Mummu lainasi rahaa 150 euroa, nyt ei maksa takaisin
On muutoinkin lapsiperheellä tiukkaa. Nyt oli nostanut tilin tyhjäksi etten saa velkaa takaisin. Mitä tekisitte?
Kommentit (24)
Eli avaan vielä sen verran, että minulla pääsy hänen tililleen, koska olen hoitanut hänen laskujaan. Sovittiin että laitan takaisin maksun kuun alkuun. Kävi kuitenkin automaatilla tyhjäämässä tilin niin etten saa rahojani takaisin tai saa maksettua hänen laskujaan.
Eli meinasit varastaa rahan takaisin?? Sairasta!
Anna olla. Eiköhän tilit tasaannu perinnönjaossa.
Mummo voi varmasti jatkossa hoidella omat pankki asiansa itse. Lisää ei tarvitse lainata ennen kuin maksaa entiset.
Tuli mieleen, onko kellään muulla sukulaisella, ystävällä ym pääsyä mummon tilille?
No soittaisin mummulle ja kysyisin, miksi toimi näin. Sen jälkeen vastauksesta riippuen sanoisin luopuvani laskunmaksajan roolista, ja ehdottaisin maistraatin edunvalvojaa tähän hommaan.
Kerro mummolle, että jos hän jättää laskunsa maksamatta, hänelle hankitaan ennen pitkää edunvalvoja, silloin hän voi menettää pankkikorttinsa kokonaan. (Ei kai hän halua menettää asuntoa, jäädä ilman sähköä, lääkkeitä jne., koska laskuja ei makseta? )
Jos laina on pariakymppiä enemmän, tehdään velkakirja, johon molempien allekirjoitukset (todistajia ei tarvita). Lasku tarvittaessa vaikka ulosottoon.
Vierailija kirjoitti:
No soittaisin mummulle ja kysyisin, miksi toimi näin. Sen jälkeen vastauksesta riippuen sanoisin luopuvani laskunmaksajan roolista, ja ehdottaisin maistraatin edunvalvojaa tähän hommaan.
No ollaan vähän jo puoliksi riidoissa, kun olen hänestä sossuun ilmoittanut, kun en pysty hoitamaan hänen puolestaan laskuja kun tekee tälläisiä temppuja, että tyhjää tilinsä.. Sitten on laskut maksamatta. Suuttui asiasta ihan pirusti. Lainasin taas tyhmyyksissäni viime kuussa 150 euroa, kun häneltä rahat loppu. Sitä kyllä ilkeää pyytää vaikka muuten ei olla oltu tekemisissä. Asuu liian kalliissa kämpässä ja ei pysty itse edullisempaa etsimään, niin on sitten aina rahapulassa.
Mietin että käynkö hakemassa velan pois tavarana ja laitan lopullisesti välit poikki.
Tällänen tarina..
Vierailija kirjoitti:
Kerro mummolle, että jos hän jättää laskunsa maksamatta, hänelle hankitaan ennen pitkää edunvalvoja, silloin hän voi menettää pankkikorttinsa kokonaan. (Ei kai hän halua menettää asuntoa, jäädä ilman sähköä, lääkkeitä jne., koska laskuja ei makseta? )
Jos laina on pariakymppiä enemmän, tehdään velkakirja, johon molempien allekirjoitukset (todistajia ei tarvita). Lasku tarvittaessa vaikka ulosottoon.
Siellä kävi sossut kk sitten, joille mummu oli kertonut pärjäävänsä hienosti.
No se riitti sossuille. Laskuja maksamatta monelta kuulta, mutta mummu ei itse näe tilannettaan vakavana.
Kiva kun on kohta sähköttä ja ulosotossa laskujensa kanssa.
Tuntuu vaan hurjalta jättää ihminen heitteille.
Minkä ikäinen ihminen kyseessä? Onko isäsi/äitisi äiti, eikä hän voisi auttaa mummoa myös?
Tuo kuulistaa kyllä siltä, että mummo ehkä jo oikeastikin tarvitsisi edunvalvojan. Hyvä että olet ollut jo sossuun yhteydessä. Kirjaa ylös näitä tapauksia, auttaa asian etenemisessä sitten kun tuntuu, että on sen aika. Äläkä enää lainaa hänelle rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen ihminen kyseessä? Onko isäsi/äitisi äiti, eikä hän voisi auttaa mummoa myös?
Ei, on mun äite ja " nuori" eli 70. Ja ihan muutoin sielun ja järjen voimissaan, ollut aina holtiton, mutta nyt ei välitä enää yhtään, kunhan juo ja kaikki muu saa olla. Kenestäkään ihmisistä ei välitä, ei meistäkään kunhan on hyötynyt. Silti tuntuu pahalta hylätä kun tietää että hän ei pärjää. Sen verran kajahtanut kuitenkin ettei laskujaan hoida. Uskomatonta kyllä mutta hänestä ne voi sitten olla, kyllä sossu ne sitten joskus maksaa, siksi koittaa tuhota omat rahansa, ettei joudu niistä maksamaan.
Käsittämätön ihminen..
Kirjaa joka tapauksessa näitä ylös, ja tee sossuun jossain vaiheessa uusi ilmoitus.
Ja jos on muuten sielun ja järjen voimissaan, niinkuin sanoit, niin sinun tulisi lopettaa huolehtiminen. Keskustele, vielä kerran, ensin hänen kanssaan, mutta lopeta sitten.
Huolehtimalla mahdollistat hänen elämäntyylinsä, tämä toimii samoin kuin alkoholistin läheisellä tai narkomaanin vanhemmalla. Jossain vaiheessa on huolehtiminen lopetettava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, on mun äite ja " nuori" eli 70. Ja ihan muutoin sielun ja järjen voimissaan, ollut aina holtiton, mutta nyt ei välitä enää yhtään, kunhan juo ja kaikki muu saa olla. Kenestäkään ihmisistä ei välitä, ei meistäkään kunhan on hyötynyt. Silti tuntuu pahalta hylätä kun tietää että hän ei pärjää. Sen verran kajahtanut kuitenkin ettei laskujaan hoida. Uskomatonta kyllä mutta hänestä ne voi sitten olla, kyllä sossu ne sitten joskus maksaa, siksi koittaa tuhota omat rahansa, ettei joudu niistä maksamaan.
Käsittämätön ihminen..
Katkaisisin välit ja antaa selvitä omillaan.
Juopoille ei riitä mikään.
Luovu niistä pankkitunnuksista. Miksi ne on sulla jos ette ole tekemisissä
En ikinä kehtaisi omalta köyhältä mummultani ruveta penäämään takaisin mitään rahoja. Tämä tietty eriasia jos mummu juoppo ja juo rahat, silloin en antaisi rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Eli avaan vielä sen verran, että minulla pääsy hänen tililleen, koska olen hoitanut hänen laskujaan. Sovittiin että laitan takaisin maksun kuun alkuun. Kävi kuitenkin automaatilla tyhjäämässä tilin niin etten saa rahojani takaisin tai saa maksettua hänen laskujaan.
Onpas ovela mummo! Sori, että naurattaa vaikka ei tietysti pitäisi.
Eipä tuossa oikein muuta voi kuin selittää mummolle, että olette oikeasti rahan tarpeessa ja välinne ovat katkolla kunnes velka on kuitattu.
Minusta lapsi voi tukea vanhaa äitiään eläkkeet ovat oikeasti aika pieniä useinkin. En kyllä kehtaisi pyytää takaisin. Onhan hän sut lapsena elättänyt ja varmaan saat sitten aikanaan perintöäkin.
Mutta myönnän, että jos tuo alkoholismi on oikeasti suurta, niin sitten mietityttäisi, haluanko sitä mahdollistaa. Mutta juoko paljon vai vähän.
Sovi mummus kans että lyhentää vähitellen. Esim 50e / kk. Sinulla on varmaan tiedossa mihin mummu tarvitsi ylimääräistä? Kannattais hakea sossusta mummusi toimeentulotukea ylimääräisiin yllättäviin kuluihin. Saa jos on pieneläkeläinen ja menot johtuvat sairauskuluista tms.
En tekisi mitään ennen kuin mummu maksaa.