Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Bussilippurahan pyytäminen kadulla

Vierailija
06.07.2017 |

Poika, ehkä 13 v kysyi tänään kadulla, voinko auttaa bussirahan verran. - Mikset mene pyörällä? On liian kylmä, nyt on jo kädet aivan jäässä. Mitä teet pyörälle? Poika kertoi, mihin se laitetaan linja-autossa. Annoin rahan, mutta kysyin nimen, jonka poika kertoi. Kiitti ja toivotti hyvää päivänjatkoa. Se matka oli 17 km ja ilman lämpötila 10 astetta, collegepaita, ei takkia tai hanskoja.Hyvin kylmät kädet, tunsin sen antaessani rahan. Ammattini vuoksi uskon, että pystyin arvioimaan, että poika puhui totta.

Jokin aika sitten varusmiesasuinen nuorukainen pyysi bussilipun verran rahaa päästäkseen mummulle. Kyselin vähän ja annoin rahan, vaikka nuorukainen oli vähän kaljoissaan.

Erästä naista autan silloin tällöin kadulla setelirahalla. Hän on kertonut sairauksistaan, joista osa näkyy päälle päin.

En tiedä, onko nykyisin enemmän ihmisiä, joilla on tarve pyytää apua vai onko minusta tullut sen ikäinen/näköinen, että minulta voi pyytää. Ei tällaista ennen sattunut

Onko muilla kokemuksia bussilippurahan pyytämisestä tai antamisesta?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lähikaupan edessä on usein sama nainen. Pyytää lähes aina kahta euroa. En ole koskaan antanut, sillä muutaman kerran olen nähnyt hänet peliautomaatilla.

Käy sääliksi, mutta en tiedä, miten häntä voisi uttaa. Mieluummin ostaisin vaikka ruokaa hänelle, mutta sitä ei kuulemma tarvitse, kun kerran sanoin, että käteistä ei ole..

Vierailija
22/43 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä tarjoudun maksamaan matkan, eikä ole tähän mennessä kukaan halunnut ottaa apua vastaan.

Kas, koska itselleni on osunut sellaisia jotka samassa tilanteessa ovat kiitollisena ottaneet lipun vastaansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime aikoina olen useamankin kerran törmännyt näihin bussilippurahaa tai janoisiin vesipulloon rahaa kerjääviin lapsiin. Ja nämä ovat aivan keskiluokkaisen lapsen oloisia. Mistä tämä kerjäämisen muoti on oikein tullut? Onko otettu mallia näistä röyhkeistä romanikerjäläisistä vai onko se kotoa opittua ahneilta vanhemmilta.

Vierailija
24/43 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oikein liity asiaan, mutta kerran olin mieheni kanssa vieraassa kaupungissa. Hän lähti käymään työasioilla ja itse menin kauppoihin. Tietysti kännykästäni loppui akku, eikä ollut laturia mukana.

Kysyin neljältä !! ihmiseltä, että saisinko lainata puhelinta, että voisin soittaa miehelle. Kolme ensimmäistä ei suostunut, ja neljäs kertoi että voi lähettää viestin, mutta ei uskalla antaa puhelinta käteeni, jolloin sanelin, että "akku loppu, nähdään torilla klo 14.00 terveisin".

Maailma on muuttunut...

Ei enää uskalla lainata puhelinta. Lainaaja voi soittaa kalliiseen numeroon, johonka soittaessa puhelu yhdistyy hänen rikoskumppaneilleen ja puhelu voi kestää tuntikausia tietämättäsi. Jos joku pyytää lainaamaan, nin kysyn numeron. Jos on selkeästi normaali numero, niin soittaisin hänen puolestaan. Mutta näistä numeroista on aika vaikea ottaa selvää nykyään. Voi olla myös maksullinen vaikka on 040, 050, 044 jne.

Lainata ei kannata. Puhelin voi lähteä juoksemaan lainaajan mukana.

Aina voi neuvoa että menee kertomaan huolensa poliisille. Myös poliisin päivystysnumeroon olen soittanut (se kannattaa tallentaa muistiin) mutta se on vain arkisin käytössä.

Niinpä. Olisin varmaan itsekin epäluuloinen juurikin noista syistä, eikä tarkoitanuksenani ollut syyllistää ketään, mutta kyllä se otti päähän, kun virtaa ei ollut enkä kaupungista tuntenut ketään taikka tiennyt, missä mieheni edes tarkalleen on.

Vierailija
25/43 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei tarvitse kerjätä. Eikä sitä kukaan nälkäänsä teekään. Hyväuskoisia höynäytetään siinä vaan.

Vierailija
26/43 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemuksia monenlaisista kerjääjistä ja sellaisen havainnon olen tehnyt, että nykyään ollaan selvästi röyhkeämpiä ja aggressiivisempia kuin vielä muutama vuosi sitten. Kaikenlaista pyytäjää on aina ollut ja onhan sitä oikeus kysyä, mutta nämä nykyiset tuntuvat usein pitävän oikeutenaan myös saada ja loukkaantuvat, jos rahaa ei tipu. Ikään kuin muilla olisi joku velvollisuus avustaa heidän viinahankintojaan tai ostaa "bussilippuja" kun rahat on käytetty johonkin muuhun. Ulkomaankerjäläiset sitten vielä asia erikseen. Täytyy ihmetellä miten joillakin on pokkaa niin häpeilemättä kysellä muiden rahoja.

Vierailija
27/43 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin bussiasemalla kun 2 kantista kysyi matuilta paria euroa :D Nostan heille hattua!

Vierailija
28/43 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa että autoit teiniä.

Minusta poika oli kunnon poika.

Kännyä ei saa antaa kenenkään käteen. Jos lähtee juoksemaan niin en saa kiinni. Olen jo vanha ja läski.

Kännyni maksoi 800 euroa niin ei mikään pikkuraha.

Vierailija
29/43 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiselle voisin antaakin, ulkomaalaiselle en anna rahaa missään tapauksessa!

Vierailija
30/43 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kokemuksia monenlaisista kerjääjistä ja sellaisen havainnon olen tehnyt, että nykyään ollaan selvästi röyhkeämpiä ja aggressiivisempia kuin vielä muutama vuosi sitten. Kaikenlaista pyytäjää on aina ollut ja onhan sitä oikeus kysyä, mutta nämä nykyiset tuntuvat usein pitävän oikeutenaan myös saada ja loukkaantuvat, jos rahaa ei tipu. Ikään kuin muilla olisi joku velvollisuus avustaa heidän viinahankintojaan tai ostaa "bussilippuja" kun rahat on käytetty johonkin muuhun. Ulkomaankerjäläiset sitten vielä asia erikseen. Täytyy ihmetellä miten joillakin on pokkaa niin häpeilemättä kysellä muiden rahoja.

Itseäni ärsyttää kun ihmiset antavat sellaiselle rahaa joka kerää rahat pahviseen kaljakoppaan...

Vierailija
31/43 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mistä johtuu mutta kolmesti on joku eri vahempi naishenkilö lähestynyt kadulla ja pyytänyt 2€ kolikkoa?

Kun koittaa tiedustella mitä varten niin ei saa oikein mitään vastausta ja perustetta. Kaksi kyselyä tapahtunut r-kioskin nurkilla, joten arvelin olisiko vain peliautomaattiin tai veikkauksen rahapelejä varten kinuttu rahaa (kun on ollut esim isot mainoskyltit eurokackpotin voittopotista).

Yksi nuori vähän sosiaalitapauksen näköinen mies myös pyysi rahaa, kuulemma margariinipakettiin kun oli rahat loppu ja ei töitä. Aloin selostaa kuinka voi ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi te-toimistoon ja anoa peruspäivärahaa - kaveri lähti kävelemään tilanteesta pois kesken lauseen.

Lahdessa yksi mummo aina valittaa kun on pieni eläke ja pari euroa vain tarvii maitoon... Nähnyt monesti pelaamassa uhkapelejä - varmaan muilta kerjätyillä rahoilla.

Eli en anna rahaa.

Vierailija
32/43 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minultakin on tultu kysymään bussilippurahaa, siinä aseman nurkilla baarin edessä eräs kännihöyryissään oleva äijä. Hän asui silloisen vuokra-asuntoni yläkerrassa (ihan aseman nurkilla) ja tunnisti minut. Se taas johtui siitä, että olin vastikään käynyt hänen luonaan pyytämässä kolmasti, että hän laittaisi musiikin hiljempaa. Hän oli kännissä ja soitti Jope Ruonansuuta kajarit täysillä. Aina hän hiljensi, mutta vartin päästä taas laittoi täysille. Neljännellä kerralla marssin asuntoon ja kiskoin töpselin irti.

En antanut rahaa. Sanoin, että ei ole käteistä eikä opiskelijalla muutenkaan ole ylimääräistä.

Vierailija
33/43 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa pyysi juuri tänä aamuna Narinkkatorilla joku nuorukainen krapuloissaan, että pystysinkö heittään euron tai vähän yli, että saisi krapulabissen. Annoin1,50 ja kysyin pääseekö kotiinsa, kun kädet ihan tärisi. Kertoi että on voimassaoleva bussilippu. Sanoi hakevansa oluen että olo tasottuu ja sitten menevänsä bussilla kotiin, että ehtii selvitä ennen huomista, kun pitää mennä töihin. Kiitteli kyllä kovasti.

Vierailija
34/43 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs kaveri kerran sponssasi spurgulle bussilipun ja totesi ettei rahaa enää olekkaan itselle lippuun :D

Joutui sitten baarin jälkeen talsimaan 8km kotiinsa :D

Vierailija
35/43 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan. Se ei vaadi minulta paljon, ja jollekin on todellinen apu. Itsekin olen joutunut pyytämään rahaa vierailta ihmisiltä ja lainaamaan.

Vierailija
36/43 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran tuli yks nuorehko kaveri kysymään, et saisiko hän euron kaljapulloon kun on niin hemmetillinen krapula.

Sanoin ettei noin kovaan vapinaan yksi pullo auta ja annoin kympin. Ihan vain rehellisyydestä.

Vierailija
37/43 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran yksi mummo valitti, ettei ole varaa ostaa lääkkeitä. Annoin hänelle hänen pyytämänsä pari euroa. Jonkin hetken päästä näin, kun mummo meni miehen kanssa kaljoille.

Vierailija
38/43 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia kutannatte alkkiksien juomat? Jos siis henkilö itsekin sanoo, että raha menee pulloon.

39/43 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poika, ehkä 13 v kysyi tänään kadulla, voinko auttaa bussirahan verran. - Mikset mene pyörällä? On liian kylmä, nyt on jo kädet aivan jäässä. Mitä teet pyörälle? Poika kertoi, mihin se laitetaan linja-autossa. Annoin rahan, mutta kysyin nimen, jonka poika kertoi. Kiitti ja toivotti hyvää päivänjatkoa. Se matka oli 17 km ja ilman lämpötila 10 astetta, collegepaita, ei takkia tai hanskoja.Hyvin kylmät kädet, tunsin sen antaessani rahan. Ammattini vuoksi uskon, että pystyin arvioimaan, että poika puhui totta.

Jokin aika sitten varusmiesasuinen nuorukainen pyysi bussilipun verran rahaa päästäkseen mummulle. Kyselin vähän ja annoin rahan, vaikka nuorukainen oli vähän kaljoissaan.

Erästä naista autan silloin tällöin kadulla setelirahalla. Hän on kertonut sairauksistaan, joista osa näkyy päälle päin.

En tiedä, onko nykyisin enemmän ihmisiä, joilla on tarve pyytää apua vai onko minusta tullut sen ikäinen/näköinen, että minulta voi pyytää. Ei tällaista ennen sattunut

Onko muilla kokemuksia bussilippurahan pyytämisestä tai antamisesta?

Minulta on aina tultu pyytämään rahaa kadulla. Jos minulla sattuu olemaan pieniä kolikoita (euron kolikkoa pienempiä), annan niitä, jos pyytäjä sanoo tarvitsevansa sitä esim. bussilippuun ja on kohtelias. Ei tätä sentään niin usein tapahdu, että minulle koituisi taloudellista haittaa.

Vierailija
40/43 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se "vähän" ärsyttää, kun itsellä ei ole varaa bussiin ja joutuu sen vuoksi kävelemään monta kilometriä, ja sitten joku tulee pyytämään rahaa bussilippuun. Olen itsekin kyllä kerran pyytänyt, mutta se johtui siitä että lompakkoni oli varastettu ja matka oli liian pitkä käveltäväksi. Silloin olisin kiittänyt kauniisti, mutta rahan antaja mulkaisi minua halveksivasti ja ajattelin, että ei hän varmaan minun kiitostani halua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi