Ärsyttää aivan suunnattomasti ulkomailla asuvat ystävämme,
jotka tulevat kesäisin tänne suomeen ja aloittavat jo tulomatkalla v****lun Suomen kesästä, kylmästä säästä, tylsyydestä, kalliista ruuasta jne. Minusta on hienoa, että he ovat löytäneet sijoituspaikkansa ulkomailta, mutta jotenkin en jaksa kuunnella tuota valitusta heidän entisestä kotimaastaan yhtään. Me muut asumme täällä, emmekä kaipaa koko kesän kestävää v*******a elinympäristöstämme. Sitä paitsi tälle maalle tekisi hyvää, jos kissa ja myös muualla asuvat kissat vähän nostaisivat omaakin häntää välillä.
Joten ihan kohteliaisuudesta, pitäkää ulkomaillemuuttaneet ja Suomeen kesäksi suuntaavat suunne tänä kesänä kiinni niistä negatiivisista asioista tai keskittykää niihin positiivisiin puoliin. Muuten on parempi, että emme tapaa edes sosiaalisessa mediassa.
Kommentit (115)
Kun käyn lomalla Suomessa, niin olen huomannut, että joitakin ihmisiä häiritsee kovasti, jos kerron jotakin arkistakin asiaa elämästäni kotimaastani. Siksipä joudun aika pitkälle "salaamaan" elämäni ulkomailla, enkä mielelläni kerro uusillekaan tuttavuuksille kuin vasta pakottavissa tilanteissa etten asu Suomessa. Joskus olisi mukava tietää mistä tällainen suhtautuminen johtuu? Luulen, että joitakin riivaa kateus, mutta miksi?
Vierailija kirjoitti:
Kun käyn lomalla Suomessa, niin olen huomannut, että joitakin ihmisiä häiritsee kovasti, jos kerron jotakin arkistakin asiaa elämästäni kotimaastani. Siksipä joudun aika pitkälle "salaamaan" elämäni ulkomailla, enkä mielelläni kerro uusillekaan tuttavuuksille kuin vasta pakottavissa tilanteissa etten asu Suomessa. Joskus olisi mukava tietää mistä tällainen suhtautuminen johtuu? Luulen, että joitakin riivaa kateus, mutta miksi?
Asia on juuri näin. Kun monen vuoden jälkeen palasin Suomeen, kukaan ystävistä tai kavereista tai edes sukulaisista ollut koskaan piirun vertaa kiinnostunut kuulemaan mitään ulkomaan kokemuksia. Parempi oli olla ihan hiljaa kaikesta, ettei herättänyt kateutta.
Suomalaiset eivät kestä mitään kritiikkiä raikasta kotimaastaan , tämähän on "lottovoitto syntyä Suomeen eikä missään muualla voi olla paremmin" hyvin olemme aivopestyjä.
Mutta ymmärrän yskän, olin itse ulkosuomalainen ja "jotta hyväksyttiin " piti aina puhua pahaa toisesta maasta, ja isot naurut ja keskustelut saatiin aikaiseksi . Sitten kun aloin kehua silloista asuimaata (piiloviestinä tietysti korosti Suomen huonoja puolia) kaikki hiljeni eivätkö jaksaneet sitä keskustelua
Mielestäni tässä ketjussa yleistetään ihan liikaa (no, koko palstalla yleistetään ihan liikaa, joten ei mitään uutta). Joidenkin mielestä KAIKKI ulkosuomalaiset vihaavat Suomea; joidenkin mielestä KAIKKI ulkosuomalaiset ylistävät Suomea ja ovat äärimmäisen kohteliaita suomalaisuudesta.
Jokainen, joka ulkosuomalaisia tuntee enemmän kuin yhden, on varmasti kohdannut monia eri tyyppejä.
Itse tunnen useita, joilla Suomi ja suomalaisuus on jotain nostalgista ja ihanaa. Ruisleipä on maailman ihaninta, jopa hyttyset mökillä ovat jotain ah niin nostalgista ja ihanaa, kun niitä täytyy kestää vain viikon tai pari vuodessa.
Tunnen kyllä myös monia, jotka haukkuvat Suomea ja ylistävät koko ajan uutta asuinmaataan. Monilla on omituisen katkera kuva Suomesta.
Ja sitten tiedän ihmisiä, joilla on jalka kummassakin leirissä. On Suomi-nostalgiaa, mutta samalla Suomesta puhutaan aina primitiivisenä 70-luvulle jämähtäneenä maalaisserkkuna. Suomea kehutaan, mutta vedetään samalla selkeä pesäero uuteen kotimaahan, joka on kuitenkin parempi tai vähintäänkin kaikin puolin edistyneempi. Tyyliin "Suomessa on niin hyvä ajaa, kun ihmisillä on niin vähän autoja, toisin kuin kotimaassani, jossa kaikilla on auto ja siksi ruuhkia". Tai tyyliin maailman metropolit vs. ihastuttavan erikoinen maalais-Suomi ja sen eukonkantokilpailut, marjametsässä hääräävät mummot, ja mökkirannassa alastomina keikkuvat naapurit. Kaikki täällä Suomessa on niin virkistävän primitiivistä! Ja sitten selviää, että kyseisen ulkosuomalaisen kotikaupunki-"metropoli" onkin jokin australialainen pikkukaupunki.
Huvittavimpia ovat ne, joiden vertailut ovat kovin epärealistisia. Espanja on lämpimämpi kuin Suomi, sen tietävät kaikki, mutta yksi Espanjaan muuttanut tuttavani kehuskeli aina, miten Espanjassa on puhdasta ja miten se on teknologian edelläkävijämaa verrattuna Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs tekemistä siellä ulkomailla on niin loputtomasti mitä ei ole täällä?
aurinkoa. ruoka halpaa. nailla paasee pitkalle, jos ei koe pakonomaista nimenomaan tekemisen tarvetta.
Jaa, saa kai sitä pikkuisen kuittailla ja valittaakin, niinhän kaikki tekevät, mutta tosiaan vain vähäsen. Ei "koko kesää".
Vierailija kirjoitti:
Itse ulkosuomalaisena sanon, että kun tulen Suomeen näen kaiken ruusunpunaisten lasien läpi. Suomalaiset on ystävällisiä, luonto äärimmäisen kaunis, on puhdasta ja asiat sujuvat ja tuntuu, etten löydä mitään kritisoitavaa, päinvastoin kaikki on vaan ihanaa. En muuttanut Suomesta, koska en tykännyt asua siellä, enkä koe asumaani maata yhtään paremmaksi, vaikka viihdynkin siellä. Suomi on kuitenkin aina niin rakas! Myös mieheni ja lapseni tykkäävät Suomesta, haluavat sinne lomalle ja ovat ylpeitä äitinsä/vaimonsa kotimaasta. Olkaa tekin <3
Samat fiilikset! En tosin Suomessa asuessanikaan valittanut esim. säästä tai muutenkaan erityisemmin halunnut kiihkeästi pois sieltä. Elämä vaan tapahtui jne. Suomi on rakas!
Vierailija kirjoitti:
. Joskus olisi mukava tietää mistä tällainen suhtautuminen johtuu? Luulen, että joitakin riivaa kateus, mutta miksi?
Kuvittelevat ettei arjesta tule arkea jos asuu muualla
AP voisi opetella tulkitsemaan noita ns. ystäviensä mäkätystä. Siinähän pidetään vain yllä fasadia. Elämä ulkomailla ei olekaan niin ihanaa kuin he antavat ymmärtää. Kun on torvet soiden ja ovet paukkuen lähdetty, ei yksinkertaisesti VOI paljastaa ikäväänsä takaisin kotimaahan. Täytyy siis marista ja moittia kaikkea mahdollista. Eihän tuo ole muuta kuin arvonkieltämistä. Jos jotakin ei ole tai ei saa, niin sitten halveksitaan sitä. Hölmömmät kuuntelijat uskovat nuo selittelyt, mutta moni kyllä osaa myös tulkita kitinän.
Sukulaiset antavat helposti ulkomailla asuvalle valittajan leiman. Kun me saavumme, alkaa armoton tenttaaminen. "Eikös niin että teidän kannattais muuttaa Suomeen", ne inttää ja perustelut ovat esim. seuraavia:
-saisitte noin monesta lapsesta täällä niin hyvät lapsilisätkin -(joo, just puolet siitä mitä täällä!)
-Suomessa olisi se talokin tullut rakennettua paremmin, suomalainen laatu nääs -(vrt saksalaiseen :) )
-täällä sais niin hyviä tukia siitä ja siitä (=tekemättömyydestä) -(no mihin me niitä tarvittais - töissäkäyvät ihmiset)
-mitään järviäkään ei siellä oo -(ja uskallapas mainita vuoret tai muu luonto)
-koulukin on Suomessa huippuluokka -(ok, niin meidänkin lasten koulu on)
-raskauden aikanakin saisitte neuvolan palvelut -(ken Saksaa tuntee, tietää, ettei niitä tarvitse kaivata)
Nämä inttäjät ovat usein isovanhempia ja heidän ikäluokkansa ihmisiä. Mielellään antavat lähdettyämme harmillisen kommentin siitä, ettei meille kelpaa mikään ja meidän ulkosuomalaisten mielestä Suomi olisi niin tyhmä maa.
Vierailija kirjoitti:
White flight kirjoitti:
Me asutaan ulkomailla, asuttu jo pitkaan ja edes vierailut Suomessa eivat kiinnosta. Eli meita et ainakaan siella valittamassa nae.
hyvä juttu. Mut kiva käydä vähän aihe vapaalla kuitenkin imemässä suomifiiliksiä😋
Rehellinen ollakseni, pistaydyn valilla av:lla huvittuakseni ja joskus saan ihan kunnon naurutkin!
En pidä mitenkään ihmeellisenä asiana sitä, että suomalainen perhe asuu esimerkiksi työn vuoksi ulkomailla. Ystäväpiirissäni moni on ollut ulkomaankomennuksella tai avioitunut muun kuin suomalaisen kanssa. Kolmekymppisten ikäpolvi on ollut vaihtareina ja heistä moni palannut töihin kyseiseen maahan tai sitten lähtenyt muualle. Itse olen viipynyt eri maissa työn vuoksi vain muutamia kuukausia, mutta siltikin.
Ihmiset on ihmisiä menit minne menit ja täydellistä elinpaikkaa ei liene olemassakaan. Arvostan Suomessa esimerkiksi puhdasta ilmaa ja sitä, että vedestä ei ole pulaa. Jokamiehen oikeudet ovat asia, jota ei edes osaa kaivata ennen kuin ne puuttuvat. Sääolot vaihtelevat - mutta niin ne tekevät naapurimaissakin.
Yhteiskunnallisiin ja poliittisiin asioihin en puutu. Vakaata on ollut ja valtio on ollut muutakin kuin yövartija (se mitä tulevaisuus eteen tuo on eri juttu).
Sukulaisiani muutti aikanaan niin Ruotsiin, Yhdysvaltoihin, Kanadaan kuin Australiaankin työn perässä. Kaikki heistä ovat kertoneet myös huonoista kokemuksistaan. Kukaan ei ole yksipuolisesti hehkuttanut uutta kotimaataan. Jokainen on myös tiennyt esimerkiksi sen, että Suomen kesä on mitä on. Tekemiset on sitten valittu sään mukaan.
Nykykotimaassani ei näy matuja. Suomessa niitä on liikaa!
Yksi syy siihen, miksi en käy Suomessa vapaaehtoisesti. Pelkään, ihan rehellisesti pelkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoka on HALPAA täällä Suomessa, ja sää on tässä kesässä PARASTA.
Suomessa on yksi Euroopan kalleimmasta ruuasta. Mies oli lentää perseelleen ekaa kertaa Suomessa kaupassa kun myyjä sanoi loppusumman
Miksi et voi hyväksyä mielipidettäni, vaan alat heti hokemaan tätä "Euroopan kalleinta ruokaa". Jos laajennetaan ajattelua koko maailman laajuiseksi, niin väitän, että Suomessa ruoka on halpaa! Mä meinasin revetä liitoksissani, kun huomasin, että esim. suomalaiset tomaatit olivat tarjouksessa 0,99/kilo. Kaali ja porkkanat ei maksa juuri mitään, ja juusto ja leipä ovat niin halpoja. Maustamaton jugurtti 1,60 kg, ja varmasti löytyy vielä halvemmalla. Hyvä suomalainen voi on niin edullista, että en käsitä edes. Ja sitten voi metsästä hakea pakastimen täyteen vitamiineja, kunhan marjat kypsyvät, ja syksyllä sienet. Suomi on ruokaparatiisi ainakin minulle.
Kyse kun ei ole mielipiteestä vaan faktasta. Toki jos pelkällä vihanneksella, maustamattomalla jugurtilla ja marjoilla pärjäät niin hyvät sulle, mutta suurin osa ihmisistä syö myös lihaa joka on törkeän kallista.
Ja sille joka kysyi mistä mies kotoisin niin englannista. Mies on tottunut kotimaasta saamaan halpaa tuoretta kasvista lähitorilta ja lähialueen lihoja ja kalaa mm lammasta ja nautaa pilkkahintaan. Toki jos Lontoossa tms asut ruoka varmasti on kalliimpaa. Mutta samaa on meillä muualta englannista vierailijat sanoneet että oli yllättävää kuinka kallista Suomessa kaikki oli.
Mies sitä sanonut että ainoat asiat mitä englannista kaipaa on halpa ruoka, halpa alkoholi jota saa kellon ympäri kaupasta ja isompi valikoima kaikkea. Suomessa taas rakastaa talvea, saunaa ja luonnon puhtautta.
Juuri näin. Sään mielekkyyttä voi ehkä vertailla mielipiteillä, mutta ruuan hintaa ei. Hinta kun on rahayksiköllä mitattava ja rahayksiköllä vertailukelpoinen asia. Ei se asia siitä miksikään muutu, että Suomessa on Euroopan kalliimpiin kuuluva ja kansainvälisestikin erittäin kallis ruuan hinta, eikä ne hinnat alene siitä senttiäkään vain sillä perusteella, että mä rakastan Suomea.
Suomessa asuvat valittaa milloin mistäkin. Lukekaa keskustelupalstoja.