Onko auringolta suojautumisvimma mennyt jo överiksi?
Niin, mitä mieltä olette? Tuntuu että jotkut ei voi mennä edes 5 minuutiksi ulos ilman aurinkovoidetta, jottei vaan paha uv-säteily aiheuta syöpää.
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
No ei siltä liikaa voi suojautua, hyvähän se vaan on että ihmiset on tajunneet alkaa käyttää aurinkovoiteita.
Auringolla on myös monia hyödyllisiä vaikutuksia, joten kyllä siltä voi suojautua liikaa. Edes UV-säteily ei ole pelkästään pahasta.
D-vitamiinit jää saamatta aina kun käyttää aurinkovoidetta.
Ymmärrän että on hyvä suojautua, mutta kyllä kieltämättä joskus naurattaa, kun suomalaiset lapset on rannallakin pitkähihaisissa suojavaatteissa, hatut ja aurinkolasit ja hyvä ettei hanskatkin kädessä, ja muunmaalaiset kirmailee samaan aikaan ilkosillaan.
Et ole kyllä överejä nähnytkään, käypä Japanin puolella katsomassa ja sano sitten :D välillä ollaan päästä varpaisiin suojattuna vaatteilla (ihmettelin eivätkö muka tukehdu kun on pitkälahkeiset vaatteet, hatut ja huivit päällä), plus kaikki voiteet ja auringonvarjot, noin alkajaisiksi. Yleistä oli että ulos mennessä vedettiin sateenvarjo esiin ettei aurinko pääse paistamaan ainakaan naamalle.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän että on hyvä suojautua, mutta kyllä kieltämättä joskus naurattaa, kun suomalaiset lapset on rannallakin pitkähihaisissa suojavaatteissa, hatut ja aurinkolasit ja hyvä ettei hanskatkin kädessä, ja muunmaalaiset kirmailee samaan aikaan ilkosillaan.
Niinpä. Ymmärrän kyllä, että jotkut on poikkeuksellisen herkkiä palamaan, mutta silti... Silloin kun itse olin lapsi, kauniina päivinä ei saanut olla sisällä vaan lapset patistettiin ulos kirmaamaan vähissä vaatteissa. Ihan ilman mitään aurinkovoiteita. Useimmat ei palanut koskaan, koska iho tottui voimistuvaan auringonsäteilyyn vähitellen keväästä alkaen.
En sano että pitäisi palata entiseen, mutta turha sitä aurinkoa on pelätä husteerisesti. Varjossa olemiselle, suojavaatteille ja aurinkovoiteille on paikkansa, mutta niin on myös auringosta nauttimiselle.
Vierailija kirjoitti:
No ensinnäkin suomalainen ihotyyppi on ihan hiukkasen herkempi auringolle kuin esim. etelä-eurooppalainen. Toisekseen täällä ylhäällä aurinko ei ehkä paista yhtä kuumasti, mutta otsonikerros on ohuempi kuin vaikka päiväntasaajalla, jolloin haitallisempaa säteilyä pääsee enemmän läpi.
Niin, ja täällä aurinko paistaa pidempään kuin muualla, eli suojautua pitäisi myöhempään päivällä kuin mikä muualla on suositus (15 asti mutta täällä klo 17 asti). Näin sanoi syöpäyhdistyksen hoitaja, ja väittäisin että he tietävät näistä asioista vähän enemmän kuin palstakirjoittelijat.
Vierailija kirjoitti:
D-vitamiinit jää saamatta aina kun käyttää aurinkovoidetta.
"D-vitamiinia ei kuitenkaan pääse syntymään, jos iho on suojattu UV-säteilyltä aurinkovoiteella. Sillä samalla, kun aurinkovoide estää UV-säteilyn pääsemisen iholle, se estää myös D-vitamiinisynteesin käynnistymisen. Jo suojakerroin 8 estää D-vitamiinin muodostumisen."
https://anna.fi/hyvinvointi/terveys/estavatko-aurinkosuojat-riittavan-d…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ensinnäkin suomalainen ihotyyppi on ihan hiukkasen herkempi auringolle kuin esim. etelä-eurooppalainen. Toisekseen täällä ylhäällä aurinko ei ehkä paista yhtä kuumasti, mutta otsonikerros on ohuempi kuin vaikka päiväntasaajalla, jolloin haitallisempaa säteilyä pääsee enemmän läpi.
Niin, ja täällä aurinko paistaa pidempään kuin muualla, eli suojautua pitäisi myöhempään päivällä kuin mikä muualla on suositus (15 asti mutta täällä klo 17 asti). Näin sanoi syöpäyhdistyksen hoitaja, ja väittäisin että he tietävät näistä asioista vähän enemmän kuin palstakirjoittelijat.
Virallisten ohjeiden mukaan auringolta pitää suojautua silloin kun UVI-indeksi ylittää 3. Sattumoisin se raja ylittyy kaikkialla maailmassa suunnilleen samaan aikaan paikallista aikaa, ja mitä lähempänä päiväntasaajaa ollaan, sitä voimakkaampa UV-säteily on. Olet siis täysin väärässä, mutta ei tarvitse uskoa tällaista anonyymiä av-mammaa vaan voit tarkistaa kaikki faktat vaikka tältä Ilmatieteenlaitoksen sivulta:
http://ilmatieteenlaitos.fi/uvi-ennuste?p_auth=62mT26LB&p_p_id=WebProxy…
9 korjaa: Se meni tietysti oikein, että suomalaisten ihotyypit on herkempiä auringolle kuin esim. eteläeurooppalaisten. Muilta osin viesti 7 sisältää väärää tietoa.
No siinä mielessä joo, että jos jonkun aikuisuuden syöpäriskin pelossa lapset kökkii väkisin puolet kauniista kesäpäivistä neljän seinän sisällä ja loppuaika menee maristen ja mankuen tuskaista oloa kun suojaavissa vaatteissa on oikeasti kuuma paisteessa - harva loppujen lopuksi ostaa kasvaville lapsille Suomen kesässä riittävän kattavaa kaapillista tiivistä väljää pellavaa tai aurinkosuojavaatteita.
Tasapainoa etsin omien 3- ja 6-vuotiaiden lasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Ymmärrän kyllä, että jotkut on poikkeuksellisen herkkiä palamaan, mutta silti... Silloin kun itse olin lapsi, kauniina päivinä ei saanut olla sisällä vaan lapset patistettiin ulos kirmaamaan vähissä vaatteissa. Ihan ilman mitään aurinkovoiteita. Useimmat ei palanut koskaan, koska iho tottui voimistuvaan auringonsäteilyyn vähitellen keväästä alkaen.
En sano että pitäisi palata entiseen, mutta turha sitä aurinkoa on pelätä husteerisesti. Varjossa olemiselle, suojavaatteille ja aurinkovoiteille on paikkansa, mutta niin on myös auringosta nauttimiselle.
Toiset ei palanu ja toiset palo monta kertaa kesässä. Eihän meistä kaikki ole yhtä herkkiä, mutta toiset meistä on. Enkä siltikään ole törmännyt mihinkään hysteeriseen auringon välttelyyn vielä missään että missä tällaista on meno?
Tilastojen valossa aurinko lisää ihosyövän riskiä, mutta vähentää muiden syöpien riskiä paljon enemmän. Turha sitä on siis pelätä.
Vierailija kirjoitti:
9 korjaa: Se meni tietysti oikein, että suomalaisten ihotyypit on herkempiä auringolle kuin esim. eteläeurooppalaisten. Muilta osin viesti 7 sisältää väärää tietoa.
Ja millä perustelet väitteesi?
Mulle auringosta saatava hyvä olo, rentoutuminen ja verenpaineen aleneminen on tärkeämpää kuin se että saatan joskus kymmenien vuosien päästä välttyä syövältä, joka voidaan todennäköisesti parantaa. En mässäile auringolla vaan oleskelen huoletta muutaman tunnin päivässä ulkona lyhythihaisessa paidassa ja shortseissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja millä perustelet väitteesi?
Lue se viestin 9 linkki. Ilmatieteenlaitos on luotettava lähde, joten perustele hyvin jos se ei kelpaa.
Onhan se toki kun vertaa omaan lapsuuteen. Silloin kun itse olin lapsi 80-luvulla, niin ei ikinä vanhemmat laittaneet mitään aurinkovoiteita. Tuolloin vielä kirmattiin pihalla koko kesä joka päivä aamusta iltaan lyhyissä shortseissa ja t-paidoissa. Olen käyttänyt aurinkovoidetta vasta parina viime kesänä ja silloinkin vain kasvoille, eli kolme ja puoli vuosikymmentä on mennyt täysin ilman voiteita.
Aurinko aiheuttaa syöpää, mutta niin aiheuttaa kaikki muukin. Myös aurinkovoiteet.
Voihan se olla että joillakin on mennyt överiksi, mutta ihan hyvä että ihoa suojellaan. Itse olen erittäin vaaleaihoinen ja olen ihan Suomen kesässä palanut myös pilvisellä säällä. Kunnon auringonpolttamat ovat erittäin kipeitä monta päivää ja yritän todellakin varjella sekä itseäni ja lapsiani niiltä. Ja sitä paitsi jos iho palaa niin sen jälkeen ei todellakaan ole asiaa aurinkoon moneen päivää, ja se se vasta tuskallista onkin. En laita aurinkorasvaa jos piipahdamme lähikaupassa mutta ihan varmasti suojaan lapseni uv-paidalla uimarannalla. Jos se jotakuta naurattaa niin siitä vaan.
Tiedän aika paljon yli 7kymppisiä, jotka eivät ole koskaan elämässään käyttäneet aurinkovoiteita eivätkä ole ihosyöpään silti sairastuneet.
No ei siltä liikaa voi suojautua, hyvähän se vaan on että ihmiset on tajunneet alkaa käyttää aurinkovoiteita.