Suomalaisen tunnistaminen ulkomailla
Löin vaimon kanssa illallisesta vetoa taannoisella Prahan matkalla. Tavoite oli tunnistaa suomalainen ennen kuin kuulee puheen. Voitin tämän kisan aivan leikiten ja arvatusta 37 ihmisestä/parista/perheestä tunnistin suomalaisiksi 28 ja neljä jäi vahvistamatta, koska emme päässeet sellaiselle etäisyydelle, että olisimme kuulleet heidän puhuvan.
Kuinka tämä onnistui? Seurasin vain naisten olemusta:
- Leggarit: 25% mahdollisuus
- Leggarit + tunika: 50% mahdollisuus
- Lyhyet hiukset naisella ilman mitään erityistä muotoilua (lyhyt polkka tai jokin rekkalesbopoikatukka): 25%
- Em. kombinaatiot yhdessä: 90%
- Crocksit: 100% varma suomalainen
Parhaimmillaan oli yhdistelmä: poikatukka, tunika, leggarit ja crocksit. Oli melko helppoa tunnistaa suomalaiseksi. Vaimo oli täysin ihmeissään, kuinka voin tunnistaa suomalaiset näin hyvin. Kun kerroin, että kun katson mitä sinä puet päällesi ja vertaan samanlaisiin, niin tunnistaminen on äärimmäisen helppoa. Onneksi tuo rouva ei kuitenkaan kuskaa crockseja matkoilla mukana (tai on ne usein rantakohteissa, mutta ei kaupungissa).
On sinänsä huvittavaa, että Suomen ollessa erittäin tasa-arvoinen maa, generoi se keski-ikäisistä ja keski-ikää lähestyvistä naisista hyvin äijämäisen oloisia. Maissa, joissa sukupuoliroolit ovat perinteisempiä, panostavat naiset merkittävästi enemmän ulkonäköönsä. Suomessakin nuoret pukeutuvat varsin trendikkäästi ja sukupuolensa mukaisesti, mutta parisuhteen vakiinnuttua hyvin useat naiset valuvat tähän suomijunttirekkalesboeiväliä-lookiin.
Kommentit (205)
Hei te kaikki, jotka kerrotte reisien hankautumisesta toisiaan vasten: Ainakin Espanjassa myydään voidetta, joka on tarkoitettu juuri läskisten paikkojen liukastamiseen!
Itse ostin voidetta kenkien hankaamia varten, minulla on thigh cap.
Ja muuten: Vyölaukut ovat taas muotia.
Toinen asia on se, että suomalaisen kyllä erottaa muista maailmalla.
Suomalaisethan ovat aika erinäköisiä riippuen siitä asuvatko idässä vai lännessä, etelässä vai pohjoisessa. Lännessä ja etelässä pidempiä, hoikempia, tummempia. Pohjanmaalla on tummia, pitkiä ja komeita ihmisiä. Turusta ovat tulleet maan kauneimmat missit aina.
Sitten taas idässä ja pohjoisessa ovat lyhyemmän ja pyöreämmät ihmiset. Keskellä maata on sekalainen sakki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuin pitkään Englannissa ja tunnistin niin suomalaiset miehet kuin naisetkin. Toki vatteetkiin antavat vinkkiä, mutta kyllä suurin tekijä on taikinainen iho, piirteet (erityisesti nenä), tukanleikkaus ja yleinen olemus ja eleet.
Ulkomailla - myös siellä Englannissa - itseäni luullaan ruotsalaiseksi, hollantilaiseksi tai joskus saksalaiseksi. Siis myös sen maalaiset, minulle on usein tultu puhumaan ruotsia tai hollantia. Johtunee pituudesta, olen 180 cm nainen.
Tämä kommentti on näiden ketjujen klassikko: ensin vienoa suomalaisten mollaamista ja sitten korostetaan kuinka MINUA luullaan joksikin muuksi kuin suomalaiseksi. Ihan niin kuin se olisi jotenkin hienoa.
Höps. Meitä ei-suomalaisen näköisiä suomalaisia on paljon. Kaikki uudet tuttavat kysyvät aina, mistä olen kotoisin, vaikka puhun selvää suomea. Näytän nimittäin joltain määrittelemättömän ulkomaan asukkaalta, koska olen tumma ja pitkä. Siinä ei ole ainakaan minulle mitään "hienoa". Olen keski-ikään mennessä kuullut kysymyksen jo niin monta kertaa, että se tuntuu aivan tavalliselta ja tylsältä puheenaiheelta. Tosin pahimmissa turistirysissä olen aina välttynyt suomenkielisiltä keskustelunaloituksilta, kun kauppiaat eivät osaa päätellä, mistä päin olen lähtenyt liikenteeseen. Se on tietysti kiva.
VV kirjoitti:
Se silmien ilme.
Se on se, joka suomalaisen kansallisuuden paljastaa. Liian avoin, ihmettelevä, varuillaan oleva, hämääntynyt ilme, joka kertoo että olen ihan muualta, Suomesta. Silmät pyöreenä, kasvot ylöspäin. Itse olen opettanut omille lapsilleni, jotka maailmalla liikkuvat silloin tällöin, että on ehkä viisainta katsella hieman alaviistoon, jos kadulla kulkee. Parasta on ottaa mallia paikallisista, jotka kyllä tuntee.
Suomalainen pyytää anteeksi koko olemuksellaan, viestii sitä.
Itse olen opetellut kävelemään suoraan, väistämättä (tietysti lapsia ym. vastaavia väistän) ja katse alaviistossa ja lisäksi suu peruslukemilla. Ei liikoja hymyjä eikä varsinkaan ympärillepällistelyä koko ajan. Nähtävyydet ovat asia erikseen. Ei minua enää äkkiä suomalaiseksi tunnista. Olen tummasilmäinen ja -tukkainen ja ihonikin on tummempaa sorttia. Vaatteista en käytä marimekkoja. Kaupunkilomalla katson kuinka pukeudun eli siististi - ilman crockseja ja leggareita - mutta täytyy myöntää, että rantalomalla pukeutumiseni noudattaa muiden eurooppalaisten rantatyyliä.
Huutonaurua, sorry.
Ap unohti mainita sukat sandaaleissa.
Vierailija kirjoitti:
Asuin pitkään Englannissa ja tunnistin niin suomalaiset miehet kuin naisetkin. Toki vatteetkiin antavat vinkkiä, mutta kyllä suurin tekijä on taikinainen iho, piirteet (erityisesti nenä), tukanleikkaus ja yleinen olemus ja eleet.
Vai tunnistitko pelkästään ne suomalaiset, jotka sopivat noihin mainitsemiisi kriteereihin ja muut meni täysin ohi? Itselläni on luonnostaan tummanruskeat hiukset, helposti ruskettuva iho ja sellainen isohko hieman "kyömy" nenä, ja ilmeisesti juuri siitä syystä minua monesti on veikattu jopa etelä-eurooppalaiseksi, usein keski- tai itä-eurooppalaiseksi. Ihan täysin suomalainen olen kuitenkin. Mitä luulet, tunnistaisitko minut jos tulisin Englannissa vastaan?
T. toinen yli kymmenen vuotta Englannissa asunut, joka joskus bongaa suomalaisia ja toisinaan yllättyy kun joku junassa vieressä istuva alkaa yhtäkkiä puhua suomea puhelimeensa :)
Minustakin kuulostaa siltä, että ulkomailla bongataan vain se yksi ryhmä suomalaisia, joka on vähän lyhyempi ja paksumpi, pystynenä. Suomessahan asuu kyllä aika monta eri heimoa, joilla on omat pirteensä: hämäläiset, savolaiset, lappalaiset jne.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisethan ovat aika erinäköisiä riippuen siitä asuvatko idässä vai lännessä, etelässä vai pohjoisessa. Lännessä ja etelässä pidempiä, hoikempia, tummempia. Pohjanmaalla on tummia, pitkiä ja komeita ihmisiä. Turusta ovat tulleet maan kauneimmat missit aina.
Sitten taas idässä ja pohjoisessa ovat lyhyemmän ja pyöreämmät ihmiset. Keskellä maata on sekalainen sakki.
