Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syntyvyss Suomessa ennätysalhaalla ! Uudet luvut tulleet

Kommentit (176)

Vierailija
141/176 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea tehdä lapsia kun ei ole naista ja eivät minusta tunnu kiinnostuvan. Lisäksi tienaan 25k vuodessa eli ihan helvetin vähän. Tai no, kyllähän tällä rahalla yksin elelee ihan mukavasti. Juuri voisi ehkä yhden lapsen elämää kustantaa tuolla eli suurperhettä on turha odottaa. Tottakai voisi yrittää opiskella paremman ammatin, mutta sitten tulotaso tippuu ja vakityöpaikka lähtee. Lisäksi ei koulun jälkeenkään ole takuita työpaikasta. Näillä mennään. Mies 27v

Kyllä tuolla yhden lapsen elättää, ainakin, ellei kaksikin, kunhan ei ole turhan vaativainen. Aikoinaan mun mies tienasi nykyrahassa 1500 e brutto ja minä vähän vähemmän, silti tehtiin 3 lasta ja olin vielä monta vuotta kotona. Pieni, vanha talokin ostettiin ja autonprutkin oli. Mistään ei ollut puutetta, oli ruokaa, vaatteet, huonekalut, lämmintä. Ulkomaan matkoja ei ollut vara tehdä, eikä ostella mitään turhaa. Lapset sen elämän rikkauden toivat.  Ongelma on löytää nainen, joka tyytyy kirpparivaunuihin ja viitsii tehdä itse ruuat yms. 

Ja pitäähän tuohon naisen tulotkin laskea? Jos oletetaan, että käy töissä ja tienaa vaikka saman verran. Kyllä sillä pystyy 1-2 lasta elättämään.

Vierailija
142/176 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän perheessä ei vain kohtaa lapsihaaveet ja todellisuus. Haluaisin lapsen, mutta alavalintani on todella haasteellinen perheelliselle ja siinä vaiheessa, kun se voisi tulla mahdolliseksi, olen auttamattomasti liian vanha omasta mielestäni. En halua lasta päälle nelikymppisenä enää. Toinen seikka on talous. En halua lasta, jos on liian tiukat olosuhteet taloudellisesti. Lapsi ei saa rajoittaa elämistä ja tekemistä vaan olla sujuva osa elämäämme. Haluan, että lapsi täydentää onneamme. Lapsihaaveisiin tietysti olisi auttanut, jos mieheni olisi varakas. - Niin inhottavalta kuin se jonkun mielestä saattaakin kuulostaa. Onneksi kaikilla ei ole sama tilanne kuin minulla.

Et halua lapsia vaan tehdä uraa ja elää mukavasti. Ei näissä haluissa mitään vikaa ole mutta on vain hyvä ettet tee lapsia. Ne kun aina "haittaavat" uran tekemistä ja elämän "sujumista". Menojakin tulee kun pitää ostaa lapselle ruokaa, vaatteita ja harrastusvälineitä, kenties muuttaa isompaan asuntoonkin.

Hanki täytetty orava. Se ei haittaa urakehitystä, ei aiheuta taloudellisia rasitteita hankintahintaa enempää eikä estä elämän sujumista. Ja on ihan kivan näköinenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/176 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäisyvalistus on ollut liian tehokasta! Ja otettu liian tosissaan. Toki kunnioutukseen ja rakkauteen perustuva avioliitto on paras turva onnelliselle perhe-elämälle, johon myös lapset ovat tervetulleita.

Vierailija
144/176 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pyöitään siellä 1,5 lasta/nainen. Tarkoittaa nykyisen väestön puoliutumista kolmessa sukupolvessa. Kun nykyiset lapset on vanhuksia, suomalaisia on n. 2,5 milj, jos maahanmuuttoa ei huomioda. Täysi katastrofi, talous supistuu vuosikymmniä, rahaa infran ylläpitoon ei ole, ei myöskään maanpuolustuksen.

Vierailija
145/176 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea tehdä lapsia kun ei ole naista ja eivät minusta tunnu kiinnostuvan. Lisäksi tienaan 25k vuodessa eli ihan helvetin vähän. Tai no, kyllähän tällä rahalla yksin elelee ihan mukavasti. Juuri voisi ehkä yhden lapsen elämää kustantaa tuolla eli suurperhettä on turha odottaa. Tottakai voisi yrittää opiskella paremman ammatin, mutta sitten tulotaso tippuu ja vakityöpaikka lähtee. Lisäksi ei koulun jälkeenkään ole takuita työpaikasta. Näillä mennään. Mies 27v

Kyllä tuolla yhden lapsen elättää, ainakin, ellei kaksikin, kunhan ei ole turhan vaativainen. Aikoinaan mun mies tienasi nykyrahassa 1500 e brutto ja minä vähän vähemmän, silti tehtiin 3 lasta ja olin vielä monta vuotta kotona. Pieni, vanha talokin ostettiin ja autonprutkin oli. Mistään ei ollut puutetta, oli ruokaa, vaatteet, huonekalut, lämmintä. Ulkomaan matkoja ei ollut vara tehdä, eikä ostella mitään turhaa. Lapset sen elämän rikkauden toivat.  Ongelma on löytää nainen, joka tyytyy kirpparivaunuihin ja viitsii tehdä itse ruuat yms. 

Nykyaikana ei lapsia pienellä palkalla elätä. Kaikki on niin kallista ja lisäksi lapset joutuu syrjityksi jos ei ole älypuhelimia ja merkkivaatteita jne. Ihan eri meininki kuin silloin joskus.

Vierailija
146/176 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee lapsia, koska ajattelen luontoa. Lisäksi olen tavannut todella huonokäytöksisiä suorastaan kamalia kakaroita niin paljon, että yleiskuva lapsista on todella surkea. Palkkani on hyvä +-4000e/kk, mutta raha ei tähän asiaan auta yhtään mitään.

Vierailija
147/176 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä pitääkö enään paikkaansa että n 30 000 kärsii lapsettomuudesta. Itse oon niin kiitollinen että sain lapsen viime hetkillä ilman mitään hokkuspokkus temppuja. 

Vierailija
148/176 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syntyvyys lähtee taas nousuun siinä vaiheessa, kun on mahdollista saada biologisia lapsia ilman raskautta ja synnytystä. Eiköhän tämä olisi nykylääketieteellä lähinnä motivaatiokysymys.

Itse voisin hyvinkin hankkia lapsen tai pari, mikäli en joutuisi kokemaan raskautta tai synnytystä. Jos lähden nykytilanteessa punnitsemaan hyviä ja huonoja puolia, valitettavasti olen valmis luopumaan lapsista, jotta en joutuisi kokemaan kumpaakaan noista. 

Raskaus ja synnytys ovat pikkujuttuja verrattuna niitä seuraavaan 20 vuoden vastuuseen ja sitoutumiseen.

Vierailija
149/176 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä johtuu ainoastaan siitä, että nykyajan naisella on mahdollisuus valita. Saa olla tekemättä lapsia, ja jokainen fiksu todella jättää ne lapset tekemättä. Minä mukaan lukien.

Tilastollisesti suurin osa lapsettomiksi vapaaehtoisesti jäävistä naisista on matalasti koulutettuja ja ns. alempaa sosiaaliluokkaa. Koulutetuilla ja hyvätuloisilla on paljon lapsia. Edelleen tilastollisesti.

T: akateeminen neljän äiti

Vierailija
150/176 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se sektio voitais varmaan pikkuhiljaa laittaa jo normaalisti valittavaksi synnytystavaksi :D

Tosi moni nykyajan nainen ei halua synnyttää. Monissa muissakin maissa sektio ihan normaali tapa synnyttää ja äiti itse valitsee raskauden alussa haluaako synnyttää alateitse vai sektiolla.

Suomessa saa tapella sekriosta raskauden viimeisille viikoille asti ja synnytyspelkoa vähätellään sekä tietysti muut äidit haukkuvat sektiota haluavia äitejä. Synnytyspelkoisten on paljon fiksumpaa jäädä kokonaan lapsettomiksi.

Vierailija
151/176 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvinhän semmoisetkin valtiot tulee toimeen missä on vähemmän porukkaa kuin Suomessa, esimerkiksi Monaco jossa 30 000 ihmistä ja vieläpä alhainen verotus. Sen sijaan kun maapallolla on 3 miljardia ihmistä kuin nyt, odotetaan maailmanlaajuista katastrofia. Joten liikaa porukkaa on kyllä suurempi uhka kuin väestön vähentyminen, eihän se niin mene että sen 2 miljoonan pitäisi repiä tuloja viidelle miljoonalle.

Vierailija
152/176 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvinhän semmoisetkin valtiot tulee toimeen missä on vähemmän porukkaa kuin Suomessa, esimerkiksi Monaco jossa 30 000 ihmistä ja vieläpä alhainen verotus. Sen sijaan kun maapallolla on 3 miljardia ihmistä kuin nyt, odotetaan maailmanlaajuista katastrofia. Joten liikaa porukkaa on kyllä suurempi uhka kuin väestön vähentyminen, eihän se niin mene että sen 2 miljoonan pitäisi repiä tuloja viidelle miljoonalle.

kolme miljardia enemmän siis

Vierailija
153/176 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt pyöitään siellä 1,5 lasta/nainen. Tarkoittaa nykyisen väestön puoliutumista kolmessa sukupolvessa. Kun nykyiset lapset on vanhuksia, suomalaisia on n. 2,5 milj, jos maahanmuuttoa ei huomioda. Täysi katastrofi, talous supistuu vuosikymmniä, rahaa infran ylläpitoon ei ole, ei myöskään maanpuolustuksen.

Mitäpä sillä tulevaisuuden maanpuolustuksella oikein tekee jos suuri osa väestöstä on muutenkin eläkeiässä? Säästyypä nekin rahat muihin asioihin.

Vierailija
154/176 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se sektio voitais varmaan pikkuhiljaa laittaa jo normaalisti valittavaksi synnytystavaksi :D

Tosi moni nykyajan nainen ei halua synnyttää. Monissa muissakin maissa sektio ihan normaali tapa synnyttää ja äiti itse valitsee raskauden alussa haluaako synnyttää alateitse vai sektiolla.

Suomessa saa tapella sekriosta raskauden viimeisille viikoille asti ja synnytyspelkoa vähätellään sekä tietysti muut äidit haukkuvat sektiota haluavia äitejä. Synnytyspelkoisten on paljon fiksumpaa jäädä kokonaan lapsettomiksi.

Synnytyksen ponnistusvaihe kestää tavallisesti tunnin-pari ja siihenkin on tehokasta kivunlievitystä saatavissa. Sektio on iso leikkaus jossa on huomattavasti enemmän terveysriskejä kun alatiesynnytyksessä.

Normaali synnytys on myös lapselle parempi kun sektio, lapsi saa synnytyskanavan bakteereita jotka ovat tärkeitä vastustuskyvyn kehittymiselle ja syntymisen aiheuttama stressi edesauttaa psyykkistä kehitystä.

Mutta joo. Jättäväthän jotkut hampaansakin hoitamatta ja aiheuttavat siten elinikäiset seuraukset kun pelkäävät niin paljon vartin hammaslääkärikäyntiä...

Vierailija
155/176 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites siellä Monacossa, tarjotaanko siellä ihmisille koulutukset, vanhainkodit jne kaikki julkiset palvelut mitä Suomessa saa? Ottavatko persaukisia maahanmuuttajia tai maksavatko maanpuolustuksesta? Tuskin, eikö senkin hoida Ranska. Pohjoismainen systeemi tulee kaatumaan Suomessa.

Vierailija
156/176 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tuttavapiirin perusteluita lapsettomuudelle:

1. pari: Mies opiskelee toista tutkintoa (YO), koska ensimmäisestä ei työllistynyt, nainen tekee osa-aikatyötä kaupassa jossa oli opiskeluaikana (YO), vuokrakaksio Helsingissä - > Ei varaa lapseen

2. pari: Molemmat ovat valmistumisen jälkeen oman alan töissä (AMK&AMK) määräaikaisissa työsopimuksissa ja säästävät kalliin vuokran lisäksi asp-tilille - > Ei varaa lapseen

3. pari: Molemmilla vakituinen työ ja perheellä yksi lapsi, äiti kotihoidontuella palaamassa töihin. Asuntolainan maksu jatkuu töihinpaluun jälkeen, minkä päälle tulevat päivähoitomaksut ja kulut autosta joka piti lapsen vuoksi hankkia -> Ei varaa toiseen lapseen

4. pari: Työelämää takana jo pari vuotta ja nainen käsittääkseni vakkarisopimuksella. Parisuhteessa ollut haasteellisempi kausi vuoden sisällä -> Ei varmuutta parisuhteesta, ei siis myöskään lapsia

5. pari: Äiti työssä, josta ei työnantajan asenteen vuoksi voi olla vapaalla jäämättä kokonaan ns. kyydistä. Lapsen saaminen tarkoittaisi äidille työttömyyttä -> Ei varaa lapseen

Tämän lisäksi on pareja, joissa pitkä suhde tai avioliitto on päättynyt molempien ollessa yli 35-vuotiaita, jolloin tulee helposti taas vuoden-parin väli ennen seuraavaa suhdetta. 

Kaikki ystäväni, joilla on vakaa taloudellinen tilanne ja joille lapsen saaminen ei merkkaa työpaikan menetystä, ovat raskaana tai perheellisiä. Uskallan siis väittää, että työnantajien asennekorjauksella ja työsuhteiden vakinaistamisella saadaan syntyvyys nousuun, jos vain tahtoa on.

Vierailija
157/176 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkasi on ikäisellesi ihan hyvä ja varmaan vielä nousee, voithan lisäksi kysyä voisitko tehdä enemmän työtä tai hankkia jonkin sivutoimen ja säästää rahaa lasta varten. Kelpaat työtä tekevänä miehenä varmasti. Kolmekymppisistä miehistä on tänä päivänä isäksi tullut vasta 30% joten omat isyysaikasi ovat juuri alkamassa. Liikkeelle siitä.

Vierailija
158/176 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monaco ottaa asukkaiksi vain monimiljonäärejä ja miljardöörejä, ei nyt ihan voi verrata Suomeen... formulakuskeja vieri vieressä.

Maan väkiluku ei muutenkaan ole olennainen vaan ikärakenne. Jos vanhuksia on paljon verrattuna nuoriin, kuormittuu terveydenhuolto ja palveluntarvetta on enemmän kuin mihin voidaan vastata. Toisin toki on, jos kaikki on miljonäärejä mutta sitä ei ole näkyvissä.

Vierailija
159/176 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua tehdä lapsia tähän hulluun maailmaan. Olen ollut viime vuodet työttömänä lyhyitä työpätkiä lukuunottamatta, kokenut syyttelyä ja halveksuntaa vaikka koko ajan etsin tosissani töitä ja koulutus on useammalle alalle. Uskollista miestä on myös vaikeaa löytää, molemmat pidemmät parisuhteeni ovat päättyneet miehen pettämiseen. En halua että lapsi kasvaisi köyhän yh-äidin kanssa huonolla asuinalueella, kun pärjäämisestä tulevaisuudessa ei ole mitään takeita, eikä ahkeruutta todellakaan aina palkita... 

Vierailija
160/176 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennustin oikein jo vuosi sitten että alle 50 000 lasta syntyy, toisaalta niin varmasti moni muukin osasi odottaa noita lukuja

Kyllä minäkin ajattelin että laskusuunnassa jatketaan, mutta onhan tuo aika iso pudotus viime vuoden jo matalista lukemista.

Onneksi alan ammattilaisillekin näytti tulleen ihan yllätyksenä. Melkoisia tutkijoita kun selvä trendi tulee yllätyksenä.