Saksa: Raskaus, synnytys, vauva-aika, kertokaa kaikki
Hei!
Suunnitelmissa olisi ehkä muuttaa Saksaan miehen työnperässä. Meillä on alle vuoden ikäinen lapsi ja toista odotamme. Ennen kuin päätöstä teemme , haluaisin tietoa ja kokemuksia melkeinpä kaikesta. Vielä kun en oikein mistään mitään tiedä, mieleen on tullut ainakin seuraavia juttuja:
- Millainen saksalainen neuvolasysteemi on odottaville ja lapsille?
- Miten suhtaudutaan ulkomaalaiseen ja miten pärjää, jos ei saksaa kovin hyvin ymmärrä/puhu?
- Millaisia synnytyssairaalat ovat? (kivunlievitys, vuodeosasto)
- Miten saksassa ulkomaalaiset saavat terveydenhoitopalveluja? Onko kunnallista ja yksityistä hoitoa niin kuin Suomessa?
- Mitä muuta tulee mieleen?
Kiitos jo etukäteen, jos voit jotain kertoa.
T. Maybe
Kommentit (11)
Täällä hyvin moni on yksityisesti vakuutettu, osa taas saa palvelut Krenkenkassen (sairauskassan kautta). Kaikki käyvät samoilla lääkäreillä, tosin kaikki hoidot eivät kuulu näille Krankenkassenilaisille. Käsittääkseni esim. ultraakin otetaan vain joitakin kertoja Krankenkassenilaisilta ja yksityisten masuja katsotaan ultralla joka kerta. On mahdollista, että työnantaja vakuuttaa koko teidän perheen, kuten meillä kävi. Silloinhan, vakuutuksesta riippuen, saat k#yd# minkämoisissa hoidoissa vaan.
Täällä muuten äidit tuntuisivat käyvät paljon kaikissa mammajoogissa ja muissa vastaavissa ennen raskautta. Lisäksi synnytysvalmennuksia järjestetään paljon: kurssit ovat monesti pitkäaikaisia ja kattavia.
Oma Hebamme (kätilö) kannattaa kuulemma varata sairaalan kautta: hän käy kotona synnytyksen jälkeen useita kertoja ja toimii tukihenkilönä ennen synnytystä. Meille on tosin tulossa jo toinen lapsi, eli emme koe tätä palvelua niin tarpeelliseksi.
Yleisesti kielen osaamisesta: olen täällä Ruhrin alueella törmännyt siihen, että kaikki eivät todellakaan osaa englantia. Mieheni ei osaa vielä saksaa juurikaan ja kokee monet arkipäivän tilanteet raskaiksi, kun ei saa palvelua englanniksi. Kielen opiskeluun kannattaa siis todella satsata. Suomessahan voi paukuttaa vaikka sitä ankeata kielioppia, koska se saksan kielessä on hyvin olennainen osaamisen kannalta. Puhekielenhän sitten oppii täällä arkea elämällä.
Suomalaisia siis todella arvostetaan. Arvostus on entisestään lisääntynyt pisa-tulosten takia. Meille kommentoidaan asiasta hyvin usein ihailevaan sävyyn, tyyliin " te suomalaiset olette viisaimpia" . Lisäksi suomalaisten englannin kielen taito tekee monesti vaikutuksen, koska täällä ei keskimäärin puhuta niin hyvin englantia, kuin suomessa, mutta haluttaisiin tietenkin osata.
ultran ottaminen (lähes) joka lääkärikäynnillä raskauden aikana on täällä hyvin yleistä. Se ei yleensä ole riippuvainen siitä onko yksityisesti vain Kassen kautta vakuutettu. Enemmänkin riippuvainen lääkäristä, katsooko tarpeelliseksi. Minulla ja ystävilläni on aina käydessä otettu.
Asun myös Saksassa, ja käyn joka toinen kerta lääkärillä (gynellä) ja joka toinen kerta kätilöllä tarkastuksessa. Eli kaikki kerrat eivät siis ole lääkärintarkastuksia- on ihan omavalintainen juttu.Meillä gyne ja kätilö ovat samassa talossa ja tekevät yhteistyötä, samassa rakennuksessa on myös samaisen kätilön ohjaama synnytysvalmennuskin ja akupunktio, jossa käyn kerran viikossa viikolta 36. alkaen. Olen ainakin tosi tyytyväinen tähän seurantaan, ultrattu on 4 kertaa.
Synnytysvalmennus kestää 6 kertaa, mun Krankenkasse (DAK) ei maksa valmennusta miehille, eli mieheni joutuu maksamaan 70 euroa. Jotkut sairaalat kyllä tarjoavat synnytysvalmennuksia meihillekin ilmaiseksi.
En ole vielä synnyttämään päässyt, niin en tiedä minkälainen sairaalakokemus on. Tutustumassa olen käynyt, ja tuntui todella mukavalta. Meidän kaupungissa voi valita vissiin seitsemän eri sairaalan välillä. Myös Geburtshausissa voi synnyttää tai kotonakin, mutta luulen että sairaalassa on kuitenkin turvallisinta, eli en edes miettinyt muita vaihtoehtoja. Sairaalakaan ei ole sairaalamainen, vaan oikein viihtyisä ja kotoisan tuntuinen. Kannattaa käydä tutustumassa eri sairaaloissa, että löytää sopivan.
Synnytyksen jälkeen on sitten Krankenkassen maksama " Rückbildungsgymnastik" kurssi ja imetysryhmäänkin voi ilmoittautua. Mun lääkäri/kätilö pitää kanssa itse tuollaisia ryhmiä, mutta voi mennä myös synnytyssairaalaan.
Muuta ei nyt tule äkkisiltään mieleen, mutta siis tyytyväinen olen ainakin tähän mennessä -
Saksan systeemi perustuu pitkälti siihen että pitää itse huolehtia asioista eli tosiaankin itse etsitään oma gynekologi (Frauenartz), kätilö (Hebamme), synnytysvalmennus sekä synnytyksen jälkeinen " jumppa" valmennus, synnytyssairaala ja lastenlääkäri (Kinderartz).
Mitä itse olen huomannut, niin saksalaisten lääkärien englannin kielen taito on suht huonoa. Eivät ole tottuneet puhumaan sitä. Sairaalassa suureksi yllätykseksi sairaanhoitajat eivät puhuneet englantia. Ja tämä siis kaikki suuressa kansainvälisessä kaupungissa. Mutta maassa kieltä oppii nopeaan tahtiin, kun sitä kuulee jatkuvasti (Esim. tv:ssä kaikki ohjelmat ja elokuvat saksaksi) ja kun vaan uskaltaa rohkeasti alkaa käyttämään kieltä. Who cares vaikka tulisi kielioppivirheitä, kunhan vaan saa asiat hoidettua! :)
Äideille ja lapsille on paljon ohjelmaa tarjolla. Esim. lastenlääkärien ilmoitustaulut kannattaa lukea läpi ja seurakunnilla on kanssa ohjelmaa tarjolla. Suomen tapaisia puistotätejä ei Saksassa valitettavasti ole, ja lasten päivähoitosysteemit ovat kiven alla ja kalliita.
Raskauden ajan seurannalta mainittu lääkärin ja kätilön yhteistyö oli minulle uutta. Normaalisti on vain lääkärin tutkimukset ja tosiaankin lähes aina ultraus.
Ja suomalaisista tosiaankin pidetään. :)
Hei!
Positiivinen kuva mulle on nyt tästä saksalaisesta systeemistä tullut. Selailin nettiä muutenkin ja yleinen tunnelma tuntuu olevan, että nämä raskauden seuranta ja synnytys asiat ovat Saksassa paremmin hoidettu kuin Suomessa. Onneksi tämä tuntuu nyt olevan yksi pulma vähemmän kun sinne muuttoa suunnittelemme.
Joku kyseli, että minne päin olisimme tulossa; jonnekin Kölnin ja Dusseldorfin lähettyville.
Kyselen sitten lisää, jos ja kun tämä muutto tulee ajankohtaiseksi.
