Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luetellaanpa syitä siihen, miksi suomalaiset eivät tee lapsia

Vierailija
06.07.2017 |

Tuostahan oli uutisissa, että syntyvyys on historiallisen alhaisella tasolla.

Kommentit (267)

Vierailija
141/267 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskeisimmät omat syyni:

-Maapallo on totaalisen ylikansoittunut. Ihmisiä on ihan helvetisti liikaa. Ihmiset tuhoaa ympäristön. En halua tehdä tänne yhtään saatanaa lisää. Paras lahja mitä maapallolle voi antaa on olla lisääntymättä. Naurattaa ja itkettää ne kierretyshirmut ympäristöpaasaajat jotka kuitenkin sitten vääntää tänne lapsia, mikä on biljoona kertaa epäekologisempaa kuin valojen jättäminen päälle tyhjään huoneeseen.

-Lapset ovat perkeleellisen rasittavia ja ärsyttäviä. Hakevat huomiota esittämällä, pelleilemällä jotain ihan paskaa jne. Itketään vähän väliä milloin mistäkin. Häiritsevät muita ihmisiä minkä kerkeävät. Tuijottavat vähä-älyisillä silmillään ja tarttuvat räkäisillä käsillään esim. laukkuni heijastimeen ja kysyvät "mikä täää on". Ollaan ihan oikeesti siinä uskossa että on itse maailmannapa ja kaikki muut on olemassa mua varten (tiedän, normaali, luonnollinen ja väistämätön osa lapsen kehityksessä mutta kyllä se vituttaa silti)

-Ihmisistä tulee ihan ääliöitä viimeistään siinä vaiheessa kun tulevat äideiksi/isiksi. Eivät ymmärrä että se oma kultsipuppeli ei tosiaankaan oo kaikkien mielestä ihana ja söpö. Tuijotetaan hymyillen vieressä kun pikku pirkko-petteri mellestää kaupassa ja häiritsee muita ihmisiä. Tuodaan ne kersat rääkymään jumalauta aikuisten teatteriesirykseen. Koetaan oikeudekseen tehdä muiden asiakkaiden lentomatkasta tai ravintolaillasta täyttä helvettiä. Ei kunnioiteta sitä että muut ovat valinneet lapsettoman elämän ehkä juuri siksi että saavat RAUHASSA käydä niillä hienoilla illallisilla ja reissata mielen määrin. En halua ottaa sitä riskiä että minustakin tulee yksi näistä vittupäistä.

Nää nyt suurimmat syyt. Syiden listaa voisin jatkaa vielä vaikka kuinka pitkälle: oman elämän loppuminen, rahanmeno, hyi saatana en tiedä mitään ällöttävämpää kuin raskaana oleminen, synnyttäminen ja imettäminen, haittais uraa, entä jos lapsi olis hyvistä geeneistä huolimatta vieläpä ruma tai tyhmä jne.

Aivan loistavasti kirjoitettu! Haluaisin tällaisen naisen itselleni. Jos siis olet nainen kuten oletan, saako kysyä ikää?

20

Vierailija
142/267 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

täällä moni väitää, että yhteiskunta huolehti kultaisella 60-luvulla paremmin lapsiperheistä ja nykyään vain jaetaan kurjuutta. yhteiskunta ei ole koskaan tarjonnut sellaista turvaverkkoa kuin tänä päivänä kaikkine subjektiivisine päivähoitoetuineen ja asumistukineen. ihmisen ei tarvitse tehdä oikeasti yhtään mitään minkään eteen ja kaikki tulee kuin manulle illallinen. tästä johtuen alemmissa sosioekonomisissa piireissä lisäännytään kuin jänikset mutta ne jotka rakentavat uraa ja kouluttautuvat pitkälle pyörittääkseen tätä yhteiskuntaa, eivät ehdi tehdä lapsia. summa summarum, kansa tyhmentyy ja suomalaisten määrä vähenee. onneksi on maahanmuutto joka pelastaa.

Ennen ei yhteiskunta ehkä huolehtinut, mutta aviomies ja isä huolehti. Eron tullenkin kotirouva oli nykyistä paremmin suojattu. Nykyään monissa perheissä suojataan vain isukin ja isukin suvun rahaa ja omaisuutta. Vaimon voi vaihtaa.

kannattaiskohan naistenkin vihdoin ruveta ottamaan vastuuta omasta elatuksesta eikä jättäydytä aina muiden elatuksen varaan porsi maan vailla mitään koulutusta? Kyllä jokaisen terveen aikuisen kuuluu elättää itsensä. Miksi jäädä kotirouvaksi kun muitakin vaihtoehtoja on olemassa? Jos jättäytyy muiden elätiksi kotirouvaksi niin kannattaa olla valmis kestämään valintojensa seuraukset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/267 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni Syyt ovat seuraavat, vaikka todellisuudessa haluaisinkin lapsia: 1) olen uraa aloittava nainen, ja lapsen hankinta tyssää uraputken. 2) palkkataso. Saamme mieheni kanssa vielä liian vähän palkkaa ostaaksemme esim. Kotiapupalveluita, joita tulemme tarvitsemaan kiireisen työn takia lasten kanssa. 3) 7 vuoden parisuhteessani on ongelmia, kuten epäkunnioittavaa käyttäytymistä, joka pitää saada kitkettyä ennen lasten tuloa - enhän halua että lapseni omaksuvat nämä huonot tavat meiltä. Olemmekin menossa pariterapiaan, jotta esim. Äänen korottamista ei tapahdu.

Vierailija
144/267 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskeisimmät omat syyni:

-Maapallo on totaalisen ylikansoittunut. Ihmisiä on ihan helvetisti liikaa. Ihmiset tuhoaa ympäristön. En halua tehdä tänne yhtään saatanaa lisää. Paras lahja mitä maapallolle voi antaa on olla lisääntymättä. Naurattaa ja itkettää ne kierretyshirmut ympäristöpaasaajat jotka kuitenkin sitten vääntää tänne lapsia, mikä on biljoona kertaa epäekologisempaa kuin valojen jättäminen päälle tyhjään huoneeseen.

-Lapset ovat perkeleellisen rasittavia ja ärsyttäviä. Hakevat huomiota esittämällä, pelleilemällä jotain ihan paskaa jne. Itketään vähän väliä milloin mistäkin. Häiritsevät muita ihmisiä minkä kerkeävät. Tuijottavat vähä-älyisillä silmillään ja tarttuvat räkäisillä käsillään esim. laukkuni heijastimeen ja kysyvät "mikä täää on". Ollaan ihan oikeesti siinä uskossa että on itse maailmannapa ja kaikki muut on olemassa mua varten (tiedän, normaali, luonnollinen ja väistämätön osa lapsen kehityksessä mutta kyllä se vituttaa silti)

-Ihmisistä tulee ihan ääliöitä viimeistään siinä vaiheessa kun tulevat äideiksi/isiksi. Eivät ymmärrä että se oma kultsipuppeli ei tosiaankaan oo kaikkien mielestä ihana ja söpö. Tuijotetaan hymyillen vieressä kun pikku pirkko-petteri mellestää kaupassa ja häiritsee muita ihmisiä. Tuodaan ne kersat rääkymään jumalauta aikuisten teatteriesirykseen. Koetaan oikeudekseen tehdä muiden asiakkaiden lentomatkasta tai ravintolaillasta täyttä helvettiä. Ei kunnioiteta sitä että muut ovat valinneet lapsettoman elämän ehkä juuri siksi että saavat RAUHASSA käydä niillä hienoilla illallisilla ja reissata mielen määrin. En halua ottaa sitä riskiä että minustakin tulee yksi näistä vittupäistä.

Nää nyt suurimmat syyt. Syiden listaa voisin jatkaa vielä vaikka kuinka pitkälle: oman elämän loppuminen, rahanmeno, hyi saatana en tiedä mitään ällöttävämpää kuin raskaana oleminen, synnyttäminen ja imettäminen, haittais uraa, entä jos lapsi olis hyvistä geeneistä huolimatta vieläpä ruma tai tyhmä jne.

Aivan loistavasti kirjoitettu! Haluaisin tällaisen naisen itselleni. Jos siis olet nainen kuten oletan, saako kysyä ikää?

20

Ok. Mahtavan verbaalinen ulosanti teki minuun vaikutuksen, ja noin nuorelta vieläpä! Itse olen 39, joten varmasti liian vanha sinulle. Arvomaailma täsmää silti, ensimmäinen kohta erityisesti.

Ihmettelen miksi tätä näkökulmaa ei tuoda vihreissä arvoissa enemmän esiin. Kiinalaisten yhden lapsen politiikka koko maailmaan niin voidaan pitää tämä nykyinen elämän tapa yllä. Itse voisin tehdä max yhden lapsen tähän maailmaan. Pelottaisi kyllä, että sekin lapsi olisikin ruma tai tyhmä, sukuni geeneillä täysin mahdollinen skenaario.

Vierailija
145/267 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

täällä moni väitää, että yhteiskunta huolehti kultaisella 60-luvulla paremmin lapsiperheistä ja nykyään vain jaetaan kurjuutta. yhteiskunta ei ole koskaan tarjonnut sellaista turvaverkkoa kuin tänä päivänä kaikkine subjektiivisine päivähoitoetuineen ja asumistukineen. ihmisen ei tarvitse tehdä oikeasti yhtään mitään minkään eteen ja kaikki tulee kuin manulle illallinen. tästä johtuen alemmissa sosioekonomisissa piireissä lisäännytään kuin jänikset mutta ne jotka rakentavat uraa ja kouluttautuvat pitkälle pyörittääkseen tätä yhteiskuntaa, eivät ehdi tehdä lapsia. summa summarum, kansa tyhmentyy ja suomalaisten määrä vähenee. onneksi on maahanmuutto joka pelastaa.

Ennen ei yhteiskunta ehkä huolehtinut, mutta aviomies ja isä huolehti. Eron tullenkin kotirouva oli nykyistä paremmin suojattu. Nykyään monissa perheissä suojataan vain isukin ja isukin suvun rahaa ja omaisuutta. Vaimon voi vaihtaa.

On se niin kauhean väärin että lompakkoloisiminen ja toisen omaisuuden ryövääminen ei oo enää sentään niin helppoa kuin joskus aiemmin!

Sanoo mies, joka on niin kovin huolissaan syntyvyyden alenemisesta.

Vierailija
146/267 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkein syy löytyy työmarkkinoista. Kun ei ole työtä, perhettä ei voi elättää. Pätkätyöläisyys näivettää tulevaisuuden uskoa. Lisäksi perheiden ja äitiyden arvostus on nollassa. Lapsia ja nuoria ei ole opetettu arvostamaan lapsiperheitä esim. niin, että heille tarjottaisiin apua tai perheellisiä arvostettaisiin työmarkkinoilla. Lööpeistä voidaan lukea perhesurmista, jotka kertovat karua kieltä perheiden yksinäisyydestä. Pitkään kestäneen kasvatustyön tulokset näkyvät tässä hetkessä siten, etteivät nuoret näe arvokkaana asiana lapsia. Hedonismi on saanut yliotteen.  Lisäksi esikuvallisuuden kautta yhteiskunnassamme kauttaaltaan korostetaan nuorille, että lapsettomat tai vähälapsiset menestyvät ( kuten tosisasiallisesti onkin) ja perheellisyyden kautta syrjäytyy. Monarkioissa lapsiperheiden esikuvallisuus ja perhekeskeiset arvot ovat säilyneet paremmin.

Voinko siis suositella perheellistymistä? Kotiapu on ollut olematonta ja ainakin omalla kohdallani se on tarkoittanut käytännössä työmarkkinoilta syrjäytymistä tai ainakin joutumista puun ja kuoren väliin.

Vierailija
147/267 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kannattaiskohan naistenkin vihdoin ruveta ottamaan vastuuta omasta elatuksesta eikä jättäydytä aina muiden elatuksen varaan porsi maan vailla mitään koulutusta? Kyllä jokaisen terveen aikuisen kuuluu elättää itsensä. Miksi jäädä kotirouvaksi kun muitakin vaihtoehtoja on olemassa? Jos jättäytyy muiden elätiksi kotirouvaksi niin kannattaa olla valmis kestämään valintojensa seuraukset.

