Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Bussilippurahan pyytäminen kadulla

Vierailija
06.07.2017 |

Poika, ehkä 13 v kysyi tänään kadulla, voinko auttaa bussirahan verran. - Mikset mene pyörällä? On liian kylmä, nyt on jo kädet aivan jäässä. Mitä teet pyörälle? Poika kertoi, mihin se laitetaan linja-autossa. Annoin rahan, mutta kysyin nimen, jonka poika kertoi. Kiitti ja toivotti hyvää päivänjatkoa. Se matka oli 17 km ja ilman lämpötila 10 astetta, collegepaita, ei takkia tai hanskoja.Hyvin kylmät kädet, tunsin sen antaessani rahan. Ammattini vuoksi uskon, että pystyin arvioimaan, että poika puhui totta.

Jokin aika sitten varusmiesasuinen nuorukainen pyysi bussilipun verran rahaa päästäkseen mummulle. Kyselin vähän ja annoin rahan, vaikka nuorukainen oli vähän kaljoissaan.

Erästä naista autan silloin tällöin kadulla setelirahalla. Hän on kertonut sairauksistaan, joista osa näkyy päälle päin.

En tiedä, onko nykyisin enemmän ihmisiä, joilla on tarve pyytää apua vai onko minusta tullut sen ikäinen/näköinen, että minulta voi pyytää. Ei tällaista ennen sattunut

Onko muilla kokemuksia bussilippurahan pyytämisestä tai antamisesta?

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemusta ja en todellakaan anna. Sitä paitsi nuo teinien "bussilippu"rahat kyllä tiedetään.

Vierailija
2/43 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap ammattisi selvänäkijä? Vai miten tiesit, että raha meni tarpeeseen? :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa on kysellyt muutamaan kertaan just jotkut n 10-vuotiaat. Oon antanut sen muutaman euroa, hieno juttu jos pääsee sillä kotiin, ja ei toisaalta ole minun konkurssiin jos onkin ostanut rahalla karkkia tm.

Vierailija
4/43 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo bussirahojen tai vastaavien kerjääminen nyt melkeinpä maailman vanhin kikka. Iso-Arskakin kertoi pienenä tehneensä sitä (mutta se loppui lyhyeen kun faijansa sai tietää).

Todella usein törmää näihin rahanpyytäjiin Helsingin rautatieasemalla. En anna, koska minun mielestäni ei pidä lähteä matkaan jos ei ole rahaa maksaa matkaa. Jos joku oikeasti vaikuttaisi olevan pulassa niin veisin vartijoiden tai poliisin luo, jotta voivat soittaa vanhemmat tai sukulaiset hätiin.

Vierailija
5/43 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Jyväskylässä linja-autopysäkillä yrittää rahastaa vain pitkähameinen itäeurooppalainen matkailija. Varmaan kahvirahaakin haluaa, kun hän kerää tuoton kalliiseen kioskin kahvimukiin. En anna rahaa, koska en itsekään pysty matkustelemaan Jyväskylää kauemmaksi enkä osta ikinä kahvia muuten kuin kotona keitettäväksi.

Oikea matkarahan pyytäjä saisi suostua siihen, että kipuan edellä autoon ja maksan matkan hänen puolestaan. Pulassa olevia autan mielelläni, vaikka köyhä olenkin.

Vierailija
6/43 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kysytty, eri-ikäiset supisuomalaiset, ja olen antanut. Bussilippuun muutaman kerran, kerran taksiin, kerran joku pyysi kahviin. Joskus olen nähnyt rahan oikeasti menevän kysyttyyn asiaan, joskus varmaan mennyt "kahviin". Mutta yleensä kysyvät enintään euroa, joten eipä tuo talouttani kaada. En tiedä vaikuttaako ikä tähän, itse olen 29.

Vierailija
7/43 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ap ammattisi selvänäkijä? Vai miten tiesit, että raha meni tarpeeseen? :D

En väittänyt, että tiesin, vaan kerroin, että ammattini vuoksi uskon, että pystyin arvioimaan, että poika puhui totta. Olen vuosikymmeniä arvioinut kertomusten luotettavuutta oikeussalissa.  Ei ole kyse vain siitä, mitä poika sanoi, vaan siitä, miten hän vastasi ja reagoi kysymyksiini, millainen pyörä oli, mihin suuntaan poika meni, miten kylmät ne kädet oli siinä 10 asteen lämpötilassa jne.  