T. Maybe
Palasin vielä kommentoimaan muutamaa juttua. Me asuttiin ennen Düsseldorfissa, nyt asutaan tässä kupeessa, Kaarstissa. Lapset ovat syntyneet D' dorfissa =)
Olen ollut kahdella eri gynellä ja tosiaan tarkastanut ennen valintaa nettisivuilta että puhuvat englantia. Puhuivat myös tosi hyvin! useimmiten kyllä hoidan asiat saksaksi mutta musta on kiva tietää että osaavat. Sairaalasa minua on hoitaneet eri lääkärit ja sairaaloissa ym on tullut paljon valitettavasti oltua muissakin tilanteissa. Meillä on kyllä joka ikinen lääkäri jopa ensin kysynyt puhummeko saksaa vai englantia ja kaikkien englannin taito on ollut loistavaa. Mutta se todellakin rajoittuu näihin lääkäreihin, hoitajat ja kätilöt osaavat tuskin sanaakaan. Samoin huomasin että kun nyt asumme ns. paremmalla alueella niin esim esikoisemme kavereiden vanhemmat vanhempainilloissa ym heti kysyvät puhummeko mielummin englantia. Näin ei ollut kun asuttiin Düsselissä. Mutta olen huomannut että saksalaiset kovasti arvostavat jos puhuu saksaa ja usein ihmettelevät (kohteliaisuuksissa ehkä?) että miten puhumme niin hyvin.
Ultrasta vielä että me kuulutaan ihan tavalliseen saksalaiseen krankenkasseen ja minut ultrattiin lähes joka kerta. Kuten jo ehkä mainitsinkin, terveyspalvelut ovat minusta todella hyvää luokkaa!
...tuota omatoimisuutta! Kaikki täytyy hoitaa itse, eteenpäin ei hirveästi ohjata. Muuten tuossa edellä on jo tullutkin kaikki oleellinen sanottua. Itse olen synnyttänyt vain Saksassa joten vertailua en voi suorittaa. Mutta sen verran negatiivista joudun nyt tähän lisäämään, kun kaikki näytti olevan vain plussaa, että jos olet ihan tavallisena " työläisenä" vakuutettu juuri tuollaisessa edellämainitussa " Krankenkasse" :ssa ja nimenomaan ei yksityisesti eli esim. DAK tai AOK niin joudut hiukan pitämään kiinni oikeuksistasi, meidän hoitaminen ei nimittäin lääkäreille juuri voittoa tuota, pikemminkin päinvastoin, ja siksi ihan ymmärrettävästi he yrittävät hoitaa meidät mahdollisimman nopeasti ja halvalla. Itselläni ihan hyvät kokemukset gynestä, mutta sairaalassa synnytys ei sitten sujunutkaan niin hyvin...Mutta tässä ei siis ole kysymys siitä onko ulkomaalainen. Muutenkin Saksassa asuu niin paljon ulkomaalaisia että se on lääkäreille samoin kun hoitohenkilökunnalle ihan jokapäiväistä. Englannin kielen taidosta en tiedä kun en itse sitä juuri osaa mutta kyllä aina jollain elekielellä saa viestin perille.
Ja tosiaan jos et esim. halua noin usein lääkärille niin voit tilata kätilön joka seuraa raskautta, silloin ei tarvita lääkäriä(jos raskaus etenee ihan normaalisti) kuin kolmen ultran verran. Kätilön kanssa on aika paljon rennompaa, ja tekee kotikäyntejä. Ja vaikka haluaisitkin käydä joka kerralla lääkärissä on hyvä etsiä ajoissa kätilö joka tulee synnytyksen jälkeen vauvaa katsomaan, on suuri apu etenkin jos on esikoinen kyseessä! Ja nämä kätilön käynnit siis maksaa tämä Krankenkasse, jos imetät niin muistaakseni jopa 6 kk ja muutenkin kyllä ensimmäisten viikkojen ajan tarpeen mukaan. Mutta kuten sanottu huolehdi kaikesta tarpeeksi ajoissa, Saksa kun on byrokratian luvattu maa...
