Sain äsken kuulla kihlautuneeni?! Apua?
Selailin tossa ajankuluksi Fb:tä, ja törmäsin miehen äidin statukseen, jonka mukaan ollaan kihlauduttu. En itse ole hänen fb-kaverinsa, mutta miehen sisko ja monet muut olivat tykänneet ja onnitelleet kommenteissa. Tilanne kuulostaa älyttömän liikuttavalta; mies oli kuulemma järkännyt romanttisen koti-illan ruoan ja viinin parissa ja teettänyt valokuva-albumin meidän yhteisistä muistoista, loppuun oli jättänyt yllätykseksi tyhjää tilaa "meidän häitä varten".
Ehkä hyvä siis selventää, että mitään kosintaa ei ole tullut eikä sellaisesta ole ollut mitään puhetta tai viitteitä! Oon itse nyt töissä, vuoro loppuu puolen tunnin päästä ja mies on tulossa hakemaan. Tarkoituksena olisi viettää rauhallinen koti-ilta. Mitäs tästä nyt pitäis ajatella? Vähän näyttää siltä, että mies voisi olla kosimassa, mutta tavallaan vaan toivon sydämeni kyllyydestä, että toi "anoppi" vaan sekoilisi omiaan, koska tämä ei todellakaan ole se tapa jolla haluaisin kosinnasta kuulla.
Mitä te tekisitte? Pitäiskö mieheltä kysyä asiasta, vai olla kuin en olisi mitään kuullutkaan?
Kommentit (92)
Olisin vastannut tuossa tilanteessa kohteliaasti "ei" ja kertonut, että seuraavalle kerralle panostaa uudestaan ja tekee sen anopilta salassa, että nyt on tilanne se, että jäädään vielä odottamaan. Lisäksi olisin tehnyt fb päivityksen, jossa kerron anopin soittaneen minulle kotimatkalla onnittelupuhelun kihlajaisten johdosta, ja näin ollen miehen yllätys meni pilalle.
Minä kyllä kihlautuisin. Todella ihana tuo ajatus valokuva-albumista. Olisin todella liikuttunut, enkä anopin takia tuottaisi miehelle pettymystä.
Jos itse saisin noin ihanasti järjestetyn kosinnan jälkeen rukkaset, tuskin järjestäisin enää uudelleen. Miten tuosta voi edes laittaa paremmaksi?
En antaisi anopin pilata koko hommaa, mutta häät järjestäisi visusti salassa. Ehkä ensimmäisen lapsen ristiäisissä voisi kasteen jälkeen ilmoittaa vieraille, että odottakaapa vielä hetki ...
Oon jotenkin tosi kyllästynyt näihin tyhjänpäiväisiin keksittyihin tarinoihin,tälläiseen ihmiset tuhlaa aikansa.
Olimme puhuneet mieheni kanssa naimisiin menosta ja sovittu, että seurustellaan kaikessa rauhassa, mikään kiire ei ole. Oltiin seurusteltu n. puoli vuotta ja olimme käymässä vanhempieni luona. Mieheni oli isäni kanssa kahdestaan pihalla ja oli kysynyt kättäni ja sanonut isälleni ettei puhu tästä kellekään. Tulivat sisälle ja isä tuli suoraan onnittelemaan minua kihlautumisen johdosta ja kertoi äidille ja sisaruksilleni asian. Minulla putosi leuka varmaan sijoiltaan. Ei hän ollut muitten siskojen kohdalla näin toiminut. Mieheni oli pettynyt ja minä kihisin raivosta. Lähdettiin sieltä ja sovittiin mieheni kanssa, että kihlaus julistetaan vasta sitten kun hääpäivä ja kirkko on varattuna. Kotona odottivat kihlausuutista kuin hullu puuroa. Menimme tuosta tapahtumasta n. 10 kuukauden päästä julki kihloihin. Isä oli ollut ihan paniikissa, että meni sössimään jotain pahemman kerran. (Sen jälkeen ei kertonut muitten sisarusten naimisiin meno aikeista kellekkään. Meitä on monta sisarusta.) Hääpäivän saivat tietää kahta viikkoa ennen kuin kutsut tuli. Jos isäni olisi saanut sen tietää aiemmin niin olisi ilmoitellut pitkin kyliä ja puuttunut jokaiseen asiaan järjestelyissä. Ap.n anopin kaltaisia ajattelemattomia aaseja on olemassa. Jätä anoppi omaan arvoonsa ja suunnittele häät ilman hänen härväämistä. Onnea teille!
