Soittaisitko lastensuojeluun kun asunnossa ryypätään ja pienet lapset nukkumassa
Tekevätkö asialle mitään? Äiti ryyppää kavereiden kanssa, alottaneet jo ennenkuin lapset menee nukkumaan ja jatkavat kunnolla kun lapset nukkumassa.
Hakeeko ne lapset pois vai mitä tapahtuu jos soitan? Ei nyt vielä ainakaan missään änkyräkännissä, mutta ilta on vasta nuori...
Kommentit (48)
Voi herraisä! Mistä ap tietää edes, onko asunnossa joku hoitamassa lapsia. Miksi ei saisi viettää parin kaverin kanssa iltaa? Vasta jos kuuluu kovaa meteliä ja lapsen itkua, on syytä soittaa. Kamalaa, jos nykyään ei saa kutsua ystäviä kylään, ilman lasun pelkoa??
Vierailija kirjoitti:
No jos kotona ollaan hiprakassa se ei tosiaan yksinään ole peruste "lasulle" eikä myöskään poliisin häiritsemiselle. Riippuu aivan täysin tilanteesta. Ja minä tosiaan viran puolesta tämän tiedän.
Minäkin tiedän virkani puolesta, että lasten läsnäollessa ei saa ottaa paria olutta enempää alkoholia. Ei vaikka lapset nukkuisivatkin. Eli todellakin on aihe lasuun tuo ap:n kuvailema tilanne.
Jaajaa, ei s tainnut ollakkaan mikään raitis pulmunen :D Hienosti jaksat valehdella !
Vierailija kirjoitti:
Jos rupeatte tuolle linjalle, niin puolista Suomen vanhemmista tehdään lasu joka viikonloppu. Järki käteen. Lasun paikka vaan jos lähtevät ulos bilettämään ja jättävät lapset yksin kotiin.
Niinkö meinaat että on ihan ok kännätä kun lapset on kotona!? Ja että puolet perheistä harrastaa sitä? Ei kyllä meidän tuttavapiirissä oo tapana todellakaan, mutta jos on oikeesti ihan yleistä niin sanon vaan että tällä kansalla on vikaa päässä! Ja PALJON!
Mua kiinnostaa vain, että mistä tiedät, ettei kukaan ole selvinpäin? Oletko nähnyt kaikkien olevan humalassa? Pihalla vai missä?
Toki soittaisin poliisille, jos olisi aihetta huoleen (kaikki asianhaarat huomioon ottaen). Mutta en minä ainakaan oikeasti ikinä tiedä, onko naapurin ihmisistä joku selvinpäin vai ei.
Vierailija kirjoitti:
No jos kotona ollaan hiprakassa se ei tosiaan yksinään ole peruste "lasulle" eikä myöskään poliisin häiritsemiselle. Riippuu aivan täysin tilanteesta. Ja minä tosiaan viran puolesta tämän tiedän.
Älä nyt kehtaa valehdella!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin tiedän virkani puolesta, että lasten läsnäollessa ei saa ottaa paria olutta enempää alkoholia. Ei vaikka lapset nukkuisivatkin. Eli todellakin on aihe lasuun tuo ap:n kuvailema tilanne.
Tällaista ohjeistusta ei ole missään tai saisimme tehdä "lasuja" 100 kertaisen määrän nykyiseen joka viikko eikä poliisi muuta ehtisi tehdäkään.
On muuten vastuutonta pelotella ihmisiä väitteellä, että poliisi vie lapset. Kutsu aina poliisi jos todella koet sen tarpeelliseksi. Silloin asiat järjestyvät parhain päin.
T: Se jolle vastasit
Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnostaa vain, että mistä tiedät, ettei kukaan ole selvinpäin? Oletko nähnyt kaikkien olevan humalassa? Pihalla vai missä?
Toki soittaisin poliisille, jos olisi aihetta huoleen (kaikki asianhaarat huomioon ottaen). Mutta en minä ainakaan oikeasti ikinä tiedä, onko naapurin ihmisistä joku selvinpäin vai ei.
Ei väliä tietääkö ap. Sillähän se selviää kun poliisi käy tarkistamassa tilanteen. Normaalilla järjellä varustetut ihmiset ei mitään ryyppy juhlia järjestä lasten ollessa paikalla vaikka joku selvinpäin olisikin. Lasten täytyy saada nukkua yönsä eikä maata valveilla juoppojen mekastusta kuunnellen ja peläten. Eikä lasten pitäisi koskaan joutua näkemään vanhempiaan humalassa.
Huokaus. Meillä on juotu kyllä alkoholia aina ihan lasten hereillä ollessakin, eikä se lastensuojelua kiinnosta, kunhan lapsista huolehditaan samalla. Eikä ole kyllä aina ollut ketään selvin päin kotona, minulla pysyy kyllä toimintakyky ihan hyvin vielä parin viinilasillisen jälkeenkin, miehellä samoin.
Onko tässä ketjussa taas nyt liuta alkoholistien lapsia purkamassa lapsuustraumojaan, kun näemmä alkoholin juominen on automaattisesti heti kauheaa känniörvellystä.
Ei mitään välimuotoa olemassakaan, joko absolutisti tai rapajuoppo.
Jos naapurissa alkaa porukka oksennella nurkkiin ja tapellaan, tai sakki häipyy kapakkaan ja jättää pienet lapset yksin kotiin, niin sitten tietysti soitat poliisille. Muussa tapauksessa annat naapurien juhlia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaista ohjeistusta ei ole missään tai saisimme tehdä "lasuja" 100 kertaisen määrän nykyiseen joka viikko eikä poliisi muuta ehtisi tehdäkään.
On muuten vastuutonta pelotella ihmisiä väitteellä, että poliisi vie lapset. Kutsu aina poliisi jos todella koet sen tarpeelliseksi. Silloin asiat järjestyvät parhain päin.
Kyllä on tällainen ohjeistus sosiaalitoimessa. Jos aikuiset ovat humalassa, se on aihe lasulle.
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti! Soita! Toivottavasti olet sen jo tehnyt. Poliisi tekee tosiaan lastensuojeluilmoituksen ja jos kukaan aikuinen ei ole selvinpäin lapset sijoitetaan kiireellisesti ja tilanne selvitellään. Lastensuojelun asiakkuus jatkuu joten kun lapset pääsevät takaisin kotiin vanhemmat toivottavasti ymmärtävät hoitaa pestinsä paremmin. Ja jos eivät ymmärrä niin seuraavalla kerralla on jo tiedossa tämä kerta joten asiaan suhtaudutaan sen mukaisesti. Jos kaikki vaan seurailevat aina tilannetta eikä kukaan tee mitään mikään ei muutu ja lapset kasvavat juoppojen seassa koko lapsuutensa.
Kyllä! Näin se oikeasti etenee.
Jos joku tekisi minusta lasun niin toimittaisin sen sairaalaan pitkäksi aikaa.
Kyllä tuo ohjeistus on olemassa. Täällä on joku alkoholisti paskat housuissa. Vai sairaalaan toimittaisi joku, millä meriitillä. Soita ap, pelasta lasten tulevaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku tekisi minusta lasun niin toimittaisin sen sairaalaan pitkäksi aikaa.
Olet siis alaikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliisi ei vie lapsia minnekään vaan tekee virka-apu pyynnön lastensuojelun päivystykseen josta lapset kyllä noudetaan kriisiluonteisesti sijoitukseen. Jos muuta välität et todellakaan tiedä yhtään mistä puhut. Joka kerta kun poliisin tietoon tulee tapaus jossa paikalla on lapsia eikä kukaan aikuisista ole selvinpäin toimitaan näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei väliä tietääkö ap. Sillähän se selviää kun poliisi käy tarkistamassa tilanteen. Normaalilla järjellä varustetut ihmiset ei mitään ryyppy juhlia järjestä lasten ollessa paikalla vaikka joku selvinpäin olisikin. Lasten täytyy saada nukkua yönsä eikä maata valveilla juoppojen mekastusta kuunnellen ja peläten. Eikä lasten pitäisi koskaan joutua näkemään vanhempiaan humalassa.
Olisin vain kaivannut jotain perusteluja, että mistä ap on tämän päätellyt (siis kännäämisen ylipäänsä). Ainakin mulla saattaa olla viikonloppuna useita kavereita kylässä iltaisin, jutellaan, kuunneellaan musiikkia ja iloitaan vaikka kaikki ollaan selvinpäin ja aikuisia ihmisiä, joista noin puolella lapsia. Usein tällaisesta illanvietosta kaikki päättelevät, että olemme humalassa. Kai suomessa saa viettää hauskaa ilman viinaakin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T: Se jolle vastasitKyllä on tällainen ohjeistus sosiaalitoimessa. Jos aikuiset ovat humalassa, se on aihe lasulle.
Mikä on humala? Menee humalan ja kännäämisen puolelle, jos 3 aikuista juo pullon viiniä. Tai vaikka 3 siideriä/olutta/lonkeroa per naama?
Kyllä meillä ainakin on tapana ottaa olutta, viiniä tai viskiä illalla, jos on kavereita kylässä. Ei kyllä koskaan ole ollut semmoista olotilaa ettei lapsesta olisi pystynyt huolehtimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T: Se jolle vastasitKyllä on tällainen ohjeistus sosiaalitoimessa. Jos aikuiset ovat humalassa, se on aihe lasulle.
Ai siis että kaksi kaljaa saa olla vanhempi juonut, niin kaikki ok, siitä enempi niin lasun asiakkaaksi, tämäkö on sossuilla ohjeistus?
No miten vain, minä olin juonut kahdeksan kaljaa, sitä ei huomannut edes poliisi.