajuaa mistä on kyse.