Hayfa hyva..
Lueskelin viestejasi tuossa ja ajattelinpa sanoa muutaman sanasen.
Tapasin tassa puoli vuotta sitten eraan vanhan tuttuni, joka on naimisissa arabin, marokkolaisen kanssa.
No juteltuamme selvisi ettei han enaa olekaan naimisissa, mies oli kylmasti lempannut hanet kun oli saanut oleskeluluvan ja lahtenyt kaymaan kotimaassaan! Oli sielta loytanyt uuden vaimon.. Enpa olisi uskonut, kun tata edellisen kerran juttelimme, silloin tama nainen kertoi juuri samaa kuin sinakin, ettei mies halua lapsia, haluaa opiskella ensin ja muuta. Mutta syy olikin se ettei halunnut lapsia taman naisen kanssa, koska ei aikonut sen kauempaa olla hanen kanssaan.. Tuntui kylla pahalta taman tuttavani puolesta. Yleensa se kylla on niin, etta arabit haluavat lapsia aika akkia, tai ainakin juttelevat vaimonsa kanssa etta millloin olisi hyva aika hankkia lapsia.
Sinuna kylla pitaisin silmat ja korvat auki ja varsinkin kun miehesi ei halua sinua matkalle mukaan.. Se on jo aika kumma, kun yleensa he haluavat esitella kovasti vaimoaan muille sukulaisille..
Mutta koitahan jaksaa ja voihan se olla etta teidan kohdalla nain ei ole..
Kommentit (17)
Mä tiedän ainakin yhden ukon joka ei just tuosta syystä halua lapsia.
Kohta tulee Suomi-vaimo jäämään, kuin nalli kalliolle.
Hakee sitten kotimaasta vaimon, jonka tietty yrittää sitten saada
Suomeen. Täällähän on kuiteski parempi, kun saa sitten kaikki avustukset.
Tosi ikävää.. mun mielestä tällänen, mutta en voi puuttua asioihin.
Täytyy kyllä sanoa, että jotkut suomalaisnaiset on kyllä tosi sinisilmäsiä. Eikö sitä vaistoa jotenki jos toinen ei ole tosissaan?
Kaikki ristiriidat pistetään sitten vaan " kulttuurierojen" piikkiin vaik
ukot on välil aika keljuja.
Lapsettomuus voi olla myös valinta, eikä se muille kuulu. Hayfan tapauksessa asiasta ei käsittääkseni edes keskustella vaan mies on asian yksin niin päättänyt... jos siis oikein ymmärsin.
Teidän suhteessanne ei kuitenkaan kai ole tullut eteen tilannetta, että miehesi ei halua ottaa sinua mukaan sukulaisvierailuille? Hayfan mies taas on suoraan kieltäytynyt ottamasta vaimoa mukaan. Minäkin pidän sitä jokseenkin arveluttavana. Olen nimittäin täysin samaa mieltä niiden kanssa, jotka jo ovat kertoneet, että yleensä sillä ulkomaalaisella vaimolla ylpeillään siellä kotimaassa ja miehen status vanhassa elinympäristössään nousee vaimon myötä, vaikka täällä Suomessa elää kituuttaisi täysin p***aukisena ja vaik työttömänä ;)
Niin se että mies ei halua vaimoaan mukaan kotimaan reissulle, vaikka suku ei ole koskaan tavannut häntä, on tietty todella outoa. Mutta kun meitä on moneen junaan ja en tunne ao.pariskuntaa ei osaa mennä sanomaan mistä se johtuu. Mies on itsekkin ollut kauan pois kotimaasta, sekin on kummallista. Ehkä kotimaassa on ongelmia?
Minun mies ei kyllä ilman minua lähtis kotimaahansa, väittää jopa että siellä odotetaan minua enempi kuin häntä. Minulla on erittäin hyvät välit hänen sukuunsa ja tiedän he rakastavat minua kuin omaa tytärtä ja minä heitä kuin omaa sukuani. Hänen siskonsa lähettää viikottain sähköpostia minulle ja soittaa minulle usesti.
Mutta tuo minusta jokaisen aikusen naisen tulisi ymmärtää että mieheltä lasten teko sujuu sen verran helposti (joiltakin siis TODELLA helposti!!!), että se ei todellakaan ole mikään rakkauden osoitus.
Täällä Suomessa on paljon, siis todella paljon näitä mokusuhteista syntyneitä yh-lapsia jotka on " suuren rakkauden" huumassa tehty ja jotka ei isäänsä näe koskaan.
Meitä on moneen junaan ;) En minäkään lähde sen paremmin pariskuntaa analysoimaan kun en myöskään edes tunne. Mutta onhan näillä asioilla mukavaa täällä spekuloida paremman tekemisen puutteessa ;)
siiri09:
Mutta tuo minusta jokaisen aikusen naisen tulisi ymmärtää että mieheltä lasten teko sujuu sen verran helposti (joiltakin siis TODELLA helposti!!!), että se ei todellakaan ole mikään rakkauden osoitus.
Totta!
Täällä Suomessa on paljon, siis todella paljon näitä mokusuhteista syntyneitä yh-lapsia jotka on " suuren rakkauden" huumassa tehty ja jotka ei isäänsä näe koskaan.
Ja totta tämäkin :(
niin justiisa..siksihän nämä palstat on että täällä saa pohtia ja spekuloida eri asioita kätevästi ja mukavasti muitten samalaisten taikka sitten erilaisten ihmisten kanssa. :)
Täytyy vain toivoa, että kaikki menee hyvin. Nyt on alkanut kuitenkin pikkuisen tottumaan tähän yksinoloon, vaikka ei se herkkua vieläkään ole. Ahdistusta lisää, että mies on sulkenut puhelimen, eikä ole jättänyt mitään yhteystietoja. Puhelin on ollut kiinni siitä lähtien kun pääsi perille. Kai se sieltä joskus soittaa, jos soittaa.
Taitaa olla nyt niin paljon kaikkea hauskaa ja mukavaa, että vaimoa ei tule ihan ensimmäisenä ajateltua. Haluaisin vain tietää, että kaikki on hyvin. Itsekään en älynnyt pyytää miehen vanhempien puhelinnumeroa, kun ajattelin, että hän ilman muuta pitää omaa puhelintaan päällä. Nyt ei auta kuin odottaa. Kenenkään hänen kaverin numeroakaan ei ole, josta voisin kysyä miehen kotinumeroa. Eikä heille muutenkaan voisi soittaa, ovat niin vanhoillisia, että varmaan vain mykistyisivät.
Olen vähän sellainen ihminen, joka odottaa aina pahinta. Turvallisuudentunne järkkyy helposti, ja ajan itseni paniikkiin aika pienestä. Yksin ollessa asiat kasvaa suunnattomiin mittasuhteisiin ja alkaa elämään omaa elämää. Ehkä aikaisemmat kokemukseni lapsuudessa ja nuoruudessa vaikuttavat tähän.
Ehkä tämä kuukausi tekee minulle ihan hyvää tutkiskella omia fiiliksiäni ja auttaa minua kasvamaan ihmisenä edes muutaman sentin. Hirmuisen helpottavaa puida näitä asioita teidän kanssa. Vertaistuki paras tuki. Kyllähän mä kavereilleni olen jutellut, mutta eivät he voi täysin ymmärtää kaikkia mokuliiton koukeroita, vaikka parhaansa yrittävätkin, kiitos siitä heille.
Tuntuu todella pahalta sinun puolestasi Hayfa! En tiedä minkä ikäinen tämä sinun puolisosi on, eikä henkinen kypsyys ole aina kiinni iästäkään. Mutta ei hän kyllä ihan vastuuntuntoiselta eikä kypsältä mieheltä vaikuta kaiken kertomasi perusteella.
Mutta avioliitossa tulisis olla tietyt pelisäännöt joiden mukaan mennään, aviopuolison tulisi olla se enimmäinen koko maailmaassa. Aviolitto sopimus yhteistyöstä, yhteisestä elämästä, tavoitteista. Yhtä tärkeää kuin rakkaus avioliitossa on kunnioitus toista kohtaan.
Sinä olet varmaan rakastut mieheesi, muuten antaisit hänen kuulla kunniasa. Kertomasi perusteella alkaa tuntua ettei hän ehkä ansaitse sinun rakkauttasi. Mutta ehkä on hyvä nyt vaan että otatte etäisyyttä toisiinne, ja sinun on hyvä myös miettiä mitä SINÄ haluat tulevaisuudessa ja mitä tämä miehesi pystyy sinulle antamaan. Sinulla on myös oikeus vaatia ja saada parempaa kohtelua hänen taholtaan.
Mutta ehkä asiat selviää kun hän palaa matkalta ja olette saaneet etäisyyttä. Sinun kannattaa käyttää tämä aika myös hyväksi, ja tehdä kaikkee mukavaa, jos mahdollista matkustaa myös jonnekkin, jotta pääsisit itsekkin irti kokonaan arjesta, vaikka se voi olla tietty vaikeaa jos on toista kova ikävä.
Mutta voimia sinulle Hayfa, toivottavasti hän kuitenkin ottaa yhteyttä sieltä pian.
Oli pakko kommentoida tähänkin pinoon, äsken kirjoittelin tuonne matkustuspuolelle :-D eli vastailin tyyliin, että mies saa matkustaa itsekseenkin ilman minua ' MUTTA' tämä nyt on todellä ymmärtämätöntä, että on sulkenut puhelimen ja varmasti tietää, että oma vaimo haluaa kuulla, että kaikki on hyvin. Hayfa aivan sama, jos sinä tällä välin vaihdat lukot oveen ja mies ei pääsekään kotiin, sitten kun joskus palaa. Todella loukkavaa käytöstä, anteeksiantamatonta.
Viime vuonna, kun mieheni matkasi kotimaahansa ilman minua, niin antoi oman ystävänsä numeron, ja ystävälleen minun numeron. Minulla oli hänen vanhempien numero ja veljen numero. Ja sattuikin viivytys lennolla, eli joutui olemaan eräässä Arabimaassa 2 vuorokautta kun lento oli peruttu, Mutta soitti minulle heti lentokentältä ja kertoi tilanteesta. Ja heti kun saapui kotimaahansa niin soitti minulle, ennen kuin oli tavannut edes vanhempiaan.
Älä Hayfa niele kaikkea mitä mies tekee tai jättää tekemättä. Kun soittaa niin älä vastaa tai sulje puhelin tmv. Mutta koskaanhan ei tiedä mitä matkalla voi tapahtua. Mutta ainahan on konsulaatti mistä myöskin voi kysellä asioita. Koita jaksaa !
Hei, sun ukkos on tosi törkee!! Laittaa nyt puhelin kiinni! Anteeksi vaan mutta sulla taitaa olla tosi huono itsetunto kun hyväksyt tuollaista.
Miten muuten miehesi suhtautuu sinuun? Teillähän ei ole lapsia, kun miehesi ei halua. Toisaalta hyvä, koska mä miettisin jo tälläsissä jutuissa eroa!
Anteeksi vaan mutta mä olen tosi kyyninen. Olen niin paljon nähnyt ja kuullut kaikenlaista. Itse naimisissa 8-vuotta ja vieläki mies soittaa tai laittaa viestin jos menee vaikka töissä pitempään. Se on sitä toisen ihmisen huomioimista ja kunnioitusta. Samoin itse ilmoitan heti jos viivyn jossain pitempään. Eli tiedämme aina missä kumpikin osapuoli on. Ei tarvitse sitten miettiä kauhulla onko toiselle sattunut jotain vakavaa. Sun miehes ei kunnioita suo yhtään!
Ettei vaan mene naimisiin jonkun imaamin vihkimänä, ja siksi ei halua
kuulla just nyt sinusta! Eiks saanu oleskeluluvan juuri. Saiko pysyvän jo?
No jokatapauksessa tsemppiä sulle, ehkä pelottelen ihan turhasta..toivottavasti!
No, kyllä ihmettelen miehesi käytöstä. Oletko koskaan käynyt miehesi kotona, vanhenpien luona? Jos et, niin uskon että miehesi käyttää sinua hyväksi. (oleskeluluvan toivossa)
Koska on täällä kuitenkin tosi paljon muslimien vaimoja, ja aika moni on käynyt miehen kotona ja tavannut vanhemmat useasti. Olen kanssa tavannut mieheni koko perheen, sukulaiset ja ystävät monta kertaa. Koskaan minun mieheni ei sano etten saisi tulla mukaan.
Mutta, oletko varma, ettei miehelläsi ole vaimoa kotimaassa? Lapsia? Näitä kuitenkin tapahtuu paljona, ja toi on varma merkki siitä. Anteeksi kanssa kova tekstini, mutten arvosta tuollaisia miehiä yhtään.
Kaiken kaikkiaan aika outo tää Hayfan miehen juttu (mutta ei mitenkään ainutlaatuinen vaan itseasiassa oma sarallaan klassinen juttu). Minulla kyllä löisi hälytyskellot _viimeistään_ tässä vaiheessa. Jo syyt miksi vaimo ei saanut lähteä reissuun mukaan olivat tosi ontuvat saati sitten lapsenteko luvat. Ja nyt vielä tämä. Väkisin tulee mieleen ettei Hayfa olekaan se suuri rakkaus tälle miehelle vaan häntä käytetään hyväksi. :((
t. Aureole
Miten ihmeessä mies ei ilmoita itsestään sinulle? Luulisi kiinnostavan mitä vaimolle kuuluu ja pitää ajantasalla myös omista kuulumisistaan. Me olimme päivittäin yhteydessä kun mieheni vieraili kotimaassaan viime kesänä...
Ymmärrän että olet huolissasi Hayfa eikä todellakaan kaikkea pidä niellä mukisematta!! Toivottavasti mies on kuitenkin kunnossa ja kaikkeen on looginen selitys (vaikkakin epäilen vahvasti...).
Minulla on miehen sisarusten puhelinnumerot sekä vanhempiensa kotinumero. Myös heillä on puhelinnumeroni. Miksi miehesi vanhemmat ihmettelisivät soittoasi vaikka olisivat kuinka vanhoillisia? Olettehan sentään naimisissa, sinä olet muslimi ja miehesi vierailulla kotimaassaan...
Tsemppiä Hayfa, toivottavasti kaikki oikeasti päättyy hyvin.
silloin ymmärrän sen, että jos teillä ei ole yhteistä kieltä, niin soittaminen vanhempien kotiin voi olla ongelmallista, jos mies ei olekaan paikalla perhe voi luulla että on joku hätänä. Mutta jos yhteinen kieli löytyy, niin en näe mitään syytä mikset voisi soittaa miehen kotiin, ja ihan vaan appivanhempien kanssa jutustella? Minä ainakin soittelen joskus ihan huvikseen anopille ja appiukolle..
Mutta kyllä se numero sentään olisi pitänyt jättää, ihan siltä varalta että oikeasti vaikka sattuisi jotain minkä takia miehen pitäisi tulla pian takaisin tms!
Kivi putosi sydämeltäni, kun mies soitti tänään, että kaikki on hyvin. Puhelimen oli laittanut siksi pois päältä, ettei tulisi kovasti laskua. Mieheni on tosi nuuka ja säästäväinen, ja muistutteli moneen kertaan ennen lähtöään, ettei esim. pidetä valoja turhaan päällä. Kotona hän kulkeekin perässäni ja sammuttelee valoja. Sähkö maksaa!
Välillä ottaa nuppiin, kun kämppä on pimeänä, eikä eteensä näe kulkea. Mitään ei saisi heittää pois, vaan kaikkea voi tarvita " sitten joskus" , ja jos ei täällä, niin ehkä kotimaassa romulle on käyttöä. Joskus mies kävelee kaupunkiin ja takaisin (n. 16 km), ettei tarvitse maksaa bussimaksua. Autokin olisi, mutta pitää säästää bensaa..
Itse olen paljon huolettomampi rahan kanssa. Mies lähetti nyt rahaa tililleni ja vannotti minua käyttämään sitä säästeliäästi. JooJoo.. (:
Sopersin miehelle, että olin kamalan huolissani ja että oli tosi ajattelematonta sulkea puhelin. Mies ei oikein ymmärtänyt, kuinka voin panikoida niin herkästi, hänellähän on kaikki hyvin. MUTTA MISTÄ MINÄ VOISIN SEN TIETÄÄ!
Miehen vanhemmat lähettivät taustalta terveisiä ja kyselivät mitä haluaisin tuliaisiksi. Huoh, en mitään, vain mieheni. Ramadanina menemme yhdessä, mieheni vanhemmat kutsuivat. Miehenkin mielestä on hyvä idea mennä seuraavalla kerralla sitten yhdessä. Hän tosiaan ehkä vain halusi palata juurilleen rauhassa, ja tsekata vanhan elinympäristönsä, jonka oli mielessään glorifioinut reilun neljän vuoden aikana. Mies sanoi suoraan, ettei voisi enää sopeutua sinne. Jos vanhempansa eivät olisi siellä, hänelle riittäisi reissu kerran 10 vuodessa. Kotimaassa mättää lähes kaikki infrastruktuurista ihmisiin. Ehkä miehelle teki hyvää palata haavemaailmastaan todellisuuteen.
Tuntui tosi hyvältä, kun hän sanoi suomalaistuneensa jo ihan liikaa. Siis mies on juurtunut tänne, sitähän se kai tarkoittaa. Kirjoittelen myöhemmin lisää, pitää lähteä töihin. Kiva jutskata teidän kanssa siskot - kristityt, muslimit, kaikki!
Hayfa oli ihanaa lukea, että miehesi vihdoinkin soitti ja ilmoitti olevansa kunnossa !!! Onneksi sinä et ole minä, sillä meillä olisi kyllä ärräpäät lennelleet ja muut päät kanssa, jos mies olisi toiminut kuten sinun mies. Mutta iloinen olen puolestasi, että sait kaivatun soiton. Noh maltti on valttia, annat sitten joskus maistaa omaa lääkettään :-D
Hyvää alkavaa viikkoa !!! t.emmi
Samaten tosi ihan kuulla Hayfa että hän vihdoinkin soitti ja kaikki vaikuttaa olevan nyt hyvin !!!! Oli tosi ihanaa kuulla se ja toivotan sinulle myös puolestani oikein mukava viikon alkua.. ehkä miehesi on vaan varovainen tyyppi ja harkitsee asiat huolella. Mutta tietty hänen tulisi kehittää huomaavaisuutta itessään, mutta hyvä että asiat on nyt hyvin.
Minä olen kyllä ehdottomasti sitä mieltä että lasten hankkimis into ei ole mikään todiste rakkaudesta, olipä sitten kyseessä arabi tai ei!
Jotkut ihmiset nyt tekee lapsia heti kun siihen kykenevät ja melkeinpä ekan vastaan tulijan kanssa, kärjistetysti sanottuna.
Minusta harkitsevaisuus asiassa, elämän tilanteen, taloudellisen tilanteen huomioiminen ym. on aina paikalla niin tärkeässä asiassa.
Me emme ole mieheni kanssa edes harkinneet vielä lasten hankkimista vaikka aviossa ollaan oltu 3v. ja ollaan jo yli 30v. Luoja ties hankitaanko edes. Lapset eivät ole meille kummallekkan mikään elämän tarkoitus, vaan niitä hommataan tulevaisuudessa, jos siis hommataan ja jos niitä edes saadaan.