Kyllähän se vaikuttaa lisääntymishaluihin, kun joutuu miettimään, miten yksin pystyy huolehtimaan lapsista ja elättämään heidät. Ennen pystyi luottamaan, että mies kantaa vastuunsa, mutta nykyään näköjään ei. Turhaan syyttelette naisia itsekkyydestä, kun lapsia ei synny tarpeeksi.

Vierailija
148/267 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Abortti on tehty naisille liian helpoksi. noin 10 000 aborttia vuodessa Suomessa kertoo siitä, että kynnys abortin tekoon on aivan liian matala.

Naisten seksuaalinen vallakumous. Naisten oikeudet suhteessa velvollisuuksiin ja vastuisiin on painottuneet liikaa oikeuksien puolelle.

Kuinka moni noista aborteista on tehty miehen vaatimuksesta? Kun mies uhkaa, että lähtee, jos nainen pitää lapsen, ei yksinhuoltajan elämä ehkä houkuttele. Miten muuten sinä ja kaltaisesi arvostatte yksinhuoltajia?

Naisen seksuaalinen itsemääräämisoikeus ei vaikuta syntyvyyteen millään tavalla. Sinä ja kaltaisesi ette halua lapsia vaan p*llua.

Ainakin osassa tapauksissa syntyvyyteen vaikuttaa miesten taso. Kunnollisiakin miehiä ja isiä on, iso kiitos heille, mutta noita mätämunia on äänessä sitäkin enemmän.

Siis mieshän ei voi vaatia mitään, voi kyllä esittää toiveen. Älä siis syyllistä miestä jos kerran itse olet tekemässä päätöstä abortista. Vastuu on vain ja ainoastaan yksin sinun niin kuin on oikeuskin.

Vierailija
149/267 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se niin kauhean väärin että lompakkoloisiminen ja toisen omaisuuden ryövääminen ei oo enää sentään niin helppoa kuin joskus aiemmin!

Tuo kommentti hyvin osoittaa, miten vähän naisen panostusta lasten ja perheen hyväksi arvostetaan. Toivottavasti edes teet reilun osuuden kotitöistä ja hoidat lapsia vähintään siinä missä naisetkin. Moni mies ei niin toimi.

Vierailija
150/267 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Abortti on tehty naisille liian helpoksi. noin 10 000 aborttia vuodessa Suomessa kertoo siitä, että kynnys abortin tekoon on aivan liian matala.

Naisten seksuaalinen vallakumous. Naisten oikeudet suhteessa velvollisuuksiin ja vastuisiin on painottuneet liikaa oikeuksien puolelle.

Kuinka moni noista aborteista on tehty miehen vaatimuksesta? Kun mies uhkaa, että lähtee, jos nainen pitää lapsen, ei yksinhuoltajan elämä ehkä houkuttele. Miten muuten sinä ja kaltaisesi arvostatte yksinhuoltajia?

Naisen seksuaalinen itsemääräämisoikeus ei vaikuta syntyvyyteen millään tavalla. Sinä ja kaltaisesi ette halua lapsia vaan p*llua.

Ainakin osassa tapauksissa syntyvyyteen vaikuttaa miesten taso. Kunnollisiakin miehiä ja isiä on, iso kiitos heille, mutta noita mätämunia on äänessä sitäkin enemmän.

Siis mieshän ei voi vaatia mitään, voi kyllä esittää toiveen. Älä siis syyllistä miestä jos kerran itse olet tekemässä päätöstä abortista. Vastuu on vain ja ainoastaan yksin sinun niin kuin on oikeuskin.

No hyvä, kun et itse vaadi miehille oikeutta päättää naisen abortista. Vasta oli aiheesta pitkä ketju. On se vaan hassua, että naisia syyllistetään aborteista, mutta lapsen pitäminen se vasta kamalaa onkin. Yksinhuoltajia haukutaan sitten siitäkin enemmän.

Vierailija
151/267 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itselläni on ainakin päällimmäisenä se, että en halua elättää ketään muuta kuin itseni. Ja olen tästä niin varma, että sittenkin jos löydän puolison, niin mitään yhteistä tiliä ei ikinä tule, avioehto tulee varmasti, ja kumpikin saa maksaa taloudesta laskuja, ruokaa jne. Rahaa ei muutenkaan ole hirveästi ylimääräistä, mutta järkevällä käytöllä pystyn esim. syömään ulkona ja käymään elokuvissa. Lapsen lisääminen kuvioon vetäisi vessasta alas paitsi kaiken rahan, myöskin ajan tehdä näitä asioita.

Toinen on se, että tarvitsen paljon omaa rauhaa. Siis oikeasti paljon. Tämä tarkoittaa sitä, että edes sen kumppanin löytämisessä ei ole kiire, koska vapaa-ajalla viihdyn parhaiten yksin. Sittenkin jos löydän kumppanin, joka ymmärtää, että molemmilla pitää olla myös omat elämät, niin se olisi täysi painajainen, jos tähän sotkisi lapsen kuvioon mukaan. Se olisi hyvästi oma rauha siinä kohtaa, ja omalta kohdaltani samalla hyvästi mielenterveys. Pääni hajoaisi viikossa, jos joutuisin jatkuvasti olemaan toisen ihmisen kanssa ilman mahdollisuutta vetäytyä moneksi tunniksi omaan rauhaan. Väsyn henkisesti ja tarvitsen "toipumisaikaa" jopa siitä, jos paras ystäväni on kaksi yötä putkeen yökylässä, vaikka rakastan häntä ja hänen seuraansa! Koti jossa ei ole muita ihmisiä kuin minä on minulle rauha ja turva eikä tylsyys ja ankeus.

Kolmas on se, että olen monessa eri työpaikassa huolehtinut lapsista taaperoikäisestä 18-vuotiaaseen, joten pelkkä ajatuskin omakohtaisesta kokemuksesta, jota ei pääsisi työpäivän jälkeen karkuun hirvittää. Ja minulle ei todellakaan mene läpi nuo "sitten ikävaiheen x jälkeen helpottaa"-vakuuttelut, koska olen omakohtaisesti joutunut töissä huolehtimaan hyvin monen ikäisistä lapsista, eikä se helpota missään kohtaan. Muuttuu erilaiseksi ehkä, muttei helpota. Se on minun suurin helpotukseni lapsia kohdatessani (lapsen iästä riippumatta), että minun ei tarvitsen viedä niitä kotiin.

Neljäs on se, että raskausaika ja synnytys ylipäätään kauhistuttavat minua ihan jäätävällä tasolla. Siis oikeasti pelkään sitä kuollakseni. Odotan kuin kuuta nousevaa sitä päivää, että pääsen sterilisaatioon. Oikeasti jos tulisin raskaaksi eikä abortti olisi mahdollinen, niin yrittäisin varmaan ensin kaikin konstein aiheuttaa keskenmenon itse, ja sen jälkeen alkaisin hautoa itsemurhaa jos lapsi edelleen jatkaisi kasvamistaan sisälläni. Se pelottaa ja ahdistaa minua ihan helkkarin paljon.

Tähän voi tietenkin lätkäistä vielä päälle kaikki muut syyt, kuten maapallon liikakansoituksen, sen että geenini eivät ole perimisen arvoisia jne. Mutta ehkä kuitenkin painavin syy on se, että minusta se olisi sen lapsen kannalta todella väärin, jos kaltaiseni ihminen tulisi raskaaksi ja saisi lapsen. Se lapsi ei eläisi hyvää elämää, enkä minä olisi hyvä äiti, koska kokisin olevani kahlittu tilanteeseen joka on pahin painajaiseni, ja varmasti se lapsi pystyisi sen minusta näkemään. Jokainen lapsi ansaitsee olla toivottu ja rakastettu, ja minulla se ei olisi kumpaakaan.

Vierailija
152/267 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi että maapallo on ihmisten määrän vuoksi repeämässä liitoksistaan ovat ihmiset myös pilanneet sen. En tahdo tehdä yhtäkään maapallon pilaajaa lisää tälle pallolle.

Tämän lisäksi monet sairauteni ovat sinetöineet päätökseni lapsettomuuteen. En halua lapsen perivän mitään sairautta enkä myöskään itse jaksaisi terveydentilani vuoksi hoitaa lasta. Plus tietenkin kaikki päällä olevat lääkitykset, jotka eivät olisi hyväksi lapselle.

Ja vielä, vauvan ja taaperon äiti voisin olla, sitä vanhempien lasten ja nuorten en, ajatuskin kuvottaa.

Vierailija
153/267 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat syyni

- En pidä lapsista.

- En pidä melusta, sotkusta ja stressistä.

- Elämässäni on tarpeeksi sisältöä muutenkin.

- En halua lapsia.

Saatanhan mä joskus muuttaa mielenikin. Mutta siinäkin tapauksessa vamaan adoptoisin uuden tekemisen sijaan. Mua ei haittaa, jos suomalaisten määrä vähenee. Ei ihmiset tältä maapallolta kuitenkaan ihan hetkessä lopu. Näissä kauhistelevissa uutisissa unohdetaan usein, että yhtä suurempi osa ihmisistä ei yksinkertaisesti halua lapsia ja uskaltaa myöntää sen. Toki osalla lisääntyminen on kiinni talouden tilasta.

Vierailija
154/267 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoo mies, joka on niin kovin huolissaan syntyvyyden alenemisesta.

Mitä? Olen kylläkin nainen, joka on varsin riemuissaan tästä kehityssuunnasta.

Vierailija
155/267 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

hankkisin lapsen mielellään jo opiskeluaikana, mikä olisi yhteiskunnankin etu. jatkuvat leikkaukset opiskelijoilta tekevät tästä mahdotonta. epävarma työllistyminen lykkää todennäköisesti lasten tekoa entisestään hamaan tulevaisuuteen

Vierailija
156/267 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen samaa. Suomalainen nainen on "hulluna" tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen, mutta kuitenkin luhistuu ja jää jälkeen miehelle tositestissä, monella elämänalueella. Nainen murtuu.

Vierailija
157/267 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleinen turvattomuus on varmasti syistä suurimpia niin taloudellinen kuin muukin.Sota hulluja tulee rajan yli kiihtyvällä tahdilla,työpaikat menee alta,perusturvaa heikennetään jatkuvasti,päiväkodit ja koulut on homeessa jne jne .

Tämä

Vierailija
158/267 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloudellinen turvattomuus: työelämä sen kun jatkaa pirstaloitumistaan. Harva koulutus takaa työn saantia pitkällä aikavälillä. Silpputyöt, nollatuntisopimukset, nuorisotyöttömyys. Kasvukeskusten ylikalliit asunnot.

Harva haluaa tehdä lasta köyhyyteen. 90-luku on opettanut meille sen.

60-80-luvuilla oli töitä, tiesi että voi tehdä työtä ja sillä päästä eteenpäin. 70-luvun työttömyys oli lopulta pientä.

Vierailija
159/267 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Lapsi vie naiselta vapauden. Sitä on ensiksi neuvolassa sorkittavana niin kropan kuin mielenkin suhteen, synnytyksen jälkeen kiinni kuin takiaisessa eikä pääse edes suihkuun ilman, että joku kiljuu oven takana huomiota - tai puhua rauhassa puhelimessa ilman, että joku vaatii huomiota, hoitopaikassa taas henkisesti tökittävänä kaikenmaailman palavereissa ja rahankeruissa, koulussa sama homma

2. Lapsi vie naiselta kropan (tummat nännit ja raskausarvet jee..)

3. Lapsi aiheuttaa turhaa stressiä ja huolta, etenkin sitten, kun tulee lapsiajan uhma ja teiniajan uhma

4. Lapsi vie kaiken ajan (ensiksi vauva-aikana, sitten kaiken vapaa-ajan)

5. Lapsi pilaa parisuhteen (on meinaa nähty ja melkein koettukin!)

6. En halua, että lapsi joutuisi elättämään kaikki loiset tai näkemään maailmanlopun (ja mikä pahinta, kuolemaan siinä)

7. En ole susiruma eikä mieskään, mutta ei näillä geeneillä mitään missikisoja voiteta, tai terveyskeskusmaksuja säästellä

8. Lapsi maksaa omasta pussista noin 58000€ kasvattaa täysi-ikäiseksi. Käytän sen rahan mieluummin itseni sivistämiseen ja matkoihin

9. Lasta ei saa nykyään kasvattaa, tie pitää silotella ja sitten vaan katsoa sivusta, kun sen pää hajoaa tai muuten vain epäonnistuu ihmisyksilönä

10. Tapan itseni sillä hetkellä, kun huomaan olevani yhtä paska äiti kuin oma äitini on. Kärsivällisyyden puute ja tiukka kasvatus ainakin on jo, onneksi ei sentään väkivaltaa

+ bonus:

Ei lapsen tekeminen ole mikään tae siitä, että joku hoitaa ja huolehtii sitten, kun omat jalat eivät kanna. Päinvastoin! Työssäni gerontologian parissa olen kohdannut kymmeniä yksinäisiä vanhuksia, jota kukaan ei käy katsomassa, mutta kuoleman jälkeen ollaan kyllä heti kärkkymässä papereita perunkirjoitusta varten.. Hyvä kun ehtivät kylmetä. Oman äitini kanssa en ole lainkaan tekemisissä (kiitti äiti niistä sadoista täysin aiheettomista selkäsaunoista ja henkisestä väkivallasta btw).

Vierailija
160/267 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Maapallo ylikansoittuu -> luonto keksii (on keksinyt) keinoja tasapainottaa epäsuhtaa luonnon kantokyvyssä.  Luonto on fiksu, eihän täällä ole enää vähään aikaan ollut järkevää tekemistä läheskään kaikille, saati muulla kuin keskuspankilta saadulla velkarahalla rahoitettua syötävää.

- Maatalousyhteiskunnassa tehtiin lapsia työvoimaksi, ja sodan jälkeen lapsia syntyi väestövajeen vuoksi.      Nyt vertaamme tilannetta noihin lapsimääriin, koska niiden hedelmistä suurin osa on edelleen                      keskuudessamme -> entä jos nykyinen syntyvyys onkin "normaalitila", jossa ei ole ihmeellistä?

- Yleinen epävarmuuden ja epävakauden kokemus sekä tietoisella (järkisyyt, mm. taloudellinen epävarmuus kollektiivisella ja yksilötasolla) että ei-tietoisella (stressitasojen ollessa korkeammalla lapsenteko ja -hankkiminen kiinnostavat vähemmän ja hedelmöitystä ei tapahdu niin helposti) tasolla.

- Yhteisöllisyyden ja kollektiivisten päämäärien hämärtyminen (mikä on Suomi, ja mihin olemme menossa, mitä kollektiota tässä oikeastaan ollaan jatkamassa, vrt. esim. sodanjälkeinen jälleenrakennushenki, kansallistunne ja lapsibuumi)

- Kulttuurin yksilöllistyminen, eletään enemmän itselle ja omille tarpeille (jotka voivat olla myös positiivisellakin tavalla syntyvyyden vähenemistä edesauttavia). Lapset eivät enää ole "itsestäänselvyys".

- Ydinperhemallin ja "suomalaisen unelman" pirstoutuminen. Paketin "omakotitalo, farmarivolvo, kaksi lasta ja koira" kulta-aika oli 80-luvulla.

- Parisuhteiden "epävakaus": kun ennen mentiin naimisiin, siinä pysyttiin, niin hyvässä kuin ei-niin-hyvässä.

- Sinkkuus yleisempää kuin ennen, myös perheenperustamisiässä -> yksin lisääntyminen hankalaa

- Naisten asema työelämässä eri mittakaavassa kuin ennen -> enemmän uraan keskittyviä naisia

- Työelämän kuormittavuus -> oravanpyörä, jonka juoksemiselta ei muuhun jää aikaa, energiaa, intoa

- Vastuu: monella riittävästi huolehtimista omasta itsestä 

- Lapset tarvitsevat suhteellisesti enemmän rahaa kuin ennen (härpäkkeet, jatkuvasti vaihtuvat vaatteet,   harrastukset..) -> on syytäkin arvioida, onko lapsiin varaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kolme