mitä teet työksesi kun ehdit kirjoittelemaan puoli tuntia ennen vuoron loppua?
Vierailija kirjoitti:
Te vietätte liikaa aikaa somessa. Anoppi pilaa miehen kosinnan julkaisemalla sen etukäteen ja morsmaikku päivittää illan jatkumon av:lle. Eläkää sitä oikeaa elämää niiden älylaitteiden ulkopuolella.
Tälle sitten selkeästi enemmän ala- kuin yläpeukkuja. Alkaa tuntua että turha tälle maalle on mitään koittaa tehdä kun kansa on just tätä. Lienee parempi jättää nää touhuamaan keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No älä ainakaan mieheltä kysy, pilaat kosinnan jos sellainen on tulossa!
No pilallahan se on jo.
Jaa, no jätä se sika sitten, ei tuosta enää kunnollista tule.
Jos elämä ei muuten ole vaikeaa niin siitä voi tehdä sellaista.
No turha se on teeskennellä muutakaan, kosinta nyt ei vaan ollutkaan yllätys. Mutta ehkäpä mies oppii vastaisuuden varalle hölöttääkö äidilleen kaiken. Ja ehkä oppii äitylikin vähän somen käytöstä.
Kummankos kanssa tässä oltiin menossa naimisiin? Ilmeisesti osa on menossa anopin kanssa. Totean vaan että anopilla ja anopin mielipiteillä ei pitäisi olla mitään väliä jos vaan on itsetunto kunnossa ja elämä omassa hallinnassa. Ilmeisesti aloittajalla ei ole jos anopin nuoteilla edetään eli anopin tekemisiin tai sanomisiin reagoidaan noinkin voimakkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te vietätte liikaa aikaa somessa. Anoppi pilaa miehen kosinnan julkaisemalla sen etukäteen ja morsmaikku päivittää illan jatkumon av:lle. Eläkää sitä oikeaa elämää niiden älylaitteiden ulkopuolella.
Tälle sitten selkeästi enemmän ala- kuin yläpeukkuja. Alkaa tuntua että turha tälle maalle on mitään koittaa tehdä kun kansa on just tätä. Lienee parempi jättää nää touhuamaan keskenään.
No mutta ihanaa että edes sinä olet se järjen ääni ja edustat sitä täydellistä elämäntapaa, josta meidän kaikkien muiden kuuluu ottaa oppia.
P.S. Oletko huomannut, että av-palstaakin käytetään noiden parjaamiesi älylaitteiden avulla, ja - yllätys, yllätys - täällä sinäkin silti olet?
Anoppi se on vasta sitten, kun menette ehkä joskus naimisiin, ennen sitä ei.
"Ehkä hyvä siis selventää, että mitään kosintaa ei ole tullut eikä sellaisesta ole ollut mitään puhetta tai viitteitä!" Miksi siitä pitäisi olla viitteitä tai puhetta? Jos haluaa elää toisen kanssa, niin mitä väliä missä vaiheessa kosii? Kihlat on lupaus avioliitosta, ja jos sovitaa hääpäivä, niin silloin ollaan jo kihloissa.
Turhaan kertoi äidilleen asiasta, mutta toivottavasti ei seuraavalla kerralla niin tee.
Kyllä on kova anoppiviha tällä palstalla. Mitäs jos anoppi on vaan ihan muuten sössinyt ja kuvitellut, että kosinta on tapahtunut edellisellä illalla?
Kunnon mammanpoika! Ei se varmaan tosta ihan oikeasti ainakaan paremmaksi muutu. Miksi aikuiset ihmiset kertoo vanhemmilleen parisuhteensa asiat VARSINKIN kun siihen vanhempaan ei voi luottaa ja/tai hän ei selvästi kunnioita lastaan tai lapsensa parisuhdetta?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on kova anoppiviha tällä palstalla. Mitäs jos anoppi on vaan ihan muuten sössinyt ja kuvitellut, että kosinta on tapahtunut edellisellä illalla?
Ei asian julkistaminen silti kuuluisi anopille. Eikä kenellekään muullekaan, kuin kihlaparille itselleen.
Ei se oo miehen vika jos äiti on lörppö tai tee hänestä mammanpoikaa. Oma anoppinikin oon lörppö. Meinasi paljastaa mun raskauden yhdelle sukulaiselle mut muisikin ettei saa kertoa. Oli kyllä ehtinyt aloittaa lauseen jo niin että tää sukulainen osaa arvata loput... Vauvan synnyttyä meinas laittaa fb päivityksen ennen kun itse ehdittiin. Lapsen intiimialue leikkauksesta oli lörpötelly koska miehen serkku kertoi että heidän lapselleen on tehty sama leikkaus (ja mistä muualta se ois kuullu kuin anoplta). Myös meidän lapsen sairaudesta (josta ei haluttu hirveesti huudella) se meinas lörpötellä jolleki ikkunakauppiaalle mut meidän toinen lapsi joka oli silloin siellä hoidossa oli kattonu sitä pahasti ni oli tajunnu olla hiljaa 😂
Vierailija kirjoitti:
Anoppi voi ihan rauhassa odottaa, että hänelle kerrotaan asiasta ja onnitella vasta sitten.
Provo tai ei, olen kyllä tosielämässä törmännyt näihin kypsempiin rouvashenkilöihin jotka eivät tunnu tajuavan fb:n ideaa. Että profiili on omaa tiedottamista varten, omia päivityksiä, eikä sitä varten että juoruillaan toisten asioita. Kyläreissuillakin piinaa kun ensimmäisenä kuvataan ja facesta löydät naamasi ennenkuin kotiin ehdit. Että kiva kun nyt kyläilitte Allu ja Elli ja olipas meillä mukavaa.
Jos mies olisi kertonut kosinnasta äidilleen ennen kosintaa, niin tuskin olisi saanut minulta myöntävää vastausta... varsinkin, jos hölösuuanoppi olisi lallattanut uutisen koko maailmalle ennen kuin koko kosintaa olisi edes tapahtunut. Ihan jäätävää, toivon kyllä sydämeni pohjasta, että tämä oli vain provo. Jos ei ollut, niin juokse! Et oikeasti halua tuollaista äiti-poika-kaksikkoa elämääsi.
Joko ketju on Iltasanomissa? Ovelaa toimittajalta tehdä ensin aloitus ja lopuksi julkaista keskustelun helmet tyyliin "vanhusten somekäytös raivostuttaa, anoppi paljasti kosinta-aikeet".
Rauhallinen keskustelu anopin kanssa kolmisin (sinä, miehesi ja anoppi) olisi varmasti paras vaihtoehto. Täällä joku ehdotteli jo hääruokiakin, mutta ennen häiden suunnittelua kannattaisi selvittää tämä anopin asia.
Keskustelu anopin kamssa voitaisiin kuienkin käydä hyvän aterian ääressä, se tekee kaikki rauhallisemmiksi ja ymmärtäväisemmiksi. Äityliinin reseptit sopivat kyllä hienosti myös kesäiseen herkutteluun.