Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko Z-sukupolven (vm. 1995-2000) nuoret keskimäärin pidempiä kuin edeltäjänsä?

Vierailija
06.07.2017 |

Olen ennenkin ajatellut samaa mutta tänään mm. kauppakeskuksessa nuorten liikkeissä pyöriessä kiinnitin huomioita, että n. alle 20- vuotiaan näköiset (tytöt) ovat todella pitkiä. Siis moni näytti yli 175 senttiseltä mutta suurin osa varmasti n. 167+ tennarit jalassa.

En nyt sentään mittanauha kädessä pyörinyt liikkeissä mutta itse olen n. 163 senttinen ja 29-vuotias ja muutaman sentin eroa ei edes huomaa mutta itselläni oli suorastaan lyhyt olo.

Oliko tämä vain omaa tulkintaa vai ovatko muut huomanneet samaa, että "nykynuoret" voisivat olla keskimäärin pidempiä kuin esim. 10-15 vuotta vanhemmat?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääli vaan, että laiskempia ja tyhmempiä. tuo pituuden kasvu on kyllä totta, mutta tullut älykkyyden tilalle.

Vierailija
22/39 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että pojat ovat, tytöissä taas on paljon enemmän ihan minikokoisia (siis sekä tosi hentoisia että lyhyitä) kuin omassa nuoruudessani oli. Olen itse 164 cm ja parikymppiset pojat paaaljon itseäni pidempiä mutta tytöt usein selvästi lyhyempiä. Johtuuko ehkä siitä että tytöt laihduttavat jo kasvuiässä niin paljon että eivät saa riittävästi ravintoa ja kasvu hidastuu? Nuorissa pareissa myös paljon näitä, pitkä poika mutta tyttö ulottuu tuskin poikaa kainaloon. Vanhemmissa pareissa paljon vähemmän tosi isoja pituuseroja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Tytär on 13 v ja pituutta jo 183cm. 😀

Vierailija
24/39 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen miettinyt itsekin. Minusta tuntuu että ilmiö korostuu etenkin suurissa kaupungeissa. Voisiko johtua, että naiset näkevät enemmän pitkiä uroksia kaupungilla ja saavat todennäköisemmin pitkän kumppanin kaupungissa kuin maalla?

Vierailija
25/39 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin että pojat ovat, tytöissä taas on paljon enemmän ihan minikokoisia (siis sekä tosi hentoisia että lyhyitä) kuin omassa nuoruudessani oli. Olen itse 164 cm ja parikymppiset pojat paaaljon itseäni pidempiä mutta tytöt usein selvästi lyhyempiä. Johtuuko ehkä siitä että tytöt laihduttavat jo kasvuiässä niin paljon että eivät saa riittävästi ravintoa ja kasvu hidastuu? Nuorissa pareissa myös paljon näitä, pitkä poika mutta tyttö ulottuu tuskin poikaa kainaloon. Vanhemmissa pareissa paljon vähemmän tosi isoja pituuseroja.

Mä taas olen tehnyt toisenlaisia havaintoja, että varsinkin tytöt/nuoret naiset olisivat paljon pidempiä kuin aikaisemmin. Pojat/miehetkin ovat toki pidentyneet, mutta eivät niin paljon kuin tytöt ja naiset.

Vierailija
26/39 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen saman havainnon tehnyt, että hujoppeja ovat. ABC:llä kun käy, ja siellä sattuu olemaan joukko nuoria armeijapoikia, niin kyllä siinä itsensä melkoisen kääpiöksi tuntee. Kun vastaan kävelee niin niiden napa on minun kaulan korkeudella.

t. 157cm

Vierailija
27/39 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse 175cm ja muistan olleeni aina muita pidempiä. Nyt oma tyttäreni kulkee käyrällä, jonka mukaan hänestä pitäisi tulla yli 180cm. On jo nyt pitkä ikäisekseen, mutta useampi saman pituinen ja saman ikäinen tyttö samoilla kasvuennusteilla on jo tullut vastaan.

Vierailija
28/39 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmatkalla bussi menee parin yläasteen, lukion ja ammattikoulun ohi. Jatkuvasti hämmästelen, että onpa nuoret pitkiä.

Vierailija
29/39 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa optiselta harhalta. Varusmiehet esim. ovat suurinpiirtein yhtä pitkiä 2014 kuin 21 vuotta aiemminkin. Paino vaan nousee.

http://www.ts.fi/static/content/pic_5_841536_k841538_1200.jpg

Vierailija
30/39 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat kyllä pidempiä, mutta siitä olen eri mieltä, kuin muutama muu tähän ketjuun kirjoittanut, että se johtuisi ravinnosta. On Y-sukupolvi ja suurin osa X-sukupolvestakin hyvin ravittuja, vaikka ero pituudessa on Z-sukupolveen selvä. Itse veikkaan, että ravinnolla on ehkä 1 cm osuus tuosta keskipituuden kasvusta. Koko muu kasvu tulee hyvin varmasti siitä, että Z-sukupolven geeniperimä on suuremmalle aikuispituudelle suosiollinen. Syy tähän on toki mysteeri. Ehkä se on ollut vain puhdasta geenilottoa tai ehkä on tapahtunut jotain sellaista, joka on suosinut "pitkien" geenien siirtymistä paremmin jälkeläisille heidän tapauksessaan. Se ei ainakaan voi vanhempien pituudesta johtua, koska heidän vanhemmissaan ei mitään todella pitkiä ihmisiä massoittain ole. Mutta voihan lyhyemmät vanhemmatkin saada pitkiä lapsia, jos lapsi perii heiltä "pitkiä" geenejä, eikä tällä ole ravitsemuksen kanssa tekemistä. Se on ihan tieteellisesti todistettukin, että pituuteen vaikuttaa todella, todella moni geeni, että ei sitä koskaan oikein voi tietää, miten ne geenit lopulta periytyvät.

Vierailija
31/39 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ovat. Olen itse 22-vuotias nuori mies, ja jatkuvasti tulee nyt yläasteikäisiä tyttöjä vastaan jotka ovat joko yhtä pitkiä tai jopa pidempiä kuin minä (olen 179-senttinen). Entistä laajempi ja terveellisempi ruokavalio ja kohonnut elintaso selittää?

Vierailija
32/39 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

uudet sukupolvet ovat vain 2-3cm tavallista pidempiä miesten keskimääräinen pituus on tasan 178 ja uudessa sukupolvessa vähän päälle 180cm sama juttu naisten kanssa keskimääräinen pituus on 165 ja uudessa sukupolvessa 167cm eli ei mitään valtavia eroja mutta silti huomaa ne

Taidat tarkoittaa, että koko väestön keskipituudet ovat nykyisin noin. Ei voi olla mahdollista, että esim. 95-vuoden jälkeen syntyneiden täysi-ikäisten keskipituudet olisivat noin vähän. 

Onhan se selvää, että 2000-luvulla syntyneet ovat ja kasvavat selvästi pidemmäksi kuin vanhempiensa sukupolvi, koska tosiaan lähes jokainen lapsi kasvaa aina vanhempiaan pidemmäksi. Joko reilusti tai ainakin vähän.

En usko, että jokainen sukupolvi on automaattisesti edellistä pidempi. Aiemmin varmaan, koska elintaso ja ravinto ovat parantuneet jokaisella sukupolvella. Sotien jälkeen tilanne ei enää ole ollut sama. 1990 ja 2000-luvuilla syntyneiden vanhemmat ovat syntyneet 1960- ja 70-luvuilla eli ovat saaneet koko ikänsä hyvää ravintoa riittävästi.

Oma tuntuma on on, että nykynuoret eivät keskimäärin ole pidempiä kuin nuo 60-luvulla syntyneet ja nuoremmat. Sen sijaan tosi lyhyitä tyttöjä tuntuu olevan aiempaa enemmän. 80- ja 90-luvuilla alle 160 cm teinitirriäinen oli harvinainen.

Kyllä muuten niitä tosi lyhyitä teinejä silloin aikaisemminkin oli. Nyt kun aloin muistelemaan, niin omalla koululuokallakin niitä oli useita. Samoin taisi olla myös rinnakkaisluokkien suhteen. Ei ollut lyhyt teini silloin harvinaisuus, vaan ihan jokapäiväinen näky.

Vierailija
33/39 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopukseni on vuosimallia -97 ja pituutta on 198 cm. Jos tästä vielä seuraava sukupolvi (mahdolliset lapsenlapset) kasvaa pidemmäksi, saamme ruveta mitoittamaan huonekalut ja oviaukot uusiksi.

Vierailija
34/39 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin ovat ja paljon pidempiä ovatkin! Olen itse 37v nainen, pituutta 172 cm. Olin itse teininä ja nuorena aikuisena selvästi ystäväporukkani pisin ja minua pidempiä naisia näki harvoin. Yli 175 cm nainen kävi silloin jo todella harvinaiseksi ja pisimmät naiset, mitä oikeastaan koskaan joskus todella harvoin näki, oli suunnilleen 180 cm.

Nykyään taas kun nuoria naisia tulee milloin missäkin vastaan, niin huomaan, että ne ovat hyvin usein vähintään pituisiani, usein pidempiäkin. Sanoisin, että ainakin puolet ovat pituisiani tai pidempiä. Yli 175 cm aivan yleinen pituus monelle heistä ja yli 180 cm ihan kohtuullisen tavallinen näky nykyään. Aiemmin kun sitä tunsi olonsa pitkäksi, niin enpä olisi koskaan uskonut, että joskus alan tuntemaan itseni naisten seurassa pian jo lyhyeksi. :D

Enää en yllä pisimpien naisten pituuteen lähellekkään, vaikka laittaisin korot jalkaan.

Enää ei ole n. 180 cm nainen lähelläkään sitä kaikkein pisimmän naisen pituutta. Kaikkein pisimmät nuoret naiset taas ovat aivan valtavan paljon minua pidempiä, kyllä ne ovat varmaan minua päätä pidempiä. Yksi yli 190 cm kaverimieskin sanoo, että hänkin on joskus nähnyt suunnilleen pituisiansa nuoria naisia.

Vierailija
35/39 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovat kyllä pidempiä, mutta siitä olen eri mieltä, kuin muutama muu tähän ketjuun kirjoittanut, että se johtuisi ravinnosta. On Y-sukupolvi ja suurin osa X-sukupolvestakin hyvin ravittuja, vaikka ero pituudessa on Z-sukupolveen selvä. Itse veikkaan, että ravinnolla on ehkä 1 cm osuus tuosta keskipituuden kasvusta. Koko muu kasvu tulee hyvin varmasti siitä, että Z-sukupolven geeniperimä on suuremmalle aikuispituudelle suosiollinen. Syy tähän on toki mysteeri. Ehkä se on ollut vain puhdasta geenilottoa tai ehkä on tapahtunut jotain sellaista, joka on suosinut "pitkien" geenien siirtymistä paremmin jälkeläisille heidän tapauksessaan. Se ei ainakaan voi vanhempien pituudesta johtua, koska heidän vanhemmissaan ei mitään todella pitkiä ihmisiä massoittain ole. Mutta voihan lyhyemmät vanhemmatkin saada pitkiä lapsia, jos lapsi perii heiltä "pitkiä" geenejä, eikä tällä ole ravitsemuksen kanssa tekemistä. Se on ihan tieteellisesti todistettukin, että pituuteen vaikuttaa todella, todella moni geeni, että ei sitä koskaan oikein voi tietää, miten ne geenit lopulta periytyvät.

Ihmiset ovat muuttaneet enemmän uusille paikkakunnille. Erilaisten geenien sekoittuminen lisää pituutta. Myös elintaso kasvaa koko ajan, joten myös ihmisten pituus kasvaa.

Vierailija
36/39 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Olisi vaikka kuinka monella nykyisellä nuorella naisella mahdollisuudet tulla ainakin pituutensa puolesta malliksi.

Vierailija
37/39 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tuntuu, että vuosi vuodelta tulee vain pidempiä ja pidempiä nuoria vastaan. Vielä kun mennään tulevia sukupolvia eteenpäin, niin kuinka pitkiä ihmiset ovatkaan?

Vierailija
38/39 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 36v mies ja 171. Näyttäs kyllä siltä että ikäisissäni tuola kaupoiisakin enemmän tulee vastaan alle 180-senttisiä, alle 25set sitten monet varmaan lähellä 190tä.

Vierailija
39/39 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ovat naiset ainakin kaameita jättiläisiä