Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Tässä taannoin psykiatrin vastaanotolla innokaasti kuulustelivat katsonko televisiota. Vastasin tietysti että en. Tästä innostuneena he sitten päättelivät virheellisesti, että tämä liittyy "psykoosiin". Olivat sen oikein raapustelleet papereihin asti. Paitsi, että jos olisin saanut tarkentaa syitä miksi TV:n katsominen ei maistu...

En ole katsonut suomalaisia televisiolähetyksiä reiluun kymmeneen vuoteen, koska sieltä ei vaan tule mitään katsottavaa (=josta minä pitäisin). Katson siis kyllä sarjoja ja muita minua kiinnostavia ohjelmia muualta kuin televisiosta. Eli tietokoneelta. Ja kiitos vain, ihan hyvin pysyn kärryillä ohjelmien tapahtumakuluissa.

Ei minulla muuta, halusin vain avautua. Ja valittaa mt-hoidon ja diagnosoinnin laadusta.
Kiitos ja kumarrus.

• ylös 60
  • alas 2

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Jaa, olen sitten kai ollut psykoosissa kohta vuoden. Telkkaria ei ole avattu muuten kuin pleikkarin peluuta varten. Suomalaista kanavatarjontaa en ole viime syksyn jälkeen. Tabletilta katselen pääasiassa korealaisia tv-sarjoja.

• ylös 33
  • alas 2
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jaa, olen sitten kai ollut psykoosissa kohta vuoden. Telkkaria ei ole avattu muuten kuin pleikkarin peluuta varten. Suomalaista kanavatarjontaa en ole viime syksyn jälkeen. Tabletilta katselen pääasiassa korealaisia tv-sarjoja.

Äh, siis *katsonut* viime syksyn jälkeen.
1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Kyllä joku muu syy on ollut jos olet antanut vaikutelman että todellisuudentajusi on hämärtynyt. Et luultavasti itse tunnistanut tilannettasi vaikka todennäköisesti ulkopuoliselle on ollut ihan selvästi nähtävillä esimerkiksi harhaluuloisuus. Siksi sinulta on kysytty tv:n katsomisesta koska moni luulee psykoottisena saavansa henkilökohtaisia viestejä tv:n välityksellä.

• ylös 27
  • alas 3
Vierailija

Psykiatrua on huuhaatiedettä. Minulla epäiltiin Aspergerin syndroomaa koska minulla ei ole seurustelukumppania. Koska muita aspergerin oireita ei ole, sain diagnoosiksi määrittämätön persoonallisuushäiriö. Olin psykiatrilla kroonisen väsymyksen takia, johon ei oltu löydetty elimellistä syytä.

• ylös 17
  • alas 10
Vierailija

Siksi, koska ihmiset jotka eivät kroonisesti passivoi itseään tuijottamalla televisiosta tulevaa paskaa ovat muka jotenkin epänormaaleja.
En ole katsonut telkkaria vuosiin, muutamia kavereiden luona väkisin telkkarin ääressä istumista lukuun ottamatta. Ohjelmatarjonta on surkeaa ja samat frendit ja simpsonit sieltä näkyy tulevan kuin 5 vuotta aiemminkin.

Ihmiset vielä kehtaavat ihmetellä että MIKSI, MIKSI en katso telkkaria, etkö todellakaan katso, voi kamalaa!

• ylös 19
  • alas 2
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kyllä joku muu syy on ollut jos olet antanut vaikutelman että todellisuudentajusi on hämärtynyt. Et luultavasti itse tunnistanut tilannettasi vaikka todennäköisesti ulkopuoliselle on ollut ihan selvästi nähtävillä esimerkiksi harhaluuloisuus. Siksi sinulta on kysytty tv:n katsomisesta koska moni luulee psykoottisena saavansa henkilökohtaisia viestejä tv:n välityksellä.

Ammattilainen kysyy potilaalta itseltään miten asia on, eikä oleta sitä mitä oppikirjoissa on aikoinaan lukenut. Jokaista psykiatria ei tarvitse uskoa sokeasti, he eivät ole mitään kaikkitietäviä vaikka niin luuletkin.

