Päänsärky
Onko kenelläkään ilmennyt raskausaikana migreeniä? Minulla on ollut jonkin aikaa voimakasta päänsärkyä eikä aina särkylääkkeetkään auta. :( Tällä hetkellä paineet yms ok. Lääkärissä tuumattiin että selvät migreenin oireet. (Välillä toispuoleinen päänsärky, silmissä mustia pilkkuja yms.) Tänään seuraksi liittyi huimaus. Hirvittää ihan kävellä kun ei tiedä milloin keikahtaa kumoon. Huimaushan liittyy raskauteen mutta voisiko se olla myös osa migreeniä? Lääkäri myös epäili että olisiko rautalääkkeen aloitus tehnyt pääkipua, mutta siitä ei ainakaan ollut mainintaa pakkausselosteessa...
Kommentit (2)
Niskat minulla on usein olleet jumissa. Koskaan ei ole silti tuollaista pääkipua niistä tullut. Kokeillaan alkuun pelkällä Panadolilla. Voihan myös kipu ollakkin hormooneista johtuvaa. Jokainen kun reagoi eri tavalla kaikkeen. :) Rv 17+1
Itse olen kärsinyt varmaan kohta 15 vuotta migreenistä... Ala-asteella ja yläasteella kohtaukset olivat rajuja! Lukiossa "helpotti", ei tullut rajuja kohtauksia vain lähes joka viikkoista kipeää päänsärkyä!
Itselläni raskausaikana esikoisen kohdalla ja myös nyt migreenin laukaisee jännityksen laukeaminen. Jos olen jotain pelännyt ja sitten siinä vaiheessa, kun saan tietää että kaikki on hyvin niin se laukaisee minulle migreenin kaikkine herkkuine! Ensin tulee silmiin aura oireet, juuri nuo kuvailemasi pilkut tms, sen jälkeen puutuu vasen jalka ja käsi, suu, kieli ja sen jälkeen alkaa jumalaton päänsärky.
Voihan raudan puutoskin tehdä päänkipeäksi, mutta miksi ei sitten ole otettu hemoglobiinia ja tarkastettu, onko se matalalla.
Yleensähän sanotaan, että raskausaika voi olla todella onnellinen niille, jotka kärsivät migreenistä, että migreeniä ei välttämättä ole koko raskausaikana, mutta sitten taas on tämä toinen ääripää, joille se joko tulee raskausaikana tai se pahenee.
Ja tietyssä kohtaanhan raskautta oisko joskus rv 15 tietämillä niin voi olla ihan hormonaalista päänsärkyäkin...
Migreenisärkyyn olen kuullut, että joillekin lääkäri on määrännyt panacodia, mutta sitähän ei missään nimessä kodeiinin takia suositella raskausaikana ja ei välttämättä auta. Tiedän myös ihmisiä, jotka ovat syöneet myös koko raskausajan estolääkkeitä, koska migreeni ollut niin pahaa.. Mutta jos sen kanssa pärjää (helppoa se ei ole) niin otsalle kylmä tai lämmin kääre vähän kumpi tuntuu hyvältä ja pimeä auttavat. itselläni auttaa ehdottomasti kuuma, kuumat suihkut on ihania ja yleensä nukkuminen myös auttaa, kannattaa yrittää päästä ehdottomasti lepäämään!
Hormoonimuutokset voivat aiheuttaa migreeniä, itselläni vaikka reakoin jännitykseen ja "paineeseen" migreenillä niin itselläni todennäköisesti migreeni on osittain ainakin hormooiperäistä...
Mutta myös niska, hartia ja selkäjumit voivat aiheuttaa sitä, että jos yhtään tuntuu kolotusta selänpuolen niin kannattaa käydä hoitamassa sitä. vaikka ei kyl aavistustakaan miten ne raskaana olevaa hierovat ja hierovatko olleskaan...
S + pömppis rv 18+0