Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lapseton pariskunta perhe?

Vierailija
08.07.2017 |

Meillä on vakiintunut parisuhde yli 10 vuoden ajan. Lapsia ei ole. Voidaanko kutsua meidän taloutta perheeksi?

Kommentit (129)

Vierailija
21/129 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä onko perhe pariskunta, jonka lapset ovat muuttaneet pois kotoa?

Minusta on hassua, että ensi helmikuussa emme ole enää lapsiperhe. Kuopus täyttää silloin 18v. Kaikki kolme kuitenkin asuvat kotona. Meillähän on lapsia, jotka asuvat samassa taloudessa.

Vierailija
22/129 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanaan PERHE  kuuluu aina LAPSI.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/129 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sanaan PERHE  kuuluu aina LAPSI.

Sanaan lapsiperhe kuuluu lapsi. Itse näkisin että "perhe" on yläkäsite, laajasti tulkittavissa. On lapsiperheitä, pariskuntaperheitä yms.

Vierailija
24/129 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, vaan he ovat pariskunta. Perhe on sitten muitten juttu ❤

Vierailija
25/129 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on hassua, että ensi helmikuussa emme ole enää lapsiperhe. Kuopus täyttää silloin 18v. Kaikki kolme kuitenkin asuvat kotona. Meillähän on lapsia, jotka asuvat samassa taloudessa.

Kai perhekäsite on niin kauan lapsilla kun sitten vuorostaan saavat "oman perheen".

Isoja lapsia jo! 😊 Kiva kum asuvat vielä kotona. Paniikilla ootsn kun omani muuttavat. Vielä on aikaa kyllä...

Lapsetonta pariskuntaa pidän pariskuntana, en perheenä. Jos he eroo, ni voiko sanoo että perhe meni rikki? Ei oikeen...

Enkä edes ymmärrä miksi olla yhdessä ilman että haaveileekaan lapsista. Ottaisivat miehen jonka kanssa haluavat lisääntyä!

Vierailija
26/129 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan he ovat pariskunta. Perhe on sitten muitten juttu ❤

Perheeseemme kuuluvat perheenjäsenet. Eli minä, puolisoni ja lemmikkimme❤️❤️

Vierailija
27/129 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhe on mielestäni yhteistä kotia ja taloutta asuttava ja pyörittävä yksikkö joka ei automaattisesti tarkoita nimeomaan lapsiperhettä.

Vierailija
28/129 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhe on perhe ja lapsiperhe on lapsiperhe.

Vierailija
29/129 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ajattelussani pariskunta, jolla ei ole lapsia, ei ole perhe. Tiedän kyllä, että yhteiskunnallisesti jo yhdessä asuva pariskunta on perhe, kuten jonkun siteeraamassa Tilastokeskuksen määritelmässä esitetään.

Hyviä kysymyksiä ovat esim. muodostaako perheen pariskunta, jonka lapsi / lapset ovat muuttaneet pois kotoa, tai pariskunta, jonka ainoa lapsi on kuollut, tai yksinhuoltajavanhempi lapsineen, tai yksin elävä ihminen, jonka ainoa lapsi on kuollut jne. Olen itse viimeksi mainittuun ryhmään kuuluva eikä minulla ole tarvetta määritellä sosiaalista statustani perheeksi.

Se, että pariskunta määritellään "vain" pariskunnaksi tai yksin elävä yksin eläväksi eikä perheeksi, ei ole minusta ollenkaan huono asia. Vasta tällä palstalla olen (jo joskus aimmin saman tyyppisessä ketjussa kuin tämä) törmännyt ilmiöön, että jotkut pitävät loukkaavana, jos heidän muodostamaansa "kokoonpanoa" tai tilaa ei määritellä perheeksi. Siinä ketjussa yksin elävätkin haluttiin määritellä perheeksi.

Jos joihinkuihin viitataan pariskuntana, niin minusta se on kunnioittava nimitys.

Vierailija
30/129 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En omassa ajatusmaailmassani osaa ajatella lapsetonta pariskuntaa perheenä. Elin miehensä kanssa 10 vuotta ennen kuin saimme lapsia, enkä ajatellut meitä perheenä vaan pariskuntana. Ja olin siihen tyytyväinen. Kun sitten saimme lapsen, koin, että meistä tuli "perhe".

Vierailija
31/129 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaisnaiseni ei voi saada lapsia, niin on se nolo kun joulukortissa lukee lemmikkienkin nimet 🙈

Vierailija
32/129 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapseton nainen äiti? Onko puu kukka?

Vierailija
33/129 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnepuolella en koe minua ja poikaystävää vielä perheeksi, ollaan asuttu pari vuotta yhdessä eikä lapsia ole tulossa. Omat vanhemmat vielä elossa ja lapsuudenkodit paikallaan joten kyllä se vielä enemmän tuntuu "perheeltä" kun tämä. Tunnen kuitenkin vaikka 50+ lapsettomia pareja, jotka kyllä ovat mielestäni ihan selvästi perhe, oma talo, ehkä lemmikkejä, vuosikymmeniä yhdessä, ei enää vanhempia ja lapsuudenkotia.

Vierailija
34/129 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ylimielistä ja kapeakatseista ajatella etteikö pariskunta voisi olla kokonainen perhe. Virallisesti se lasketaan perheeksi. Jos myös pariskunta itse kokee olevansa perhe, niin en käsitä, miksi se ei olisi perhe.

Vierailija
35/129 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai perhekäsite on niin kauan lapsilla kun sitten vuorostaan saavat "oman perheen".

Isoja lapsia jo! 😊 Kiva kum asuvat vielä kotona. Paniikilla ootsn kun omani muuttavat. Vielä on aikaa kyllä...

Lapsetonta pariskuntaa pidän pariskuntana, en perheenä. Jos he eroo, ni voiko sanoo että perhe meni rikki? Ei oikeen...

Enkä edes ymmärrä miksi olla yhdessä ilman että haaveileekaan lapsista. Ottaisivat miehen jonka kanssa haluavat lisääntyä!

Eli sinun mielestäsi koska minä en halua lapsia kenenkään kanssa, minä en saa olla parisuhteessa? Koska en halua lapsia, en saa rakastaa ja olla rakastettu? Tai ainoastaan rakkaus sisarusten ja vanhempien kesken on sallittu? Herrajumala että olet inhottava, kun haluat kieltää romanttisen rakkauden niiltä, jotka eivät lapsia halua.

Vierailija
36/129 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, perhe mutta lapseton sellainen. Mitä ihmeellistä siinä nyt on ?

Vierailija
37/129 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla riippuu tilanteesta miten ajattelen meitä, lapsetonta pariskuntaa. Pääasiassa me olemme me. Se siitä. Kuitenkin tietyissä tilanteissa sana perhe sopii paremmin. Esim. "Sinä (vaikka anoppi, tai oma isäni) et määrittele tämän perheen toimintatapoja/sääntöjä/aikatauluja, me määrittelemme ne ihan itse". Tuntuisi hullultasanoa, että sinä et määrittele tämän pariskunnan toimintatapoja.. Tuollaisessa yhteydessä sana pariskunta kattaa vain meidät 2 ihmistä, mutta ei esimerkiksi lemmikkejä tai kotia. Sana perhe taas kattaa kaiken mikä liittyy meidän elämäämme yhteisenä kotitaloutena. Tämä siis vain omia fiiliksiäni mitä sanaa missäkin yhteydessä käyttää. Ihan sama mitä muut asiasta ajattelevat.

Vierailija
38/129 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko nainen jonka lapsi on kuollut, lapseton? Onko hän äiti? Puu kuuluu kasvikuntaan siinä missä kukkakin.

Vierailija
39/129 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puussa on usein jonkinlainen kukinto. Jos siis tarkoitat piuta kasvina, ei materiaalina. Puu voi kukkia hyvin eri muodoissa. Samoin kuin perhe voi ilmetä eri muodoissa.

Vierailija
40/129 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheessä on vähintään kaksi ihmistä ja yksi lapsi. Pariskunta voi leikkiä perhettä jos haluaa, mutta se ei ole sellainen muuta kuin tilastoissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä