Miksei vanhan ajan kodinhoitajia enää ole?
Minun isovanhempani olivat tavallisia työläisiä. Pappa oli tehtaalla, mummo oli kaupassa. Heillä oli kaksi lasta. He elivät tavallista alemman luokan elämää. Silti heillä oli kotiapulainen laittamassa ruokaa, siivoamassa ja pyykkäämässä sekä katsomassa lasten perään, kunnes nuorempi täytti 16. Kotiapulainen asui kotonaan, tuli töihin ennen isovanhempieni lähtöä töihin, hoiti päivän aikana kodin kuntoon, teki ostokset, vastaanotti lapset koulusta, auttoi läksyissä, lähti kotiin vasta kun isovanhemmat palasivat kotiin suoraan valmiiseen pöytään.
En voi kuvitellakaan, että meillä olisi varaa nykypäivänä ottaa kotiapua, tai edes au pairia. Me olemme keskipalkkaisia ja meillä on yksi päiväkoti-ikäinen lapsi. Yhteinen nettomme on 3 500 euroa, mikä on varmasti suhteessa todella paljon paremmin kuin isovanhemmillani aikoinaan. Minua hirvittäisi palkata edes siivoojaa pari kertaa viikossa. Mutta olisihan tuollainen kotiapu ihanaa.
Kommentit (193)
Ap siis tarkoitti kotiapulaisia, kuten moneen kertaan on todettukin. Kaveri oli vielä80-luvulla kotiapulaisena. Kyllähän se selkeää seksuaalista ahdistelua oli, mitä 17-vuotias tyttö perheenisältä sai osakseen, vaikka osasi ottaa ne rennosti. Takapuolelle taputtelua ja vihjailuja. Tai en tiedä, miten rennosti kaveri oikeasti otti. En oikein itsekään samanikäisenä tajunnut, että tuo oli aika vakava asia. Lisäksi perheessä oli pari vuotta nuorempi poika, jolla oli myös härskit jututu kaverille. Luulen, että tuo on ollut ihan tavallista, enkä usko kaverin edes äidilleen tuota kertoneetn, mulle vain.
Joku ihmetteli täällä, että olivatko harjoittelijoita, kun olivat vain vuoden. Ei, vaan 70- 80-luvulla lukiolaiset hyvin yleisesti ja tietoisesti pitivät välivuoden ennen opintoja, kun silloin ei pisteisiin vaikuttanut, pääsikö kouluun heti vai joskus kirjoitusten jälkeen. Sen jälkeen kotiapulaiseksi haluavat alkoivat lähteä mieluummin au-pairiksi, tuli hampurilaisravintolat ja kauppojen aukiloloajat kasvoivat, joten välivuotta pitäville löytyi muita töitä ja samalla palkkausehdot tiukentuivat. Kaverini lukihäiriön vuoksi ei peruskoulun jälkeen löytänyt alaansa, joten kävi kymppiluokan ja sitten piti vielä välivuoden, ennen kuin keksi mihin hakea. Kaverin palkka oli kyllä kohtalaisen hyvä jja sen päälle vielä sai ruuan, asunnon (oma huone ja henkilökohtainen wc) ja vapaat viikonloput ja siksi kesti nuo tyypit. Mutta perheen äiti oli joku lakimiesnainen ja isäkin joku aika isopalkkainen.
Mitä tahansa kotiapua voi nykyään ostaa firmoilta. Niistä saa verovähennykset ja muista verovähennyksistä poiketen kotitalusvähennys on omavastuun jälkeen täysimääräisenä vähennyskelpoinen. Tämä tarkoittaa sitä, että muut vähennykset otetaan verotettavista tuloista niin, että se pienentää veronalaisten tulojen määrää, mutta kotitalousvähennys otetaan suoraan maksettavien verojen määrästä. Ero on tosi iso, vaikka osa tätä ei luultavasti tajua tämän selityksenkään jälkeen.
Sotien jälkeen oli keskituloisellakin perheellä varaa pitää vähintään yksi kokopäiväinen kodinhoitaja. Asui sitten omassa huoneessaan muun perheen seassa, mutta "alempiarvoisena". Oli helpompi käskyttää, kun toinen tiesi paikkansa.
Nykyisin on sitten siivousfirmat ja -palvelut. Kodinhoitaja voi myös sovitusti tehdä muita kodinhoidon töitä. Yleensä sillä aikaa kun muu perhe on töissä ja koulussa.
Hyvä viittaus tuo seksi-Suomen historia. Sellaista piikaa ei varmaan ollutkaan, joka ei olisi vähintään isännän toimesta joutunut hoitamaan myös porton roolia emännän selän takana. Suvussa kun yksi tuli raskaaksi, joutui poikansa naimaan sen, kun oli alulle laittanutkin. Aina ei sentään mennyt ihan niin onnettomasti. Olivat edelleen vanhoilla päivillä naimisissa. Kävi hyvä tuuri siinä mielessä. Sitten olivat vielä rengit.
Kotiapua saa vuodessa 2500 eurolla noin 2,5 h/vko. Pariskunta tuplasummalla tuplat. Jos palkkaa suoraan, tulee vielä edullisemmaksi.
Tuon rajan yli kallistuu, kun loppu pitää maksaa 100 % itse. Kun sinkulla käy joka vko siivooja 2 h, siitä on valtava apu, olen itse kokeillut. Ja työprojektin aikana jopa 2x 2h/vko, jolloin voi teettää ruuanlaittoakin jne.
Ei sen avun tarvitse olla kokopäiväistä nykypäivän kodinkoneilla ja päiväkotisysteemillä.
Minä olen yrittänyt löytää kotiapulaista. Haluaisin vähän enemmän kuin mitä siivousfirmat tarjoavat, ja siivousfirmojen jäykillä listahinnoilla/töillä taloni siivouskulut nousisivat korkeiksi. Haluaisin jonkun joka huolehtisi taloudesta ollessani reissussa ja varmistaisi arjen pyörimistä muuten, hoitaisi siivoukset, peruskulutustavaroiden hankinnat, pyykit jne. Eli perinteinen kotiapulainen, jonka palkkaisin mieluiten suoraan itse. Mielestäni olen valmis maksamaaan kilpailykykyistä palkkaa, korvaamaan kilometrit työajoista, joustavat työajat, itsenäiset työtehtävät jne. Mitään käskytettävää orjaa en halua, vaan ihmisen johon voi luottaa ja joka suoriutuu itsenäisesti hommista. Mutta ei ole paljoa kiinnostusta ollut, ja on minua miehenä jo kerran syytetty ahdistelijaksikin ennen ensimmäistäkään tapaamista :(.
Vierailija kirjoitti:
Kotiapua saa vuodessa 2500 eurolla noin 2,5 h/vko. Pariskunta tuplasummalla tuplat. Jos palkkaa suoraan, tulee vielä edullisemmaksi.
Tuon rajan yli kallistuu, kun loppu pitää maksaa 100 % itse. Kun sinkulla käy joka vko siivooja 2 h, siitä on valtava apu, olen itse kokeillut. Ja työprojektin aikana jopa 2x 2h/vko, jolloin voi teettää ruuanlaittoakin jne.
Ei sen avun tarvitse olla kokopäiväistä nykypäivän kodinkoneilla ja päiväkotisysteemillä.
Tuo 2h työvuoro kannattaa huonosti työmatkakulut mukana.
Palvelusväki on aina juoruillut ahkerasti. Kuvitelkaa vaan, mikä tilanne olisi nyky someaikana? Sinne vaan kaikki perheen ja suvun luurangot kaapissa kuvineen. Ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen yrittänyt löytää kotiapulaista. Haluaisin vähän enemmän kuin mitä siivousfirmat tarjoavat, ja siivousfirmojen jäykillä listahinnoilla/töillä taloni siivouskulut nousisivat korkeiksi. Haluaisin jonkun joka huolehtisi taloudesta ollessani reissussa ja varmistaisi arjen pyörimistä muuten, hoitaisi siivoukset, peruskulutustavaroiden hankinnat, pyykit jne. Eli perinteinen kotiapulainen, jonka palkkaisin mieluiten suoraan itse. Mielestäni olen valmis maksamaaan kilpailykykyistä palkkaa, korvaamaan kilometrit työajoista, joustavat työajat, itsenäiset työtehtävät jne. Mitään käskytettävää orjaa en halua, vaan ihmisen johon voi luottaa ja joka suoriutuu itsenäisesti hommista. Mutta ei ole paljoa kiinnostusta ollut, ja on minua miehenä jo kerran syytetty ahdistelijaksikin ennen ensimmäistäkään tapaamista :(.
Jonkun vanhan kansan Martan voisit nipin napin saada. Kukaan nuorempi nainen ei ole toivottavasti niin hullun itsetuhoinen, että edes kokeilisi nykymaailmassa. Hanki vaimo ja maksa sille.
Vierailija kirjoitti:
Jonkun vanhan kansan Martan voisit nipin napin saada. Kukaan nuorempi nainen ei ole toivottavasti niin hullun itsetuhoinen, että edes kokeilisi nykymaailmassa. Hanki vaimo ja maksa sille.
Vaimo tulisi maksamaan liikaa, ja aiheuttaisi muita rajoitteita ;).
Vakavasti ottaen, olen ihan oikeasti sitä mieltä että pystyisin tarjoamaan mielenkiintoisen työpaikan kilpailukykyisellä palkalla. Ei mitään "kahden kerroksen väkeä tai orjuutta", vaan sellainen 2010-luvun kotiapulainen. Mutta kai mäkkäri ja Prisman kassa ovat sitten houkuttelevampia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo 2h työvuoro kannattaa huonosti työmatkakulut mukana.
Sen takia tuo olikin laskettu kotiapufirman taksalla, joka on suoraa palkkaa kallimpi.
Vierailija kirjoitti:
Stellasta voi ostaa aikaa ja lähettää tekijän myös asioille eli ei olla sidoksissa viikkosiivouslistaan. Vaatii toki sinulta vaivannäköä ohjeistamisen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaimo tulisi maksamaan liikaa, ja aiheuttaisi muita rajoitteita ;).
Vakavasti ottaen, olen ihan oikeasti sitä mieltä että pystyisin tarjoamaan mielenkiintoisen työpaikan kilpailukykyisellä palkalla. Ei mitään "kahden kerroksen väkeä tai orjuutta", vaan sellainen 2010-luvun kotiapulainen. Mutta kai mäkkäri ja Prisman kassa ovat sitten houkuttelevampia...
Liian moni yksin asuva mies ehdottaa nuoremmille naisille palkan tai vuokranmaksua ainakin osittain myös makuuhuoneen puolella. Aika turvaton diili kaiken kaikkiaan.
"Kiva kun tulit siivoamaan ja ruokaa laittamaan." Sanoo Michael Penttilä ja kaivaa nahkahanskoja esille.
Vierailija kirjoitti:
Liian moni yksin asuva mies ehdottaa nuoremmille naisille palkan tai vuokranmaksua ainakin osittain myös makuuhuoneen puolella. Aika turvaton diili kaiken kaikkiaan.
Käsittääkseni minä olen se joka tässä olisi maksamassa, ja epäilen että naisille kelpaa raha paremmin kuin minun sänkyseura :D. Ja edelleenkin vakavasti ottaen: haluaisin palkata itse luotettavan ja itsenäiseen työhön kykenevän ihmisen. Kirjallinen työsoppari, sovitut työajat ja -tehtävät jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni minä olen se joka tässä olisi maksamassa, ja epäilen että naisille kelpaa raha paremmin kuin minun sänkyseura :D. Ja edelleenkin vakavasti ottaen: haluaisin palkata itse luotettavan ja itsenäiseen työhön kykenevän ihmisen. Kirjallinen työsoppari, sovitut työajat ja -tehtävät jne.
Haluatko kokoaikaisen vai osa-aikaisen? Kokoaikaiseen kokeilisin molia ja osa-aikaiseen care.comia. itse käytän mielummin firmaa, koska henkilön vaihto helpompaa, jos joku kusee tai firma hoitaa sijaisen, kun vakkari lomailee tai sairastaa. Paljonko olet budjetoinut asiaan vuositasolla?
Olen työskennellyt 90luvulla useita vuosia kodinhoitajana kunnan palveluksessa. Olin osan viikosta lapsiperheissä, osan viikosta avustin vanhuksia.
2005 kotipalvelurakenne muuttui. Lapsiperhepalvelut siirtyivät lastensuojelun alaisiksi, vanhuspalvelut kotisairaanhoitoon.
Kaikki muuttuu, eikä aina parempaanpäin.
Vieläkin muistelen tuota aikaa jolloin saman viikon aikana hoidin parin viikon ikäistä vauvaa ja 90v mummelia.
Minun äitini oli köyhistä oloista maalta, 10-lapsisesta perheestä (tai 10 elossa, 2 kuoli pieninä). Hänen äitinsä oli sikopaimen ja isänsä mylläri. Äiti lähti kotoa 16-vuotiaana ja matkaevääksi sai ohjeen: "Älä sitten tule vatsa pystyssä takaisin."
Äiti kävi emäntäkoulun, jossa varmaankin opeteltiin kaikenlaisia taloustöitä. Sitten hän tuli Helsinkiin piikomaan. Hänellä oli onni päästä hyviin perheisiin ja nähdä, millaista on sivistyneistön elämä. Tuosta tarttui hänelle halu opiskella ja jotenkin hänen onnistui päästä opiskelemaan yhteiskunnalliseen korkeakouluun suorittamaan sosionomin tutkintoa. (Tuo oli silloinen alempi korkeakoulututkinto, nykyistä kandidaattia vastaava). Opiskeluajat hänellä oli tiukkaa, hän asui jossain perheessä jossa auttoi kotitöissä ja myöhään illalla pakersi opiskelutehtäviensä kanssa.
Hän taisi olla päälle kolmekymppinen kun sai opintonsa valmiiksi ja teki uransa päihdehuollossa, edeten lopulta yhden päihdehuoltolaitoksen johtajaksi.
Äidin kotona ei todellakaan mihinkään opiskeluun kannustettu, olivat köyhiä työläisiä ja hyvän kun saivat lapset pidettyä leivänsyrjässä kiinni. Kenkiäkään ei ollut kaikille, joten talvella kävivät koulua vähän vuorotellen. Tuskin äiti olisi saanut kipinää ponnistaa eteenpäin, ellei olisi nähnyt millaista elämä on sivistyneessä perheessä.
Kannattaa lukea uutisia, niin on aika selvää että Suomessa kaikki valtion menot ylittää tulot, Suomi elää velaksi ja ei selviä edes normaaleista koulu- ja ja terveydenhuolto-budjeteista, niihinkin pitää ottaa velkaa. Nyt oli uutisia että alkaa työllisyys pikkuhiljaa kasvamaan Suomessa, mutta harmi kyllä kaikki menot on vielä aivan liian suuria.
Mun puolesta voitaisiin kyllä toteuttaa kodinhoitaja-järjestelmä, jossa kävis esim. 1-2 kk kuukaudessa kodinhoitaja sellaisissa perheissä, jossa vanhemmat selkeästi tarttis lisäapua. Mutta ensin pitää hoitaa valtion talous kuntoon, että on mahdollista tehdä lisää palveluja. Musta on esim. tosi iso ongelma, että vanhainkodeissa on paljon vanhuksia, yleensä liian vähän hoitajia ja liian vähän on myös rahaa. Jos saadaan päiväkotien, koulujen ja palvelukotien resurssit ja henkilöstömäärä toimivalle tasolle, niin sit ois kyl kiva suunnitella kodinhoitaja-palveluakin :)
Suomalaisella ei ole enää varaa työllistää suomalaista. Joidenkin mielestä se on hyvä asia.
Näistähän oli siinä Seksi-Suomen historia-sarjassa.Paketin kruunasi kun isäntä laittoi piikatytön paksuksi ja vaihtoehdoksi jäi itsemurha.