Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää aivan suunnattomasti ulkomailla asuvat ystävämme,

Vierailija
07.07.2017 |

jotka tulevat kesäisin tänne suomeen ja aloittavat jo tulomatkalla v****lun Suomen kesästä, kylmästä säästä, tylsyydestä, kalliista ruuasta jne. Minusta on hienoa, että he ovat löytäneet sijoituspaikkansa ulkomailta, mutta jotenkin en jaksa kuunnella tuota valitusta heidän entisestä kotimaastaan yhtään. Me muut asumme täällä, emmekä kaipaa koko kesän kestävää v*******a elinympäristöstämme. Sitä paitsi tälle maalle tekisi hyvää, jos kissa ja myös muualla asuvat kissat vähän nostaisivat omaakin häntää välillä.

Joten ihan kohteliaisuudesta, pitäkää ulkomaillemuuttaneet ja Suomeen kesäksi suuntaavat suunne tänä kesänä kiinni niistä negatiivisista asioista tai keskittykää niihin positiivisiin puoliin. Muuten on parempi, että emme tapaa edes sosiaalisessa mediassa.

Kommentit (115)

Vierailija
81/115 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoka on HALPAA täällä Suomessa, ja sää on tässä kesässä PARASTA.

Suomessa on yksi Euroopan kalleimmasta ruuasta. Mies oli lentää perseelleen ekaa kertaa Suomessa kaupassa kun myyjä sanoi loppusumman

Miksi et voi hyväksyä mielipidettäni, vaan alat heti hokemaan tätä "Euroopan kalleinta ruokaa". Jos laajennetaan ajattelua koko maailman laajuiseksi, niin väitän, että Suomessa ruoka on halpaa! Mä meinasin revetä liitoksissani, kun huomasin, että esim. suomalaiset tomaatit olivat tarjouksessa 0,99/kilo. Kaali ja porkkanat ei maksa juuri mitään, ja juusto ja leipä ovat niin halpoja. Maustamaton jugurtti 1,60 kg, ja varmasti löytyy vielä halvemmalla. Hyvä suomalainen voi on niin edullista, että en käsitä edes. Ja sitten voi metsästä hakea pakastimen täyteen vitamiineja, kunhan marjat kypsyvät, ja syksyllä sienet. Suomi on ruokaparatiisi ainakin minulle.

Kyse kun ei ole mielipiteestä vaan faktasta. Toki jos pelkällä vihanneksella, maustamattomalla jugurtilla ja marjoilla pärjäät niin hyvät sulle, mutta suurin osa ihmisistä syö myös lihaa joka on törkeän kallista.

Ja sille joka kysyi mistä mies kotoisin niin englannista. Mies on tottunut kotimaasta saamaan halpaa tuoretta kasvista lähitorilta ja lähialueen lihoja ja kalaa mm lammasta ja nautaa pilkkahintaan. Toki jos Lontoossa tms asut ruoka varmasti on kalliimpaa. Mutta samaa on meillä muualta englannista vierailijat sanoneet että oli yllättävää kuinka kallista Suomessa kaikki oli.

Mies sitä sanonut että ainoat asiat mitä englannista kaipaa on halpa ruoka, halpa alkoholi jota saa kellon ympäri kaupasta ja isompi valikoima kaikkea. Suomessa taas rakastaa talvea, saunaa ja luonnon puhtautta.

Mitä Englannin kaupoista saa, mitä Suomen kaupoista ei?

Vierailija
82/115 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoka on HALPAA täällä Suomessa, ja sää on tässä kesässä PARASTA.

Suomessa on yksi Euroopan kalleimmasta ruuasta. Mies oli lentää perseelleen ekaa kertaa Suomessa kaupassa kun myyjä sanoi loppusumman

Miksi et voi hyväksyä mielipidettäni, vaan alat heti hokemaan tätä "Euroopan kalleinta ruokaa". Jos laajennetaan ajattelua koko maailman laajuiseksi, niin väitän, että Suomessa ruoka on halpaa! Mä meinasin revetä liitoksissani, kun huomasin, että esim. suomalaiset tomaatit olivat tarjouksessa 0,99/kilo. Kaali ja porkkanat ei maksa juuri mitään, ja juusto ja leipä ovat niin halpoja. Maustamaton jugurtti 1,60 kg, ja varmasti löytyy vielä halvemmalla. Hyvä suomalainen voi on niin edullista, että en käsitä edes. Ja sitten voi metsästä hakea pakastimen täyteen vitamiineja, kunhan marjat kypsyvät, ja syksyllä sienet. Suomi on ruokaparatiisi ainakin minulle.

Kyse kun ei ole mielipiteestä vaan faktasta. Toki jos pelkällä vihanneksella, maustamattomalla jugurtilla ja marjoilla pärjäät niin hyvät sulle, mutta suurin osa ihmisistä syö myös lihaa joka on törkeän kallista.

Ja sille joka kysyi mistä mies kotoisin niin englannista. Mies on tottunut kotimaasta saamaan halpaa tuoretta kasvista lähitorilta ja lähialueen lihoja ja kalaa mm lammasta ja nautaa pilkkahintaan. Toki jos Lontoossa tms asut ruoka varmasti on kalliimpaa. Mutta samaa on meillä muualta englannista vierailijat sanoneet että oli yllättävää kuinka kallista Suomessa kaikki oli.

Mies sitä sanonut että ainoat asiat mitä englannista kaipaa on halpa ruoka, halpa alkoholi jota saa kellon ympäri kaupasta ja isompi valikoima kaikkea. Suomessa taas rakastaa talvea, saunaa ja luonnon puhtautta.

Hauska, että joku muukin kansa on noin alkoholin perään, kun meitä siitä aina moititaan.

Ei mies alkoholin perään ole niin että kännissä örveltää vaan haluaa joskus lasin tai kaksi viiniä kun tulee töistä tai ruuan kanssa ja ei voi vaan mennä lähikauppaan ja hakea vaan pitää lähteä autolla 20 min päähän alkoon ja 20min takaisin ja kytätä kelloa saako vielä ostettua. Mies ei tykkää hamstrata viiniä kaappeja täyteen vaan ostaa aina mitä mieli tekee silloin kun viiniä haluaa. Toinen myös mitä kaipaa on laadukkaat pien panimoiden siiderit ja oluet mitä täältä ei myöskään meinaa perus kaupoista löytyä. Ja tietenkin sitten alkoholi on kallista. Varsinkin jos haluat jotain erikoisempaa.

Ei mulle tarvii selitellä😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/115 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

White flight kirjoitti:

Me asutaan ulkomailla, asuttu jo pitkaan ja edes vierailut Suomessa eivat kiinnosta. Eli meita et ainakaan siella valittamassa nae.

hyvä juttu. Mut kiva käydä vähän aihe vapaalla kuitenkin imemässä suomifiiliksiä😋

Vierailija
84/115 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ap.liittyä fb:n Ulkosuomalaiset blogit ryhmään. Huomaat, että ulkosuomalaiset on yleensä ihan fiksuja. On sielläkin yksi mies, joka aina valittaa kaikesta (eikä edes itse huomaa ironiaa kun valittaa suomalaisten negatiivisuudesta)

Vierailija
85/115 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen asunut parisenkymmentä vuotta muualla kuin Suomessa ja ei tulisi mieleeni mollata Suomea ja sen säätä sen kerran kun tulen sinne vierailemaan.

Minusta tuo kuulostaa siltä, että ystävilläsi on jotain muita ongelmia. Kyllä maailmalla matkailleet ja asuneet ihmiset ymmärtävät, että joka paikassa on hyvät ja huonot puolet. Ja varsinkaan niistä huonoista puolista ei kannata koko ajan marmattaa.

Vierailija
86/115 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, i feel u. Mul on samanlainen kamu, asuu epsanjassa. Aina ittuilee somessa ja täällä suomessa heinäkuussa sitä, kuinka suomi pska sään ja politiikan puolesta. Hän on rikas miljonääriheppu, joka kotonaan epsanjassa ei suostu menemään naimisiin kolumbialaisavokkinsa kanssa, vaikka on lapsiakin.

Taitaa ko herra napsia rusinaiset pullasta.

No, mutta vähävaraiselle äidille suomi on maailman paras maa, tutkitusti. Täällä halutaan, ettei kenenkään äidin tarvitse synnyttää kuraojassa, eikä kenenkään lapsen tarvitse nähdä nälkää. Onneksi olen suomalainen äiti.

Hyvin kirjoitettu. Kiitos!

Vierailija
87/115 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä haisee katkera ap jota ottaa päähän ettei itsellä ole rahkeita muuttaa ulkomaille tai edes lentää viikoksi lämpimään

Sehän olisi sellainen verrattava tapa. Lentää viikoksi lämpimään ja valittaa koko ajan kuinka kuuma siellä on. En näkisi miksi minun pitäisi muuttaa ulkomaille, kun on töitä ja elämä Suomessa. Edelleen olisin samaa mieltä, että jatkuva valitus Suomen oloista ärsyttäisi. Kun täällä nyt kuitenkin on esim. keskimääräistä turvallisempaa kuin esim. Saksassa tai Ranskassa. Jollain tavalla se on minusta säälittävä tapa, nostaa omaa häntäänsä, muita haukkumalla.

-ap

Saksassa ja Ranskassa on oikeasti paljon turvallisempaa kuin Suomessa. Tutustu väkivaltatilastoihin.

Suomessa tilastoja rumentaa juoppoporukoiden sisäiset rähinät. En juopottele eikä perheeni/tuttavanikaan niin tee.

Vierailija
88/115 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä haisee katkera ap jota ottaa päähän ettei itsellä ole rahkeita muuttaa ulkomaille tai edes lentää viikoksi lämpimään

Vain juntin mielestä ulkomaille muuttamisessa on jotain uskaltamista : DDD

Vierailija
89/115 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niin samaa mieltä kuin aloittaja ! Tämä oli hyvä ketju, sillä asia on minuakin vaivannut.

Itse sain junassa kuunnella taannoin, kun eräs Ruotsiin muuttanut suomalainen paasasi kovaan ääneen puhelimessa kuinka kamala ja ankea maa Suomi on, kuinka hänen aikansa suomalaisten sukulaistensa kanssa oli ollut niin kamalaa ja kuinka hän kiireellä halusi takaisin Ruotsiin. Tuo ihminen oli niin moukkamainen ja surullistakin tuota puhelua oli kuunnella.

Mikä tarve on omaa pahaa oloaan projisoida noin yleistäen koko Suomeen, ja nostaa omaa itseään sitten identifioimalla itsensä ruotsalaisten kaltaiseksi. Lisäksi niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan, en minäkään tämän naisen sukulaisena olisi häntä jaksanut.

Toivon, että tämä suomalaisuudesta ja suomen huonoudesta valittaminen jo loppuisi. Jotenkin siihen törmää Suomessa asuvienkin puheissa, kirjoituksissa ja mediassakin. Että ollaan tuppisuita tai sitten kännissä huutelijoita, ei ole käytöstapoja, ei hymyillä, ei osata myydä, ei markkinoida, asiakaspalvelu on huonoa, kaupungit on rumia, ei ole kulttuuria, ihmiset ovat juoppoja, väkivaltaisia, rumia, tyylittömiä, ei osata small talkia, aina saa hävetä

ja sitten nämä valittajat valittavat, kun on niin negatiivinen ilmapiiri. Miksiköhän...

En tarkoita etteikö Suomessa olisi epäkohtia tai kehitettävää, tai etteikö niistä saisi sanoa, mutta se tapa miten niitä tuodaan esiin. Valittamalla ja ahdistavalla haukkumisella, jolla vielä yleistetään koko kansa samaan nippuun. Jos jokin mistä pidit ulkomailla oli hienoa, ala toimia niin, ota vaikutteita, kehitä ja tee, äläkä hauku ja lyttää.

Olen asunut ulkomaillakin ja minulla on ystäviä monista maista, haluan silti asua Suomessa ja olen onnellinen täällä. Tämä on kotini ja minulle paras maa, jota haluan myös olla kehittämässä eteenpäin. Jos yhden asian saisin muuttaa, olisi se tuo joidenkin viljelemä ainainen suomen lyttääminen eli siis yleinen negatiivisuus. Täällä on niin moni asia niin maailman parhaalla tolalla, ja ne mitkä eivät ole, nekin voidaan korjata ja niitä voidaan kehittää, kun vaan ei valitettaisi, vaan vaikka vain hymyiltäisiin itse toisille. Ja nähtäisiin vähemmän vaivaa muiden ihmisten toimimisesta.

Be the change you wish to see in the world.

Vierailija
90/115 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, sen olen kyllä huomannut että sen jälkeen kun muutin ulkomaille ei enää voi suomessa ollessa sanoa mitään pahaa mistään ja suomalaisia kiinnostaa hevosen vi*tun verran tietää millaista ulkomailla on.

Tulkinta menee suunnilleen seuraavasti:

Jos sanon että oli sateinen päivä = ei kermaperseelle kelpaa suomen sää.

Sanon että sain kaupassa huonoa palvelua = kermaperseelle ei enää kelpaa suomen kaupat. 

Sanon että kaipaan jotain tuotetta jota en suomesta löydä = kermaperseelle ei enää kelpaa suomalaisten tuotteet

jne..

Ihan samalla tavalla valitin asioista suomessa asuessani  eikä ketään häirinnyt. Sitäpaitsi suomalaiset tuttavani nyt vasta kaikesta valittavatkin.

Sitten jos kerron jotain siitä mitä ulkomailla teen:

Emme käytä halvinta mahdollista wc-paperia = ylimielinen kerskuja

Ulkomaalainen mieheni tienaa hyvin finanssialalla = ylimielinen kerskuja

Meillä on iso talo ja au pair = ylimielinen kerskuja

Kävimme lomilla Hawaijilla, Cancunissa, Fijillä, Bora Borassa jne = ylimielinen kerskuja

Eipä enää voi elämästään mitään kertoakaan. Pitäisi valehdella vaan että kaikki menee päin persettä.

Vierailija
91/115 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, sen olen kyllä huomannut että sen jälkeen kun muutin ulkomaille ei enää voi suomessa ollessa sanoa mitään pahaa mistään ja suomalaisia kiinnostaa hevosen vi*tun verran tietää millaista ulkomailla on.

Tulkinta menee suunnilleen seuraavasti:

Jos sanon että oli sateinen päivä = ei kermaperseelle kelpaa suomen sää.

Sanon että sain kaupassa huonoa palvelua = kermaperseelle ei enää kelpaa suomen kaupat. 

Sanon että kaipaan jotain tuotetta jota en suomesta löydä = kermaperseelle ei enää kelpaa suomalaisten tuotteet

jne..

Ihan samalla tavalla valitin asioista suomessa asuessani  eikä ketään häirinnyt. Sitäpaitsi suomalaiset tuttavani nyt vasta kaikesta valittavatkin.

Sitten jos kerron jotain siitä mitä ulkomailla teen:

Emme käytä halvinta mahdollista wc-paperia = ylimielinen kerskuja

Ulkomaalainen mieheni tienaa hyvin finanssialalla = ylimielinen kerskuja

Meillä on iso talo ja au pair = ylimielinen kerskuja

Kävimme lomilla Hawaijilla, Cancunissa, Fijillä, Bora Borassa jne = ylimielinen kerskuja

Eipä enää voi elämästään mitään kertoakaan. Pitäisi valehdella vaan että kaikki menee päin persettä.

Mua kiinnostaa kovasti. Missä päin asut?

Pidätkö jotain blogia?

En tajua miksi tuttavasi kadehtivat tuota.

Vierailija
92/115 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ulkomailla asuminen tosiaan kiinnostaa paljon ja siksi on mukavaa, kun monet ulkosuomalaiset pitävät blogeja.Seuraan säännöllisesti kahta Saksassa asuvaa, Sudanissa asuvaa, Hawajilla asuvaa, Uudessa Seelannissa asuvaa, Espanjassa (Kanarialla asuvaa)Ranskassa ja Turkissa asuvia. On mielenkiintoista kuulla aidosta olemisesta ja elämisestä eri maissa.

Vierailija
93/115 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää eräs ystäväni, joka matkustelee todella paljon opiskelijanakin . Hänen isänsä on töissä lennonjohtajana, ja sitä kautta saa halpoja lentolippuja, plus tietty se että kyseinen isä tukee kaveriani rahallisesti niin, että hän voi matkustella jatkuvasti vaikkei ole töissä kun pari kuukautta vuodesta. Aina sitä samaa: ulkomailla kaikki on paremmin, miehet komeampia, ihmiset ystävällisempiä, festarit parempia ja sitä rataa. Sitten tietysti aina puhuu miten Suomessa kaikki on huonosti, ihmiset rumia ja juroja ja ei ole small talkia ja kulttuuri on sisäänpäinkääntynyt, kaikki on kallista, korkeat verot blaa blaa blaa... 

Ihan käsittämätöntä. Kyseessä on yksi parhaimmista ystävistäni mutta tämä osa ärsyttää hänessä uskomattoman paljon. Itsekin olen matkustelusta kiinnostunut, mutten oikeastaan koskaan matkustele opiskelijana vaan tarkoituksenani on matkustella enemmän sitten, kun on töissä ja taloudellinen tilanne tämän sallii. Silti en vain ymmärrä tätä asennetta että ulkomailla kaikki on paremmin ja Suomessa kaikki on kurjaa. Todella ärsyttävää.

Ystäväni on vähän sellainen seksireissaaja, että useimmiten harrastaa seksiä ulkomaanmatkoillaan paikallisten miesten kanssa, ja on viehättynyt varsinkin brasseista ja eteläeurooppalaisista latinomiehistä ja hänen seksuaalihistoriansa on vähintäänkin värikäs. Toki hänellä on ollut suhteita suomimiestenkin kanssa, mutta silti. Hän on harrastanut seksiä yli 100 miehen kanssa, joista useat kymmenet ovat ulkomaisia. Kertoo paljon hänen motivaatioistaan matkustamiseen.

