Sinä suomalainen mies! Oliko/onko sinkkuasuntosi siisti, vai palstan tarinoiden mukainen "pitsalaatikoita, kaljatölkkejä, sukat lattialla"-poikamiesboksi?
Niin?
Palstalla kun on kova tarve esittää tällaisia yleistyksiä miesten siisteydestä ja varsinkin sinkkumiesten asunnoista.
Nyt voit kertoa oman puolesi asiasta tässä ketjussa.
Itse en ole koskaan nimittäin räävittömässä poikamiesmurjussa päässyt vielä vierailemaan, vaikka palstan mukaan kaikki miehet ovat siivottomia laiskamatoja.
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Pölyä on mutta ei tavaroita levällään,eikä tiskiä.
Sama.
Viimeksi kun kämppäni on pysynyt suursiivouksen jälkeen siistinä päälle kolme viikkoa on ollut poikamieskämppäni +20v sitten. Sitten tuli nainen taloon ja muitakin jälkiseurauksia.
Viimeisen kuukauden aikana hän on nurissut kuinka hukkuu pyykkeihin ja kämppä on kuim pommin jäljiltä, eikä muut (eli minä) tee mitään. No en niin, kum työ- ja kakaroiden kuskauspalvelukiireiden vuoksi ei ehdi tai paremminkin jaksa öisin enää järjestellä paikkoja. Hyvä että huomaa niiden tavaroiden öisen kyvyttömyyden leijailla paikoilleen...
Vierailija kirjoitti:
Mä lopetin kerran tapailun, kun meni niin pahat kylmät väreet ekaa kertaa tapailemani miehen luona vieraillessa: Kämpässä oli TODELLA siistiä. Kaikki matot, peitonkulmat ja lehtipinot aseteltu millilleen, ei pölyhiukkasta missään ja kaakelien saumat kiilsi. Yllättäen tuo oli ahdistavampaa kuin pieni sotku :D
Hieman sanoisinko, jotenkin hämmentävää. - No ei minulla äärimmäisen steriliä asunnossani ole ja yleensä selviän asuntoni siisteyden ylläpidosta ilman vatupassia ja vieraatkin saavat hengittää ihan vapaasti, eikä heidän tarvitse pelätä, että hengityksellään pilaavat asuntoni ilman laadun tai, että sukan pohjissaan kantavat sisälle ei toivottuja bakteereja... Mutta joo; joskus olen kun olen ollut oikein epätoivon alamaissani ja harmissani sinkkuudestani muitsan aatelleeni, että mihin minä oikeastaan ketään kumppania tarvitsenkaan kun pärjään oikein hyvin ja erinomaisesti itseksenikin; siis ikään kuin kumppanin tehtävä olisi toimia eräänlaisena yleiskoneena ja kodinhengettärenä. En taatusti odota. Sen sijaan tasaveroine kumppani jonka kanssa jakaa arkea ja toisinaan juhlaakin olisi enemmän kuin kiva kohdata ja jatkaa eloa yhdessä.
Ihmettelen niitä pariskuntia, joissa kodinaskareet jakautuvat hyvin jyrkästi sukupuolen mukaan; itse en ole vielä toistaiseksi tarvinnut penistäni missään kohtia asuntoni siivoamisessa. Hämmästyttää muutenkin yleisemminkin, että siisteyttä pidetään jotenkin vain naisten juttuna.
Otan hieman takaisin tuota perinteistä työnjakoa. Ei tasa-arvo minusta ole sitä, että miehen tulisi muuttua naiseksi tai toisin päin. Ja, ehkä perinteisempi työnjako saattaa toimiakin, joillain. Mutta minusta on vain vähintäänkin outoa, jos parisuhteeseen pyrkii vain ja ainoastaan siksi, ettei selviäsi yksin arjen perusaskareista ja toimista; joihin minusta kuuluu kyky pitää asuntonsa "tavallisen" siistiniä, sukupuolesta riippumatta.
En ole käynyt kuin kolmella mies sinkun asunnolla. Toinen on sisareni joka pitää paikat aikahyvin siistinä. Muut ovat olleet joitain tuttuja. Toisen kämpässä oli järkyttävät pölykerrostumat. Olisin voinut kutoa niistä vaikka sukan. hiekkaa lattialla ja muruja pöydällä, tiskaamattomia astioita, säkillinen vaatteita siellä täällä ja vessa oli aivan karmeassa kunnossa. Kolmas vaikutti puhtaammalta, mutta pölyä oli vähän siellä täällä eikä imuroinut useinkaan. Kai tämä on ihmiskohtaista, mutta toivon etten näe enää tuota keskimmäisen kaltaista kämppää.
Ei ole pizzalaatikoita eikä sukkia lattialla eikä oluttölkkejä, tyhjiä pulloja on mutta ne on puhtaita.
Jaa-a. Ihan ensimmäinen soluasunto aikanaan oli kyllä aika kaaos, mutta lähinnä siksi, koska siellä asui kolme kundia. Aluksi jaksoin siivota viikottain, mutta sitten kypsyin, kun tiesin ettei kauaa tarvitse enää olla. Kun pääsin upgradeamaan yksiöön niin jotain kotibileitä lukuunottamatta pidin perussiisteyttä yllä.
Nyt asun omistuskämpässä kerrostalossa, kolmio. Pidän yllä perussiivoa (keittiö, vessa ja kylppäri) viikottain ja kaksi kertaa kuussa käy siivoja, joka vetää nätisti kyllä ihan tip top kuosiin aina. Pyyhkii siis kaakeleiden saumatkin tarkkaan, kun joku kirjoittaja sitä kauhisteli. En tykkää epäjärjestyksestä ja muutenkin tavaraa on vähän ja se on laadukasta.
Osa vieraista on ääneenkin ihmetellyt, miten sinkkumiehen koti voi olla siisti. Heh...
M28
Veljeni kämppä on todella siisti. Äiti käy siivoamassa 28v miehen kaksion kerran viikossa. Siinä tulee olemaan naisystävällä ihmettelemistä, miten niin siististä miehestä tulee parisuhteessa sottapytty. Kaksi edellistä naisystävää ei ole ymmärtänyt sukkia lattialla, äiti ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä lopetin kerran tapailun, kun meni niin pahat kylmät väreet ekaa kertaa tapailemani miehen luona vieraillessa: Kämpässä oli TODELLA siistiä. Kaikki matot, peitonkulmat ja lehtipinot aseteltu millilleen, ei pölyhiukkasta missään ja kaakelien saumat kiilsi. Yllättäen tuo oli ahdistavampaa kuin pieni sotku :D
Mitä tahansa mies tekeekin, on se aina jollain tapaa väärin. MOT.
Niin noh, onneksi mulla on vapaus valita mieleiseni mies. Tämä OCD-piirteinen hemmo ei vaan ollut mua varten, sillä mulle tuollainen millitarkka elämä olisi painajainen.
Olen mies ja oma asuntoni menee aika suunnilleen päivässä aika karseaan kuntoon. Tiskit jää minne jää, boxerit pyörii lattialla, tyhjiä kaljatölkkejä hyllyillä ja aika paljon kertyy niitä pizzalaatikoitakin. Tapailemieni miesten asunnot ovat olleet kutakuinkin samanlaisia: tosin aika moni tietysti siivoaa ennen jotain ensitreffejä. Sama meno jatkuu poikaystäväni kanssa :) Kerran viikossa siivotaan, mutta sotkuisia ollaan.
Täällä toinen, jota epäilyttää ja kammottaa, jos miehellä on liian siisti asunto. :D Tai no, tapailun alkuvaiheessa se on vielä ok, koska kukapa meistä ei skarppaisi siivouksessa kun pitää tehdä vaikutus. Mutta pidemmän päälle alkaa jatkuvasti tiptopissa asunnossa epäillä, käykö miehen äiti kenties siivoamassa, pitääkö mies selkäni takana muitakin naisia joille hän haluaa esitellä parastaan vai onko mies jotenkin muuten kummallinen tapaus.
Onneksi nykyinen siippa on siisteystottumuksiltaan samaa sarjaa kuin minäkin, vaatteet ja likaiset astiat unohtuvat helposti pöydille ja lattioille, eikä kumpaakaan aivan heti häiritse vaikka roskis vähän pullistelisi.
Kyllä on minulla ihan kaaoksessa kämppä. Tunnustan.
Perussiistinä pyrin sinkkumiehenä kämpän pitämään. Äidistä ei ole koskaan ollut apua, kun on ainakin nykyään siivottomampi. Perussiitinä tarkoitan sitä, että saan max. 20min siivouksella koko kaksion siistiksi (tavarat paikoilleen, pikaimurointi, vessa, kissan karvat että pölyt pyyhittyä). Auto on sitten siistinä lähes aina.
M.m90 kirjoitti:
Perussiistinä pyrin sinkkumiehenä kämpän pitämään. Äidistä ei ole koskaan ollut apua, kun on ainakin nykyään siivottomampi. Perussiitinä tarkoitan sitä, että saan max. 20min siivouksella koko kaksion siistiksi (tavarat paikoilleen, pikaimurointi, vessa, kissan karvat että pölyt pyyhittyä). Auto on sitten siistinä lähes aina.
Wow, kissamies! Aina iso ++++
Mulla on ainakin ihan kauhea läävä :D
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen, jota epäilyttää ja kammottaa, jos miehellä on liian siisti asunto. :D Tai no, tapailun alkuvaiheessa se on vielä ok, koska kukapa meistä ei skarppaisi siivouksessa kun pitää tehdä vaikutus. Mutta pidemmän päälle alkaa jatkuvasti tiptopissa asunnossa epäillä, käykö miehen äiti kenties siivoamassa, pitääkö mies selkäni takana muitakin naisia joille hän haluaa esitellä parastaan vai onko mies jotenkin muuten kummallinen tapaus.
Onneksi nykyinen siippa on siisteystottumuksiltaan samaa sarjaa kuin minäkin, vaatteet ja likaiset astiat unohtuvat helposti pöydille ja lattioille, eikä kumpaakaan aivan heti häiritse vaikka roskis vähän pullistelisi.
Eli olet ammentanut mammapalstalta maailmankatsomuksesi? Siisti miehen asunto= äiti käy siivoamassa?
Ei mene kovin vahvasti sullakaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ainakin ihan kauhea läävä :D
Kysymys oli suunnattu miehille, ei palstan naisille.
et vastannut kysymykseeni.