• ylös 11
  • alas 3
Vierailija

Joillakin psykiatreilla on se virheellinen tapa olettaa jonkinlaisen käytöksen olevan epänormaalia, koska hänen omassa elämässään ei ole sellaista. Joillekin tv:n katselu on normaalia päivät pitkät, joillekin epänormaalia jos tuntiakaan katsoo koska lapsuudessa on toisin opetettu. Psykiatrien pitäisi AINA kohdella jokaista potilasta yksilönä eikä massana joille on kaikille samat säännöt ja normit.

• ylös 14
  • alas 1
Vierailija

Minä olen ollut psykoosissa vuodesta 2001 lähtien siis, kun pääsin kiinteän netin ääreen. Sen jälkeen en ole katsonut televisiota.

Oikeastaan, ehkä olenkin. :D Netti tuhosi elämäni täysin.

Vierailija

No wau. En ole katsonut televisiota 10 vuoteen, juuri tuosta syystä, kun sieltä ei tule mitään katsottavaa. :D

Enkä ole psykoosissa. Eiköhän se telkkarin katsominen ole enempi se psykoosijuttu kuin katsomattomuus.

Vierailija

Luulen, että tuolla tv:n katsomisella on tarkoitettu sarjojen seuraamista ylipäätään, vaikka sitten nettitv:stä tms. Jos on psykoosi päällä, niin ei varmaankaan pysty mitään sarjoja seuraamaan. Psykiatri olisi voinut asetella sanansa vähän toisin.

Älkää käsittäkö tahallanne väärin.

Vierailija

Oma kokemus on että psykiatrit hiukan tuntuvat suojelevan normi ihmisiä koko järjestelmältä!
Sairastuin jokin aika sitten, eikä syytä heti löytynyt. Aika, jolloin olin kipeä, mutta varsinaista elimellistä syytä ei vielä oltu hoksattu lääkäripiireissä, alkoi mieletön vihjailu ja päästä sairaaksi syyttely, lähinnä terveyskeskuksen, osaston lääkärin ja työterveyden toimesta. No menin piruuttani kaikkiin mahdollisiin konsultaatioihin sillä seurauksella, että psykiatrit nauroivat minut ulos niistä. He heittivät pallon välittömästi takaisin sairaanhoitoon poissulkemalla masennukset ja psykoosit. Vasta kun psykiatri ärähti, ja saneli, etten kärsi mielen häiriöistä tai sairauksista, otettiin sairaalassa tosissaan oireeni. Kolmen viikon kuluttua löytyi sitten ihan oikea diagnoosi, autoimmuunisairaus.

• ylös 17
  • alas 1
Vierailija

-01 suljin telkkarin pysyvästi. Joo, maksan rautahinnan GOTista, izombiekin ollu ihan kiva sarja. Välillä jotain muitakin koettanu katsoa, mutta lähtökohtaisesti mumisevat ettei kuule mitään ja sarjan katsominen jää siihen.

Ehkä olen psykoosissa. Näkyjä näen jos annetaan viikkotolkulla kipulääkkeitä leikkausten jälkeen jolloin itse alan kieltäymään niistä. En vaan koskaan suostuisi juttelemaan minkään tommosen psykohörhöily-poppatohtorin kanssa.
Risk-reward ku on ihan perseellään, he eivät voi antaa mitään mutta kylläkin rangaista. Miksi moiseen sopimukseen suostuisi?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus on että psykiatrit hiukan tuntuvat suojelevan normi ihmisiä koko järjestelmältä!
Sairastuin jokin aika sitten, eikä syytä heti löytynyt. Aika, jolloin olin kipeä, mutta varsinaista elimellistä syytä ei vielä oltu hoksattu lääkäripiireissä, alkoi mieletön vihjailu ja päästä sairaaksi syyttely, lähinnä terveyskeskuksen, osaston lääkärin ja työterveyden toimesta. No menin piruuttani kaikkiin mahdollisiin konsultaatioihin sillä seurauksella, että psykiatrit nauroivat minut ulos niistä. He heittivät pallon välittömästi takaisin sairaanhoitoon poissulkemalla masennukset ja psykoosit. Vasta kun psykiatri ärähti, ja saneli, etten kärsi mielen häiriöistä tai sairauksista, otettiin sairaalassa tosissaan oireeni. Kolmen viikon kuluttua löytyi sitten ihan oikea diagnoosi, autoimmuunisairaus.