Nykyään väkisinkin ajattelen, että jos on nuori nainen joka matkustelee paljon, niin hän tekee samaa ja jakeleee persettään ympäri maailmaa. Tiedän, ettei useimmat todellakaan tee tuota, mutta ajatteluni on vähän vääristynyt tuon ystäväni aiheuttamien assosiaatioiden takia.

Vierailija
94/115 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ulkosuomalaisena sanon, että kun tulen Suomeen näen kaiken ruusunpunaisten lasien läpi. Suomalaiset on ystävällisiä, luonto äärimmäisen kaunis, on puhdasta ja asiat sujuvat ja tuntuu, etten löydä mitään kritisoitavaa, päinvastoin kaikki on vaan ihanaa. En muuttanut Suomesta, koska en tykännyt asua siellä, enkä koe asumaani maata yhtään paremmaksi, vaikka viihdynkin siellä. Suomi on kuitenkin aina niin rakas! Myös mieheni ja lapseni tykkäävät Suomesta, haluavat sinne lomalle ja ovat ylpeitä äitinsä/vaimonsa kotimaasta. Olkaa tekin <3

Vierailija
95/115 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein hyvä, sitten ystäväsi ovat päässeet ihosi alle ja olet vihreä kateudesta. T. 14v. ulkomailla asunut.

Vierailija
96/115 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ulkosuomalaisena sanon, että kun tulen Suomeen näen kaiken ruusunpunaisten lasien läpi. Suomalaiset on ystävällisiä, luonto äärimmäisen kaunis, on puhdasta ja asiat sujuvat ja tuntuu, etten löydä mitään kritisoitavaa, päinvastoin kaikki on vaan ihanaa. En muuttanut Suomesta, koska en tykännyt asua siellä, enkä koe asumaani maata yhtään paremmaksi, vaikka viihdynkin siellä. Suomi on kuitenkin aina niin rakas! Myös mieheni ja lapseni tykkäävät Suomesta, haluavat sinne lomalle ja ovat ylpeitä äitinsä/vaimonsa kotimaasta. Olkaa tekin <3

Kuulostat ihan yhdeltä mun suosikkibloggaajalta, joka kirjoittaa kauniisti myös nykyisestä kotimaastaan Ranskasta.

Vierailija
97/115 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat ihan yhdeltä mun suosikkibloggaajalta, joka kirjoittaa kauniisti myös nykyisestä kotimaastaan Ranskasta.

Minulla ei ole blogia. Onneksi meitä on muitakin, jotka arvostamme Suomea. Mitä kauemmin olen poissa sitä enemmän oikein tajuan, miten upeasta maasta olen kotoisin.

Vierailija
98/115 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap liioittelee oman kateutensa vuoksi. Olen asunut ulkomailla ja seurannut paitsi oman perheen reagointeja, myös muiden ulkosuomalaisten kommentteja Suomesta. Kaikille oli suuri haave päästä aina lomalle Suomeen. Suomi edusti jonkin sortin onnen maata kaikkine piirteineen. Suomi-kriittisyys syntyi vasta siinä vaiheessa kun tänne palattiin. Kun nähtiin kaikki jurot, puhumattomat, huonokäytöksiset ihmiset, jotka eivät osaa sanoa edes päivää rappukäytävässä toisilleen.

Ap on kade, koska ei itseä näe maailmaa ja tarttuu johonkin pikkusivulauseessa puhuttiin small talkiin ja tulee tänne haukkumaan ystävänsä, että saisi meiltä ymmärrystä itselleen, vaikka itsekin tietää nyt valehtelevansa.

Vierailija
99/115 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en koe puhumattomuutta juroutena, vaan suomalainen antaa toiselle tilaa. Jossain maissa puhutellaan ja tungetaan iholle muka avoimesti, mutta siellä myös juorutaan tosi paljon

Vierailija
100/115 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas kyllä on sukulaisia, joilla ei ole mitään kiinnostusta tulla Suomeen ja ovat niin espanjalaistuneet että haluavat tehdä monet asiat juuri kuten paikalliset.

En liioittele, enkä ole kateellinen.Ja he ovat todella vieraanvaraisia aina, kun käymme ja oikein sydämellisiä (vaikka selvästi monessa asiassa vähäätelevät Suomen asioita. Meitä vähän hymyilyttää,mutta onhan heillä oikeus ajatuksiinsa)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan