Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko Z-sukupolven (vm. 1995-2000) nuoret keskimäärin pidempiä kuin edeltäjänsä?

Vierailija
06.07.2017 |

Olen ennenkin ajatellut samaa mutta tänään mm. kauppakeskuksessa nuorten liikkeissä pyöriessä kiinnitin huomioita, että n. alle 20- vuotiaan näköiset (tytöt) ovat todella pitkiä. Siis moni näytti yli 175 senttiseltä mutta suurin osa varmasti n. 167+ tennarit jalassa.

En nyt sentään mittanauha kädessä pyörinyt liikkeissä mutta itse olen n. 163 senttinen ja 29-vuotias ja muutaman sentin eroa ei edes huomaa mutta itselläni oli suorastaan lyhyt olo.

Oliko tämä vain omaa tulkintaa vai ovatko muut huomanneet samaa, että "nykynuoret" voisivat olla keskimäärin pidempiä kuin esim. 10-15 vuotta vanhemmat?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuu samalta.

Olen 34-vuotias ja 164 cm.

Omassa ikäpolvessani olen ihan keskipituinen, mutta ollesani jossain missä on paljon nuoria, tunnen itseni tosi lyhyeksi.

Vierailija
2/39 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman, esimerkiksi oma tyttäreni (15v) on 173cm ja monet kaverit ovat myös suunnilleen saman pituisia hänen kanssaan. Itse olen 162cm ja 45-vuotias.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!!oon tehnyt saman huomion! Itse vm 90 ja pituutta 160cm

Vierailija
4/39 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

uudet sukupolvet ovat vain 2-3cm tavallista pidempiä miesten keskimääräinen pituus on tasan 178 ja uudessa sukupolvessa vähän päälle 180cm sama juttu naisten kanssa keskimääräinen pituus on 165 ja uudessa sukupolvessa 167cm eli ei mitään valtavia eroja mutta silti huomaa ne

Vierailija
5/39 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootte vaan huonosti ruokittuja käppäniä. Olis kannattanut olla ruoka-aikaan kotona ja syödä salaattia.

Vierailija
6/39 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa miettinyt. Itse olen 31-vuotias, 169 cm ja samanikäisten ystävieni seurassa olen pitkä.

Vierailija
7/39 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

uudet sukupolvet ovat vain 2-3cm tavallista pidempiä miesten keskimääräinen pituus on tasan 178 ja uudessa sukupolvessa vähän päälle 180cm sama juttu naisten kanssa keskimääräinen pituus on 165 ja uudessa sukupolvessa 167cm eli ei mitään valtavia eroja mutta silti huomaa ne

Taidat tarkoittaa, että koko väestön keskipituudet ovat nykyisin noin. Ei voi olla mahdollista, että esim. 95-vuoden jälkeen syntyneiden täysi-ikäisten keskipituudet olisivat noin vähän. 

Onhan se selvää, että 2000-luvulla syntyneet ovat ja kasvavat selvästi pidemmäksi kuin vanhempiensa sukupolvi, koska tosiaan lähes jokainen lapsi kasvaa aina vanhempiaan pidemmäksi. Joko reilusti tai ainakin vähän.

Vierailija
8/39 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme poikaa s. 1990 (180 cm), 1994 (188 cm) ja 1998 (181 cm).

Vierailija
9/39 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti tehnyt samoja huomioita liikuskellessani. Naapureiden lukiolaiset ja parikymppiset järjestäen vanhempiaan 10-20 senttiä pidempiä.

Me ollaan mieheni kanssa epäsuhta pari, kun mä olen 162  ja hän 192 cm. 16 vuotias poikamme oli viime mittauksessa 191 cm ja tytär 14 v 170 cm.

Olen myös kiinnittänyt siihen huomiota ostareilla, että nää pitkät nuoret ovat myös siro rakenteisia, hoikkia. Oma ikäluokka on pitkälti tätä työjuhta mallia, lyhyitä ja lihavia. Vantteria. :D

Onhan tässä ollut tosiaan ruokavaliostakin enemmän tietoa ja taitoa, mutta vaikuttaisiko se noin paljon näinkin lyhyessä ajassa.

Vierailija
10/39 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

-98 syntynyt poikani on 194 cm, isänsä on 10 cm lyhyempi ja minä yli 20 cm lyhyempi. Isovanhemmat lyhyempiä kuin vanhemmat. Joten kyllä se keskipituus vaan kasvaa, näkeehän sen museoissakin et 1800-luvun sängyt ja oviaukot on jotain 170 cm, nykyään 200. Pojalleni muuten piti tilata 210 pitkä sänky....

Vierailija
11/39 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuvat olevan joo kovin pitkiä. Minä, 170cm, olin nuorena kaikkien mielestä pitkä. Kaverit olivat sellaisia 165 tai alle. Tyttäreni on 162cm, ja hän on ikäistensä keskuudessa sieltä lyhyimmästä päästä. 