Olin menossa autolleni  ja jos olisin halunnut tarkistaa, olisin voinut ajaa perässä ja katsoa, menikö hän linja-autoon. 

Vierailija
8/43 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä tarjoudun maksamaan matkan, eikä ole tähän mennessä kukaan halunnut ottaa apua vastaan.

Vierailija
9/43 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On lisääntynyt rahan pyytäminen, paljon. Köyhyys on lisääntynyt, tukia on pienennetty, eläkkeitä leikattu, lääkkeiden omavastuuta suurennettu.

Olen joskus antanut kolikoita, mutta jotenkin tuntuu arveluttavalta alkaa kaivella lompakkoa keskellä katua. Ehkä pitäisi laittaa kolikoita ja pikku seteleitä johonkin sivutaskuun näitä tilanteita varten ja pitää lompakko piilossa.

Vierailija
10/43 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemusta, yksi pummi soittelee viiden vuodenkin jälkeen, kun annoin numeron johon lupasi soittaa, kun pystyy maksamaan takaisin.

Yksi poika pummaa rautatieasemalla jo varmaan viidettä tai kuudetta vuotta, aina pitäisi päästä kotiin sinne tai tänne. Naama muuttuu vuosi vuodelta enemmän narkomaanin näköiseksi. Olen joskus kysynyt voisinko ostaa hänelle lipun, mutta aina on joku syy miksei se käy.

Vierailija
11/43 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On lisääntynyt rahan pyytäminen, paljon. Köyhyys on lisääntynyt, tukia on pienennetty, eläkkeitä leikattu, lääkkeiden omavastuuta suurennettu.

Olen joskus antanut kolikoita, mutta jotenkin tuntuu arveluttavalta alkaa kaivella lompakkoa keskellä katua. Ehkä pitäisi laittaa kolikoita ja pikku seteleitä johonkin sivutaskuun näitä tilanteita varten ja pitää lompakko piilossa.

Myös leipäjonoja ja tarveharkintaisia tukia on lisätty, ne vaan eivät kata huumeita.

Vierailija
12/43 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran oli viinakaupan edessä resuinen äijä, joka pyysi rahaa piimään. Sanoin hänelle, ettei tarvitse valehdella ja jätin ilman rahaa.

Toisella kertaa samaisen kaupan edessä oli toinen mies, joka pyysi viittä senttiä, kun pullon hinnasta uupuu sen verran - en antanut senttisiä, vaan vitosen setelin, koska mies puhui totta ja sai ehkäpä hieman paremman pullon.

Vierailija
13/43 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikein liity asiaan, mutta kerran olin mieheni kanssa vieraassa kaupungissa. Hän lähti käymään työasioilla ja itse menin kauppoihin. Tietysti kännykästäni loppui akku, eikä ollut laturia mukana.

Kysyin neljältä !! ihmiseltä, että saisinko lainata puhelinta, että voisin soittaa miehelle. Kolme ensimmäistä ei suostunut, ja neljäs kertoi että voi lähettää viestin, mutta ei uskalla antaa puhelinta käteeni, jolloin sanelin, että "akku loppu, nähdään torilla klo 14.00 terveisin".

Maailma on muuttunut...

Vierailija
14/43 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää 'eksytyslompakko' on mulla ollut käytössä jo parikymmentä vuotta. Sinne jotain markettien vanhoja etukortteja, muutama kolikko ja yksin tai pari pientä seteliä.

Jos joku nappaa sen, niin en häviä juuri mitään.

Oikea lompsa sitten iholla. Vyölaukku takin alla on hyvä. Ei olemmikään Suomijunttijuttu. Enemmän niitä maailmalla näkee esim. saksalaisilla

Vierailija
15/43 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stadilaisena olen lapsesta asti oppinut pitämään ns. Spurgueuroa taskussa. Nykyään tosin aitoja spurguja on enää hyvin harvoin, sitäkin epämääräisempiä nistejä kyllä riittää kerjuulle. Euron antamalla jatkavat matkaa ja tilanteesta pääsee pienimmällä vaivalla ohi.

