Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Soinin master plan ja miten se romuttui

Vierailija
07.07.2017 |

Sinisen tulevaisuuden puheenjohtajan Simon Elon entinen eduskunta-avustaja Vilhelm Junnila on kirjoittanut blogin siitä, mikä oli Soinin suunnitelma Halla-ahon voiton sattuessa. Tarkoitus ei ollut hajottaa puoluetta, vaan vallata se takaisin puoluehallituksen avustamana. Puoluehallitus olisi päättänyt, että uusi vaihtoehto on perussuomalaisten virallinen eduskuntaryhmä, ja toiseen eduskuntaryhmään jääneet olisi henkilöstä riippuen jätetty kokonaan ulos tai otettu myöhemmin mukaan ryhmään.

Suunnitelmaan kuului saada Jussi Niinistö varapuheenjohtajaksi, jolloin hän olisi voinut koota puoluehallituksen kokouksen, jonka päätös olisi pätevä, jos edes vain 1/3 puoluehallituksen jäsenistä olisi paikalla. Kokous olisi ajoitettu sellaiseen hetkeen, että Halla-aho olisi itse ollut Brysselissä.

Siksi moni soinilainen oli niin järkyttynyt siitä, että kaikki sinänsä merkityksettömät varapuheenjohtajat olivat halla-aholaisia, koska suunnitelma meni monimutkaisemmaksi.

Esimerkiksi vanhat herrat Joutsenlahti ja Vistbacka eivät tajunneet tilanteen muuttumista vaikeammaksi, vaan julistivat hyvin pian erkaantumisen jälkeen, että puoluehallitus menee Soinin taakse, Eivät olleet osanneet laskea miten monta edustajaa olisivat suunnittelemattomassa tilanteessa tarvinneet, ja eihän määrä sitten lopulta riittänyt. Joutsenlahtikin yritti myöhemmin väittää, että häntä tulkittiin väärin, vaikka kaikki oli nauhalla.

On kyllä oikea Suomen house of cards tämä persujen saaga :D

http://vilhelmjunnila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/239798-soini-yritti-vall…

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kirjoitus.

Vierailija
2/9 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

palaset tosiaan loksahtelee kohdalleen, kun katsoo niitä kokonaisuutena. Selittää myös sen miksi Sampo Terho oli niin paniikissa tärisevine käsineen silloin puolueen nimen julkistamistilaisuudessa. Uuden puolueen perustaminen ei kuulunut alkuperäiseen suunnitelmaan, vaan se oli tehty pakon sanelemana, kun alkuperäinen suunnitelma oli mennyt pieleen. Tajusi vasta tuolloin, että koko poliittinen tulevaisuus on nyt tästä erittäin epävarmasta suunnitelmasta kiinni, koska sillat oli jo poltettu takana. Noin puolet sinisistä ei kuitenkaan tule ikänsä takia olemaan ensi eduskuntavaaleissa ehdolla, joten näille nuoremmille jäi käteen melkoinen läjä sitä itseään. Mutta sellainen loppuhan ahneella on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättyikö joku siitä että persut hajosivat tämän vaalikauden aikana? Minä en ainakaan.

Vierailija
4/9 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tullut jo joku galluppi? Siinä soinilaisten kannatus jotain alle prosentin, ja halla-aholaisten kannatus kasvanut vanhan ps:n kannatuksesta, vaikka edustajia 20 vähemmän. :P

Vierailija
5/9 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättyikö joku siitä että persut hajosivat tämän vaalikauden aikana? Minä en ainakaan.

Minä yllätyin siitä, että puolueen hajotti nimenomaan Soini. Ja siitä narsistisesta syystä, että hän ei saanut omaa marionettiaan puolueen johtoon.

Jos vallasta luopuminen on niin vaikeaa, miksi Soini ei asettunut itse ehdolle?

Vierailija
6/9 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä yllätyin siitä, että puolueen hajotti nimenomaan Soini. Ja siitä narsistisesta syystä, että hän ei saanut omaa marionettiaan puolueen johtoon.

Jos vallasta luopuminen on niin vaikeaa, miksi Soini ei asettunut itse ehdolle?

Soini ilmoitti pois jättäytymisestä sen jälkeen kun Halla-aho oli ilmaissut oman mielenkiintonsa puheenjohtajuutta kohtaan ja tehnyt sen moittien rivienvälistä juuri Soinia. Soini ei kertakaikkiaan uskaltanut lähteä hallista vastaan, koska häviö olisi tarkoittanut niin suurta kolausta egolle. Siksi päätettiin laittaa vastaehdokkaaksi juuri Terho, jonka strategia oli sanoa olevansa Jussin kanssa kaikessa samaa mieltä, ellei jopa vähän radikaalimmin.

Vierailija
7/9 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse luulen, että suunnitelman toteuttaminen lähti käyntiin jo kauan sitten. Kun salkkujakoa muutettiin yhtäkkiä kesken kauden Lindströmin väsymisen takia, ihmeteltiin jo tuolloin monen suulla miksi persut vaihtoivat painavan oikeusministerin salkun kulttuuri- ja urheiluministerin kevyeen salkkuun. Tuolloin jo luultavasti ennakoitiin sitä, että persujen koko tulee pienenemään mutta Terholle pitää kuitenkin saada ministerin pesti. Nämä kaksi ristiriitaista asiaa saatiin soviteltua yhteen antamalla persuille vain mitättömiä salkkuja.

Vierailija
8/9 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylen juttu, joka perustuu uuden vaihtoehdon tarinaan.

https://yle.fi/uutiset/3-9711720

Vierailija
9/9 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tulisi vielä tutkia perusteellisesti orpon ja sipilän osuudet asiaan sekä heidän kieroilunsa taustalla.

Täysipäiselle journalistille olisi nyt elämänsä mahdollisuus tehdä jotain suurta ja hajottaa koko hallitus, eikä olisi edes ihmeitä vaativa tehtävä.

Mutta, mutta, Suomen medioissa eikä Suomessa täysipäistä journalistia tuskin löytyy.

Jostain syystä ei yllätä.