Vierailija
12/39 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolme poikaa s. 1990 (180 cm), 1994 (188 cm) ja 1998 (181 cm).

Ettei tuo keskimmäinen olis postimiehen poika?

Vierailija
13/39 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä, ehkä ei.

Oman pituuden ylpeillä korostajilla ei yllä hissi ylös asti ja ne, jotka kokevat itsensä liian lyhyeksi, omaavat korjattavia itsetunto-ongelmia.

Nykyään liikuntavammaistenkin on yhä helpompaa osallistua esteettömästi yhteiskuntaan, joten pituuden murehtiminen on aikansa elänyttä.

Vierailija
14/39 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat tarkoittaa, että koko väestön keskipituudet ovat nykyisin noin. Ei voi olla mahdollista, että esim. 95-vuoden jälkeen syntyneiden täysi-ikäisten keskipituudet olisivat noin vähän. 

Onhan se selvää, että 2000-luvulla syntyneet ovat ja kasvavat selvästi pidemmäksi kuin vanhempiensa sukupolvi, koska tosiaan lähes jokainen lapsi kasvaa aina vanhempiaan pidemmäksi. Joko reilusti tai ainakin vähän.

En usko, että jokainen sukupolvi on automaattisesti edellistä pidempi. Aiemmin varmaan, koska elintaso ja ravinto ovat parantuneet jokaisella sukupolvella. Sotien jälkeen tilanne ei enää ole ollut sama. 1990 ja 2000-luvuilla syntyneiden vanhemmat ovat syntyneet 1960- ja 70-luvuilla eli ovat saaneet koko ikänsä hyvää ravintoa riittävästi.

Oma tuntuma on on, että nykynuoret eivät keskimäärin ole pidempiä kuin nuo 60-luvulla syntyneet ja nuoremmat. Sen sijaan tosi lyhyitä tyttöjä tuntuu olevan aiempaa enemmän. 80- ja 90-luvuilla alle 160 cm teinitirriäinen oli harvinainen.

Vierailija
15/39 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istuin bussissa. Pari tyttöä/naista istui eteeni. Katselin, että ei hitto, ovatpa pitkiä ja pyöreessä lähes lapsenomaisessa kunnossa. Molemmat olivat siis jotain 180-senttisiä ja ajattelin niiden olevan suurin pirtein ikäisiäni (20-vuotiaita). Vähän säpsähdin, kun sivukorvalla kuulin niiden puhuvan tulevasta rippileiristään. :D Nykyisin nuoret tuntuvat ulkonäöllisesti vanhemmilta ja isommilta kuin ennen. 

Vierailija
16/39 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kuulun juurikin tuhon ikäluokkaan, mutta olen jotain 150cm "pitkä". Toisaalta itsestäkin tuntuu,että yleensä kaikki ovat aika paljon minua pidempiä, joten ap:n teoria voisi pitääkkin paikkaansa.

Vierailija
17/39 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:

Ehkä, ehkä ei.

Oman pituuden ylpeillä korostajilla ei yllä hissi ylös asti ja ne, jotka kokevat itsensä liian lyhyeksi, omaavat korjattavia itsetunto-ongelmia.

Nykyään liikuntavammaistenkin on yhä helpompaa osallistua esteettömästi yhteiskuntaan, joten pituuden murehtiminen on aikansa elänyttä.

nyt on kyllä niin katkeran kuuloista tekstiä, että taitaa herralla olla omaa pituutta 159+1 cm.

Vierailija
18/39 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:

Ehkä, ehkä ei.

Ei kai täällä ainakaan kukaan ole kokenut itseään liian lyhyeksi. 

Vierailija
19/39 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Olen itse hyvin samaa mieltä. Nämä 167 cm ja 180 cm keskipituudet ovat näitä uusien kasvukäyrien pituuksia, mutta nämä kasvukäyrät kuitenkin julkaistiin vuonna 2010 ja data niihin on kerätty ehkä jo aikaisemminkin. Pitää siis huomioida, että z-sukupolven nuorista noissa käyrissä ei ole kuin korkeintaan lapsuusvuosien pituuksia mukana ja noiden käyrien aikuispituuksia edustaa paljon aikaisemmin syntyneet. Itsekin olen sitä mieltä, että vuoden 1995 jälkeen syntyneiden keskipituudet ovat huomattavasti enemmän kuin nuo 167 cm ja 180 cm.

Vierailija
20/39 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset

Mina 181cm vaimo 169cm

16v poika 185cm (ennuste 178cm)

15v poika 175cm (ennuste 185cm)

11v poika 135cm (ennuste 190cm)

Jostain ne ovat saaneet pituutta lisaa