Hassua, että tätä on alapeukutettu. Tosiasiahan on, että esimerkiksi vaatekauppaketjut laittavat itää ja pohjoiseen enemmän pieniä kokoja ja länteen ja etelään keskikoka ja isoja kokoja. Johtuu etenkin pituuseroista. Tosiasia, joka näyttää nyt ihmisiä harmittavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassua, että tätä on alapeukutettu. Tosiasiahan on, että esimerkiksi vaatekauppaketjut laittavat itää ja pohjoiseen enemmän pieniä kokoja ja länteen ja etelään keskikoka ja isoja kokoja. Johtuu etenkin pituuseroista. Tosiasia, joka näyttää nyt ihmisiä harmittavan.
Jotain piilorasismia ilmeisesti. Eihän se tee ihmisestä sen huonompaa, jos on vaikka lyhyt, pyöreä tai kalvakka. Yhtä vähän huonontaa kauneus, mustaihoisuus tai vaikkapa hörökorvaisuus. Geenitutkimuksissakin on ilmennyt, että Suomi jakaantuu geneettisesti kahteen pääryhmään, jotka ovat kaukana toisistaan. Mutta siis vain geneettisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minua ainakaan harmita, ja tottakai se on selvä asia että esimerkiksi ihmisten keskipituus ja muut ulkonäölliset piirteet vaihtelevat ympäri maata. Nuo kuvaukset nyt vaan meni vähän vituralleen. Pohjanmaalla tummat, pitkät ja komeat ihmiset? :'D (ja juu, olen itsekin Pohjanmaalta kotoisin...)
Vierailija kirjoitti:
Asun turistikohteessa ja näen aika paljon kaikenmaalaisia turisteja, joilla on hassut turistivaatteet, crocseja jne.
Matkustan pari kertaa vuodessa Nizzaan ja Roomaan, enkä ikinä yritä tunnistaa suomalaisia.:D koko touhu on minusta paras johtolanka siitä, että tämä tunnistaja on itse juntti eikä tajua matkustelun ideaa. Se ei ainakaan ole muiden morkkaaminen.
Toki toiselle se voi olla parasta, itselleni se olisi hirmu tylsää. Ympärillä uusi maa ja keskittyisin siihen, miten rumasti muut ovat pukeutuneet? Johan siitä tulee nihkeä fiilis koko reissuun kun kyräillään muita...
Niin, jotkut matkustavat toiseen maahan nauttimaan kulttuurista ja elämyksistä (tai vaikka ihan vain auringonpaisteesta ja rannoista, ei sekään väärin ole). Ap ilmeisesti matkustaa leikkiäkseen tuntikausia jotain tunnista suomalainen -leikkiä. "Voitin tämän kisan aivan leikiten ja arvatusta 37 ihmisestä/parista/perheestä tunnistin suomalaisiksi 28 ja neljä jäi vahvistamatta, koska emme päässeet sellaiselle etäisyydelle, että olisimme kuulleet heidän puhuvan." What...? :DDD
Mulla jäi kyllä Prahasta ihan muut jutut mieleen silloin kun siellä kävin. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä niin sataan kertaan koluttu aihe, että. Ja ap:lta taitaa puuttua kyky kritisoida oman sukupuolensa pukeutumista ja tyyliä.
AP vastaa: Ei, kyllä minulla on kykyä tunnistaa miehinen handicap. Ongelma on vain siinä, että suomalainen mies on samanlainen farkkuihin pukeutuva röllykkämaha kuin muun maalaisetkin keski-ikäiset röllykät. Suomalaisella miehellä ei ole samanlaista kansallista pukeutumisidentitettiä kuin keski-ikäisillä naisilla. Ainoastaan itäisemmän kansakunnan miehet on helppo tunnistaa (Adidas) verkkareista.
Onpas! Älä nyt sokeudu asialle. Suomalaismiehillä on mm. ne jo mainitut ruutupaidat, lyhythihaiset kauluspaidat, vaellus- ja turvakengät, cargosortsit, reisitaskuhousut ja -sortsit, urheilusandaalit (ja sukat niissä), kulahtaneet bändipaidat, huonosti istuvat ja vähän liian löysät, keskisiniset farkut.
Nämä siksi, koska suomalaisten naisten mielestä mies ylipukeutuu tai on homo, jos laittaa vaikka chinot ja jotkut halvat (esim. 150e) mutta kivat kävelykengät.
Tämä kertonee ihan vain niistä piireistä joissa itse pyörit. Kyllä tyylikkäästi pukeutuneella miehellä näyttää vientiä olevan ainakin minun tuttavapiirissäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minua ainakaan harmita, ja tottakai se on selvä asia että esimerkiksi ihmisten keskipituus ja muut ulkonäölliset piirteet vaihtelevat ympäri maata. Nuo kuvaukset nyt vaan meni vähän vituralleen. Pohjanmaalla tummat, pitkät ja komeat ihmiset? :'D (ja juu, olen itsekin Pohjanmaalta kotoisin...)
Luepa Arimo Raesteen (pohjalainen) muistelmat. Niissä hän kirjoittaa oman veikkauksensa olevan, että ranskalaisten laiva joskus haaksirikkoutui Pohjanmaalle. Miten muuten selittää tummat ja upea nenäiset pohjalaiset. Hauska teoria, vaikka varmasti mielikuvitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun turistikohteessa ja näen aika paljon kaikenmaalaisia turisteja, joilla on hassut turistivaatteet, crocseja jne.
Matkustan pari kertaa vuodessa Nizzaan ja Roomaan, enkä ikinä yritä tunnistaa suomalaisia.:D koko touhu on minusta paras johtolanka siitä, että tämä tunnistaja on itse juntti eikä tajua matkustelun ideaa. Se ei ainakaan ole muiden morkkaaminen.
Toki toiselle se voi olla parasta, itselleni se olisi hirmu tylsää. Ympärillä uusi maa ja keskittyisin siihen, miten rumasti muut ovat pukeutuneet? Johan siitä tulee nihkeä fiilis koko reissuun kun kyräillään muita...
Niin, jotkut matkustavat toiseen maahan nauttimaan kulttuurista ja elämyksistä (tai vaikka ihan vain auringonpaisteesta ja rannoista, ei sekään väärin ole). Ap ilmeisesti matkustaa leikkiäkseen tuntikausia jotain tunnista suomalainen -leikkiä. "Voitin tämän kisan aivan leikiten ja arvatusta 37 ihmisestä/parista/perheestä tunnistin suomalaisiksi 28 ja neljä jäi vahvistamatta, koska emme päässeet sellaiselle etäisyydelle, että olisimme kuulleet heidän puhuvan." What...? :DDD
Mulla jäi kyllä Prahasta ihan muut jutut mieleen silloin kun siellä kävin. :)
Jotkut pystyvät havainnoimaan ja omaksumaan monenlaisia asioita samanaikaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luepa Arimo Raesteen (pohjalainen) muistelmat. Niissä hän kirjoittaa oman veikkauksensa olevan, että ranskalaisten laiva joskus haaksirikkoutui Pohjanmaalle. Miten muuten selittää tummat ja upea nenäiset pohjalaiset. Hauska teoria, vaikka varmasti mielikuvitusta.
Ei välttämättä. Onhan ennenkin liikuttu ja pienehköön väestöön on tullut vaikutteita muualta. Osa sukulinjoista on päättynyt, osa jatkunut. Jokainen voi teettää geenitestin ja katsoa, kuinka suurelta osin on suomalainen. Ei ole kovin harvinaista, että täysin suomalaisena itseään pitävä onkin esimerkiksi varttieurooppalainen. Siitä ei tietenkään pidä kertoa AV:lla, koska se on hienostelua - jos mammat nyt edes uskovat koko juttuun.
Olisin pitänyt pohjanmaalaisia vaaleina, ja itäsuomalaisia tummina. Meni pieleen?
Phöh, ei niitä suomalaisia vaatteista juuri tunnista, esim. ruotsalaiset ja saksalaiset pukeutuu tismalleen samalla tavalla. Sen sijaan monen suomalaisen tunnistaa kyllä ilmeestä ja kehonkielestä, vähän semmoinen pyöreäsilmäinen ja eksyneen oloinen. :)
Tämä kommentti on näiden ketjujen klassikko: ensin vienoa suomalaisten mollaamista ja sitten korostetaan kuinka MINUA luullaan joksikin muuksi kuin suomalaiseksi. Ihan niin kuin se olisi jotenkin hienoa.