näköjään ei ole esikoinen kyseessä... Mutta silti kannattaa kätilö hommata, monet asiat tehdään täällä eri lailla kuin Suomessa. Muuten sitten se " lastenneuvola" hoidetaan lastenlääkärin luona, on ymmärtääkseni ihan yhtä tehokasta kuin suomalainen neuvolatoiminta.
kovasti mutta vielä haluaisin jotain lisätä... Eli vauvanhoidosta voit varautua siihen että synnytyssairaalassa sanotaan yhtä, kätilö sanoo toista ja lääkäri kolmatta asiasta kuin asiasta... Itse olen yrittänyt hiukan pysyä sillä kultaisella keskitiellä ja käyttää suomalaista maalaisjärkeä=)
Meillä on kolme lasta joista kaksi on syntynyt Saksassa. Mutta kysymyksiisi:
- Millainen saksalainen neuvolasysteemi on odottaville ja lapsille?
Ei ole neuvoloita vaan odottava äiti valitsee itselleen gynegologin jolla käy seurannassa koko raskausajan. Käyntejä on samaan tapaan kuin Suomessakin mutta kaikki siis lääkäritarkastuksia joissa usein myös ultrataan, otetaan vauvan sydänkäyrät, supistuskäyrät jne. Olin todella tyytyväinen. Lapset käyvät sitten lastenlääkärillä tarkastuksissa. Tarkastuksia on vauvan ollessa 1kk, 3kk, 6kk ja 12kk ja sitten vuoden välein. Minusta täällä ollaan mukavampia kun neuvolassa, eli ei vouhkata käyrien kanssa yhtä pedanttisesti. Kuitenkin seuranta on tasokasta.
- Miten suhtaudutaan ulkomaalaiseen ja miten pärjää, jos ei saksaa kovin hyvin ymmärrä/puhu?
Lähestulkoon kaikki lääkärit puhuvat englantia, sen voi kuitenkin tarkastaa nettisivuilta kun etsii lääkäriä. Suomalaisiin ja pohjoismaalaisiin suhtaudutaan tosi hyvin ja heistä pidetään. Sairaaloissa kätilöt eivät kyllä juurikaan osaa englantia, lääkärit sielläkin puhuvat sujuvasti. Kyllä sen vauvan silti saa ulos vatsasta ;-)
- Millaisia synnytyssairaalat ovat? (kivunlievitys, vuodeosasto)
Eipä paljoa eroa suomalaisista. kivunlievitykse ihan samalla tavalla. Sairaalapaikoista ei ole pulaa eli täällä olen aina suunnileen taistellut päästäkseni pois sairaalasta. Sairaalaan myös otetaan jos epäillään pientäkin riskiä raskaudessa esim. Tykkäsin melkeen enemmän täällä sairaalasta kun Suomessa (Jorvi).
- Miten saksassa ulkomaalaiset saavat terveydenhoitopalveluja? Onko kunnallista ja yksityistä hoitoa niin kuin Suomessa?
Voite siirtyä Saksan sosiaaliturvaan. Parempi kuin Suomessa. Tai voitte pysyä kelassa ja sillon kans.väl. sairausvakuutuskortilla saa lähetteen aina sille lääkärille mihin täytyy mennä. Terveydenhuolto pelaa mielestäni hienosti täällä, lääkäriin pääsee aina. Kiirehän niillä toki on. Kaikki lääkärit ovat tavallaan yksityispraktiikoita joilla kuitenki sopimus Krankenkassojen kanssa.
- Mitä muuta tulee mieleen?.
Tulisi mieleen vaikka mitä hassua mutta on varmaan helpompi jos itse kysyt vielä kun tulee mieleen jotakin kysyttävää. Jos tulette Saksaan niin kannattaa unhotaa vertailu kotimaan kanssa ja yrittää integroitua yhteisuntaan, näin on itselleen paljon helpompaa (en siis tietenkään tarkota että pitäisi ruveta kotona puhumaan saksaa jne suomalaisuudesta pitää olla ylpeä mutta ei pidä lukkiutua omaan kotiin). Muistaa vaan että joka maassa ja kansassa on hyvät ja huonot puolet =)