Miten teillä hoituu arki kun yksi perheestä käy töissä ja kaikki muut lomailevat?
Lapset (kouluikäiset) nukkuvat pitkään ja valvovat illalla, eikä lomailevat aikuistakaan huvita mennä ysiltä petiin. Yksi perheenjäsenistä joutuu menemään aamulla aikaisin töihin, eikä koskaan saa nukuttua riittävästi kun illalla melutaan. Lomaa ei hänellä ole.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Hah, aina samalla tavalla, kun minä olen töissä ja muut lomalla. Palaan kotiin klo 16 jälkeen vain havaitakseni, että muut ovat juuri syöneet lounaan ja lähteneet jonnekin huvittelemaan. Minulle on jätetty tyhjät ruoka-astiat ja tiskit sekä ruokakaupassa käyminen.
Teen itselleni ruoan, käyn kaupassa ja siistin paikkoja, minkä jälkeen muu perhe tulee hyväntuulisena kotiin ihmettelemään, miksi kävin kaupassa ja siivosin, kun he ajattelivat tehdä sen palattuaan.
Mitä vastaat? Että olet marttyyri ja haluat hoitaa kaiken, että olisi oikein kurjaa? Kyllä mullakin jää lomalla usein lounasjutut siivoamatta ja kaupassa käy noin klo 20-21 välillä. Ei jaksa nipottaa ja tuhlata kaunista kesäpäivää. Onneksi olen yh, niin kukaan ei siivoa jälkiä ja nalkuta.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen töissä ja mies lomailee. Joudun heräämään viideltä ja menen yleensä 10 aikaan nukkumaan. Makuuhuoneen oven laitan kiinni itse tai sitten mies myöhemmin. Olohuone on siis ihan vieressä ja musta on hellyyttävää kun mies hiippailee ja katsoo telkkaria ihan hiljaa etten heräisi. Olen kyllä niin herkkäuninen että saatan herätä ihan muuten vaan yöllä ja huomata että kello onkin jo 4 ja mies ei ole vielä edes nukkumassa. Tulee sitten nukkumaan juuri ennenkuin herään. Miehellä rytmi ihan päin persettä ja nukkuu pitkälle päivään. Kun tulen töistä, ei ole ruokaa ja sotku odottaa siivoojaansa. No, sitten ruokaa äkkiä ja siivous. Voisi se mieskin tehdä jotain...
No voi hyvä ihme, miksi ryhdyt palvelijaksi kun tulet töistä. Tee muutamana päivänä niin, että syöt töissä ennen kotiin lähtöä ja kotiin saavuttuasi lähdet vaikka lenkille. Jos se ei sovi muille niin on neuvotteluiden paikka.
Kyllä iso mies tajuaa jutun juonen ja jos ei tajua niin tyhmän miehen olet itsellesi ottanut.
Kyllä miehet tykkäävät olla passauksen kohteena jos toinen sen roolin ottaa.
Muuta sinä itse toimintatapojasi niin kaikki lähtee rullaamaan ja jokainen tekee oman osuutensa, älä sorru marttyyrimaisesti palvelijaksi. Tämä on kaikille hyödyksi pitemmän päälle kun ollaan tasavertaisia kumppaneita.
Meillä mies herää aamulla ennen viittä töihin. Itse olen lomalla, samoin alle kouluikäinen lapsi. Menemme kaikki nukkumaan viimeistään kymmenen aikoihin, koska lapsi on huononsorttinen nukahtamaan kuten minäkin, haluaisi vain riekkua ja leikkiä eikä osaa tehdä sitä hiljaa. Nukun lapsen kanssa vieretysten, jotta saan pidettyä hänet edes jotenkuten hiljaa. Mies nukkuu toisessa huoneessa. Hoidan kotiaskareet tavallisesti, mutta nyt kun olen sairaana, mies hoitaa nekin ja vie lasta ulos leikkimään töistä tultuaan, jotta minä saan levätä. En oikein pysty nukkumaan lapsen vieressä, koska hän on kova kääntyilemään ja potkimaan unissaan. Se ei edistä taudista toipumista, kun on jatkuvasti väsynyt mutta pitäisi jaksaa katsoa muksun perään.
Vierailija kirjoitti:
Ääntä tulee ihan normaaleista toimista, iltapalasta, hmpaanpesusta yms. niin että toinen ei saa nukuttua. 1-tasotalossa kaikki kuuluu. Pää hajoaa kohta tähän, kuneletään ihan eri rytmiä. Ap.
Iltapalat ja hammaspesut hoidetaan ennen kymmentä. Se lomalla oleva vanhempi vastaa tästä, että työssäkäyvä pääsee ajoissa itse valmistautumaan nukkumaan, eikä joudu lapsia patistelemaan. Kymmenen jälkeen ei kikatella, suihkutella, käydä jääkaapilla tms ja vessassakin hipihiljaa. Nukkumaan tuleva lomalainen hiipii. Katsoo telkkaa kuulokkeilla.
Töihin lähtevä lähtee hiljaa eikä kolistele.
Ja töissäkäyvä menee nukkumaan korvatulpat korvissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah, aina samalla tavalla, kun minä olen töissä ja muut lomalla. Palaan kotiin klo 16 jälkeen vain havaitakseni, että muut ovat juuri syöneet lounaan ja lähteneet jonnekin huvittelemaan. Minulle on jätetty tyhjät ruoka-astiat ja tiskit sekä ruokakaupassa käyminen.
Teen itselleni ruoan, käyn kaupassa ja siistin paikkoja, minkä jälkeen muu perhe tulee hyväntuulisena kotiin ihmettelemään, miksi kävin kaupassa ja siivosin, kun he ajattelivat tehdä sen palattuaan.
Mitä vastaat? Että olet marttyyri ja haluat hoitaa kaiken, että olisi oikein kurjaa? Kyllä mullakin jää lomalla usein lounasjutut siivoamatta ja kaupassa käy noin klo 20-21 välillä. Ei jaksa nipottaa ja tuhlata kaunista kesäpäivää. Onneksi olen yh, niin kukaan ei siivoa jälkiä ja nalkuta.
No niin, minulta jäi kirjoittamatta, että silloin kun olen jättänyt toisten jälkien korjaamisen tekemättä, ei sitä ole kukaan muukaan tehnyt.
En ole mielestäni mikään marttyyri, jos toivon, että minutkin otetaan perheessä huomioon. Jos muut saavat aikaan lounaan vasta myöhään iltapäivällä, he voisivat odotella sen puoli tuntia, että minä pääsisin syömään heidän kanssaan ja voitaisiin lähteä yhdessä ulos.
Ota ap hotellihuone vaikka yhdeksi yöksi. Hetki omaa rauhaa ja kunnon unet niin taas jaksaa paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin, minulta jäi kirjoittamatta, että silloin kun olen jättänyt toisten jälkien korjaamisen tekemättä, ei sitä ole kukaan muukaan tehnyt.
En ole mielestäni mikään marttyyri, jos toivon, että minutkin otetaan perheessä huomioon. Jos muut saavat aikaan lounaan vasta myöhään iltapäivällä, he voisivat odotella sen puoli tuntia, että minä pääsisin syömään heidän kanssaan ja voitaisiin lähteä yhdessä ulos.
Et oo marttyyri mutta jaksat valittaa? Tottakai ne muut lähtee pois ennen kuin tuut kotiin. Niin mäkin lähtisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itserakas paskiainen. Kuka sua jaksaa?
Vierailija kirjoitti:
Ota ap hotellihuone vaikka yhdeksi yöksi. Hetki omaa rauhaa ja kunnon unet niin taas jaksaa paremmin.
Kiitos sympatiasta! Viime viikon muu perhe oli mökillä, niin oma arki oli helppoa. Lähinnä rasittaa itse olla aina se ilonpilaaja, että voisitteko nyt lopettaa hauskanpidon kun minun pitää päästä nukkumaan. Argh, alkaisipa koulut jo. Ap
Minä ole töissä vielä tämän viikon, mies kotona taaperon kanssa. Lapsen aikainen rytmi pitää huolta, että ihan hirveän myöhäiseksi ei muidenkaan rytmi voi valua.
Nyt meillä on tosin lomavieraita, se lähes väkisin myöhäistää kaikkien rytmiä, mutta pääsin silti eilen kymmenen jälkeen nukkumaan ja ei ollut mitään meluongelmia. Aamulla hiipailin aamutoimet olohuoneessa nukkuvia vieraita varoen, sinne jäivät kuorsaamaan.
Minä töissä, teinit lomalla.
Illalla klo 22 (23 viimeistään) talo hiljenee. teinit saa valvoa omissa huoneissaan, ääntä, melua, kolinaa ei saa pitää. Mun pitää herätä joka aamu klo 5. Mä lähden töihin ja teinit jää nukkumaan. Nousevat niihin aikoihin kun mä tulen töistä klo 14--- Syödään yhdessä. Ihan ok on mennyt. Ei mua ole häirinnyt lasten valvominen, eikä edes yökaverit. Kyllä nuortenkin täytyy ymmärtää, että jos joku on töissä ja aikainen herätys niin muiden pitää olla hiljaa ja antaa unirauha. Itse asiassa on ollut ihan kivakin kun lapset lomalla ovat välillä hemmotelleet mua... laittaneet enemmän ruokaa ja pitäneet seuraa :)
Meillä vähän sama. Minä töissä, muut kotona. Itsekin kyllä valvon myöhään, mutta silti heräilen, kun väkeä hyppää vessassa ja pesulla myöhempään.
Kotiin tullessa, yllätys yllätys, oottaa pyykit, tiskit ja ruuanlaitto...teinit varsinkin lojuu pitkin päivää ja miksi heidän pitää lomalla tehdä hommia. Argh. Sitten vasta tapahtuu kun kännykät ja tabletit otetaan talteen.
Mies ja kolmevuotias reissussa, en kyllä tiedä mitä sitten kun tulevat takaisin ja poika ei enne 23 nukahda. Itse joudunheräämään töihin 5.30.
Meillä siis iltavirkku ja vähän unta tarvitseva lapsi.