Tällaista kuullut ennenkin, että ihmisiä syytetään mielen vikaisiksi kun ei osata tehdä omaa työtä ja löydetä todellista syytä. Kuinkakohan moni syö psyykenlääkkeitä turhaan.. ja aina jos sairastut jatkossa, ei kukaan ota tosissaan kun on jo valmiinsi hullun paperit.

Vierailija

No, lääkärin johtopäätelmät "harhaluuloisuudestani" olivat ihan omien hatusta vedettyjä. Jos hän olisi vaivautunut kysymään tarkentavia kysymyksiä, diagnoosi ei olisi ollut "ehkä psykoosi".

Tuolla samaisella käynnillä kysyttiin myös salakuuntelulaitteista. Salakuuntelulaitte-kysymykselle nauroin, koska ajatus on absurdi ja helvetin naurettava. Lääkärin älykäs päätelmä naurusta => "epäadekvaattia nauramista" Ei hyvää päivää. Anteeksi vain, tapanani on nauraa typerille kysymyksille ja mielestäni hauskoille jutuille. Jos se on psykoosin merkki, niin olkoon sitten.

Ai niin, lääkärin mielestä vuokra-asunnon löytäminen ja saanti on lasten leikkiä. News-flash, ei ole. Ehkä se lääkärille sitä on. Mutta ei helvetti soikoon työttömälle sairaslomalaiselle, jolla valitettavasti on mukana myös karvainen lemmikki. Se ettei asuntoa löydy, ei myöskään ole harhaluuloisuuden merkki!

Eikä myöskään kuntouttavasta työtoiminnasta kieltäytyminen tai sen lopettaminen ole harhaluuloisuuden merkki. Ne tarkentavat kysymykset on hyvä opetella! Suosittelen. :)

-ap

Vierailija

Lisäksi jos potilas kertoo, ettei ole KOSKAAN IKINÄ KUULLUT ÄÄNIÄ. Se olisi myös suotavaa uskoa ja kirjata sinne papereihin, eikä jatkaa asiasta tivaamista seuraavillakin käynneillä. -ap

Vierailija

Minä en ole uskonut psykiatriaan enää vuosiin kun sain lääkkeistä haittaa, sitä ei uskottu ja kaikki yritettiin laittaa pahenevan sairauteni piikkiin. Diagnoosimerkintöjä alkoi sadella kuin sieniä sateella ja koin diagnoosit satuttavina, eikä sellaista oireilua mitä lääkekierteessä koin, ollut aiemmin ollut. Kun vihdoin pääsin lääkkeistä eroon, aloin voida paremmin, ja suurin osa oireilustakin lakkasi - "psykoottinen masennus". Tällä tiellä on menty jo pitkään.

Kun kävin uudella psykiatrilla aikanaan, hän vaan luki vanhat tekstini ja peilasi minua niiden läpi. Tekstit vaan paisuivat ja niissä oli virheitä joita kukaan ei ollut korjannut ja aina yritettiin löytää yhä enemmän vikoja. Siihen loppui psykiatrilla käyntini. En ymmärrä miten leimojen lyöminen ja jonkun ulkopuolisen arvio mikä aivokemioissani on vikana ilman mitään biologisia testejä, sen pohyiminen mikä minussa on sairasta ja ei normaalia auttaa minua elämässäni. Ja sitten arpapelillä lääkkeiden vetäminen joista voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä. Kiitos ei enää.

Eniten on jäänyt mieleen kun yksi psykiatri nuorempana käytti sanoja normaali kokoajan osoittaakseen mikä minussa ei ole normaalia. Tuollainen satuttaa.

Olen mielelläni epänormaali ja omalla tavallani hullu nykyään. :)

Vierailija

Yritin eilen avata telkkua, mutta se on kai hajonnut. Piti sitten katsoa elokuva tietokoneelta. Olenko nyt akuutissa psykoosissa?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Yritin eilen avata telkkua, mutta se on kai hajonnut. Piti sitten katsoa elokuva tietokoneelta. Olenko nyt akuutissa psykoosissa?

Kyllä olet. Joukkopsykoosi näyttäisi olevan jo oikea epidemia. Osta äkkiä uusi televisio!

Vierailija

En ole kovin yllättynyt. Tulkaa vaikka yliopistolle katsomaan tulevia psykologeja, niistä 90 % on itse potilaita.

Sivut