Vierailija
16/43 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistui mieleen kauhuelokuva kun nuoripari oli hätätilanteessa eikä kukaan lainannut puhelinta ja uhkasivat vielä.  Aina avustan jos kysytään.

He olivat siistin näköisiä ja selvin päin.  Ajatelkaa itseänne, joilla periaate, tuossa.

Vierailija
17/43 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mistä johtuu mutta kolmesti on joku eri vahempi naishenkilö lähestynyt kadulla ja pyytänyt 2€ kolikkoa?

Kun koittaa tiedustella mitä varten niin ei saa oikein mitään vastausta ja perustetta. Kaksi kyselyä tapahtunut r-kioskin nurkilla, joten arvelin olisiko vain peliautomaattiin tai veikkauksen rahapelejä varten kinuttu rahaa (kun on ollut esim isot mainoskyltit eurokackpotin voittopotista).

Yksi nuori vähän sosiaalitapauksen näköinen mies myös pyysi rahaa, kuulemma margariinipakettiin kun oli rahat loppu ja ei töitä. Aloin selostaa kuinka voi ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi te-toimistoon ja anoa peruspäivärahaa - kaveri lähti kävelemään tilanteesta pois kesken lauseen.

Vierailija
18/43 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä annoin, mutta sai tyttö kaupan päälle samanlaisen saarnan, jonka olisin antanut omalle lapselleni. Varmaan pelkää vieraita aikuisia sen jälkeen enemmän.

Vierailija
19/43 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei oikein liity asiaan, mutta kerran olin mieheni kanssa vieraassa kaupungissa. Hän lähti käymään työasioilla ja itse menin kauppoihin. Tietysti kännykästäni loppui akku, eikä ollut laturia mukana.

Kysyin neljältä !! ihmiseltä, että saisinko lainata puhelinta, että voisin soittaa miehelle. Kolme ensimmäistä ei suostunut, ja neljäs kertoi että voi lähettää viestin, mutta ei uskalla antaa puhelinta käteeni, jolloin sanelin, että "akku loppu, nähdään torilla klo 14.00 terveisin".

Maailma on muuttunut...

Ei enää uskalla lainata puhelinta. Lainaaja voi soittaa kalliiseen numeroon, johonka soittaessa puhelu yhdistyy hänen rikoskumppaneilleen ja puhelu voi kestää tuntikausia tietämättäsi. Jos joku pyytää lainaamaan, nin kysyn numeron. Jos on selkeästi normaali numero, niin soittaisin hänen puolestaan. Mutta näistä numeroista on aika vaikea ottaa selvää nykyään. Voi olla myös maksullinen vaikka on 040, 050, 044 jne.

Lainata ei kannata. Puhelin voi lähteä juoksemaan lainaajan mukana.

Aina voi neuvoa että menee kertomaan huolensa poliisille. Myös poliisin päivystysnumeroon olen soittanut (se kannattaa tallentaa muistiin) mutta se on vain arkisin käytössä.

Vierailija
20/43 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mistä johtuu mutta kolmesti on joku eri vahempi naishenkilö lähestynyt kadulla ja pyytänyt 2€ kolikkoa?

Kun koittaa tiedustella mitä varten niin ei saa oikein mitään vastausta ja perustetta. Kaksi kyselyä tapahtunut r-kioskin nurkilla, joten arvelin olisiko vain peliautomaattiin tai veikkauksen rahapelejä varten kinuttu rahaa (kun on ollut esim isot mainoskyltit eurokackpotin voittopotista).

Yksi nuori vähän sosiaalitapauksen näköinen mies myös pyysi rahaa, kuulemma margariinipakettiin kun oli rahat loppu ja ei töitä. Aloin selostaa kuinka voi ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi te-toimistoon ja anoa peruspäivärahaa - kaveri lähti kävelemään tilanteesta pois kesken lauseen.

No jos oli sosiaalitapauksen näköinen niin ei välttämättä kelpaa mihinkään töihin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän